Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@12:18:05 GMT

عطسه کردن چیست و چه دلایلی دارد؟

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۳۲۲۰

عطسه کردن چیست و چه دلایلی دارد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از درمانکده، عطسه کردن در حالت کلی فرآیند نرمالی است که در بدن اتفاق می‌افتد. اما در برخی از مواقع آن‌قدر طولانی می‌شود که عملکرد فرد را مختل می‌کند. هر چند عطسه‌های پشت سر هم می تواند بسیار آزار دهنده باشد، اما معمولاً نشان دهنده بیماری جدی نیست.

چه چیزی باعث عطسه کردن می‌شود؟

بخشی از کار بینی تمیز کردن هوایی است که تنفس می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطمینان حاصل کردن از اینکه این هوا فاقد گرد و غبار و باکتری است نیز از وظایف بینی است. در بیشتر موارد، بینی آلودگی و باکتری‌های موجود در هوا را در مخاط به دام می اندازد. سپس معده مخاط را هضم می کند. این کار هر گونه مهاجم بالقوه مضر را خنثی می کند.

اما گاهی اوقات غبار و باقی مانده ذرات وارد بینی می شوند و غشاهای مخاطی حساس داخل بینی و گلو را تحریک می کنند. وقتی این غشاها تحریک شوند، باعث بروز عطسه می شوند.

گذشته از همه آنچه که تا کنون گفته شد، برخی از موارد هستند که می توانند باعث تحریک دستگاه تنفسی و عطسه کردن شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این موارد را بررسی می‌کنیم :

 

آلرژی عامل اصلی عطسه کردن

آلرژی بیماری بسیار شایعی است که ناشی از واکنش بدن شما به ارگانیسم های خارجی است. در شرایط عادی سیستم ایمنی بدن، شما را از مهاجمان مضر مانند باکتری‌های بیماری‌زا محافظت می‌کند.

اما اگر حساسیت داشته باشید، سیستم ایمنی بدن به طور معمول ارگانیسم‌های بی ضرر را تهدید محسوب می کند. آلرژی می تواند به هنگام دفع این ارگانیسم ها از بدن منجر به سرفه یا عطسه شود.

رابطه عفونت و عطسه کردن

عفونت های ناشی از ویروس هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می توانند باعث عطسه کردن شوند. جالب اینجاست که بیش از 200 ویروس مختلف وجود دارد که می توانند باعث ایجاد سرماخوردگی شوند. با این حال بیشتر سرماخوردگی ها نتیجه راینوویروس هستند.

دلایل غیر رایج عطسه 

تا به اینجای کار تمام دلایل رایجی که باعث تحریک سیستم تنفسی و عطسه کردن می‌شوند را مورد بررسی قرار دادیم. اما در برخی موارد دلایل دیگری نیز برای عطسه کردن وجود دارد که چندان هم رایج نیستند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب به بینی ترک برخی از داروهای خاص، مانند مواد مخدر استنشاق مواد محرک از جمله گرد و غبار و فلفل تنفس هوای سرد

لازم به ذکر است که اسپری های بینی که دارای کورتیکواستروئید هستند، می‌توانند باعث کاهش التهاب در راه های بینی شوند و دفعات عطسه کردن را کاهش می دهند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به آلرژی اغلب از این اسپری ها استفاده می کنند.

درمان خانگی عطسه کردن

اگر زیاد عطسه می‌کنید، می‌توانید به کمک چند تغییر کوچک در سبک زندگی خود تا حد زیادی جلوی عطسه‌های طولانی مدت خود را بگیرید. به عنوان مثال می‌تانید فیلترهای موجود در سیستم تهویه منزل خود را تغییر دهید تا سیستم تصفیه هوای خانه به درستی کار کند.

ممکن است موهای حیوان خانگی‌تان باعث عطسه کردن شما شود. در این صورت می‌توانید موهای آن‌ها را کوتاه کرده یا آن‌ها را در بیرون از محل اقامت خودتان نگه داری کنید.

در صورتی که به گرد و غبار حساسیت دارید نیز می‌توانید غبار روی دستمال و سایر پارچه‌ها را با شستن آنها در آب داغ یا آب با دمای بالاتر از 130 درجه فارنهایت یا 54.4 درجه سانتیگراد از بین ببرید.

درمان و علل اصلی عطسه کردن

اگر عطسه کردن شما در نتیجه آلرژی یا عفونت باشد، پزشک می تواند برای درمان علت و درمان آن به شما راهکارهایی را ارائه دهد. اگر عامل عطسه کردن شما آلرژی تشخیص داده شود، اولین اقدام باید جلوگیری از حساسیت های شناخته شده باشد. پزشک به شما یاد می دهد که چگونه آلرژن‌ها را تشخیص دهید، بنابراین به راحتی می‌توانید از آنها دوری کنید.

بسیاری از داروهای بدون نسخه و تجویزی تحت عنوان آنتی هیستامین ها نیز برای تسکین علائم عطسه کردن وجود دارند. برخی از رایج ترین داروهای ضد حساسیت، لوراتادین (کلاریتین) و سیتریزین (Zyrtec) هستند.

اگر حساسیت شدید داشته باشید ممکن است توصیه پزشک به شما تزریق آمپول‌های ضد حساسیت باشد. آمپول های ضد حساسیت حاوی عصاره‌های خالصی از آلرژن‌ها هستند. قرار دادن بدن در معرض دوزهای کم و تنظیم شده آلرژن می‌تواند به شما کمک کند تا در آینده بدنتان به آلرژن‌ها واکنش نشان ندهد.

اگر به بیماری‌های عفونتی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید، گزینه های درمانی شما محدودتر است. زیرا در حال حاضر هیچ آنتی بیوتیکی در درمان ویروس های ایجادکننده سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر نیست.

در بسیاری از موارد می توانید از اسپری بینی برای تسکین آبریزش بینی و عطسه کردن نیز استفاده کنید. استفاده از داروی ضد ویروسی که می‌توانند در صورت ابتلا به آنفولانزا سرعت بهبودی را تسریع کنند نیز در این زمینه موثر هستند. در بسیاری از مواقع نوشیدن مایعات نیز می‌تواند تا حد زیادی تحریک دستگاه تنفسی را تسکین دهد.

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: عطسه سرماخوردگی کرونا سلامت توانند باعث عطسه کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۳۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شدید در جنوب و غرب تهران

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از روز جمعه (۳۱ فروردین) در بخش‌هایی از استان به‌ویژه جنوب و غرب وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش بینی می شود.

به گزارش مشرق، براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش ابر و وزش باد، گاهی افزایش باد پیش‌بینی می‌شود همچنین طی این مدت در بخش‌های شمالی و ارتفاعات استان در بعضی ساعات رگبار باران، وزش باد و احتمال رعد و برق، در ارتفاعات بالادست گاهی رگبار برف مورد انتظار است.

از روز جمعه (۳۱ فروردین) در بخش‌هایی از استان به‌ویژه جنوب و غرب وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش بینی می شود.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا (۲۹ فروردین) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد، در بعضی ساعات‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و در روز پنجشبه (۳۰ فروردین ) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۲۶ درجه سانتیگراد، گرمترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

دیگر خبرها

  • وزش باد شدید در جنوب و غرب تهران
  • افزایش تدریجی دما درآذربایجان غربی
  • ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟ از ورم دست و پا تا پف چشم و صورت
  • ببینید | پیش‌بینی ۳۵ سال پیش رهبر انقلاب
  • پیش‌بینی ۳۵ سال پیش رهبر انقلاب + فیلم
  • پیش بینی افزایش محسوس دما در گلستان تا پایان هفته
  • پیش بینی افزایش محسوس گلستان تا پایان هفته
  • پیش بینی بارش تگرگ در چهارمحال و بختیاری
  • پبش‌بینی ۱۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نان در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش رگباری برای فارس