Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد- مردمان یزد از دیرباز نسبت به مقوله وقف توجه خاصی داشته و در این زمینه وقفیات جالبی را به ثبت رسانده‌اند که در این گزارش به چند نمونه از این وقفیات اشاره‌شده است.

قدس آنلاین-گروه استان ها: وقف عملی خیرخواهانه و احسان انسانی است که در جوامع گوناگون به‌ویژه در میان مسلمانان متناسب بافرهنگ آنان تجلی می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازاین‌رو تداوم و گسترش آن سبب محرومیت‌زدایی و تأمین منافع عمومی جامعه می‌شود و برقراری عدالت اجتماعی را میسر خواهد کرد.

وقف فقط مختص جامعه ما نیست و یک مفهوم جهان‌شمول است و بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد بخشی از منابع مالی برترین دانشگاه‌های دنیا از محل وقف پرداخت می‌شود و جالب اینجاست که  یکی از بزرگ‌ترین جایزه‌های دنیا یا همان جایزه نوبل به‌صورت کامل موقوفه است و این مهم اثرات، جلوه‌ها ویژگی‌های وقف را نشان می‌دهد.

تأمین منافع عمومی و عدالت اجتماعی از مهم‌ترین ابعاد توسعه پایدار به شمار می‌رود به همین علت جدا از دولت‌ها، مردم نیز بایستی در این زمینه تلاش کنند تا مسیر دستیابی به این مهم هموار شود.

با ترویج فرهنگ وقف بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه رفع خواهد شد، درواقع وقف بزرگ‌ترین کمک برای حاکمیت است.


دین مبین اسلام نیز اهمیت ویژه‌ای برای این مقوله قائل است و یکی از اقدام‌هایی منتهی به این موضوع را وقف می‌داند که به معنای اختصاص ملک، دارایی و یا درآمد به‌منظور کارهای عام‌المنفعه است  که در این راستا استان یزد از قرن‌ها پیش در این زمینه پیشتاز و درواقع رنگین‌کمانی از اقدامات عام‌المنفعه دارد که اطلاع از آن خالی از لطف نیست.

وقف زمین برای جانوران

ایرج افشار و عبدالوهاب طراز در کتابچه موقوفات یزد از یک وقف جالب در یزد یادکرده‌اند:«در روستای «عز آباد» یزد وقف نامه جالبی وجود دارد که نشان از لطافت مردم آن خطه دارد. در این وقف نامه که واقف آن نامعلوم است چنین وقفی ذکرشده است :اراضی نیم قفیز(معادل حدود ۷۵ متر)، منافع آن باید صرف طعمه‏  سگ کور شود.

وقف برای حمام

اما عجیب‌ترین وقف، شاید وقفی باشد که در کتابچه موقوفات یزد نوشته عبدالوهاب طراز و ایرج افشار به ثبت رسیده است: «در روستای «عزآباد»یزد مورد وقفی جالبی بدین مضمون از واقفی نامعلوم موجود است : اراضی چهار دست، منافع آن باید صرف نظافت اشخاص در حمام شود.

وقف برای خبر دادن سیل

در شهرستان تفت موقوفه‌ای قدیمی وجود دارد که واقف در آن برای شخصی که خبر سیل را به روستاهای پایین‌دست برساند اجرتی تعیین کرده است.

وقفی برای نامه نوشتن

 در شهرستان تفت موقوفه دیگری برای نامه نوشته افراد بی‌سواد وجود دارد تا از عواید موقوفه برای اجرت کاتب نامه برای شخص بی‌سواد استفاده گردد.

وقف برای دل‌های شکسته

درگذشته‌های دور که کودکان و غلامان برای آب آوردن از آب‌انبارها می‌رفتند درراه برگشت گاهی کوزه آن‌ها می‌افتاد و می‌شکست و دیگر روی بازگشت نداشتند لذا موقوفه‌ای برای خرید کوزه و برای این افراد در نظر گرفته شد.

وقفی برای اغنیا و اعیان و اشراف در یزد

دریکی از نیات موقوفه  مرحوم حاج ابوالقاسم تاجر رشتی که یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان است آمده است: هم‌زمان با ایام عید غدیر سی چهل نفر از غیر فقرا از اعیان سادات و اشراف و علما و طلاب را دعوت نموده و به‌حسب لایق ضیافتی را ترتیب دهند و هر سه سال یک‌بار یک نسخه از وقف نامه را حاضرین در این ضیافت مهر و امضا نموده و به یکی از علما شهر بسپارند گفتنی است این نیت از موقوفه همه‌ساله به همت تولیت موقوفه اجرایی می‌گردد.

وقفی برای پاپوش زوار مشاهد مشرفه

یکی دیگر از نیات موقوفه حاج ابوالقاسم رشتی آمده است: (قسمت مشخصی) از عواید را به مصرف پاپوش زوار پیاده مشاهد مشرفه برساند.

وقفی برای بلایای طبیعی

در موقوفه رستم بخت بند که از اقلیت‌های زرتشتی یزد است آمده که بخشی از عواید موقوفه را جهت سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان استان خراسان مصرف نماید شایان‌ذکر است در چند سال گذشته که زلزله‌ای در خراسان جنوبی رخ‌داده بود از محل عواید این موقوفه مبلغ ۸۰ میلیون ریال به زلزله‌زدگان کمک شد.

وقفی برای غذای پرندگان در برف

دریکی دیگر از موقوفات یزد برای تأمین غذای پرندگان در روزهای برفی زمستان موارد مصرف دیده‌شده است.

وقفی برای تعمیر راه زوار

یکی دیگر از وقف‌های جالب یزد خدمت‌رسانی برای مواظبت از راه زائرین امام رضا (ع) می‌باشد.

وقفی برای طلب صلوات

دریکی دیگر از وقف‌های جالب استان یزد آمده است: که از محل عواید موقوفه شخصی را اجیر کنند تا در کوچه و بازار راه رود و از مردم طلب صلوات کند.

وقفی برای تأمین کاه‌گل پشت‌بام خانه بیوه‌زنان

دریکی دیگر از موقوفات استان یزد وقف جالبی دیده می‌شود که واقف خیراندیش این موقوفه برای تأمین لحاف و بالاپوش گرم فقرا و همچنین تأمین کاه‌گل پشت‌بام خانه بیوه‌زنان موارد مصرفی را معین کرده  است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وقف در استان یزد واقف یکی دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۹۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۳ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ ۸ مواد فروش دستگیر شدند

سردار جلیل موقوفه‌ای  ضمن بیان اینکه طی شبانه روز گذشته سه مأموریت ویژه پلیسی در استان سمنان به انجام رسید، گفت: مواد مخدر، بازگشت پول به مالباخته و رفع تصرف اراضی از جمله آنها است.

وی ضمن بیان اینکه در مهمترین رویداد پلیسی طی چندین عملیات در سطح استان حوزه مبارزه با مواد مخدر هشت نفر دستگیر شدند، افزود: از این افراد در مجموع بالغ بر پنج کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.

فرمانده انتظامی استان سمنان بابیان اینکه دو مورد تصرف اراضی در حوزه شمال شهرستان مهدی‌شهر شناسایی شد، ابراز داشت: یک هزار و ۸۵۱ متر مربع به ارزش تقریبی ۱۸۷ میلیارد ریال رفع تصرف صورت گرفته است.

موقوفه‌ای ضمن بیان اینکه از کلاه برداری دانشجویی که قصد سفر خارج برای ادامه تحصیل داشت خبر داد و تصریح کرد: یک میلیارد ریال از حساب شهروند دامغانی کلاه برداری شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد
  • بازدید رئیس شبکه دامپزشکی فریمان از کارخانجات خوراک دام فریمان
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • تحویل اسناد مالکیت حدنگاری ۵ تالاب و بزرگترین موقوفه کشور
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف برگزار می شود
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ ۴ سارق دستگیر شدند
  • نمایشگاه دستاورد‌های وقف برپا می‌شود
  • انجام ۳ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ ۸ مواد فروش دستگیر شدند
  • افزایش ۲۴ درصدی جوجه ریزی در استان گلستان