Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه «هزاره ادب پارسی» یکشنبه ۹ آذر ماه به موضوع عصر شاعرانی، چون ناصر خسرو قبادیان و قطران تبریزی می‌پردازد. 

برنامه هزاره ادب پارسی با هدف معرفی مشاهیر ادب فارسی با گویندگی بهروز رضوی امروز با بررسی شعر ناصر خسرو تحول محتوایی آن و سبک شعری قطران تبریزی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و علاقه‌مندان را با فراز و نشیب‌های ادبیات فارسی از ظهور شاعران تا سبک‌ها و محتوای اشعار آشنا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این برنامه بر مبنای کتاب ارزشمند «تاریخ ادبیات در ایران» اثر شادروان دکتر ذبیح الله صفا و کتاب‌های شادروان یحیی آرین پور (از صبا تا نیما و از نیما تا روزگار ما) تولید می‌شود. 

برنامه «هزاره ادب پارسی» در گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ به مدیریت مرتضی صداقتگو به تهیه کنندگی سید محمد حسینی باغسنگانی و نویسندگی محمد باقر رضایی تولید و شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و پس از پخش، در سایت این شبکه رادیویی و اپلیکیشن ایرانصدا بارگذاری می‌شود تا برای عموم مخاطبان، قابل دسترسی باشد.

بررسی تاریخ وصاف در سیم و زر رادیو فرهنگ

برنامه سیم و زر یکشنبه ۹ آذرماه کتاب تاریخ وصاف تصحیح دکتر علیرضا نیک نژاد را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. 

محمد آسیابانی کارشناس مجری برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ درباره کتاب تاریخ وصاف با دکتر علیرضا نیک نژادکه این کتاب را زیر نظر استاد عبدالله انوار تصحیح کرده اند گفتگو می‌کند.

کتاب پنج جلدی «تجزیة الامصار و تزجیة الاعصار» که به تاریخ وصاف شهرت دارد و از دشوارترین متون نثر فارسی است که توسط انتشارات میرماه منتشر شده است. 

«تاریخ وصاف» اثر عبدالله بن فضل‌الله بن ابی نعیم بن روزبه شیرازی، از قدیمی‌ترین منابع درباره دوره ایلخانی به زبان فارسی است. کتاب فقط اثری در حوزه تاریخ نیست بلکه در حوزه‌های مختلفی، چون ادبیات، موسیقی، نجوم، منطق، ادبیات عرب و... نیز ورود پیدا می‌کند.

برنامه «سیم و زر» با تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی محمد آسیابانی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار ساعت ۱۳:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

پخش قصه گویی زنده یاد حمید عاملی 

پخش قصه گویی زنده یاد حمید عاملی قصه گو و گوینده قدیمی رادیو با «داستان‌های هزار ویکشب» از دیروز شنبه ۸ آذرماه در رادیو فرهنگ آغاز شده که نویسندگی و سردبیری، گویندگی آن را هم زنده یاد عاملی خود برعهده داشت.

این هنرمند قدیمی رادیو در این برنامه داستان‌های ایرانی کهن و افسانه‌های هزار و یک شب را برای علاقه‌مندان روایت کرده است .این برنامه شنبه تاچهارشنبه ساعت ۲۳:۱۵ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود

گفتنی است، حمید عاملی، گوینده رادیو و قصه‌گو، متولد سال ۱۳۲۰ در تهران بود. از سال ۱۳۳۴ در مجله‌های کیهان بچه‌ها، اطلاعات هفتگی و روشنفکر داستان‌های کوتاه کودکان می‌نوشت و از سال ۱۳۳۷ به گویندگی رادیو در برنامه «کار و کارگر» پرداخت. او در سال ۱۳۵۰ گوینده برنامه رادیویی «راه شب» شد. عاملی همچنین بیش از ۱۰۰ کتاب داستان نوشته است.

او در سال ۱۳۵۲ پس از مرگ فضل‌الله مهتدی (صبحی)، قصه‌گوی برنامه «قصه ظهر جمعه» شد. در آخرین سال‌های کاری خود گوینده برنامه «یک شب از هزار و یک شب» رادیو بود و ۹۰۰ قسمت آن را اجرا کرد.حمید عاملی دی‌ماه سال ۱۳۸۶ از دنیا رفت.

بررسی طرح گرنت و‌دستاورد‌های آن در «هفت اقلیم» رادیوفرهنگ

موفقیت‌ها و ناموفقیت‌های طرح گرنت موضوعی است که امروز (یکشنبه) ۹ آذرماه در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ به آن پرداخته می‌شود.در برنامه هفت اقلیم رادیو فرهنگ امروز در گفتگو با دکتر علیرضا نوری‌زاده معاون اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیراجرایی طرح گرنت، دستاورد‌های طرح گرنت و راهکار‌هایی برای عملکرد بهتر بررسی می‌شود .

همچنین نقاط قوت و ضعف طرح گرنت از نگاه ناشر، در گفتگو با افشین شحنه تبار مدیر انتشارات شمع و مه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
سخنی درباره آثار و اثرات شیخ مفید به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید واطلاع رسانی از آخرین خبر‌های حوزه کتاب بخش‌های دیگر برنامه «هفت اقلیم» است.

برنامه هفت اقلیم کاری از گروه کتاب است که دوشنبه الهه بیات تهیه کنندگی آن را برعهده دارد. این برنامه شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۷ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ جنگ شهر‌ها در تهران را بررسی می‌کند

کتاب‌های آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران و «جنگ شهر‌ها در تهران» در برنامه «چاپخانه» امروز یکشنبه۹ آذرماه، معرفی می‌شود.

در برنامه «چاپخانه» این هفته رضا مهدوی به عنوان کارشناس مجری با دکتر محسن فربودمنش نویسنده کتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» گفتگو می‌کند.

جلد نخست از کتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» به پژوهش و قلم دکتر محسن فربودمنش به آشنایی با واژه‌های موسیقی، ساختار ردیف در موسیقی ایرانی، گوشه‌های دستگاه شور، آواز‌های دستگاه شور و گوشه‌های دستگاه نوا اختصاص دارد.

کتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران»، با بررسی دستگاه‌ها و آواز‌های موسیقی ایرانی، در پی یافتن راه حلی برای نمایش ساختار و طراحی پیچیده موسیقی ایران، با استفاده از علوم ریاضی و آماری است. محسن فربودمنش، به دلیل عدم آشنایی با موسیقی، و از طرفی تسلط به علم اقتصاد، نگرشی نو به موسیقی ایرانی دارد. او با تحقیق در تمامی گوشه‌های موسیقی ایران، به بررسی نت‌های اصلی در گام‌های ایرانی، از جمله «نت شروع»، «نت شاهد» و «نت ایست» می‌پردازد و آن‌ها را در قالب اطلاعات و ارقام آماری به نمایش می‌گذارد.

در این کتاب، همچنین میزان استفاده هر یک از اساتید موسیقی سنتی از نت‌های خاص هر گوشه، در قالب اطلاعات ریاضی ذکر شد است. به اعتقاد محسن فربودمنش، نمایش آمار و مشاهده نغمه‌های موسیقی ایرانی در قالب اطلاعات بصری، می‌تواند به سوالات مطرح شده در زمینه چگونگی شکل گیری موسیقی دستگاهی ایران پاسخ دهد و نگرشی نو در بررسی ساختاری موسیقی ایران ایجاد کند.همچنین در این برنامخ مریم بیانی با زینب اسلامی درباره کتاب «جنگ شهر‌ها در تهران» گفتگو می‌کند. 

زینب اسلامی محقق، پژوهشگر و نویسنده که برای نخستین‌بار در حوزه دفاع مقدس قلم‌به‌دست گرفته در اولین اثر خود به جنگ شهر‌ها در تهران پرداخته که حدود دو سال و نیم تحقیق، بررسی و نگارش آن زمان برده است. خصوصیت خاص این کتاب این است که به بمباران‌ها و موشک‌باران‌های دوران جنگ می‌پردازد و از طرفی زمانمند است؛ یعنی در این کتاب مطرح‌شده که بمباران در چه زمانی اتفاق افتاده و در چه محله‌ای اصابت کرده و خسارت‌های احتمالی یا شرایطی که به وجود آمده را توضیح می‌دهد.

کتاب «جنگ شهر‌ها در تهران» دارای یک مقدمه، هفت فصل و نتیجه‌گیری است. در این کتاب علاوه بر اینکه به بمباران‌هایی که طی سال‌های ۱۳۶۷ -۱۳۵۹ در تهران اتفاق افتاده، نگاه دارد، به اقداماتی که سازمان‌ها و نهاد‌هایی همچون بسیج و هلال‌احمر بعد از بمباران برای خدمات‌رسانی به مردم و آسیب‌دیدگان انجام داده‌اند نیز پرداخته است.

برنامه «چاپخانه» با اجرای لیدا وحیدی و تهیه کنندگی پرویز جمالی با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان درخصوص آثارشان یکشنبه هر هفته، ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه های رادیویی رسانه ملی رادیو فرهنگ پخش می شود جنگ شهر ها در تهران موسیقی ایرانی تهیه کنندگی حمید عاملی هفت اقلیم طرح گرنت زنده یاد سیم و زر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۵۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، افسانه دارابی با اشاره به اجرا شدن برنامه‌های ثابت و مناسبتی در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر، بیان کرد: ما روز‌های یک‌شنبه صبح جلسه پرسش و پاسخ با عنوان "راه زندگی" داریم با یک روان شناس و روان درمانگر و بعد از ظهر روز‌های یک‌شنبه نشست کتابخوان کودکان را داریم، همچنین ساعت ۱۷:۳۰ روز‌های چهارشنبه نشست کتابخوان نوجوان برای پسران را داریم.

وی با بیان این‌که اکثر برنامه‌های این کتابخانه در روز‌های پنج‌شنبه اجرا می‌شود، اضافه کرد: پنجشنبه‌ها ساعت ۹ صبح ما نشست "گلستان خانی" داریم، ساعت ۱۰ نشست بانوان را داریم که در این نشست کتابی معرفی و در مورد آن کتاب صحبت می‌شود.

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر ادامه داد: زمانی که بحث درباره کتاب تمام شد ما یک اختتامیه برای کتاب می‌گیریم و به‌عنوان نقد و بررسی کتاب از یک کارشناس فرهنگی استان دعوت می‌کنیم و کتاب را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و دوستان اگر ابهامی داشته باشند در این جلسه صحبت کرده و رفع ابهام می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به جلسه‌های مناسبتی این کتابخانه، گفت: آیین نکوداشت خانم دکتر فاطمه لشکری یکی از فرهنگیان استان که کتابخانه شخصی‌شان را خانواده ایشان به کتابخانه خلیج فارس اهدا کرد‌ه‌اند در این کتابخانه برگزار می‌شود.

دارابی اضافه کرد: در این آیین حدود ۵۰۰ نسخه کتاب نفیس به کتابخانه عمومی خلیج فارس اهدا می‌شود.

وی جلسه‌های نقد و بررسی و آیین‌های رونمایی از آثار نویسندگان بوشهری را از دیگر برنامه‌های این کتابخانه عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • تدارک رادیو فرهنگ برای هشتاد و چهارسالگی رادیو
  • گزارشی از تولد رادیو در ایران؛ از هیاهوی مردم در میدان توپخانه تا نخستین آوازخوانان
  • «نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • رییس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده‌ای نیست
  • رییس صدا و سیما : مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده ای نیست
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • صدای اردیبهشت رادیو در ۸۴ سالگی
  • موزه موسیقی با اعتبار مستقل آغاز به کار می‌کند/ راه‌اندازی موزه تئاتر به منظور تحقق شعار سال