Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ تعداد زیادی از واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستند و باید برای تامین کارگر و نیروی متخصص این واحدها فکر بشود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، بحث اشتغال و بیکاری یکی از دغدغه‌های امروز جوامع کنونی است که این موضوع سبب ایجاد تبعات متعددی برای جوانان از جمله افزایش سن ازدواج و تبعات ناشی از آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان البرز از استان‌های مهاجر پذیر و صنعتی کشور   با بیش از 2000 واحد صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور در حال حاضر مطرح شده است.

البرز در دوران شیوع کرونا در حوزه تولید مواد مورد نیاز برای پیشگیری از این بیماری خوش درخشید و توانست علاوه بر تامین نیاز استان، نیاز سایر استان‌های کشور را نیز تامین کند.

در حال حاضر برخلاف دیگر نقاط کشور در استان البرز و برخی از شهرکهای صنعتی آن علی رقم همه محدودیت‌های موجود کمبود نیرو کار یکی دغدغه‌های صنعتگران است و بسیاری از شرکت‌ها نیروی کار معمولی و ماهر ندارند.

این ظرفیت در حالی در استان البرز وجود دارد که شاهد این هستیم که روز به روز تعداد متقاضیان سرمایه‌گذاری در آن رو به افزایش بوده و با توسعه زیر ساخت‌ها می‌توان این نوید را داد که در آینده ای نه چندان دور شهرستان اشتهارد به یکی از قطب‌های مهم صنعتی در منطقه تبدیل می‌شود.

اجاره منزل و تورم اقلام اساسی در البرز بلای جان کارگران شده است

محمود تنباکوچی مقدم یکی از صاحبان شرکت بزرگ تولید نان صنعتی در اشتهارد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، اظهار داشت: در شرایط سخت تحریمی و اعمال محدویت‌های به وجود آمده ناشی از کرونا تعداد زیادی از واحدهای تولیدی شهرستان اشتهارد در حال کار و تولید هستند.

وی افزود: مشکل تامین نیروی کار یکی از معضلات در شهرک صنعتی اشتهارد است و باید راهکار بلند مدتی برای این معضل پیدا شود.

این تولید کننده با بیان اینکه در حال حاضر هزینه اجاره منزل و تهیه اقلام مورد نیاز یک خانواده با درآمد کارگری به سختی امکان پذیر است، ادامه داد: افزایش هزینه‌ها  و تورم در اقلام اساسی در مقابل حقوق‌های کارگران بسیار بالا است و قطعا کارگران با این درآمدها قادر به گذران زندگی نیستند.

وی با بیان اینکه دولت باید برای حفظ صنایع و تامین نیروی کار و حفظ بستر تولید و اشتغال‌زایی امتیازاتی برای مسکن کارگران در نظر بگیرد،گفت:معضل مسکن یکی از دلایلی است که مهاجران هم به دلیل نوسانات شدید قادر به سکونت در استان البرز نیستند.

تعداد زیادی از واحدها نیاز به نیروی کار دارند

 مداح یکی از مدیران واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی اشتهارد با بیان اینکه در حال حاضر این شهرک نیاز به تعداد زیادی نیروی کار دارد، اظهار داشت: تعداد زیادی از واحدهای صنعتی شهرستان اشتهارد در حال حاضر نیاز به نیروی کار متخصص و کارگر دارند.

وی افزود: تعداد زیادی از نیروهای شاغل در شهرک صنعتی اشتهارد از شهرستان قزوین و بوئین زهرا تامین می‌شود و البرز قادر به تامین تمام نیروهای شاغل در شهرک نیست.

مداح با بیان اینکه مشکلات زیادی در جذب نیروی کار در شهرک صنعتی اشتهارد وجود دارد،بیان کرد: باید فکری به حال این موضوع کرد تا صنایع در شرایط سخت تحریمی دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه ما همه امکانات را برای کار برای کارگران فراهم می کنیم اما استقبال از کار کم است،گفت: حتی افزایش حقوق و پاداش یک میلیون تومانی به جز حقوق وزارت کار نیز نتوانسته برای کارگران ایجاد انگیزه کند.

حال این سوال پیش می آید که با وجود اینکه نیروی بیکار بسیاری در این استان وجود دارد چرا آنچنان که باید از این ظرفیت استقبال نشده و شاهد این هستیم که اشتهارد دارای ظرفیت خالی زیادی در بخش اشتغال است.

در ابتدا به سراغ کارگران می‌رویم که در این شهرک مشغول به فعالیت هستند یکی از این افراد که جوانی در حدود 27 سال و در خط تولید مشغول به فعالیت است می‌گوید: مهم ترین مشکل امروز در این شهرک مشکل حمل و نقل و تردد کارگران است.

علی محمدی، افزود: هنوز خط حمل و نقل درستی در این شهرک وجود ندارد و با هزینه‌های شخصی باید برای کارگری  رفت و آمد کنیم، هزینه‌هایی که سبب می‌شود تا بخش زیادی از حقوق ما صرف تردد شود.

وی اضافه کرد: به طور متوسط روزانه 40 هزار تومان هزینه تردد به اشتهارد برای کارگرانی مثل بنده که از شهرهایی از جمله محمدشهر و ماهدشت می‌آیند می‌شود، سرجمع در ماه رقمی حدود یک میلیون و 200 هزار تومان  که رقم کمی نیست.

وی ادامه داد: برای کارگران این رقم از توانشان خارج و به همین دلیل است که شاید دیگر نتوانیم به کار در این شهرک ادامه بدهیم.

یکی دیگر از کارگران به نام علی نواصر کمبود مسکن در اشتهارد را مشکل جدی می‌داند وی که به دنبال این است که با یافتن مسکنی مناسب به همراه خانواده به این شهرستان مهاجرت تا هزینه‌های اضافی دیگر نداشته باشد.

این در حالی است که عنوان می‌کند که پیدا کردن یک مسکن مناسب کار ساده ای نیست، در واقع تعداد خانه‌هایی که در این شهر و شهرستان وجود دارد به مراتب بسیار کمتر از نیروی کارگری است و این مشکل علاوه بر تردد مزید بر علت شده است.

متخصصان فعال در این حوزه نیز و برخی از صنعتگران بر این باورند که مشکلات بیان شده در کنار مسائل دیگر که در ادامه گزارش به آن پرداخته می‌شود سبب شده تا آنچنان که باید از اشتغال در شهرک صنعتی اشتهارد از سوی کارگران و حتی قشر فاقد شغل جامعه استقبال صورت نگیرد.

    یکی از مدیران شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد با بیان اینکه که یکی از دلایلی که سبب شده تا اشتغال در شهرک صنعتی اشتهارد خالی بماند تربیت نکردن نیروی متخصص است، بیان کرد: در تولید بخش‌های تخصصی زیادی وجود دارد که هر کدام از این بخش‌ها نیازمند تخصص‌های لازم است، وقتی کارگر آموزش‌‌های لازم را ندیده باشد به طور قطع از پس کار نیز بر نمی‌آید و در نتیجه عطای کار را به لقای آن می‌بخشد.

  حسینی با بیان اینکه به عنوان مثال در بخش بسته بندی با توجه به تنوع و جنس کالاها باید آموزش‌های تخصصی لازم داده شود و حتی در صورت نیاز یک دانشگاه چاپ و بسته بندی ایجاد شود، تصریح کرد: عدم ارائه آموزش به بخش تولید و صنعت می‌تواند در نهایت مخاطرات بسیاری را ایجاد و تبعات بسیار منفی در بر دارد.

قصه «پرغصه» کارگران فصلی استان تهران ـ 5| روایتی از بیکاری و شرمندگی کارگران سر گذر در کنار پایتخت / کارگرانی که هر روز نا‌امید‌ ‌به خانه برمی‌گردند + فیلمقصه «پرغصه» کارگران فصلی استان کرمان ـ 4| سفره‌های خالی کارگران سرگذر ‌در روزهای کرونایی/ بی‌توجهی مسئولان و روزگاری که به سختی می‌گذرد + فیلمقصه «پرغصه» کارگران فصلی استان قزوین ـ 3| روزگار تلخ کارگران و ‌گذر وعده‌ها برای کارگران سرگذر/ چه کسی نان سفره کارگران سر گذر را می دهد؟ + فیلم

حمل و نقل کارگران مهمترین مشکل کمبود نیروی کار

مازیار خاطری یکی از تولید کننده فعال در تولید اجاق گاز و هود در شهرک صنعتی اشتهارد با بیان اینکه تردد مهم ترین مشکل برای عدم استقبال از کار در شهرک صنعتی اشتهارد است، عنوان کرد: تردد کارگران به شهرک یک معضل اساسی تبدیل شده است.

وی افزود: البته این ظرفیت در خود واحدهای تولیدی وجود دارد که با کمک بخش دولتی بتوانند زیر ساخت‌های این بخش را توسعه داده تا بتوان نیروی بیشتری را جذب کرد.

خاطری گفت: وسایل حمل‌ونقل که بتواند نیروها را  منتقل و یک آرامش خاطری برای تولید کننده و کارگر فراهم کند یکی از موضوعات ایده الی است که امروز نیاز بخش تولید شهرک صنعتی اشتهارد است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که معاون امور اقتصادی استانداری البرز در صحبت‌های اخیر بر ضروت راه اندازی پایانه مسافری در شهرستان اشتهارد تاکید و گفت: راه اندازی پایانه مسافری، افزایش توان ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به کارگیری اتوبوس‌های خطی کرج به اشتهارد و بالعکس برای جابه جایی نیروهای شاغل در شهرک‌های صنعتی این شهرستان ضروری است.

جهانگیر شاهمرادی افزود: این مهم باید با نظارت ویژه استانداری و تعامل دستگاه‌های اجرایی به علاوه شهرداری کرج، محمدشهر، ماهدشت، اشتهارد و مدیریت شهرک صنعتی اشتهارد به نتیجه مطلوب برسد.

خط حمل و نقلی کرج اشتهارد راه اندازی می‌شود

علی مهدی‌پور سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تلاش شرکت شهرکها و استانداری البرز رفع مشکل تردد کارگران برای حضور در شهرک صنعتی اشتهارد است، اظهار داشت: با جلسات و تصمیماتی که طی روزهای گذشته گرفته شد سیستم حمل و نقل عمومی در شهرستان اشتهارد تقویت می‌شود.

وی افزود: در طرح توسعه  شهرک صنعتی اشتهارد و در دسترسی دوم این شهرک مکان‌هایی برای استقرار ایستگاه‌های اتوبوس و ایجاد پایانه جانمایی و دیده شده است.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی البرز  با بیان اینکه هدف تسهیل در روند خدمات رسانی به این شهرک صنعتی است، عنوان کرد: شهرک صنعتی اشتهارد امروز تبدیل به یکی از مهم ترین قطب‌های صنعتی و تولیدی کشور شده است که به همین منظور اقداماتی از جمله جانمایی برای ایجاد پایانه‌های حمل ونقل در دستور کار قرار گرفته که در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

وی  با بیان اینکه تعداد زیادی از صنعتگران با اجاره وسیله نیروهای خود را جابه جا می‌کنند، تصریح کرد: در شرایط سخت تحریمی و اعمال محدودیت‌های کرونایی شهرک صنعتی اشتهارد  با ظرفیت بسیار خوبی در حال تولید است.

بورس بلای جان تولید و کارگران

محسن نجاتیان یکی از تولیدکنندگان حوزه تابلوی برق در شهرک صنعتی اشتهارد با بیان اینکه مشکل تامین نیروی متخصص یکی از معضلات شهرک صنعتی اشتهارد است، اظهار داشت: تعدادی زیادی از نیروهای متخصص شرکت به دلیل حضور در بورس و سود مقطعی حضور در تولید را بی خیال شدند.

وی افزود: بورس با این وضعیت بلای جان تولید شده و کمبود نیروی متخصص یکی از مشکلات شهرکهای صنعتی در شهرستان اشتهارد است.

این فعال حوزه برق با بیان اینکه انتظار از دولت تامین مسکن برای رفع دغدغه مسکن است، بیان کرد: برای از بین بردن دغدغه کارگران مدیران واحدها هم به اندازه توان امکان کمک دارند.

امنیت شغلی برای کارگران فراهم شود

علی خدایار نماینده کارفرمایان در شورای حل اختلاف شهرستان اشتهارد با بیان اینکه ایجاد انگیزه در بین کارگران از موضوعات مهم برای حفظ نیروی انسانی است، اظهار داشت: شرایط کار باید به گونه ای  برای کارگر فراهم شود که احساس امنیت شغلی در وی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی متخصص باید در دستور کار قرار گیرد، افزود:در حال حاضر با توجه به فشار معیشی بر روی کارگران حمایت از این قشر ضروری است.

نماینده کارفرمایان در شورای حل اختلاف شهرستان اشتهارد با بیان اینکه در حال حاضر وجود قراردادهای موقت و کوتاه مدت یکی از دلایل بی انگیزگی کارگران است، بیان کرد: در صورت تجدید نظر در این قراردادها انگیزه کارگران برای کار بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرک صنعتی اشتهارد شهرک صنعتی اشتهارد شهرستان اشتهارد تعداد زیادی استان البرز برای کارگران نیروی متخصص حال حاضر برای کارگر نیروی کار حمل و نقل هزینه ها برای کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۶۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد

به گزارش تابناک به نقل از مس‌پرس، متن پیام مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران به مناسبت هفته کار وکارگر به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری:

«رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید، کشور و آحاد مردم ثروتمند می شوند و جیب و دست کارگر پر می شود.»

فرارسیدن هفته کار و کارگر، یادآور تلاش‌ بی‌وقفه و تعهد ارزشمند کارگران ساعی و خدوم در بخش های مختلف و فرصتی مغتنم برای پاسداشت مقام شامخ این قشر زحمتکش و تاکید بر نقش بی بدیل آنان در رونق تولید و اعتلای صنعت ایران اسلامی است.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام کارگری و تبریک این ایام فرخنده، به پاس خدمات ارزنده و تلاش بی وقفه و به تأسی از سیره پیامبر اکرم (ص)، زحمات بی‌بدیل کارگران سخت کوش و جهادگر شرکت ملی صنایع مس ایران را ارج می نهم.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، برای تحقق آن باید با هم افزایی و تلاش روز افزون و با تکیه بر همت بلند و اراده استوار کارگران خدوم، زمینه رشد تولید فراهم و بار دیگر پرچم صنعت مس ایران بر بلندای اقتصاد کشور عزیزمان برافراشته شود.

امید است با اتکا به همدلی و پشتکار ستودنی سربازان جهادگر عرصه تولید، هر چه زودتر شاهد بهر‌ برداری از طرح‌های توسعه‌ای و شکوفایی فزاینده صنعت مس در سایه‌سار پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران باشیم. 

با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای تمامی کارگران عزیز

حسین مدرس خیابانی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

دیگر خبرها

  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • جاده شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی ایمن نیست
  • راه اندازی نخستین هنرستان جوار صنعت در شهرستان البرز
  • راه اندازی هنرستان‌های جوار صنعت سرعت می‌گیرد
  • بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان