Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:06:30 GMT

قرمزی که با مشارکت شهروندان کمرنگ می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۶۳۹۵

قرمزی که با مشارکت شهروندان کمرنگ می‌شود

بررسی آمار موارد ابتلاء، بستری، ترخیص و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ استان یزد از اول تا هفتم آذر نشان می‌دهد که تعداد کل موارد مثبت و قطعی ابتلاء به کرونا با وجود فراز و نشیب‌هایی که داشته، کاهش یافته و میزان بستری بیماران دارای علائم ابتلاء به کرونا نیز از بیش از ۱۲۰۰ نفر به زیر ۷۰۰ نفر رسیده است.

آمار مبتلایان به کرونا در اواخر آبانماه از یکهزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت و باعث شد تا ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی استان تکمیل و بسیاری از بیماران در اورژانس در انتطار نوبت قرار گیرند، مشارکت شهروندان در رعایت محددیت ها در روزهای اخیر باعث شد تا این آمار کاهش چشمگیری پیدا کند که تداوم آن منوط بر استمرار همراهی شهروندان در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد کل موارد مثبت ابتلاء به کووید ۱۹ از یکم تا هفتم آذر در استان یزد به ترتیب ۹۸۷، ۹۵۸، ۸۶۴، ۸۲۶، ۷۹۲، ۷۴۸ و ۷۱۵ مورد بود که این آمار حکایت از این دارند که با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، روند بستری‌ها کاهشی شده است.

همچنین تعداد بیماران بدحال دارای علائم کرونا که در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) بیمارستان‌های استان یزد بستری بودند از حدود ۲۲۰ نفر به ۱۶۰ نفر تقلیل یافته اما با وجود کاهش موارد بستری، تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بالاست.

همچنین تعدادی فوت ناشی از کرونا در استان یزد که در هفته‌های گذشته از مرز ۳۰ نفر در شبانه روز هم عبور و بسیاری از خانواده‌ها را عزادار کرده بود اما اکنون با اعمال محدویت‌های جدید مقداری کاهش یافته اما هر روز آمار آن متفاوت است که در بعضی روزها تک رقمی و در برخی روزها به ۲۵ نفر می‌رسد که هنوز آمار بالایی است اگرچه میانگین فوتی‌ها در استان یزد از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مسؤولان استان یزد برای مهار این بیماری و پیشگیری از روزهای سیاه، در اجرای محدویت ها زودتر از دیگر مناطق کشور اقدام کردند، زیرا آژیر قرمز در همه شهرستان های استان به صدا درآمده بود به طوری که معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نیمه نخست آبان ماه در سفر به یزد گفت: یزد، آلوده‌ترین استان کشور به لحاظ شیوع کرونا است و جزو استان‌هایی است که با توجه به جمعیت، شیوع مبتلایان به کرونا در آن بسیار بالاست.

کاهش آمار مبتلایان به کرونا در استان یزد

استاندار یزد از افزایش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و همکاری مردم با ستاد مقابله با کرونا خبر داد و گفت: اکنون استفاده از ماسک در استان از ۵۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته محمد علی طالبی روند فزاینده مبتلایان و بستری بیماران در مراکز درمان استان کاهش یافته و شیب بتلاء در استان مقداری کند شده که محدودیت‌های کرونایی طی روزهای اخیر با همکاری مردم موفق بوده و باید همچنان تداوم داشته باشد.

وی از همکاری اقشار مختلف مردم، اصناف و ستادهای نمازجمعه قدردانی کرد و افزود: این همکاری موجب پیشگیری و مهار کرونا شد و باید شاهد تداوم همراهی‌ها باشیم.

طالبی ادامه داد: در هفت روز گذشته به تدریج شاهد کاهش آمار بستری‌ها در استان هستیم که بسیار ارزشمند است و امیدواریم با اجرای طرح جدید و کنترل و منع جدی‌تر رفت و آمدها بتوانیم با سرعت بیشتری شاهد کاهش آمار کرونا در استان باشیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: برخلاف بسیاری از نقاط کشور که محدودیت‌های جدی خود را از اول آذر آغاز کردند، محدودیت‌ها در استان از سه هفته پیش آغاز شده که تجربه موفقی بود و با همکاری مردم و اصناف شاهد نتیجه‌گیری مناسب از این طرح بوده‌ایم.

استاندار یزد در خصوص دلایل بالا بودن آمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا در استان تأکید کرد: متأسفانه آمار مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی - عروقی در استان به نسبت دیگر مناطق کشور بیشتر بوده و این موضوع موجب افزایش آمار فوتی‌های کرونایی یزد به نسبت دیگر نقاط کشور شده است.

طالبی، بالا بودن آمار تردد و ورود بیماران از دیگر استان‌ها به یزد را از دیگر دلایل آمار زیاد ابتلا و بستری عنوان کرد و ادامه داد: با وجود بالا بودن مبتلایان و بستری‌ها، بخش درمان استان عملکرد مطلوبی در مراقبت‌های درمانی و بهداشتی داشته است.

تردد خودروها در جاده‌های یزد ۵۰ درصد کاهش یافت

فرمانده انتظامی یزد هم گفت: از ابتدای اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید - ۱۹ و اعمال محدودیت‌های جدید، تردد خودروها در جاده‌های استان ۵۰ درصد کاهش یافت.

سرتیپ عباسعلی بهدانی‌فرد افزود: با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، اجرای این طرح به مدت ۲ هفته در حال اجراست و مأموران پلیس در ۵۱ نقطه استان استقرار پیدا کردند.

وی ادامه داد: خودروهای پلاک غیربومی که وارد استان شوند و همچنین خودروهای دارای پلاک‌های بومی که در شهرهای قرمز استان یزد تردد کنند یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

فرمانده انتظامی یزد با بیان اینکه از ابتدای شروع این طرح تاکنون هزار و ۵۱۵ دستگاه خودرو از ورودی استان برگردانده شده است، تصریح کرد: تاکنون ۱۰۰ خودرو که محدودیت‌های ستاد مقابله با کرونا را رعایت نکردند، اعمال قانون شدند.

این مسؤول با اشاره به تذکر لسانی پلیس به رانندگان حدود چهار هزار و ۵۰۰ خودرو در سطح شهر افزود: از مردم انتظار داریم با توجه به مصوبات ستاد کرونا و همکاری با پلیس، از تردد غیرضروری از شهرهای قرمز به سایر شهرها خودداری کنند.

بهدانی فرد ادامه داد: همچنین در این مدت پلیس با تشکیل ۱۲ تیم تلفیقی با شبکه بهداشت، فرمانداری و اصناف از هزار و ۲۰۰ واحد صنفی بازدید داشته که ۱۸۰ مغازه و واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پلمب شد.

فرمانده انتظامی یزد گفت: همچنین پلیس نسبت به خودروهایی که در سطح شهر تردد دارند با شدت بیشتری برخورد خواهد کرد و افرادی که از ساعت ۲۱ الی چهار صبح تردد کنند نسبت به آنها قانون اعمال خواهد شد.

بهدانی فرد با بیان اینکه افرادی که تردد آنان در سطح شهر الزامی است یاید با مراجعه به پلیس راهور نسبت به اخذ مجوز تردد اقدام کنند و تصریح کرد: افرادی که پلاک خودروهایشان غیربومی است ولی ساکن شهرستان‌های استان هستند چنانچه اعمال قانون شوند با ارائه مدارک لازم به پلیس راهور استان نسبت به رفع آن اقدام می شود.

وی با بیان اینکه خوردوهایی که از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۱ با خانواده در سطح شهر تردد کند اعمال قانون خواهد شد، ادامه داد: افرادی که قصد داشته باشند به هر نحوی با بازگشایی مسیرهای مسدود شده وارد شهر شوند توسط دوربین‌ها رصد و اعمال قانون خواهند شد.

کاهش ۴۰ درصدی بستری مبتلایان به کرونا در استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم از کاهش ۴۰ درصد بستری مبتلا به کرونا در ۲ هفته جاری نسبت به قبل آن از آن خبر داد و گفت: اکنون میزان رعایت پروتکل بهداشتی از سوی مردم به بالای ۸۰ درصد رسیده است.

سید ابراهیم سلمانی افزود: هم اکنون ۶۸۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۶۰ بیمار به دلیل وخامت حال، در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر این محدویت ها اعمال نمی‌شد، شاهد افزایش روند مبتلایان بودیم و بحرانی تر شدن شرایط بودیم، اما با آغاز محدودیت‌ها تعداد موارد مبتلای سرپایی و بستری در استان کاهش یافت.

وی هشدار داد: کاهش احتمالی موارد ابتلاء در هفته‌های آینده نباید ما را خوشبین کند چرا که اگر رعایت نکنیم و رفت و آمدها ادامه یابد این بیماری دوباره اوج می‌گیرد؛ لذا رعایت نکات بهداشتی، بهترین راه پیشگیری از ابتلا است.

کنترل منحنی کرونا با اعمال محدویت‌ها

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بابیان اینکه در شرایط کنونی نیاز به همکاری بیشتر مردم برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا را داریم، گفت: اگر روند به همین شکل ادامه یابد می‌توان انتظار داشت که وارد فاز کنترل منحنی ابتلاء به بیماری شده‌ایم.

محمود نوری شادکام اضافه کرد: روند ابتلاء افراد به کرونا همچنان رو به افزایش است ولی شیب افزایش ابتلاء در استان کند شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه تاکنون مردم مشارکت خوبی در رعایت مقررات بهداشتی داشته‌اند، تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود، که این ویروس کنترل شده است.

نوری شادکام اظهار کرد: در صورت وجود علائمی در افراد چون سردرد، سرگیجه، دردگلو، آب ریزش بینی، سرفه، درد عضلانی، بی حالی، ضایعات پوستی، خستگی، تب و لرز و تعریق به مراکز درمانی مراجعه کنند.

همراهی مردم تداوم یابد

سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان یزد نیز گفت: همکاری و همراهی مردم نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت مبارزه با شیوع ویروس کرونا و ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ دارد.

علی صالحی افزود: بررسی نتایج و آمارها نشان می‌دهد سیاست‌های ستاد استانی کرونا، در سه هفته گذشته، نتایج مثبتی در مدیریت بحران کرونا در یزد داشته است.

وی با اشاره به اینکه مردم فریب نزولی شدن آمار بستری‌ها را نخورند، تاکید کرد: کوچک‌ترین سهل نگاری در رعایت نکات بهداشتی، به سادگی موجب اوج‌گیری شدید و وخیم‌تر شدن بیماری کووید ۱۹ در استان می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد در ادامه گفت: پیش بینی‌ها از زمستانی سخت و بحرانی در رابطه با شیوع کرونا حکایت دارد، در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی مردم شرایط سختی خواهیم داشت، لازم است مردم با حساسیت بیشتر از قبل، به این موضوع توجه کنند.

همراهی ۹۸ درصد اصناف استان یزد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس اتاق اصناف یزد هم گفت: ۹۸ درصد صاحبان صنوف مختلف پروتکل‌های ابلاغی و بهداشتی را در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مرکز استان رعایت می‌کنند.

علیرضا حسنی همراهی کسبه استان با ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اصناف استان از همان ابتدا شیوع کرونا علاوه بر تعطیلی کسب و کار در تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی برای نیازمندان و خرید لوازم درمانی و بهداشتی برای بیمارستان‌های استان پیشقدم شدند.

وی ضمن قدردانی از اصناف استان افزود: اکنون اصناف و مشاغل ضروری شامل نانوایی‌ها، لبنیاتی‌ها، میوه و تره بار، غرفه های مواد غذایی، فروشگاه‌های بزرگ و بیرون بر، رستوران‌ها و فست‌فودها بدون مراجعه حضوری در شب تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه مجاز به فعالیت است و سایر اصناف گروه یک شغلی فقط تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه مجاز به فعالیت و پس از آن تعطیل است.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر شنبه هشتم آذر ماه ۳۹۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۸۲۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا یزد بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا یزد بهداشت و سلامت ویروس کرونا یزد بهداشت و سلامت اخبار کنکور مبتلایان به کرونا بیماری کووید ۱۹ کرونا در استان استان یزد ویروس کرونا اعمال قانون کووید ۱۹ محدودیت ها سطح شهر محدویت ها بستری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۶۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳

بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، تعداد افراد بیکار در سال ۲۰۲۳ با ۳۱۸هزار نفر کاهش به ۳.۲۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

به گزارش ایسنا، نرخ بیکاری ترکیه در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید.

آمار‌های رسمی نشان داد که نرخ بیکاری ترکیه در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال گذشته رسیده و از ۱۰.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۹.۴ درصد کاهش یافته است.

این میزان برای زنان ۱۲.۶ درصد و برای مردان ۷.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ بود.

تعداد افراد شاغل به ۳۱.۶ میلیون نفر رسید که در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۸۰هزار نفر افزایش یافته است.

نرخ اشتغال در سال ۲۰۲۳ با ۰.۸ واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل ۴۸.۳ درصد بوده است. نیروی کار ۳۴.۹ میلیون نفر و نرخ مشارکت نیروی کار ۵۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ ثبت شد.

نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال با ۲ واحد درصد کاهش نسبت به سال قبل در ۱۷.۴ درصد قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • کاهش ۵۰ درصدی فوتی‌ها در جاده‌های استان گلستان
  • فارغ التحصیلان دکترا این قدرها هم بیکار نیستند
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • درمان اضطراب خطرات قلبی را نیز کاهش می دهد
  • تولیت آستان قدس رضوی: حضور کمرنگ نوجوانان و جوانان در مساجد از دغدغه‌های دلسوزان کشور است
  • پخش آنلاین «مهمانی» با عروسک‌های کلاه قرمزی + تاریخ و ساعت پخش