Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: بارش شدید باران و برف که از بامداد پنجشنبه هفته گذشته در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده همچنان ادامه دارد و به رغم خوشحالی کشاورزان و دامداران استانی، خسارتهایی را نیز در پی دلشته است.

طی روزهای اخیر بارش در ارتفاعات، گردنه‌های سردسیری و برخی روستاها به خصوص در دو شهرستان کوهستانی بویراحمد و دنا به شکل برف گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ناکافی بودن زیرساختهای راه روستایی در استان گاهی موجب می شود که بارشها انسداد راههای ارتباطی روستایی را در پی داشته باشد. بارش اخیر با توجه به خاکی بودن و ضعف زیرساختی، راه دهها روستای کهگیلویه و بویراحمد را مسدود کرده و موجب اختلال در روند ارتباطی شده است.

انسداد راه ۲۰ روستا در منطقه محروم دیشموک

در منطقه دیشموک شهرستان کهگیلویه که یکی از محرومترین مناطق کشور به لحاظ زیرساختهای ارتباطی است، راه ارتباطی بیش از ۲۰ روستا قطع شد.

در سایر شهرستان‌ها نیز قطع و یا سختی تردد در راه روستایی گزارش شده است که بسیاری از آنها با تلاش نیروهای امدادی و مردمی در حال بازگشایی است.

طبق آمار کارشناس هواشناسی استان میزان بارش طی روزهای اخیر در مناطق روستایی و شهرهای کوچک بسیار زیاد بوده به طوری که تنها در بخش سرفاریاب شهرستان چرام ۲۰۰ میلیمتر باران باریده است.

در مناطق روستایی شهرستان باشت نیز نزدیک به ۱۸۶ میلیمتر باران باریده و حجم بارشها در این شهرستان نیز بسیار زیاد بوده است.

دستگاه‌های امدادرسان در آماده باش کامل

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تمامی دستگاه‌های خدماتی و امداد رسان استان دستور آماده باش کامل داده است‌.

حسین کلانتری افزود: داده‌های احصا شده حاکی از بارش‌های قابل توجه طی روزهای یکشنبه تا دوشنبه در استان بوده و آماده باش تمامی دستگاه‌ها ضروری است.

وی خواستار توجه مردم به هشدارهای ستاد بحران شد و اظهار کرد: تمامی دستگاه پای کار بوده و مردم نیز باید هشدارهای ستاد بحران را جدی بگیرند و به آن عمل کنند.

استاندار با تاکید بر رهاسازی هوشمند و کارشناسی شده آب‌ها توسط آب منطقه‌ای، گفت: باید مدیریت مناسبی همچون سال گذشته در این محور داشته باشیم.

استاندار افزود: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان باید پای کار باشند.

استاندار گفت: خدمات رسانی در مناطق محروم و صعب العبور نیز در اولویت باشد و حمایت از عشایر نیز به شکل مطلوبی در خدمات رسانی شکل بگیرد.

ریزش آوار در خانه‌های روستایی

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از ریزش آوار و خسارت به سه خانه روستایی به دلیل بارش‌های اخیر و آب گرفتگی در شهرستان باشت خبر داد.

سید امان الله جهانبین افزود: در این حوادث با اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC مبنی بر ریزش آوار در روستای کوشک ظفر شهرستان باشت، بلافاصله ۲ تیم امدادی به محل وقوع حادثه اعزام و علاوه بر ایمن سازی، ارزیابی صحنه حادثه انجام شد. بر اثر بارندگی در شهرستان باشت سقف خانه‌های قدیمی و کاه گلی روستایی دچار شکاف شده بود.

وی تصریح کرد: در این حوادث خوشبختانه به کسی آسیب نرسید و نجات گران جمعیت هلال احمر پس از خارج سازی وسایل و لوازم خانه‌های مذکور، نکات و توصیه‌های ایمنی را یاد آوری و اقلام امدادی مورد نیاز در اختیار حادثه دیدگان قرار دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: ۱۴ عملیات امداد و نجات آب گرفتگی در سامانه بارشی اخیر استان از سوی امدادگران این نهاد انجام شد. همه توان امدادی این جمعیت آماده خدمت رسانی در صورت نیاز است و علاوه بر پایگاه‌های ثابت و سیار هلال احمر، ۳۱ تیم امداد و نجات متشکل از ۱۲۴ نفر امدادگر و نجات گر نیز در آماده‌باش هستند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات جامع جمعیتی هر یک از شهرستان‌های استان دریافت شده و محلی مناسب و کارشناسی شده برای اسکان اضطراری آماده شده تا در صورت وقوع سیلاب افراد حادثه دیده اسکان داده شوند.

جهانبین با بیان اینکه شهروندان در صورت لزوم برای دریافت خدمات امداد و نجات با شماره تلفن ۱۱۲ ارتباط برقرار کنند، گفت: ۳۱ خودروی کمک‌دار، ۳۵ موتور لجن کش و کف کش برای تخلیه آب واحدهای مسکونی حادثه دیده احتمالی آماده خدمات رسانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرارگیری در دامنه های جنوبی زاگرس و قلل دنا یکی از سه استان پر بارش کشور است که حاصل آن وجود صدها چشمه و دهها رودخانه دائمی است.

اما ضعف زیرساختهای ارتباطی و محورهای مواصلاتی موجب می شود گاهی بارش ها مشکلاتی را برای آمد و شد مردم ایجاد کنند. اگرچه به دلیل شیوع کرونا میزان ایاب و ذهابها به شدت کاهش یافته اما رفع کمبودهای زیرساختی در حوزه راهها برای آینده استان ضروری است.

کد خبر 5083262

منبع: مهر

کلیدواژه: بارش باران سیل هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ویروس کرونا محسن فخری زاده شیراز محدودیت های کرونایی بارش برف هفته بسیج شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا کمک مومنانه گرگان بارش باران بوشهر عکس استانها کهگیلویه و بویراحمد تمامی دستگاه شهرستان باشت هلال احمر آماده باش دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۳۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ‌۱۵۰۰ میلیارد سیل به راه‌های کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به شدت بارش‌ها که موجب خرابی‌هایی در سطح جاده‌های کشور و راه‌های روستایی و محورهای فرعی شده است، گفت: خسارت وارد طبق کارشناسی‌های اولیه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای راه‌ها برآورد شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که به دنبال بارش‌های اخیر و به منظور بازدید میدانی از وضعیت راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان عازم این استان شده بود، با اشاره به شدت بارش‌ها که موجب خرابی‌هایی در سطح جاده‌های کشور و راههای روستایی و محورهای فرعی شده، گفت: خسارت وارد شده طبق کارشناسی‌های اولیه 1500 میلیارد تومان برای راه‌ها برآورد شده است.

به گفته امانی، نزدیک به 25 راه اصلی و فرعی در جنوب استان سیستان و بلوچستان مسدود شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: راه‌های حدود 250 روستا نیز مسدود شده که راهداران در حال تلاش برای بازگشایی آن‌ها هستند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: 50 اکیپ فعال و سیار راهدار به همراه 150 دستگاه ماشین آلات مشغول فعالیت و تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند.

امانی افزود: برخی از این ماشین آلات از روستاهای معین هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان عازم استان سیستان و بلوچستان شده و مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ظرف 10 روز آینده تمام راه‌های مسدود شده باز خواهند شد اما اولویت، بازگشایی راه‌های اصلی شهرستان چابهار به دیگر نقاط است که می‌کوشیم ظرف 24 تا 48 ساعت آینده بازگشایی شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل همچنین از همکاران راهدار برای بازگشایی راه‌ها و انجام عملیات امداد و نجات برای دو ناوگان اتوبوس حمل‌ونقل عمومی از سیلاب تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آئین اختتامیه دوازدهمین دوره المپیاد دانش آموزان آماده
  • شب شعر و شاهنامه به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
  • خسارت ‌۱۵۰۰ میلیارد سیل به راه‌های کشور
  • سیل ۱۵۰۰ میلیارد تومان به کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد
  • دستگیری ۱۸ قاچاقچی مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد
  • بوستان باشت نگینی سبز در جنوب کشور
  • باران راه ارتباطی ۳۸ روستای جبالبارز وساردوئیه را مسدود کرده است
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • مسدود شدن راه ۱۵۴ روستای نیکشهر و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف