Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@11:51:57 GMT

فرصت استفاده از گاز ارزان ترکمنستان از دست رفت

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۷۶۲۴

فرصت استفاده از گاز ارزان ترکمنستان از دست رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، حمیدرضا صالحی با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به اهمیت گسترش صادرات گاز، تسریع در نهایی شدن اساسنامه شرکت ملی گاز را خواستار شد و گفت: اگر قرار باشد ایران از منابع گازی خود که یک سرمایه بین نسلی است، درآمدزایی کند باید رویکردها و پارادایم خود را در این رابطه تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم است در وزارتخانه و مجموعه‌های فعال، گاز به‌عنوان یک سرمایه شناخته شود و برای آن ارزش‌افزوده ایجاد کنند، در بازارهای همسایه سرمایه‌گذاری کرده و نیروگاه بزنیم و به کمک منابع گازی صادر شده برق یا محصولات پتروشیمی تولید کنیم، زیرا از طریق این منابع گازی خود را برای حضور بلندمدت در بازارها به کار می‌بندیم.

وی افزود: در حال حاضر اساسنامه شرکت ملی گاز که در مردادماه نشستی درباره آن داشتیم و پیشنهادهای خود را درباره آن تهیه کردیم در کمیسیون انرژی مجلس در دست بررسی است و دنبال می‌کنیم. رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به سطح بالای ذخایر گازی ایران و توانایی کشور در درآمدزایی قابل‌توجه از این منابع بر لزوم تغییر رویکردها و پارادایم حاکم بر کشور تأکید کرد و ادامه داد: ایران می‌تواند با صادرات این محصول در راستای سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت به‌ویژه در بین همسایگان خود قدم بردارد. صالحی، صادرات گاز به عراق و تولید برق در این کشور را یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در این کشور و در راستای دیپلماسی ایران دانست و تأکید کرد: چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را می‌توان در دیگر کشورهای منطقه نیز کلید زد. نکته اینجاست که باید به‌موقع تصمیم بگیریم و نقش داشته باشیم. ترکیه امروز با میدان گازی که در دریای سیاه پیدا کرده به‌زودی وارد عراق و نخجوان که امروز در اختیار ایران است، می شود. اگر اقدام جدی از سوی ایران انجام نشود، رقبا جایگزین می شوند و بازارهای خود را از دست می‌دهیم. این فعال اقتصادی با بیان اینکه ایران می‌توانست با استخراج و صادرات منابع گازی محبوس و ارزان‌قیمت ترکمنستان، درآمدزایی خوبی داشته باشد و درعین‌حال به تقویت روابط خود با این کشور کمک کند، گفت: متأسفانه این فرصت از دست رفت و با سرمایه‌گذاری کلانی که انجام شد خط لوله تاپی کشیده شد و قرار است منابع گازی ترکمنستان از این طریق به افغانستان، پاکستان و درنهایت به هند صادر شود. وی افزود: برنامه‌ریزی خوبی درباره سرمایه‌گذاری در ترکمنستان و ایجاد خط لوله انتقال گاز این کشور به دیگر مناطق انجام نشد و امروز حتی در مورد میزان گازی که در زمستان‌های قبل از این کشور وارد کردیم، دچار مشکل شدیم و بدهکار هستیم. به‌هرحال برای تبدیل ایران به هاب انرژی باید اقدام جدی انجام شود، زیرا منابع بزرگی در اختیار داریم و با لوله‌کشی به کشورهای شرق مانند پاکستان و هند و در غرب مانند عراق و حتی کشورهای اروپایی از طریق مدیترانه و دریای سیاه، قادریم نقش خود را به‌عنوان بازیگر اصلی گاز منطقه تثبیت کنیم. عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر ورود به بازارهای منطقه، حفظ سهم خود در بازارهای مختلف را نیز بسیار مهم برشمرد و یک‌راه برای تقویت نقش‌آفرینی ایران در موضوع صادرات گاز را توجه به دیپلماسی و ورود موضوعات انرژی به رایزنی‌های دیپلماتیک کشور دانست. صالحی اضافه کرد: امروز علاوه بر وزیر نفت و نیرو، وزیر خارجه نیز باید در مورد انرژی صاحب‌نظر باشد و به کمک دیپلماسی اقتصادی حضور ایران در بازارهای منطقه را تقویت کند. دراین‌بین بخش خصوصی نیز نقش پررنگی به عهده دارد، زیرا می‌تواند به کمک روابط خود در دیگر کشورها بازار سازی کرده و اجرای پروژه‌ها را تسهیل کند. صالحی ادامه داد: دولت می‌تواند حامل‌های انرژی را تا لب مرز آورده و از آنجا به بعد بخش خصوصی ورود کرده و محور کار قرار گیرد مانند همان کاری که دولت ترکیه انجام داده و حامی کامل بخش خصوصی است یعنی ارتباط‌های خارجی را باید به بخش خصوصی سپرد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران همچنین ضمن تأکید بر اهمیت تسریع همکاری شرکت توانیر با تولیدکنندگان و پیمانکاران صنعت برق، خواستار اولویت‌بندی قراردادهای جاری بر اساس میزان تأمین مالی شده است. کد خبر 5083643

منبع: مهر

کلیدواژه: صادرات گاز حمیدرضا صالحی ریاست اتاق بازرگانی ایران ترکمنستان قیمت دلار ویروس کرونا نهاده های دامی فولاد شاخص کل بورس قیمت مرغ قیمت نفت قیمت یورو بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی بازار سهام بورس تهران اوپک تولید نفت سرمایه گذاری منابع گازی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا فتوحی درباره شعار سال و اهمیت آن در بخش کشاورزی گفت: امنیت غذایی مهمترین مبحث بخش کشاورزی بوده و باید تلاش کنیم تا با مشارکت مردم محقق شود.
وی با تاکید بر این که کشت فراسرزمینی نوعی مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی در طرح‌های برون‌مرزی است، افزود: این کشت توسط دولت دنبال می‌شود؛ در این زمینه دولت بنا دارد تا به کمک سرمایه‌گذاران ایرانی در کشور‌های دارای تفاهم‌نامه، کشاورزی فراسرزمینی انجام دهد.
به گفته فتوحی، شرکت‌های داخلی و بین‌المللی نیز می‌توانند کشاورزی فراسرزمینی در بخش عظیمی از کشور‌ها مانند روسیه، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، پاکستان، بخشی از کشور‌هایی آفریقایی مانند تانزانیا و ونزویلا در قاره آمریکا انجام دهند.
مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت کشت فراسرزمینی و تحقق شعار سال در این بخش با افزایش تولید، یادآور شد: در سالی که با نام جهش تولید نامگذاری شده، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور برای تقویت امنیت غذایی را عملیاتی کنیم؛ البته فعالیت‌های مهمی در این زمینه انجام شده و در دست اقدام است.
وی افزود: با تحقق کشت فراسرزمینی می‌توانیم نیاز کشور به برخی محصولات را تامین کرده و با قیمت مناسب‌تری به دست مردم برسانیم.
فتوحی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران، افزود: کشت محصولات اساسی مانند گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی دام و دامپروری در کشت فراسرزمینی مورد حمایت دولت سیزدهم و از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.
به گفته وی، ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد و بر این اساس باید به دنبال حفظ منابع پایه و افزایش بهره‌وری آب و خاک باشیم، بنابراین افزایش تولید باید خارج از کشور و در راستای بهره‌مندی از منابع آب و خاک سایر کشور‌ها باشد تا امنیت غذایی را ارتقا دهیم.
مجری طرح کشت فراسرزمینی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی توسط کشور‌های پیشرفته در حال انجام است.
وی با بیان این که باید بخشی از نیاز کشور که از طریق واردات تامین می‌شود را از طریق کشت فراسرزمینی تولید کنیم، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان برنامه هفتم ۲ میلیون هکتار سطح زیر کشت کشاورزی فراسرزمینی در کشور‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.
فتوحی ادامه داد: پیش‌بینی کشت فراسرزمینی برای امسال تا ۴۰۰ هزار هکتار است که براساس ضوابط خرید تضمینی، این محصولات توسط شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام کشور از سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد.
مجری طرح کشت فراسرزمینی در پایان گفت: باید بیشترین بهره‌برداری از منابع سایر کشور‌ها را داشته باشیم؛ البته در حال حاضر در کشور‌هایی مانند غنا، ارمنستان، پاکستان، برزیل، تاجیکستان و قزاقستان، کشاورزی فراسرزمینی در حال انجام است. 

دیگر خبرها

  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی
  • شریف از همکاری با ایران در حوزه انرژی خبر داد
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • بازنشستگان و تجربه سرمایه‌گذاری موفق در هم‌ساز
  • توسعه همکاری‌های منطقه ای ایران در جهت تبدیل شدن به‌هاب گازی منطقه
  • خیز رژیم صهیونیستی برای سرقت منابع نفت و گاز غزه
  • زوایای هوشمندسازی انرژی در برنامه هفتم توسعه
  • طلا در این کشورها ارزان است | نکته‌های مهم برای خرید طلا در سطح بین‌المللی