Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری گفت: با هماهنگی صورت گرفته با استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان تسهیلات پنج میلیون تومانی با سود چهار درصد به ۱۷۶ نفر از خبرنگاران به مرور پرداخت می‌شود.

سیدمرتضی فیاضی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته توسط اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری از زمان آغاز به‌کار هیات مدیره جدید این خانه، اظهار کرد: روند ثبت آگهی اعضای هیات مدیره جدید این خانه بنا بر دلایلی به تعویق افتاد که با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل رفع شد و هم‌اکنون سامانه خانه مطبوعات استان برای اعمال تغییرات در دسترس قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه صدور کارت خبرنگاری برای اصحاب رسانه استان از ملزومات و جزو ابتدایی‌ترین مطالبات این قشر است، خاطرنشان کرد: در طول دوره‌های گذشته به‌صورت محدود تعدادی کارت خبرنگاری برای اصحاب رسانه استان صادر شده بود، اما این اقدام کافی نبود، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای برای حضور در ارگان‌ها و ادارات برای تهیه خبر باید به وسیله این کارت، احراز هویت شوند.

وی ادامه داد: طراحی کارت‌ خبرنگاری برای اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری انجام شده و صدور کارت خبرنگاری در سه فاز عملیاتی می‌شود، در گام اول صدور کارت برای سرپرستان و مدیران مسئول خبرگزاری‌ها و نشریات استانی در دستور کار قرار می‌گیرد، در فاز دوم این کارت برای خبرنگاران و عکاسان خبری شناخته شده که به صورت فعال در این عرصه فعالیت می‌کنند صادر می‌شود.

فیاضی بیان کرد: در فاز سوم تعدادی از خبرنگاران ثبت شده در سامانه خانه مطبوعات و تعدادی که بنا به دلایلی موفق به ثبت‌نام در این سامانه نشده‌اند، مورد پالایش و غربالگری قرار می‌گیرند، در این مرحله خبرنگاران واقعی با ارائه مستندات شناسایی می‌شوند و خبرنگاران غیرواقعی از سامانه خانه مطبوعات حذف می‌شوند.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه غربالگری و پالایش خبرنگاران واقعی از غیرواقعی مزایای بسیاری دارد، گفت: مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح ایجاد عدالت در توزیع خدمات به اصحاب رسانه است و پس از پالایش خدمات تنها به خبرنگاران واقعی ارائه می‌شود، پالایش خبرنگاران توسط کارگروهی متشکل از کارشناس مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از خبرنگاران پیشکسوت و یکی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات انجام می‌شود و تقاضاهای جدید برای عضویت در خانه مطبوعات نیز توسط این تیم بررسی خواهد شد.

وی  در خصوص اختصاص یک مکان درخور شان اصحاب رسانه برای خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری خبر داد و عنوان کرد: یک سالن تقریبا بزرگ در طبقه همکف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی چهارمحال و بختیاری به همین منظور اختصاص یافته است و طی هفته آینده این مکان تجهیز و برای بهره‌برداری آماده می‌شود.

فیاضی اضافه کرد: هر روز یکی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در این مکان برای پاسخگویی به مطالبات اصحاب رسانه مستقر هستند، اما به‌دنبال یک مکان مجزا و مستقل برای احداث خانه مطبوعات در استان هستیم و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده است.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: قطعه زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع در یکی از بهترین نقاط شهر شهرکرد برای احداث مجتمع رسانه‌ای استان و خانه مطبوعات با پیگیری‌های استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی اختصاص یافته است و با تخصیص اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ کلنگ احداث این مجتمع بر زمین زده می‌شود، همچنین شهرداری شهرکرد نیز طی مکاتبات صورت گرفته از این مجتمع رسانه‌ای به‌عنوان یک کار فرهنگی حمایت می‌کند.

وی در خصوص تجلیل از خبرنگاران چهارمحال و بختیاری در روز خبرنگار سال‌جاری، گفت: هیات مدیره جدید خانه مطبوعات به تازگی شکل گرفته بود، همچنین به لحاظ مالی در مضیقه قرار داشتیم و به‌علت شیوع کرونا امکان برگزاری جشن روز خبرنگار به شیوه‌های قبل وجود نداشت، بنابراین گرامیداشت روز خبرنگار امسال به شیوه دیگری برگزار شد.

فیاضی ادامه داد: مبلغی برای تجلیل از فعالان عرصه خبر از سوی استانداری چهارمحال و بختیاری به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص یافت، برای تمامی خبرنگاران استان لوح تقدیر و یک کارت هدیه به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان تهیه و تدارک دیده شد، اعضای خانه مطبوعات به همراه مدیرکل ارشاد و معاونان در دفاتر نشریات و خبرگزاری‌های استان حضور پیدا کردند و از نزدیک با اصحاب رسانه دیدار و گفت‌وگو کردند و از فعالان این عرصه نیز تجلیل شد.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری افزود: سرکشی و بازدید از دفاتر نشریات و خبرگزاری‌های استان تنها به روز خبرنگار خلاصه نمی‌شود و درصدد هستیم در طول سال به‌صورت دوره‌ای با حضور اعضای خانه مطبوعات از این دفاتر بازدید به‌عمل آوریم، ان‌شاالله با غربالگری که در آینده انجام می‌شود خبرنگاران واقعی از سال آینده خدمات بیش‌تری دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسائل معیشتی و رفاهی اصحاب رسانه از مهم‌ترین اولویت‌های خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری است، اظهار کرد: با هماهنگی صورت گرفته با استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار استان تسهیلات پنج میلیون تومانی با سود چهار درصد به ۱۷۶ نفر از خبرنگاران به مرور پرداخت می‌شود.

فیاضی با اشاره به اینکه بحث مسکن نیز یکی از دغدغه‌های اصحاب رسانه در این شرایط کرونایی است، بیان کرد: با رایزنی صورت گرفته با اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تشکیل تعاونی مسکن خبرنگاران در دستور کار قرار گرفت و به خبرنگاران واجد شرایط یک قطعه زمین برای ساخت مسکن تعلق می‌گیرد، همچنین در مباحث معیشتی خبرنگارانی که تنها از این راه درآمد کسب می‌کنند و سرپرست خانوار هستند در اولویت قرار می‌گیرند، مجمع عمومی تعاونی مسکن خبرنگاران به‌زودی تشکیل می‌شود.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری همچنین از تشکیل صندوق قرض‌الحسنه خانه مطبوعات استان خبر داد و گفت: فراخوان برای تشکیل این صندوق طی دو مرحله اعلام شد و با تشکیل هیات مدیره برای این صندوق یک حساب برای پیگیری امورات مربوط در بانک رسالت افتتاح شد و کار این صندوق به‌صورت عملیاتی برای ایجاد اشتغال، ارائه تسهیلات معیشتی و وام ضروری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مباحث مربوط به ارتقای سواد رسانه‌ای برای اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری از ضروریات است و باید رسانه‌ها در این حوزه پررنگ‌تر وارد عمل شوند، تصریح کرد: خبرنگاران باید دانش رسانه‌ای خود را بالاتر ببرند، گاهی شاهدیم برخی از نشریات اقدام به درج مطلب در مطبوعه خود بدون ذکر منبع می‌کنند که این مسئله واکنش خبرنگاران شاغل در خبرگزاری‌ها را در پی دارد، باید جلوی انتشار اخبار کپی بدون ذکر نام خبرنگار و رسانه گرفته شود.

فیاضی بیان کرد: کارگروهی در خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری وظیفه آموزش خبرنگاران مبتدی را بر عهده گرفته است، تاکنون چهار جلسه دو ساعته خبرنویسی با حضور یکی از اساتید برجسته کشوری به صورت مجازی برای خبرنگاران استان برگزار شده است و این روند ادامه دارد، همچنین با هماهنگی صورت گرفته با جهاددانشگاهی خبرنگاران می‌توانند با تخفیف ۳۰ درصدی از دوره‌های آموزشی این مراکز استفاده کنند.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: خبرنگاران برای بهره‌مندی از مزایای خانه مطبوعات و عضویت در این خانه باید در دوره ۲۰ ساعته آموزش مجازی خبرنگاری شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه حفظ شان و کرامت خبرنگاران در جامعه در بین مردم و مسئولان از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: متاسفانه در این سال‌ها چندان به این مسئله توجه جدی صورت نگرفته است، خبرنگاران بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در عرصه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند، بنابراین باید فرهنگ‌سازی لازم برای حفظ جایگاه خبرنگاران صورت بگیرد.

فیاضی در ادامه با اشاره به بحث مطالبات خبرنگاران از دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: برخی رسانه‌ در طول سه سال گذشته مطالباتی را از برخی دستگاه‌های اجرایی داشتند، با هماهنگی صورت گرفته لیست مطالبات طی دو مرحله فراخوان جمع‌آوری شد و دستگاه‌های اجرایی ملزم به پرداخت مطالبات در کمتر از یک هفته شدند، میزان مطالبات ۳ میلیارد ریال بود که نزدیک به ۹۰ درصد مطالبات وصول شد و مابقی مطالبات نیز تا پایان آذرماه وصول می‌شود.

مدیر خانه مطبوعات یادآور شد: متاسفانه نشریات و برخی از رسانه‌ها به‌صورت تخصصی در حوزه خبرنگاری آموزش‌های لازم را فرا نگرفته‌اند، برخی نشریات اخبار منتشر شده بر روی خبرگزاری‌ها را بدون ذکر منبع بر روی مطبوعه خود منتشر می‌کنند، نشریات باید به‌طور مستقل به تولید محتوا بپردازند تا بتوانند جایگاه رسانه‌ای خود را ارتقا ببخشند و شاهد بازخورد مطالب در استان باشیم.

وی در خصوص قانون نظم در انتشار مطبوعات برای تخصیص آگهی، گفت: از آبان‌ماه سال‌جاری مقرر شد آگهی تنها به مطبوعاتی اختصاص پیدا کند که نظم در انتشار آن‌ها بالای ۸۰ درصد باشد، مراتب اعتراض اصحاب مطبوعات استان طی مکاتباتی به معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و مسئولان استانی اعلام شد، در این درخواست درج شد حداقل ضریب نظم در انتشار به ۶۰ درصد کاهش پیدا کند تا نشریات بتوانند به حیات خود در این شرایط کرونایی و اقتصادی ادامه دهند.

فیاضی افزود: یکی از مطالبات اصحاب جراید چهارمحال و بختیاری رعایت عدالت در توزیع آگهی بین مطبوعات بود، خوشبختانه سیستم توزیع آگهی در سال گذشته به‌روز شد و مطبوعات بر اساس نوبت آگهی دریافت می‌کنند، اما تعدادی از نشریات شخصا برای دریافت آگهی به ادارات و ارگان‌ها مراجعه می‌کنند که به صاحبان این نشریات تذکر لازم داده شد.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری یادآور شد: متاسفانه در بحث توزیع آگهی خبرگزاری‌ها نادیده گرفته شده‌اند، طی مکاتبه با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مورد تذکر داده شد تا در قانون خبرگزاری‌ها نیز مشمول دریافت آگهی شوند، همچنین برای تقویت نشریات و هفته‌نامه‌های استانی باید قوانین برای درج آگهی در روزنامه‌ها تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران برای حل مشکلات صنفی خود از طریق خانه مطبوعات اقدام کنند، تصریح کرد: در جلسات خبری تنها مطالبات مردمی از مدیر دستگاه اجرایی از سوی خبرنگاران مطرح شود، وظیفه شرعی و قانونی خبرنگاران انعکاس مطالبات مردمی به مسئولان است، در بحث مطالبه‌گری اصحاب رسانه محافظه‌کاری را کنار بگذارند.

فیاضی بیمه خبرنگاری را از دیگر مطالبات به حق اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری عنوان و بیان کرد: با نشست صورت گرفته با مدیرکل تامین اجتماعی استان و جمعی از معاونان این اداره‌کل هفت رسته در حوزه خبرنگاری تعریف شد و طبق دستورالعمل خبرنگاران می‌توانند از مزایای بیمه خبرنگاری استفاده کنند، همچنین خبرنگارانی که مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند می‌توانند از طریق صندوق اعتباری هنر برای بیمه خود اقدام کنند.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری برپایی غرفه رسانه در نمایشگاه هفته دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهید شهرانی، پیگیری برای ساماندهی توزیع نشریات استانی در یک مکان مناسب، پیگیری برای حضور یکی از اعضای خانه مطبوعات در جلسات مهم استانی از جمله ( شورای اداری، شورای فرهنگ عمومی، ستاد تسهیل، شورای برنامه‌ریزی و ...)، تقدیر از کادر درمان و پیگیری برای ارائه تسهیلات برای خرید تجهیزات مورد نیاز خبرنگاران را از دیگر اقدامات اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان برشمرد.

وی در پایان گفت: کارگروه‌های سازش- داوری، کارگروه آموزش، پژوهش و فضای مجازی، کارگروه اشتغال و کارآفرینی و کارگروه فرهنگی- اجتماعی در خانه مطبوعات تشکیل شده است، از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان دعوت می‌شود برای فعال کردن کمیته‌های ذیل این کارگروه‌ها همکاری لازم را با اعضای خانه مطبوعات داشته باشند.

فیاضی تاکید کرد: رمز موفقیت در پیشبرد اهداف خانه مطبوعات در سه ماه گذشته همدلی و همراهی اعضای هیات مدیره بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه چهارمحال و بختیاری خانه مطبوعات تسهيلات اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات هماهنگی صورت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای خانه مطبوعات برای اصحاب رسانه کل فرهنگ و ارشاد خبرنگاران واقعی اصحاب رسانه مطبوعات استان روز خبرنگار خبرگزاری ها اداره کل رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های ورزشی ۲۸ فروردین چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ در این مجموعه خبری می‌توانید ببینید:

- بازدید مربیان بوکس تیم ملی از امکانات شهرستان کوهرنگ

- دعوت ورزشکار چهارمحال و بختیاری به اردوی تیم ملی فوتبال بانوان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • خبر‌های ورزشی ۲۸ فروردین چهارمحال و بختیاری
  • اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح ۶۷۰ واحد مسکن مددجویان چهارمحال و بختیاری
  • ۶۷۰واحد مسکن مددجویان چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید
  • بهره برداری ۶۷۰ واحد مسکن مددجویان در چهارمحال و بختیاری
  • تحویل خانه‌های مددجویی در چهارمحال و بختیاری همزمان با سراسر کشور
  • تحقق ۱۵۰درصدی تعهد اشتغال خوروبیابانک دریک سال گذشته
  • اعلام حمایت خانه مطبوعات و اصحاب رسانه همدان از عملیات وعده صادق
  • جاماندگی روزنامه‌ها و خلاء خبری صداوسیما در پاسخ موشکی ایران
  • اعطای ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبار مالیاتی