Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاحیه رویداد کلیماتون با اشاره به اینکه تغییر اقلیم معضل زیست محیطی پیش روی جهان است گفت: چراکه تا سال ۲۰۵۰ چیزی حدود ۶۸ درصد جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و نمی‌توان مدیریت شهری را بدون توجه به این معضل پیش برد.

وی ادامه داد: ابعاد هشدار دهنده اجتماعی، اقتصادی راجع این تغییر اقلیم تا حدودی ابعاد امنیتی هم پیدا کرده است که ناشی از توسعه لجام گسیخته یک قرن اخیر، بارگذاری بیش از حد در شهرها، انتشار آلودگی‌های محیط زیست همچون آلودگی آب خاک و هوا، که پایداری حیات شهرها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حناچی توجه به تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیم و افزایش ظرفیت انطباق شهرها با این پدیده را از جمله مهمترین ابعاد مدیریت شهری برشمرد.

وی افزود: به وجود آمدن جزایر گرمایی از جمله نشانه‌های وقوع تغییر اقلیم در تهران است.

شهردار تهران گفت: کشور ما به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند خشک زمین از دیرباز با این معضلات مواجه بوده است، همچون معضل تاریخی کمبود آب که نیاکان ما راه حل‌هایی منطبق با این شرایط اقلیمی پیدا کرده بودند.

وی معماری ایرانی را که همواره نگاه هوشمندانه ای به پیرامون خود داشته است ناشی از این شرایط و نگاه هوشمندانه نیاکان ما به آن برشمرد و گفت: در بین کشورهای اسلامی آن چیزی که شاخص تر از همه می‌درخشد معماری ایرانی است که این انطباق را به نمایش می‌گذارد.

حناچی با بیان اینکه این نگاه هوشمندانه طی سده قبل مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: به همین دلیل تهران همچون دیگر کلانشهرها با معضل محیط زیستی مواجه شده است.

شهردار تهران در ادامه شیوع بیماری کرونا را از جمله دلایل بی توجهی به اقلیم و محیط زیست برشمرد و گفت: این بیماری به ما آموخت که همه ما در سیستم وابسته با یکدیگر زندگی می‌کنیم و محیط زیست می‌تواند حیات جمعی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: اهمیت برنامه‌ریزی با هدف تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی از جانب اقشار پیگیری می‌شود و این رویداد بین‌المللی می‌تواند نیاز به اقدامی همگانی و مسئولیت پذیری مشترک است.

حناچی گفت: شهرداری تهران با کاهش پسماند، توسعه فضای سبز، نوسازی حمل و نقل عمومی، به دنبال کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در تهران است.

کد خبر 5083715 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری تهران تغییر اقلیم رویداد کلیماتون پیروز حناچی ویروس کرونا محسن فخری زاده شورای شهر تهران محدودیت های کرونایی شهرداری تهران سازمان تامین اجتماعی وضعیت راهها وزارت آموزش و پرورش شهر تهران شورای شهر میراث فرهنگی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بنیاد شهید و امور ایثارگران سامانه بارشی تغییر اقلیم محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۸۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است

به گزارش خبرنگار مهر، رسول زمانی، دبیر علمی همایش دانش سنتی محیط زیست امروز در همایش دانش سنتی ممحمحیط زیست اظهار داشت: نخستین همایش دانش سنتی محیط‌زیست از جامع‌ترین رویدادهای علمی پژوهشی کشور در این حوزه به شمار می‌رود.

وی هدف از برگزاری همایش دانش سنتی و محیط زیست را مستندسازی دانش سنتی، ترویج و تبادل دانش و تجربه بین پژوهشگران، دانشجویان و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد.

زمانی شناسایی اشکال و ارزش‌های دانش سنتی محیط‌زیست، اشاعه، ترویج و بهره‌برداری از دانش سنتی محیط زیست، تلاش برای حفظ حقوق مالکیت فکری، توجه به نقش و اهمیت دانش سنتی در حفاظت تنوع زیستی، بهسازی محیط زیست و بهره‌گیری از دانش سنتی و تجربیات جوامع محلی در راستای مدیریت پایدار محیط زیست را از دیگر هدف‌های این همایش معرفی کرد.

وی مفاهیم و مبانی دانش سنتی محیط زیست، سازگاری انسان و محیط‌زیست در گذر زمان، دانش سنتی محیط‌زیست، دین و فرهنگ عامه، دانش سنتی و محیط‌زیست انسانی، دانش سنتی، محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی، دانش سنتی محیط‌زیست و بهره‌برداری پایدار از سرزمین وجایگاه دانش سنتی بوم شناختی در مواجه با تغییر اقلیم را از محورهای مهم این همایش عنوان کرد.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست با اشاره به برگزاری چهار نشست تخصصی (پنل) علمی در این همایش گفت: بررسی چالش‌ها، تغییراقلیم و دانش سنتی با سخنرانی دکتر احد وظیفه رئیس انجمن هواشناسی ایران و رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور و محیط زیست، انسان و بهره‌برداری پایدار از سرزمین با سخنرانی دکتر ژاله امینی رئیس گروه برنامه ریزی و مدیریت زیست بومی دفتر تالاب‌ها از پنل‌های روز نخست این همایش به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: همچنین در روز دوم همایش نیز پنل‌های تنوع زیستی، آموزش، مشارکت و حفاظت با سخنرانی دکتر اصغر مبارکی مقام علمی کنوانسیون سایتس و رابط کنوانسیون تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست و دین، فلسفه، جامعه‌شناسی، فرهنگ و محیط زیست در گذر زمان با سخنرانی دکتر کاوه فرهادی برگزار می‌شود.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی و محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری گفت: قرار است در هر نشست تخصصی سه مقاله منتخب به صورت سخنرانی ارائه و پس از آن پرسش و پاسخ انجام شود.

زمانی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های تجزیه و تحلیل داده‌های گیاه شناسی قومی با استفاده از زبان برنامه نویسی آر، مفاهیم واهمیت مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع بومی و محلی، تبادل تجربیات در خصوص کاربرد دانش سنتی و محلی برای حفاظت مشارکتی در پروژه‌های برنامه کمک‌های کوچک و ثبت و مستندسازی دانش سنتی از دیگر برنامه‌های این همایش به شمار می‌رود.

زمانی یادآور شد: نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با همت دانشگاه شهرکرد و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری و حمایت معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار می‌شود.

وی در خصوص دانش سنتی گفت: این دانش در برگیرنده دانش هر جامعه محلی یا بومی و بخشی از سرمایه ملی هر قوم است که باورها، روش‌ها، ارزش‌ها، ابزار و آگاهی‌های عملی را دربر می‌گیرد.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی محیط زیست ادامه داد: دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است وبه طورغالب به صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس نظر دانشمندان معاصر؛ دانش سنتی باید یکی از عوامل زیربنایی در برنامه‌های توسعه باشد گفت: در این ارتباط می‌توان این دانش را به عنوان سازه‌ای مؤثر در برنامه توسعه کشور منظور کرد.

زمانی تاکید کرد: دانش سنتی، جوامع محلی و بومی را قادر به تأمین نیازمندی‌های خود از منابع طبیعی کرده بدون آن که این منابع را تحلیل ببرند بنابراین مجموعه دانش سنتی جهان گنجینه ارزشمندی از روش‌ها و ابزار زمان آزموده‌ای است که در توسعه پایدار تمام جوامع به کار آید.

کد خبر 6080122

دیگر خبرها

  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • مشکلات آلودگی آب سرخون به نفت هنوز وجود دارد
  • دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است