Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا کنون از انتشار شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان به انسان اعلام نشده و گزارشی مبنی بر انتشار این بیماری در حال بررسی است. رضا میرزایی، مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با میزان در خصوص مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میقان، گفت: بر اساس مصوبات مدیر کل بحران استان مقرر شده است که دامپزشکی استان در خصوص مرگ پرندگان در تالاب میقان بررسی‌های لازم و گزارش مربوطه را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میرزایی ادامه داد: در خصوص وظیفه محیط زیست استان، این است که در منطقه حضور پیدا کرده و لاشه پرندگان را در تالاب جمع آوری می‌کند و سپس ضدعفونی و دفن لاشه پرندگان را بر عهده دارد.
وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: با توجه به احتمال شیوع بیماری آنفولانزا در زیستگاه‌های پرندگان مهاجر استان اقدامات و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و الویت اول محیط زیست استان جلوگیری از انتشار این بیماری در بین پرندگان دیگر است.
میرزایی تاکید کرد: جزییات کامل و تخصصی در خصوص علت مرگ ناگهانی پرندگان مهاجر در تالاب میقان به عهده دامپزشکی است، و اکنون در دامپزشکی محیط زیست پیگیری و در حال بررسی هستند.
وی ادامه داد: تا امروز به تعداد ۴۰۱ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شده است و هنوز از درگیری واحد‌های صنعتی، خانگی و مرغداری‌ها با این بیماری خبری نیست، محیط زیست مسیر‌های منتهی به این تالاب را بسته است تا کسی وارد این منطقه نشود.
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: با توجه به پایین بودن سطح آب و لجن زار شدن حاشیه تالاب کار برای جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر بسیار دشوار شده است، برای پایش وضعیت تالاب از لحاظ بیماری آنفولانزا چند کیلومتر باید داخل آب و لجن زار تردد کرد و امکان استفاده از قایق نیست.
میرزایی در خصوص اینکه آیا امکان دارد که آنفولانزای پرندگان به انسان‌ها انتشار پیدا کند، گفت: هنوز بطور دقیق مشخص نیست و در حال پیگیری از دامپزشکی هستیم، ولی تا کنون از انتشار شیوع این بیماری از پرندگان به انسان، گزارشی مبنی بر انتشار این بیماری هنوز دریافت نکردیم.

بیشتر بخوانید:
استقبال فراکسیون محیط زیست از درخواست ممنوعیت ۵ ساله شکار
انتهای پیام/ برچسب ها: محیط زیست تالاب میقان پرندگان مهاجر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست تالاب میقان پرندگان مهاجر محیط زیست استان تالاب میقان پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر

حسن ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان اظهار کرد: در پی گزارشات رسیده از مردم و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی برتلف شدن پرندگان از نوع زنبورخوار در جنگل این شهرستان، ۲ نفر زنبوردار غیر بومی متخلف که با ترفند‌های خاص به منطور جلوگیری از خسارت به کندو‌های خود با آغشته کردن سم به زنبور عسل و با خوراندن طعمه‌های آغشته به سم مبادرت به از بین بردن این پرنده‌ها کرده بودند، دستگیر شدند.

او گفت: زنبورداران متخلف اقدام به از بین بردن تعداد ۴۰ قطعه پرنده از نوع زنبورخوار در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب و دهنه حسین کشته شهرستان ارسنجان کرده بودند.

ابراهیمی افزود: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست جهت رصد، گشت، پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه مراتب تخلف نامبردگان را صورتجلسه کردند و آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی نیز مستندسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان ادامه داد: پرونده این تخلف به منظور اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد و متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند، اما نقش با ارزش و بی بدیل اینگونه از پرندگان برکسی پوشیده نیست.

 ابراهیمی تاکید کرد: ماموران این اداره با هدف حفظ حیات وحش و انجام رسالت سازمانی خود در صورت وجود چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان بدون اغماض برخورد خواهند کرد.

او اضافه کرد: چنین تخلفاتی به طور قطع از چشم ماموران این اداره پوشیده نخواهد ماند. همچنین از کسانی که شاهد بروز این تخلفات و اقدامات غیرانسانی در منطقه هستند تقاضا می‌شود در اسرع وقت موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ابراهیمی با اشاره به راهکار‌های پیشگیرانه برای در امان ماندن کندو‌های عسل از هجوم زنبورخواران، گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سر و صدا در اطراف کندو‌ها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و صدای پرندگان شکاری این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

دیگر خبرها

  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • بیماری تب برفکی در شرق کشور تحت کنترل است
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • (ویدیو) رویا کجاست؟