Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ۱۰ سال اخیر علاوه بر مخارج دفاعی و امنیتی ناشی از جنگ و درگیری با پ.ک.ک، پروژه‌های حوزه صنایع دفاعی، قراردادهای خرید تسلیحاتی و همچنین اقدامات نظامی برونمرزی و لشکرکشی، هزینه‌های سنگینی بر دست دولت ترکیه گذاشته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که شیوع کرونا و خشکاندن سرچشمه های ارزی و مالی تجارت و توریسم، خسارات اقتصادی سنگینی بر ترکیه تحمیل کرده، این کشور در بودجه سال 2021 میلادی، رقم کلان 138 میلیارد لیره را برای حوزه دفاعی و امنیتی در نظر گرفته که با احتساب هر دلار 8 لیره، اندکی فراتر از 17 میلیارد دلار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

تامین رقم کلان 138 میلیارد لیره، برای کشوری که با مشکلات سیاسی و اقتصادی فراوانی روبرو شده، بسیار دشوار است و تحلیل گران اقتصادی از حالا پیش بینی کرده اند که ترکیه در سال 2021 میلادی هم با کسری بودجه قابل توجهی روبرو شود.

نان تیان از پژوهشگران موسسه تحقیقات صلح سوئد اعلام کرده که ترکیه در سالیان اخیر، بر پله پانزدهم کشورهای پرخرج نظامی قرار گرفته و بخشی از افزایش بودجه چند سال گذشته نیروهای مسلح این کشور به خاطر حملات وسیع به شمال سوریه بوده است. در گزارش این موسسه آمده است که بودجه دفاعی ترکیه در 10 سال اخیر شاهد افزایش رقم 86 درصدی بوده است.

افزایش 16 درصدی بودجه دفاعی

بودجه دفاعی – امنیتی ترکی در سال 2020 میلادی، رقمی معادل 119 میلیارد لیره بوده و امسال با افزایش 15.7 درصدی به 138 میلیارد لیره رسیده است.

تقسیمات بودجه بین نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی ترکیه به این شکل است:

1.وزارت دفاع (تامین کل هزینه های پرسنلی و جاری ارتش) 61.5 میلیارد لیره.

2.پلیس 44.6 میلیارد لیره. (پلیس تحت امر وزارت کشور است.)

3.ژاندارمری 27.7 میلیارد لیره. (ژاندارمری هم تحت امر وزارت کشور است و بودجه این نهاد با افزایش 20 درصدی بسته شده است.)

4.سرویس اطلاعاتی میت ترکیه 2.6 میلیارد لیره (میت تحت امر رئیس جمهور است و شاهد افزایش بودجه 20 درصدی بوده است.)

5.گارد ساحلی 1.5 میلیارد لیره. (گارد ساحلی هم تحت امر وزارت کشور است و بودجه این نهاد با افزایش 30 درصدی بسته شده است.)

6.ریاست صنایع دفاعی ریاست جمهوری 120 میلیون لیره. (مخارج پژوهشی حوزه صنایع دفاعی)

7.دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی 38 میلیون لیره.

همچنان که دیده می شود از مجموع 138 میلیارد لیره بودجه دفاعی ترکیه، 134 میلیارد لیره به حوزه های ارتش، پلیس و ژاندارمری تعلق دارد و سرویس اطلاعاتی میت، گارد ساحلی، تحقیقات دفاعی و شورای عالی امنیت ملی، ارقام ناچیزی در اختیار دارند.

زمانی برای لشکرکشی و مصارف سنگین

در 10 سال اخیر علاوه بر مخارج دفاعی و امنیتی ناشی از جنگ و درگیری با پ.ک.ک، پروژه های حوزه صنایع دفاعی، قراردادهای خرید تسلیحاتی و همچنین اقدامات نظامی برونمرزی و لشکرکشی، هزینه های سنگینی بر دست دولت ترکیه گذاشته است.

ترکیه در سالیان 2020 میلادی، با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا، دست از تحرکات نظامی برونمرزی برنداشت و اقداماتی انجام داد که بدون شک هزینه ها و مصارف اقتصادی سنگینی به دنبال داشته که البته هیچوقت، ارقام و مبالغ آن، به شکل شفاف مشخص نخواهد شد.

ترکیه در سالیان 2019 و 2020 میلادی، بیش از 132گروه مسلح مخالف دولت سوریه را ساماندهی و تسلیح کرده و میلیون ها دلار صرف تسلیح و حقوق ماهیانه شبه نظامیان ترکمان و عرب، در سوریه، لیبی و قره باغ کرده است.

بخشی از اقدامات برونمرزی نیروهای مسلح ترکیه در دو سال اخیر از این قرار است:

حملات زمینی و هوایی گسترده به شمال سوریه.

حملات زمینی و هوایی و صدها مورد بمباران عراق با استفاده از هواپیماهای جنگنده و پهپادها.

تحرکات دریایی بسیار و رزمایش های گسترده در شرق مدیترانه و هزینه های کلان اسکورت کشتی های حفاری، هم در شرق مدیترانه و هم در دریای سیاه.

تامین هزینه های سنگین پایگاه های نظامی ترکیه در حوزه برونمرزی و در چندین کشور جهان و منطقه.

مصارف سنگین تحقیقاتی در حوزه صنایع دفاعی و اهدای صدها محصول دفاعی به برخی کشورها به منظور بازاریابی و تقویت رابطه.

مداخله و مشارکت در جنگ لیبی.

مداخله و مشارکت در جنگ قره باغ.

مخارج دفاعی ترکیه در میان اعضای ناتو

ترکیه یکی از اعضای پیمان نظامی ناتو است و خود همین مساله هم در کنار برخی امتیازات، هزینه هایی برای ترکیه در بر دارد. چرا که ترکیه ناچار است بر اساس قوانین و ارقام مشخص شده از سوی ناتو، بخش معلومی از درآمدهای ملی خود را صرف هزینه های دفاعی کند.

در سالیان گذشته، ترکیه اهمیت ویژه ای به بودجه دفاعی داده و در لیست 28 کشور عضو ناتو، همواره در میان 10 کشور اول حضور داشته است.

اگر چه ترکیه پس از آمریکا، دومین ارتش پرشمار ناتو را در اختیار دارد اما از حیث میزان بودجه و مصارف بخش دفاعی و امنیتی، ترکیه همیشه در ردیف هفتم قرار گرفته است. یعنی بالاترین هزینه دفاعی در میان اعضای ناتو، در سال 2019 میلادی و در 7 رده نخست به این قرار بوده است: 1.آمریکا.

2. انگلیس.

3.آلمان.

4.فرانسه.

5.ایتالیا.

6.کانادا.

7.ترکیه.

در سال 2019 میلادی، به طور میانگین، کل بودجه نظامی و امنیتی کشورهای عضو ناتو با رشد 4 درصدی به 948 میلیارد دلار رسید که 18 میلیارد دلار آن، مربوط به ترکیه بود.

آمریکا به عنوان مهمترین عضو ناتو در سال 2019 با 686 میلیارد دلار بر پله نخست ایستاد و به تنهایی 70 درصد از مجموع بودجه خرج شده توسط اعضای ناتو را صرف کرد؛ بعد از او انگلیس با 66 میلیارد دلار بر پله دوم بود، آلمان نزدیک به 50 میلیارد دلار خرج کرد، فرانسه 48 میلیارد دلار روی میز گذاشت، بودجه ایتالیا 23 میلیارد دلاری بود، کانادا به رقم 22 میلیارد دلار نزدیک شد و پس از آنها، ترکیه نیز با 18 میلیارد دلار بر پله هفتم ایستاد.

در پایان باید گفت، یکی از امتیازات و کارت های مثبت در دست دولت هایی که در چند دهه اخیر در ترکیه بر سر کار آمده اند، این است که بر اساس آموزه های ملی و میلیتاریستی، جامعه ترکیه حتی در شرایط دشوار اقتصادی، مشکلی با مخارج و مصارف سنگین دفاعی و امنیتی ندارد و خرج برای دفاع و امنیت، همواره در ترکیه، قابل توجیه است.

اما با این حال، میزان مصارف فعلی در بخش دفاعی و امنیتی، در مقایسه با وضعیت اقتصادی میلیون ها خانوده فقیر ترکیه، بیش از آن چیزی است که تاکنون در ترکیه تجربه شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه حوزه صنایع دفاعی دفاعی و امنیتی میلیارد لیره میلیارد دلار ترکیه در سال بودجه دفاعی دفاعی ترکیه سال اخیر تحت امر بر پله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۳۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار، رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه بین‌المللی و رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را از جمله دستاوردهای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در سال گذشته عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین میرآبادی با اشاره به تصویب ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور، اظهار کرد: مأموریت و هدف اصلی این سازمان، ساماندهی روابط بین سیاستگذاران، مجریان و گروه‌های هدف تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از طریق تدوین و پیشنهاد سیاست‌های جدید، برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی و پشتیبانی از تعاملات علمی و فناورانه بین‌المللی کشور است.

وی با تاکید بر اهم دستاوردهای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در سال ۱۴۰۲ به پذیرش مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان اشاره و تصریح کرد: معاونت علمی با هدف توسعه تعاملات علمی و فناورانه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی با محوریت دستاوردهای دانش‌بنیان و همچنین ارتقای قدرت نرم و بی اثرکردن تحریم‌ها، مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان را بر عهده گرفته است. دبیرخانه این کمیسیون‌ها در سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل خواهد شد. مرکز همچنین در راستای معرفی برنامه‌ها و حمایت‌های خود به جامعه هدف و همچنین توانمندسازی آنها، بیش از ۲۵ رویداد تخصصی را با مشارکت بیش از سه هزار نفر برگزار کرده است.

میرآبادی، تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر تاشکند، معرفی مستشار توسعه فناوری، تبادل هیات در رویدادهای مهم دو کشور، انعقاد بیش از ۱۰ میلیون دلار قرارداد صادراتی، ایجاد زیرساخت تولیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و توافق تأسیس پارک فناوری مشترک را از جمله اقدامات این سازمان در کشور ازبکستان عنوان کرد و یادآور شد: همچنین، توافق برای تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر دوشنبه، توافق برای تأسیس پالایشگاه گیاهان دارویی و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های فناورانه و تحقیق و توسعه مشترک اقدامات مرکز تعاملات در ارتباط با کشور تاجیکستان محسوب می‌شود.

صادرات دارو و تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ادامه داد: در حوزه قاره آفریقا اقداماتی همچون توافق برای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه با وزارت اقتصاد دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک کشور الجزایر، ثبت ۱۰ تجهیز پزشکی و دو دارو در کنیا (۱۰ داروی دیگر در فرایند ثبت قرار دارند)؛ صادرات واکسن‌های دامی و کودهای کشاورزی به کنیا و اوگاندا، توافق برای ایجاد مراکز خدمات پهپادهای کشاورزی در کنیا و اوگاندا و تأسیس مرکز نمایشگاهی محصولات دانش‌بنیان در اوگاندا در سال گذشته به انجام رسید.

میرآبادی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون دلار قرارداد صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز با کشور ونزوئلا امضا شد، افزود: اعزام تیم‌های آموزشی از اساتید برتر دانشگاهی در حوزه نانو فناوری، تأسیس مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران و ونزوئلا، برپایی نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر رئیس‌جمهور به کاراکاس از دیگر اقدامات ما در تعامل با این کشور بوده است.

وی در خصوص تعامل با کشور کوبا و دستاوردهای آن، اظهار کرد: پذیرش ۳ هیات کوبایی در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری؛ حضور به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین، برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه بین‎‌المللی کوبا، جمع‌بندی فرصت‌های همکاری مشترک در دو حوزه سلامت و امنیت غذایی نظیر واکسن و فرآورده‌های زیستی دارویی، دامی و کشاورزی، کود، سم و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه سیستم‌های آبیاری نوین، صنعت نیشکر و محصولات جانبی، دارو، مواد اولیه دارویی، مواد جانبی و حلال‌ها از جمله این اقدامات است.

صادرات دانش‌بنیان

میرآبادی افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ را از دیگر دستاوردهای مرکز تعاملات دانست و گفت: این مرکز با تنوع‌بخشی به حوزه‌های جغرافیایی هدف، برنامه‌ریزی هدفمند با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت‌های متفاوت حوزه‌های فناورانه مختلف، افزایش میزان حمایت‌های مالی (بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال) و همچنین افزایش تعداد حمایت‌های خود از جمله برپایی ۱۶ پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی، چهار اعزام مستقل به نمایشگاه‌های بین‌المللی و چهار پذیرش هیات‌های خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی به این مهم دست یافته است.

به گفته وی، رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه (R&D) بین‌المللی (ارزش این پروژها از ۱۲۶,۲۵۰,۰۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۱ به ۳۹۴,۲۱۰,۰۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است) دستاورد دیگر این مرکز محسوب می‌شود.

میرآبادی، تعریف چهار پروژه مشترک با آکادمی علوم چین در برنامه مشترک صندوق علمی راه ابریشم در حوزه‌های علوم کشاورزی، نانو، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و محیط زیست، بیوتکنولوژی، تعریف ۱۴ پروژه همکاری مشترک با بنیاد ملی علوم طبیعی چین در قالب برنامه مشارکت علمی میان دانشمندان ایران و چین در حوزه‌های علوم زیستی، علوم مواد، ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم زمین و عمومی، تعریف ۱۵ پروژه مشترک با بنیاد علوم بنیادین روسیه در قالب برنامه مسابقات مشترک تحقیقات مرزی در همه علوم و علوم انسانی در حوزه‌های فناورانه علوم زیستی، علوم مواد و تحقیقات بهداشتی و نهایتا تعریف دو پروژه با بنیاد تحقیقات آلمان در قالب برنامه تحقیقات مشترک در حوزه‎‌های علوم هواشناسی و محیط زیست، علوم شناختی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم آزمایشگاهی را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.

همکاری با کارآفرینان ایرانی مقیم خارج

میرآبادی، رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ( افزایش تعداد متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور که در قالب برنامه کانکت پلاس با آنها همکاری انجام شده است، از ۷۷۷ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۵ نفر در سال ۱۴۰۲) را دیگر دستاورد مرکز تعاملات بر شمرد و خاطرنشان کرد: پلتفرم همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در آذرماه سال ۱۳۹۴ با همفکری و مشارکت ۱۰ تن از برجسته‌ترین متخصصان و محققان ایرانی دانشگاه‌های برتر خارج از کشور و همچنین مطالعه برنامه سایر کشورها در جذب نخبگان طراحی شد.

به گفته وی، این پلتفرم در قالب برنامه‌هایی همچون جذب هیأت علمی، پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تأسیس شرکت‌های فناور، برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت و ... با تأکید بر مدل چرخش مغزها اجرا می‌شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، میرآبادی ادامه داد: مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با تغییر رویکرد و در راستای بهره‌مندی از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در جهت رونق اقتصاد دانش‌بنیان کشور، برنامه کانکت پلاس را در سال ۱۴۰۲ طراحی و اجرایی‌سازی کرده است.

به گفته وی، از جمله محورهای اضافه شده به این برنامه می‌توان به طراحی سازوکار جدید برای حمایت از تأسیس شرکت‌های نوپای فناورانه (تحت عنوان چلنج) در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • ترکیه به اسرائیل سلاح و مهمات صادر می‌کند؟
  • ترکیه: صادرات تسلیحات به اسرائیل نداشتیم
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • افزایش ۴۲ درصدی تردد در مرز باشماق مریوان
  • افزایش ۳۹ درصدی بودجه شهرداری محمدیه