Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال های اخیر روندی رو به رشد در کشور داشته و به تدریج در حال افزایش سهام خود در بازار خرده فروشی هستند، اما هر از چند گاه ادعاها و ابهاماتی درباره نحوه قیمتگذاری کالاها توسط آنها مطرح می شود.

بر این اساس، چندی پیش مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اعلام کرد: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تبانی شرکت‌های تولیدکننده یا شرکت‌های بسته‌بندی، قیمت را بالاتر از آنچه باید در کالاها درج و وزن محصول را هم کم می‌کنند و پس از آن قیمت فروش را کمی پایین می‌آورند؛ این اقدام آن ها، هم تخلف "گرانفروشی" و هم تخلف "کم‌فروشی" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره این ادعاها گفت: حجم بالای خرید کالایی فروشگاه های زنجیره ای و حذف واسطه ها و به اصطلاح کاهش زنجیره تامین کالا دو عامل اصلی برای عرضه کالا با تخفیف است.

«امیرخسرو فخریان» افزود: حجم بالای خرید کالایی فروشگاه های زنجیره ای از تولیدکنندگان، در اصطلاح، صرفه های ناشی از مقیاس نامیده می شود که از مهم ترین مزیت های آنها محسوب می شود و مستقیم بر ارائه محصولات با قیمت پایین تاثیر می گذارد، زیرا با دریافت تخفیف بیشتر از تولیدکنندگان می توانند در زمان عرضه نیز با درنظر گرفتن حاشیه سود کمتر، تخفیفات بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

به گفته فخریان، بر همین اساس فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع، از امکانات بیشتری برای ارائه تخفیفات دوره ای یا همیشگی و همچنین عرضه مداوم کالا با قیمت پایین تر و منطقی تر به مشتریان برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت تمام شده هر کالا، هزینه حمل و انبارداری است، خاطرنشان کرد: برخورداری فروشگاه های زنجیره ای از امکانات مناسب لجستیکی، هزینه‌های حمل و انبارداری کمتری را بر دوش آنها می گذارد و در نتیجه، قیمت نهایی کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان کاهش می یابد و با تخفیف بیشتر، در عرصه رقابت شرایط را به نفع خود و مشتریان رقم می زند.

رییس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای گفت: تمرکز در مدیریت، استفاده از روش های علمی، به روز کردن سیستم ها در حوزه های مختلف، فروش و بازاریابی، برخورداری از شعب متعدد و پراکندگی جغرافیایی در سطح کشور، عوامل دیگر جذب طیف وسیعی از مشتریان با بالارفتن بهره وری در فروشگاه های زنجیره ای هستند.

عدم امکان درج قیمت متفاوت محصولات 

فخریان با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با دیگر فعالان این عرصه از میدان مانور وسیع تری در زمینه کاهش قیمت ها و ارائه تخفیف برخوردار هستند، تاکید کرد: عده ای با مطرح کردن این موضوع که تولیدکنندگان، کالاهای سفارشی فروشگاه های زنجیره ای را بالاتر و متفاوت با دیگر تولیدات مشابه خود قیمت گذاری می کنند تا این فروشگاه ها بتوانند با درج تخفیف، مصرف کننده را فریب دهند که البته طرح چنین ایده هایی بی انصافی است، زیرا نرخ گذاری متفاوت تولیدکننده به هیچ عنوان مبنای کارشناسی ندارد.

وی افزود: هیچ تولیدکننده ای این تخلف را انجام نمی دهد زیرا نه تنها موجب وارد شدن خدشه به اعتبارش است بلکه از سوی نهادهای متعدد نظارتی، مورد پیگیری و تعقیب قرار خواهد گرفت.

رییس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با اشاره به طرح موضوع تفاوت کیفیت محصولات ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای با کالاهای اصلی، تاکید کرد: ارائه محصول با دو کیفیت غیرکارشناسی است، زیرا نه تنها تولید کالاهایی مشابه با دو قیمت متفاوت با یک نام عاقلانه نیست، بلکه با وجود نهادهای مختلف نظارتی هیچ تولیدکننده ای ریسک آن نمی پذیرد.

وی با اشاره به برخی تفاوت قیمت ها در ارائه کالا و فاکتور نهایی خرید، اظهار داشت: اتفاقات اینچنینی ناشی از اشتباه است و نه یک برنامه قبلی یا اقدامی عامدانه برای کم فروشی، گرانفروشی و ارائه تخفیف های غیرواقعی.

فخریان با بیان اینکه در هر صنعت و تجارتی درصدی از تخلف محتمل است که باید با قاطعیت با آن برخورد شود، خاطرنشان کرد: مهم سیستماتیک نبودن تخلفات است و به محض مشاهده مورد رسیدگی قرار گرفته و با آن برخورد شود.

وی افزود: اختلاف و مغایرت قیمت در فروشگاه های زنجیره ای می تواند ناشی از خطای رایانه ای یا اشتباه نیروی انسانی باشد که بخش عمده ای از آن هم به دلیل تغییرات مداوم قیمت کالاهای تولیدی در وضعیت اقتصادی کشور فعلی است و با توجه به اینکه محصولات با تغییرات مداوم قیمت مواجه می شوند ممکن است در درج قیمت های جدید اشتباهاتی رخ دهد.

فخریان با بیان اینکه شفافیت در عملکرد و امکان رصد کالا از انبار تا توزیع از مزایای فروشگاه های زنجیره ای است، گفت: ماهانه با رصد نرخ ۳۶ کالای اساسی در شعب اتحادیه در سراسر کشور گزارش هایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ستاد تنظیم بازار، اتاق اصناف ایران، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر ارگان‌های مربوطه به صورت شفاف و مستند از شرایط بازار ارائه می شود.

ارایه تخفیف، اجبار نیست

فخریان با بیان اینکه تخفیف، صرفاً یک خدمت از سوی فروشگاه های زنجیره ای به مشتریان است، اظهار داشت: ارائه کالا با قیمتی پایین تر اجبار نیست و انجام ندادن آن موجب نقض قانون نمی شود، بلکه تصمیم اختیاری فروشگاه های زنجیره ای محسوب می شود.

وی با بیان اینکه استقبال گسترده مردم از فروشگاه های زنجیره ای بهترین دلیل اعتماد و اطمینان به فروشگاه های زنجیره ای است، تصریح کرد: اگر قیمت و کیفیت محصولات ارائه شده در این فروشگاه ها واقعی نباشد مردم نیازهای خود را از شبکه سنتی تامین می کنند، اما آمارها نشان می دهد که با گذشت زمان استقبال مردم از فروشگاه های زنجیره ای سیر صعودی داشته و گسترش آنها نیز پاسخی به این اعتماد مشتریان است.

رییس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه مردم بهترین قاضی، ناظر و بازرس هستند، گفت: فروشگاه های زنجیره ای هر روز نقش خود را در زندگی شهروندان گسترش می دهند، به طوری که بیشترین نیاز مردم از این طریق تامین می شود که نشان دهنده رضایت عمومی از عملکرد و خدمات آنها است.

بازرسان اتحادیه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را دائماً رصد می‌کنند

فخریان در خصوص نقش نظارتی اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای، تصریح کرد: اتحادیه در راستای عمل به وظیفه خود همواره نسبت به ابهام زدایی درباره ایراداتی که به فروشگاه های زنجیره ای وارد می شود گزارشات و مستنداتی را تهیه و به سازمان های ذی ربط ارائه می کند و در خصوص ادعای تقلب و کم‌فروشی در تن ماهی، حبوبات بسته بندی شده، دستمال کاغذی و تخم مرغ نیز نتیجه مشاهدات خود را به نهادهای نظارتی منعکس کرده است.

وی افزود: در برخی موارد به جای بهره‌برداری مثبت از شفافیت در عملکرد، مدرکی برای مواخذه اعضای اتحادیه بوده است، در حالی است که فروشگاه های زنجیره ای فعالیت بی وقفه در برهه های مختلف داشتند که یکی از آنها آغاز شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور بود که اتحادیه تلاش کرد تا ایجاد شرایط مناسب برخلاف سایر کشورها، نه تنها قفسه ها خالی از کالا نشدند بلکه با تزریق به موقع اعتماد، اطمینان و آرامش خاطر به جامعه، جو ناامنی و فقدان آرامشی را که می توانست موجب بروز بحران های مختلف اجتماعی شود، کنترل شد.

سهم پایین فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به شبکه توزیع سنتی

رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای با اشاره به حجم بیشتر خرید کالا و خدمات از طریق شبکه سنتی توزیع، تصریح کرد: این فروشگاه ها برخلاف رشد و گسترش خوب در دهه اخیر هنوز هم بخش بسیار اندکی از بازار را در اختیار دارند.

وی افزود: تلاش می شود تا کاستی های ساز و کار سنتی تامین و توزیع کالا، به سمت فروشگاه های زنجیره ای سوق داده شود، اما منصفانه نیست خدمات فروشگاه های زنجیره ای در زمینه عرضه به موقع و ارزان تر کالاها به مردم و همچنین ایجاد جو روانی مثبت اجتماعی که باعث کمتر شدن تاثیر تورم و گرانی بر مردم می شود، نادیده گرفته شود.

برچسب‌ها فروشگاه اتکا وزارت صنعت معدن و تجارت کالای اساسی فروشگاه زنجیره ای رفاه فروشگاه کوروش قیمت کالا ستاد تنظیم بازار اتاق اصناف ایران فروشگاه رفاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فروشگاه اتکا وزارت صنعت معدن و تجارت کالای اساسی فروشگاه زنجیره ای رفاه فروشگاه کوروش قیمت کالا ستاد تنظیم بازار اتاق اصناف ایران فروشگاه رفاه فروشگاه اتکا وزارت صنعت معدن و تجارت کالای اساسی فروشگاه زنجیره ای رفاه فروشگاه کوروش قیمت کالا ستاد تنظیم بازار اتاق اصناف ایران فروشگاه رفاه اخبار کنکور فروشگاه های زنجیره ای فروشگاه های زنجیره ای فروشگاه های زنجیره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۷۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه تخفیف ۴۰ درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید

 محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده در سراسر کشور وجود دارد گفت: حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در بافت‌های فرسوده وجود دارد که جمعیتی افزون بر ۱۰ میلیون نفر هم در آن زندگی می‌کنند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار در این محدوده‌ها وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر نوسازی شوند.

آیینی با بیان اینکه  امسال هم که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده‌است بنا داریم میزان مشارکت خود مردم و سازندگان  را در نوسازی بافت های فرسوده افزایش دهیم گفت: با مشارکت‌های مردمی در قالب طرح شهید باکری یک افزایش ۵۰ درصدی را در اجرای نوسازی بافت های فرسوده  شاهد خواهیم بود که با این اقدام ۱۵۰ هزار واحد با مشارکت مردم نوسازی خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای به سرانجام رسیدن این طرح، طرح‌های تشویقی مثل کاهش صدور پروانه از ۸ ماه به ۲ ماه؛ تخصیص ۵۰ درصدی به سازندگان و ارائه تسهیلات بانکی به مردم در نظر گرفته شده‌است.

وی همچنین از اجرای طرح کلید به کلید و کلید به زمین، امسال خبر داد و افزود: مردم در صورت اعلام آمادگی می‌توانند مسکن خود را با یک زمین معاوضه کنند که شامل تخفیف ۴۰ درصدی هم خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • کرایه حمل کالا درون شهری در انتظار دستور جدید
  • خرید نهال گردو با تخفیف ۸۰ درصدی و قیمت ۴۰ هزار تومان
  • فروش دلاری لوازم خانگی قاچاق در بازار امین حضور
  • فاجعه بزرگ در سردخانه یک فروشگاه زنجیره‌ای در زاهدان
  • ارائه تخفیف ۴۰ درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید
  • آشغال‌های دوست داشتنی
  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع شد
  • آشغالهای دوست داشتنی
  • توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در سراسر کشور ممنوع است
  • اوضاع آرام فروشگاه های زنجیره ای موادغذایی شهر کرمان