Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@21:52:50 GMT

۱۰۰روز طلایی بایدن در کاخ سفید

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۳۹۷۵

۱۰۰روز طلایی بایدن در کاخ سفید

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بعد از فرانکلین روزولت که سال 1933در ماه‌های نخست ریاست‌جمهوری‌اش تصمیمات مهمی را برای حل بحران اقتصادی گسترده آمریکا گرفت، 100روز نخست فعالیت رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل به دوره حساسی در عرصه سیاست این کشور شده که براساس آن می‌توان توانایی او را در پیش بردن طرح‌ها و سیاست‌هایش محک زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما 100روز بایدن به‌دلیل همه‌گیری کرونا و حضور یک رئیس‌جمهور پرحاشیه مانند دونالد ترامپ قبل از خودش، با تجربه خیلی از رئیس‌جمهورهای دیگر آمریکا متفاوت خواهد بود. به گزارش سایت خبری‌ ای‌بی‌اس، او بارها چه پیش از انتخابات و چه در روزها و هفته‌هایی که از انتخابات گذشته، اولویت‌های گوناگونی را در حوزه اقتصاد، سیاست، سلامت و محیط‌زیست برای پیگیری در ماه‌های نخست ریاست‌جمهوری‌اش مطرح کرده است.

تغییرات آب‌وهوایی

بایدن بارها گفته که یکی از نخستین برنامه‌هایش به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس است. ترامپ سال 2017اعلام کرده بود که کشورش از این توافق که بیش از 190کشور عضو آن هستند، خارج می‌شود. در نهایت آمریکا 4نوامبر یعنی چند هفته پیش رسما از این توافق بیرون آمد. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفته بعد از پیوستن دوباره به این پیمان، قصد دارد بقیه کشورهای جهان را برای برداشتن گام‌های زیست‌محیطی با خود همراه کند و اقدامات گسترده‌تری برای کنترل تغییرات آب‌وهوایی انجام دهد. او همچنین متعهد شده که رهبران جهان را در همان ماه‌های نخست حضورش در کاخ سفید برای رسیدن به یک توافق جهانی برای کاهش تولید گازهای آلاینده در صنایع حمل‌ونقل دریایی و هوایی گرد هم می‌آورد.

مدیریت بحران کرونا

آمریکا بیشترین مبتلایان به کرونا در جهان را دارد و روزانه به‌طور متوسط 100هزار ابتلای جدید در این کشور ثبت می‌شود. بایدن کمتر از چند روز پس از اعلام پیروزی‌اش، گفت که کار خود را با کنترل کرونا آغاز و گروهی از متخصصان را به‌عنوان مشاور انتخاب می‌کند تا برنامه‌های کمپین را در این زمینه عملیاتی کنند. او تاکنون، ویوک مورتی، جراح کل پیشین آمریکا و دیوید کسلر، عضو قبلی هیأت رئیسه سازمان غذا و داروی این کشور را به‌عنوان مسئولان این گروه ویژه معرفی کرده است. بایدن وعده داده که این طرح بر پایه علم و همدلی پیش خواهد رفت.

علاوه بر تعهدهای گوناگون مالی برای کنترل همه‌گیری، او گفته که آمریکا را دوباره به سازمان بهداشت جهانی برمی‌گرداند. ترامپ، تابستان امسال، این کشور را از سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل ناکارآمدی در مبارزه با ویروس کرونا خارج کرد.

اقتصاد و اشتغال

بایدن حتی قبل از پیروزی‌اش گفته بود که خروج آمریکا از بحران اقتصادی از نخستین اولویت‌هایش خواهد بود. او در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: « بیش از 20میلیون نفر بیکار داریم و میلیون‌ها نفر نگران پرداخت کرایه خانه و تهیه غذای روزانه خود هستند.» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا وعده داده که فورا برنامه ترمیم اقتصادی و رفع نابرابری‌ها علیه کارگران و کسب وکارهای کوچک را که از بحران کرونا آسیب دیده‌اند، اجرا و شغل‌هایی که مستقیما به مهار این بیماری مربوط است، ایجاد کند. او از تیم ترامپ نیز خواسته که برنامه 4قسمتی حمایت از کارگران در محل کار در برابر آسیب کرونا را تصویب کند.

توافقنامه‌های بین‌المللی

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا وعده داده که به محض آغاز کارش، فورا کنفرانس‌های خبری روزانه در کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع از سرگرفته می‌شود. از سوی دیگر «گام‌های فوری» در حوزه سیاست خارجی برای تقویت ارتباط با متحدان و جبران خسارت‌هایی که ترامپ در این حوزه وارد کرده را در پیش می‌گیرد.

بارنی تومبوتی، روزنامه‌نگار اهل آفریقای جنوبی می‌گوید: «1.3میلیارد نفر در آفریقا منتظر روی کار آمدن رئیس‌جمهوری در آمریکا هستند که به کشورهای آفریقایی توهین نمی‌کند.» اشاره او به سخنان اهانت‌آمیز ترامپ در سال  2018است که عنوان «چاه فاضلاب» را برای کشورهای این قاره به‌کار برده بود.

بایدن همچنین متعهد شده که روابط آمریکا با اروپا را تقویت و از ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) حمایت کند. پیتر بییر، سیاستمدار و نماینده پارلمان فدرال آلمان که به آینده روابط 2کشور امیدوار است، می‌گوید: «تفاوت بزرگ در شکل ارتباطات خواهد بود و اینکه به‌عنوان متحد و شریک با احترام کامل با یکدیگر رفتار کنیم. ترامپ همیشه بین دوست و دشمن فرقی نمی‌گذاشت.»

در حوزه خاورمیانه نیز بایدن وعده داده که در سریع‌ترین زمان ممکن به برجام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت باراک اوباما، برگردد. او پیش از انتخابات، خروج ترامپ از برجام را «فاجعه‌بار» خوانده و گفته بود که درصورت پیروزی در انتخابات، از مسیر دیپلماسی وارد تعامل با ایران می‌شود.

مهاجرت

تابستان امسال بایدن متعهد شد تغییرات اساسی در برنامه‌های مهاجرتی ایجاد کند که درست برعکس سیاست‌های تند ترامپ در روزهای نخست حضورش در کاخ سفید خواهد بود. او به ان‌بی‌سی گفت: « همان روز اول، لایحه اصلاح قوانین مهاجرتی را به کنگره می‌فرستم تا 11میلیون مهاجر ثبت نشده که به این کشور کمک فراوانی کرده‌اند، شهروند آمریکا شوند.»

جو بایدن گفته که سیاست‌های مهاجرتی او بر پایه تنوع، در کنار هم بودن خانواده‌ها، مدرن کردن سیستم مهاجرتی و پایان دادن به طرح‌های غیرانسانی ترامپ مانند جدا کردن کودکان از آغوش مادران است. «ما همین هستیم. اجداد ما نیز به همین شکل به این کشور آمده‌اند. جد من وقتی سوار قایقی در دریای ایرلند شد نمی‌دانست که موفق می‌شود یا نه، اما سال 1848توانست خود را به آمریکا برساند.» اصلاح قوانین پذیرش پناهندگی و لغو ممنوعیت سفر مسلمانان، از دیگر وعده‌های بایدن در 100روز نخست حضورش در کاخ سفید است. او همچنین قول داده که «ساخت دیوار» را در مرز مکزیک متوقف و بودجه آن را صرف ارتقای تجهیزات کنترل مرزی کند.

پربیننده ترین اخبار و نتایج انتخابات آمریکا اخبار و نتیجه انتخابات آمریکا اخبار و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخبار انتخابات آمریکا بعد از گذشت ۴۴ساعت از پایان رای‌گیری اخبار انتخابات آمریکا بعد از گذشت ۳۵ساعت از پایان رای‌گیری

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دونالد ترامپ جو بایدن کرونا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا همه گیری کرونا سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۳۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد

در اولین روز محاکمه دونالد ترامپ در پرونده «خرید سکوت»، دادستان‌های ایالت نیویورک آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور را به نقض قانون و فساد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با تلاش برای پنهان کردن رابطه با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن متهم کردند.

براساس گزارش العربیه، اعضای هیات منصفه در این محاکمه مهم به طور مختصر از دیوید پکر، اولین شاهد و ناشر سابق «National Enquirer» شنیدند که او در طرحی برای سرکوب داستان‌هایی که ترامپ نمی‌خواست منتشر شود، شرکت داشت و به رئیس‌جمهور سابق کمک کرد تا در انتخابات پیروز شود.

ترامپ در اولین محاکمه خود متهم به جعل سوابق تجاری برای سرپوش گذاشتن بر پرداخت ۱۳۰۰۰۰ دلار به استورمی دنیلز، ستاره فیلم‌های مستهجن در سال ۲۰۱۶ برای پنهان کردن روابط خود که به گفته او ده سال قبلتر رخ داده بود، شد. اما در مقابل ترامپ به بی گناهی اعتراف و انجام این کار را رد کرد.

متیو کولانجلو، دادستان کل آمریکا گفت: این یک توطئه برنامه ریزی شده، هماهنگ و بلندمدت برای تأثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۱۶ بود، برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ از طریق هزینه‌های غیرقانونی برای ساکت کردن افرادی که در مورد رفتار او حرف بدی برای گفتن داشتند.

از سویی دیگر تاد بلانچ، وکیل ترامپ به هیات منصفه گفت که رئیس جمهور سابق هیچ جرمی مرتکب نشده است و دادستان نباید این پرونده را مطرح می‌کرد.  او افزود: تلاش برای تأثیرگذاری در انتخابات اشکالی ندارد، به این می‌گویند دموکراسی، آنها چیز شومی را به این ایده اضافه کرده اند که انگار جرم است.

پرونده خرید سکوت ممکن است تنها مورد از چهار پرونده جنایی علیه ترامپ باشد که قبل از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ۵ نوامبر برگزار شود، رسیدگی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد