Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@14:08:00 GMT

اجرای طرح مستندنگاری حریم درجه یک تخت‌جمشید

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۴۶۲۵

اجرای طرح مستندنگاری حریم درجه یک تخت‌جمشید

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مستندنگاری و پایش اطلاعات مربوط به حریم درجه یک این میراث جهانی برای تهیه نقشه تفصیلی و توصیفی و کاداستر منطقه اجرایی شده است.

حمید فدایی یکشنبه ۹ آذر درجمع خبرنگاران، گفت: برای مدیریت و حفاظت کارآمد از میراث جهانی تخت جمشید، نیازمند بانک اطلاعاتی دقیق هستیم؛ برای دستیابی به این نیاز و ایجاد بستر مناسب در راستای مدیریت و حفاظت بهتر و مطلوبتر میراث جهانی تخت جمشید، باید نقشه کاداستر منطقه تهیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در یک سال گذشته، تهیه نقشه کاداستر برای محورهای اصلی میدان ملل به تخت جمشید و مسیر ارتباطی تخت جمشید به نقش رستم، به دلیل اهمیت ویژه گردشگری، در دستور کار و اولویت قرار گرفت.

فدایی با بیان اینکه اراضی تملک شده توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز جزو اولویت طرح تهیه کاداستر بود، گفت: این اراضی طی دهه‌های گذشته به تدریج تملک شده بود و اکنون اسناد تک برگ بخشی از این اراضی نیز صادر شده است و با جانمایی دقیق آنها روی نقشه کاداستر، زمینه مدیریت مطلوبتر فضای پیرامونی تخت جمشید و ارائه خدمات بهتر و مناسبتر به گردشگران فراهم خواهد شد.

کارشناس مسئول دفتر مستندنگاری و پایش پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید نیز گفت: برای ساماندهی این اطلاعات در قالب نرم افزار GIS و همچنین شناسایی و اقدام برای حفاظت در حرائم تخت جمشید، این دفتر طی یک برنامه ۳ ساله جمع‌آوری اطلاعات تفصیلی و توصیفی از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داد.

علی اقر خاطرنشان کرد که این اقدامات با هماهنگی دفتر کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک استان فارس انجام شده و اکنون پیشرفت خوبی دارد به طوریکه تاکنون مساحتی بالغ بر ۶۱۸ هکتار از این اراضی اجرایی شده است.

اقر، خاطرنشان کرد که اقدامات انجام و اطلاعات کسب شده برای سامانه کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان مرودشت نیز قابل استفاده و بهره‌برداری است.

این کارشناس گفت: عملیات اجرایی تهیه نقشه شامل نقشه برداری با استفاده از سامانه فتوگرامتری برد کوتاه (پهپاد) تا جمع‌آوری اطلاعات از مالکین آن محدوده در حال انجام است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری پایگاه میراث جهانی تخت جمشید مستندنگاری میراث جهانی تخت جمشید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۴۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: ما مردان خدمتیم و جای ما نباید درخت کاشت! | ضدانقلاب از این جمعیت عظیم در تخت جمشید عصبانی شد

به گزارش همشهری آنلاین عزت الله ضرغامی روز چهارشنبه - ۸ فروردین - در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین آمار بازدید از موزه ها از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون این تعداد را بیش از ۳ میلیون بازدید ذکر کرد و اظهار داشت: فارس با ۷۴۰ هزار نفر بالاترین تعداد بازدید از موزه ها را به خود اختصاص داده و اصفهان و تهران در ردیف های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مردم ما فرهنگی هستند و توجه زیادی به اماکن باستانی دارند و به هر کجا سفر می کنند، حتما از مراکز فرهنگی بازدید می کنند، ادامه داد: تحویل سال نو در حافظیه مانور فرهنگی خیلی خوبی بود و بازدید ۳۰ هزار نفر از حافظیه بدون اینکه به فضای سبز آسیبی وارد شود نشان دهنده فرهنگ بالای مردم ایران است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: من تعقیب می کردم و مواضع رسانه های ضد انقلاب را و می دیدم از اینکه وقتی این جمعیت عظیم از مراکز فرهنگی و باستانی بازدید می کنند و کوچکترین حاشیه ای هم ایجاد نشده است، این موضوع موجب ناراحتی رسانه های ضد انقلاب شده است و آنها پیش داوری کرده بودند مبنی بر اینکه با بازدید جمعیت زیاد از تخت جمشید، این اثر تاریخی آسیب می بیند که البته این حرف خنده داری است.

ضرغامی تصریح کرد: در کنار بازدیدهای فرهنگی، زیارت مذهبی هم داریم که نشان می دهد این دو مکمل همدیگر هستند.

حافظیه، تخت جمشید و سعدیه مقام اول تا سوم را دارند؛ سعدآباد ۲۶ موزه دارد و اکثرا موزه های فرهنگی است.

وی درباره قطع نهال در منطقه گردشگری نور هم توضیح داد: این موضوع هیچ ارتباطی به وزارت گردشگری ندارد این اتفاقی که افتاده و دادستان مازندران ورود کرده مشخص شد که ممکن است ناهماهنگی بین چند دستگاه باشد که قوه قضائیه آن را بررسی می کند.

ضرغامی یادآورشد: وزارت میراث فرهنگی به طور جدی طرفدار محیط زیست است و مدیران ما در کنار میرات فرهنگی موظف به حفظ محیط زیست هستند و در مراکز فرهنگی درختکاری انجام می شود و من شخصا طرفدار شعر سهراب هستم که می گوید جای مردان سیاست درخت بکاریم که البته منظورش ما نیستیم ما مردان خدمتیم.

وی درباره بازدید رئیس جمهور از ستاد سفرهای نوروزی نیز گفت: این اتفاق بی نظیر بود چراکه یکی از بهترین مصادیق هم افزایی دولت، ستاد سفرهای نوروزی است که ۲۷ دستگاه در آن حضور دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: آمار تلفات و سوانح جاده ای با وجود اینکه نسبت به گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است اما با این حال رقم بالایی است و هر یک نفر تلفات جاده ای هم غیر قابل قبول است که امروز رئیس جمهور در جلسه دولت برای کاهش این آمار به همه دستگاه های مرتبط تذکر داد.

ضرغامی درباره قیمت بلیت موزه ها و مراکز فرهنگی تاریخی نیز اظهار داشت: چند سال این رقم بدون تغییر مانده بود ورودی موزه لوور پاریس یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است حتی با چین هم که ۶۰ یوآن بوده و بالغ بر ۵۵۰ هزار تومان می شود، مقایسه نمی کنیم در دنیا یک درصد هزینه ها، ورودی موزه هاست که اگر این نرخ را ملاک قرار دهیم، از مبلغ فعلی بسیار بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت ۳۰ هزار تومان برای بازدید از موزه ها در ایران پایین ترین رقم ورودی موزه ها در دنیا به شمار می رود و این رقم منطقی است و بلیت سینما هم ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است.

ضرغامی با بیان اینکه بعد از تعطیلات رقم دقیق گردشگر خارجی را اعلام می کنم به این موضوع هم اشاره کرد که در خصوص لغو یک طرفه روادید با ۳۲ کشور هم مصوبه قبلی دولت به قوت خود باقی است.

کد خبر 840920 برچسب‌ها خبر ویژه فرهنگ - میراث فرهنگی عزت‌الله ضرغامی

دیگر خبرها

  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌میلیون گذشت
  • سعدآباد و تخت‌جمشید در صدر اماکن پربازدید نوروز
  • ضرغامی: ضدانقلاب از جمعیت تخت جمشید عصبانی شد
  • ضرغامی : ما مردان خدمتیم و جای ما نباید درخت کاشت!/ ضدانقلاب از این جمعیت عظیم در تخت جمشید عصبانی شد
  • ضرغامی: ما مردان خدمتیم و جای ما نباید درخت کاشت! | ضدانقلاب از این جمعیت عظیم در تخت جمشید عصبانی شد
  • ضرغامی: دشمن از حضور مردم در تخت جمشید ناراحت است/ به دنبال لغو روادید بیش از ۶۰ کشور هستیم +فیلم
  • ضرغامی: دشمن از حضور مردم در تخت جمشید ناراحت است/ به دنبال لغو روادید بیش از ۶۰ کشور هستیم
  • ضرغامی: دشمن از حضور مردم در تخت جمشید ناراحت است/ سه میلیون نفر از پایگاه‌های میراث فرهنگی در نوروز بازدید کردند
  • جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش و دمای هوا/ از ۶ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت هوا چطور است؟
  • انجام ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی