Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-24@11:14:53 GMT

کاوشگر چینی‌ وارد مدار کره ماه شد

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۹۱۳۷

به گزارش جام نیوز، کاوشگر چینی درصدد جمع آوری نمونه ‌هایی از کره ماه است که می ‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر ریشه و شکل ‌گیری ماه کمک کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اسپیس، دولت چین در روز ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵:۳۵ به وقت منطقه زمان محلی فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد.

چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما سنگ‌ های ماه را به زمین بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون است.

این کاوشگر هشت هزار و ۲۰۰ کیلوگرمی پس از ۱۱۲ ساعت سفر ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. این کاوشگر قرار است ۲.۱ متر در ماه حفاری کند تا نمونه ‌هایی را برای جمع آوری جمع کند.

انتظار می ‌رود کل ماموریت ۲۳ روز طول بکشد. کاوشگر مذکور شب گذشته با موفقیت وارد مدار ماه شد و موتور خود را ساعت ۷:۵۸ دقیقه صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۶:۲۸ به وقت تهران) در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری (۲۴۹ مایلی) از ماه روشن کرد.

کاوشگر "چانگ ای ۵"(Change-5) که به نام الهه ماه در چین باستان نامگذاری شده است، درصدد جمع آوری نمونه ‌هایی از کره ماه است که می ‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر ریشه و شکل ‌گیری ماه کمک کند.

اگر کاوشگر چینی بتواند با موفقیت و همراه با نمونه به زمین بازگردد چین تبدیل به سومین کشوری خواهد شد که نمونه‌ های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین می ‌آورد.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کاوشگر چینی دانشمندان کره ماه کره ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاعیه اوسمار در مورد صحنه اخراج جنجالی

به گزارش "ورزش سه"، کارت قرمز موعود بنیادی‌فر به اوسمار ویه‌را، باعث شد تا او بازی با ملوان را از دست بدهد. البته بیش از آنکه از دست دادن بازی بعدی برای او اهمیت داشته باشد، شکستن طلسم اخراج بود که سرمربی قرمزها را آزار می‌دهد - خصوصا اینکه اعتقاد داشت شایسته این اخراج نبوده است.

او در این مورد توضحی می‌دهد: شاید ناراحت کننده باشد که داور چهارم روی نظر داور وسط تاثیر گذاشت. بازیکنی وسط زمین بی هوش افتاده و تیم ما می‌خواهد کمک کند. من می‌خواستم حواس داور را جمع کنم که به بازیکن کمک کند. من در برزیل دیده‌ام که بازیکن بخاطر ۴-۵ ثانیه تاخیر فوت کرده است.

ویدئو: 330744

وی افزود: زمانی که توپ در زمین بود، وارد زمین نشدم و زمانی که توپ خارج شد وارد شدم، چون از دست داور ناراحت بودم و می‌خواستم بازی را نگه دارند. مربی و کادر پزشکی گل‌گهر هم وارد زمینش شدند. شاید کمی زیاده‌روی بود، اما به خاطر حرفی که داور چهارم زدند، من را اخراج کردند.

اوسمار ادامه داد: در این ۲۸ سال که کار می‌کنم، دومین کارت قرمزم بود. من هیچوقت عادت ندارم کنار زمین به داور اعتراض کنم و حرفی بزنم، چون به نظرم داور باید آرامش داشته باشد تا کارش را انجام بدهد، اما گاهی اوقات هم اشتباه پیش می‌آید. کارت قرمز قبلی‌ام در برزیل بود که به داور اعتراض کردم که چرا پنالتی نگرفت.

دیگر خبرها

  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • دفاعیه اوسمار در مورد صحنه اخراج جنجالی
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • هوای تهران در مدار سلامت
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند