Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان خارجی از ترس تحریم و تهدید دشمنان ایران سال‌هاست با برنامه هسته‌ای ایران همکاری نمی‌کنند؛ هر چه هست توان دانشمندان داخلی خودمان است. در این میان امثال «مجید شهریاری» هم هستند که گوهر یک‌دانه‌اند برای این مملکت؛ گوهر شب‌چراغ.

تکلیفِ قبل از شهادت شهریاری که معلوم است؛ با نبوغ علمی‌اش کار مملکت را پیش برد و حیرت خارجی‌ها را برانگیخت که: مگر ایرانی‌ها هم می‌توانند؟! اما بعد از شهادتش در ۸ آذر ۱۳۸۹ چه شد که کار پیش رفت؟ پاسخ را باید در مرام و منش دکتر مجید شهریاری جست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردی که برای جهاد علمی در مملکتش «نیت» کرده بود و خداوند پس از شهادتش نگذاشت نیت و عمل او متوقف شود.

نابغه بی‌ادعا! نبوغ علمی دکتر شهریاری در میان همکاران و نزدیکانش مشهور بود

محاسبات بحرانی برای سوخت ۲۰ درصدی!

از کار‌های دکتر شهریاری برای ایران و نبوغ عجیب و سرشارش، ایرانی‌ها پیش از شهادتش خبر نداشتند. ماجرا از آنجا شروع شد که در سال ۱۳۸۷ غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم برای ایران یک نیاز مهم شد. چون آرژانتین که همیشه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تأمین می‌کرد با فشار آمریکا اعلام کرد دیگر به ایران اورانیوم ۲۰ درصدی نمی‌فروشد. رآکتور تهران در معرض خاموشی قرار گرفته بود و با خاموشی آن برنامه اتمی ایران و حتی دانش هسته‌ای ایران عقب‌گرد می‌کرد. حالا توپ در زمین ایران بود که آیا می‌تواند یا نمی‌تواند، و شهریاری بود که «ما می‌توانیم» را معنا کرد. این‌ها را کسی نمی‌دانست؛ دکتر «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بعد‌ها برای ایرانی‌ها تعریف کرد.

ماجرا را از زبان خودش بخوانید: «وقتی به ما مأموریت داده شد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را انجام بدهیم سازماندهی وسیعی با حضور دانشمندان رشته‌های مختلف انجام شد. برای اینکه این کار پیش برود باید «محاسبات بحرانی» انجام می‌شد. محاسبات مهندسی شیمی و دیگر محاسبات را برای مجتمع سوخت، بچه‌های ما خیلی قدرتمندانه انجام دادند. برای «محاسبات بحرانی» که بسیار مهم است در ایران کسی را نداشتیم. از طرق مختلف تلاش کردیم این نقیصه را رفع کنیم. دستمان به هیچ جا نرسید. اگر این بخش انجام نمی‌شد کل کار متوقف می‌شد. این از آن تخصص‌هایی است که در کشور‌های بسیار محدودی وجود دارد... شما، چون با مواد هسته‌ای سر و کار دارید اگر این مواد حساب‌شده نباشد و تجمعی از مواد هسته‌ای داشته باشید یکدفعه ممکن است یک فعل و انفعالاتی رخ بدهد و این فعل و انفعالات کسانی را که آنجا کار و زندگی می‌کنند در معرض خطر قرار دهد. شما باید جوری طراحی کنید که هیچ‌وقت تجمع مواد هسته‌ای به آن اندازه نباشد که آن خطر را ایجاد کند. این محاسبه یک آدم واردی می‌خواست که ما نداشتیم. اصلا هیچ‌کسی نبود و کار بسیار حساس و سختی بود. من موضوع را مطرح کردم. دکتر شهریاری با آرامشی که همیشه داشت گفت این محاسبات را من انجام می‌دهم. این هرگز باورپذیر نبود؛ آدمی که دوره‌ای ندیده و خارج از کشور نرفته این محاسبات را انجام بدهد. شهریاری این کار را انجام داد... فقط همین یک نفر بود. ما نفر دیگری نداشتیم. این توانی بود که فقط او داشت و کار ما به‌شدت وابسته به توان مجید بود... خدا می‌داند اگر شهریاری می‌گفت من این کار را می‌کنم و ۱۰ میلیارد تومان می‌گیرم می‌گفتیم باشد یا ۵۰ میلیارد می‌گیرم می‌گفتیم قبول. حالا جالب است برایتان بگویم که شهریاری این محاسبات را انجام داد و یک ریال هم نگرفت.»

دکتر «علی اکبر صالحی» پس از شهادت «مجید شهریاری» پرده از شاهکار‌های نبوغ‌آمیز و اخلاص وی برداشت

بیشتر بخوانید

چرا ۱۰ سال بعد از ترور شهید شهریاری، دانشمند دیگری ترور شد؟ / وقتی آقا مجید را دو بار تهدید کردند

ورک‌شاپی که شهریاری گذاشت!

بعد از شهادت دکتر شهریاری چه شد؟ چگونه کار پیش رفت؟ پاسخ این‌جاست؛ در زندگی و مرام شهریاری: «کار انجام شده بود، اما در ادامه کار فقط وجود ایشان گره از کار ما می‌گشود. ایشان شهید شد و من در همان لحظه که خبر را شنیدم به غیراز اینکه تأسف خوردم یک دانشمند بزرگ را از دست دادیم نگران بودم برای کار ما مشکلی ایجاد بشود. نمی‌دانستم باید چه‌کار کنیم؛ چون همانطور که گفتم فرد دیگری نبود که کار کشور را انجام دهد... با نگرانی رفتم به بچه‌ها گفتم چه باید کرد؟ دیدم آرامش در آن‌ها موج می‌زند. حیرت کردم. می‌دانید مرام شهریاری انفاق علمش بود و من به این موضوع اصلا فکر نکرده بودم. بچه‌ها گفتند نگران نباشید آقای صالحی. دکتر شهریاری همان اول کار برای ما ورک‌شاپ گذاشت و روند کار را آموزش داد. آن دانشمند که خوب می‌دانست توانی دارد که هیچ‌کس دیگر در ایران ندارد، در کمال سخاوت کارگاه آموزشی راه انداخته بود و حدود ۱۵-۱۰ نفر را آموزش داده بود. بچه‌ها گفتند الان ما همه‌چیز را می‌دانیم.»

خودرو شهید شهریاری که در آن ترور شد

مسیر باز شده!

ارزش همین انفاق دکتر شهریاری چه‌قدر بود؟ اگر انفاق علم در مرام شهریاری نبود چه بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌آمد؟ صالحی چنین ارزیابی می‌کند: «شکل بد کار این بود که کار کاملا متوقف می‌شد و حالت خوبش این بود که کار دست‌کم ۱۰سال طول می‌کشید و این یعنی از اقتدار ایران در ماراتن هسته‌ای کاسته می‌شد... ماجرا بسیار وسیع‌تر از این حرف‌هاست. اگر فاصله ما در علم هسته‌ای با غرب از نظر تکنولوژیک و علمی ۴۰ سال بود با کار‌های شهریاری در همان تاریخ شهادت ایشان، این فاصله فقط ۵ سال شد. این یک وجه بسیار کوچک از بزرگی شهریاری بود. او به تنهایی ۳۵ سال کشور را از دشمن پیش‌انداخت. پایه‌های این ساختمان قوی را شهریاری گذاشته و مسیر باز شده و کار به پیش می‌رود.»

پیکر مشعل راهنمای دانش هسته‌ای ایران بر دست‌های ایرانیان وطن‌دوست

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهید مجید شهریاری دانشمند هسته ای هسته ای ایران دکتر شهریاری ۲۰ درصدی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۶۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح پنج شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان افزود: در نظام آموزشی ما آنچه که مورد هدف است، آموزش در مسیر معارف دینی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه مسائل تربیتی خیلی زود بازده نبوده و باید برای انجام آن برنامه ریزی کرد، گفت: نظام تربیتی، روندی تدریجی است و برای نتیجه گرفتن در این راستا باید استمرار و استقامت داشت.

رحمتی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم تاکید کرد: فرهنگ تکریم و تجلیل از معلمان و دبیران به افزایش کیفیت آموزش و پرورش کمک خواهد کرد؛ بنابراین برنامه ریزی های لازم برای این منظور در هفته معلم انجام گیرد.

وی تاکید کرد: معلمانی که در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می‌کنند، فراموش نشوند و مورد توجه ویژه قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی به اهمیت نیروی انسانی اشاره و بیان کرد: محور اصلی همه تغییر و تحولاتی که در کشور باید اتفاق بیفتد، نیروی انسانی می‌باشد، زیرا این نیروی انسانی است که تکنولوژی و پیشرفت را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثربخش، بزرگترین کاری است که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و در این زمینه هر چقدر هزینه انجام شود، سرمایه گذاری برای توسعه و پیشرفت کشور است و مفید ترین و اثربخش ترین زمانی که یک فرد مورد تربیت قرار می‌گیرد، در دست آموزش و پرورش است.

رحمتی به اهمیت جایگاه معلم تاکید کرد و افزود: اگر معلم به این دیدگاه برسد دانش آموزان وی تمام پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه را رقم خواهند زد، قطعاً نگاهش تغییر خواهد یافت.

استاندار آذربایجان شرقی از معلمان درخواست کرد در ابتدای هر کلاس در کنار مطالب آموزشی، از آموزه‌های دینی و اخلاقی اهل بیت (ع) برای دانش آموزان بازگو کنید.

وی افزود: معلمان در مدارس، استعدادیابی و راهنمایی دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت را در اولویت کاری خودشان قرار دهند.

رحمتی با اشاره به حدیث یک ساعت تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت است، گفت: چیزی که در نظام آموزشی به آن نیاز اساسی داریم، مهارت آموزی و در کنار آن نحوه اندیشه کردن است و این معلمان هستند که می‌توانند این آموزش را به دانش آموزان ارائه دهند و آنها را مستعد به بار بیاورند.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر کلاس‌های درس دارای استرس باشند، آموزش و یادگیری ممکن نخواهد بود و اگر در کلاسی آرامش حاکم شود، دانش آموز از لحاظ روحی شاداب‌تر و یادگیری برای وی جذاب‌تر خواهد بود.

رحمتی در پایان تاکید کرد: در کنار آموزش‌های انجام یافته در مدارس، بازدید دانش آموزان از پیشرفت حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فرهنگی کشور در اولویت قرار گیرند تا دانش آموزان در جریان این خدمات و پیشرفت‌ها قرار گیرند.

کد خبر 6081694

دیگر خبرها

  • ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده
  • خاطره جالب محمد بحرانی از ۳۰۰۰ تومان پدر بزرگ که زندگی اش را تغییر داد (فیلم)
  • اعزام ۱۵ هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت
  • شبکه خبر: به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌ای انجام نشده است
  • پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی پروژه تقاطع غیرهمسطح قراملک تبریز
  • سعید لیلاز: خطرناک‌ترین دشمن جمهوری اسلامی خودش است/ بعد از ماجرای مهسا هنوز آشتی ملی مشاهده نشده/ امریکایی‌ها می‌دانند اگر ضربه جدی به ایران بزنند دست ایران بسته نیست/ پیشنهاد من این است که ایران، آزمایش هسته‌ای خود را عمومی کند
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد
  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت مجری مشهور