Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-20@10:12:59 GMT

آنچه باید درباره قرص کوتریموکسازول بدانید

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۱۸۴۹

آنچه باید درباره قرص کوتریموکسازول بدانید

قرص کوتریموکسازول یکی از انواع آنتی بیوتیک هاست که اغلب برای عفونت های دستگاه گوارشی، گوش و دستگاه تنفسی مصرف می شود.

موارد مصرف کوتریموکسازول

الف) عفونت های مجاری ادرار و شیگلوز.

ب) عفونت گوش میانی.

پ) پروفیلاکسی اولیه در برابر توکسوپلاسموز در بیماران مبتلا به عفونت HIV.

ت) پنومونیت ناشی از پمنوموسیستیس ژیرووسی (pneumocystis jiroveci).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ث) اسهال مسافران.

ج) برونشیت مزمن.

موارد منع مصرف قرص کوتریموکسازول

در صورت داشتن سابقة هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به قرص کوتریموکسازول یا داروهای تشکیل دهنده آن یعنی سولفامتوکسازول و تری متوپریم، یا داشتن آلرژی به داروهای خانواده سولفونامید ها، که به عنوان مثال سولفونیل اوره ها مثل گلی بن کلامید و گلی کلازید را می توان از این دسته نام برد، یا مدر های تیازیدی مثل هیدروکلروتیازید و همچنین در صورت داشتن  حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده، مواد جانبی یا رنگها، به پزشک خود اطلاع دهید.

حاملگی: مصرف این دارو در بارداری ممنوع است مگر با تشخیص پزشک .

در صورت بارداری یا قصد بار دار شدن حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

شیردهی:  مصرف این دارو در مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند ممنوع است .

مصرف همراه با سایر داروها:  اگر قبل یا همزمان با کوتریموکسازول هر داروی بدون نسخه، گیاهی یا مکمل ویتامینی یا غذایی را مصرف کرده ویا مصرف می نمایید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. مخصوصا مهم است که پزشک شما از مصرف داروهای زیر اطلاع داشته باشد.

داروهای مدر (ادرار آور)، پیریمتامین، سیکلوسپورین، رقیق کننده های خون مثل وارفارین، فنی توئین،  داروهای ضددیابت خانواده سولفونیل اوره ها (مانند گلی بن کلامید،گلی کلازید،گلی‌پیزید یا   تولبوتامید)،داروهایی که برای درمان مشکلات ضربان قلب بکار می روند مثل دیگوکسین و پروکائینامید، آمانتادین، داروهای ضد ویروس اچ آی وی (بیماری ایدز) مانند زیدوودین و لامیوودین، داروهایی که غلظت پتاسیم خون را بالا می برند مثل بعضی داروهای مدر و استروئیدها مانند پردنیزولون و نیز دیگوکسین، متوترکسیت.

سایر بیماریها: حضور سایر بیماریها و مشکلات پزشکی می تواند مصرف کوتریموکسازول را تحت تأثیر قرار دهد.

هرگونه مشکل یا بیماری کبدی یا کلیوی  یا خونی، آلرژی شدید یا آسم، سابقه واکنشهای آلرژیک پوستی مانند سندرم استیون جانسون یا سندرم لی‍ِل که در آنها تاولهایی روی پوست، دهان، چشمها و نواحی تناسلی بروز می کند، اگر به شما گفته اند که یک مشکل خونی نادر به نام پورفیریا که می تواند پوست یا سیستم عصبی شما را تحت تاثیر قرار دهد دارید، کمبود فولیک اسید بدن که ممکن است باعث کمرنگ شدن پوست و احساس خستگی و ضعف و نفس نفس زدن در شما گردد ( کم خونی)، سابقه زردی (با علائمی مثل زرد شدن پوست و سفیدی چشم)، داشتن مشکل فنیل کتونوریا در حالی که تحت رژیم درمانی خاصی برای این مشکل نیستید، سن بالا، کم بودن وزن بدن به طور غیر نرمال یا سوء تغذیه، غلظت خونی بالای پتاسیم.

روش مصرف  قرص کوتریموکسازول

بهتر است دارو را با مقداری آب یا غذا مصرف نمایید که احتمال بروز مشکلاتی مانند تهوع و اسهال را کاهش می دهد ولی به هرحال با وجود اینکه می توان این دارو را با شکم خالی مصرف نمود ولی با غذا مصرف نمودن آن بهتر است.

در طی مصرف کوتریموکسازول،باید مقدار زیادی مایعات مثل آب مصرف نمایید.

دارو را دقیقا طبق دستور پزشک و سر زمان معین شده مصرف نمایید. حداقل دوره درمانی با این دارو پنج روز می باشد که در بسیاری از موارد تعداد روزهای مصرف این دارو بیشتر است. اگر این دارو برای زمان طولانی تجویز شده باشداحتمال دارد پزشک شما برای چک نمودن کارکرد مناسب دارو، برای شما دستور انجام آزمایش خون بدهد و یا فولیک اسید تجویز نماید.

دوز فراموش شده: اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن، آنرا مصرف نمایید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف دوز فراموش شده منصرف شده و به رژیم منظم قبلی برگردید. هرگز دوز دارو را دو برابر نکنید.هشدار ها و احتیاطات: به محض بروز جوش پوستی به پزشک خود مراجعه نمایید.

قرص کوتریموکسازول برای درمان بعضی عفونتهای میکروبی تجویز می شود و اصلا در عفونتهای ویروسی کاربردی ندارد.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: آنتی بیوتیک عفونت اسهال برونشیت آنتی بیوتیک مصرف نمایید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۱۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی اعلام شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند. این کار خلاف مقررات بوده و همانند دیگر دارو‌ها و کالا‌های سلامت که هیچ پزشکی اجازه ندارد خود به صورت مستقیم اقدام به تهیه و تجویز و مصرف برای بیمار نماید، زالو هم مانند دارو و سایر ملزومات پزشکی باید از طریق داروخانه تهیه و سپس در زنجیره مصرف قرار گیرد.

وی همچنین در رابطه با خطرات تهیه زالو از مسیر‌های غیر قانونی و بی ضابطه افزود: زالویی که خارج از زنجیره سلامت و تأمین سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود ممکن است که از زالو‌های صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده و یا زالویی باشد که پس از مصرف بر روی یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد، چنانچه بیمار قبلی که زالو درمانی کرده دارای بیماری عفونی مسری مانند ایدز، هپاتیت یا سایر بیماری‌های قابل انتقال باشد، زالو‌های صید شده می‌توانند این بیماری‌ها را به افراد دیگر منتقل کند.

مشهود خاطرنشان کرد با توجه به دستورالعمل‌های ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو تنها دو روش استفاده از الکل ۷۰ درصد و فریز کردن در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برای معدوم سازی زالوی مصرف شده قابل قبول است.

رئیس اداره دارو سنتی سازمان غذا و دارو گفت: در مواردی دیده شده که زالوی مصرفی را در آب نمک یا نمک گذاشته و پس از قی کردن زالو به اشتباه فرد استعمال کننده تصور می‌کند که زالو از بین رفته در حالی که این طور نیست و در صورتی که معدوم نشود در طبیعت دوباره به چرخه باز می‌گردد و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌ها باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قرص ناف کلید جادویی کاهش وزن؟
  • قرص ناف لاغری مبنای علمی ندارد
  • مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی اعلام شد
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲
  • دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید