Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گزارش زیر حقایق جالبی از دزدان دریایی را برای شما خوانندگان معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. پدیده دزدی دریایی بیش از دو هزار سال پیش و در یونان باستان آغاز شده است.

۲. دزدان دریایی در آن زمان در مسیر کشتی‌های تجاری کمین می‌کردند و با وسایل اولیه‌ای که داشتند، مسیر عبور کشتی‌ها را دید می‌زدند و هر کشتی که از آن مسیر عبور می‌کرد را غارت می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳. هر وقت اسم دزد دریایی می‌آید اولین تصویری که در ذهن به وجود می‌آید دریانوردی یک چشم است که خنجری بزرگ در دست دارد و همچنین لباس‌های پاره به تن کرده است.

۴. در گذشته به دزدان دریایی، رابین هود‌های دریایی گفته می‌شده که البته کاملا غلط است. زیرا دزدان دریایی کسانی بودند که حتی اجازه نمی‌دادند یک حلبی ناچیز هم به دریا بیفتد، چه برسد که بخواهند آن را بین مردم تنگدست بذل و بخشش کنند.

۵. دزدان دریایی بسیار خودخواه و بی رحم بودند و جز منافع خود، به چیز دیگری توجه نداشتند.

۶. اوج دزدی‌های دریایی از سال ۱۶۲۰ تا ۱۷۲۰ میلادی بوده و به این دوران، عصر طلایی دزدان دریایی گفته می‌شود.

۷. دزدان دریایی به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شدند و گروهی از آن‌ها دزد دریایی قانونی بودند و از طرف حکومت‌های خود، حمایت و پشتیبانی می‌شدند.

۸. دزدان دریایی قانونی، پول و اسلحه از دولت‌های خود دریافت می‌کردند و اجازه داشتن به کشتی‌های دیگر کشور‌ها حمله و هر چه کالا و اشیاء به دست آمد را با حکومت خود تقسیم کنند.

فرانسیس دریک

۹. فرانسیس دریک از مشهورترین دزدان دریایی تاریخ است. او سود حاصل از کشتی‌های تجاری و دزدی از آن‌ها را با الیزابت اول “ملکه سابق انگلیس” تقسیم می‌کرد و به خاطر همین خوش خدمتی‌ها هم لقب شوالیه نجیب زاده را از ملکه دریافت کرد.

هنری مورگان

۱۰. دیگر دزد دریایی دولتی کاپیتان هنری مورگان بود که در سال ۱۶۶۰ از طرف دولت انگلستان ماموریت یافت که هر نقطه از جهان که با کشتی‌های اسپانیایی رو به رو شد، به آن‌ها حمله کند و محموله آنان را به نفع دولت انگلیس مصادره کند و یا اینکه هنری مورگان دزدی‌های به ظاهر قانونی خودش را به مدت یک دهه ادامه داد و هر آنچه که به دست می‌آورد را با حکومت انگلستان تقسیم می‌کرد.

۱۱. دزدان دریایی علاوه بر این، بنا بر مختصات جغرافیایی نیز دارای تقسیم بندی‌هایی بودند. مثلا دزدان دریایی کارائیب، دزدان دریایی هند و دزدان دریایی مدیترانه که البته هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را داشتند.

۱۲. در آن دوران و تا همین اواخر قرن نوزدهم بسیاری از دریانوردان به امید ثروتمند شدن وارد گروهان دزدان دریایی می‌شدند و البته که کسب ثروت در این راه راحت نبود. چون دزدان دریایی قوانین خودشان را داشتند و کاپیتان کشتی در اکثر مواقع اجازه نمی‌داد تا افراد زیردست، چیز قابل توجهی از اموال سرقت کرده را بردارند و به اصطلاح خودشان تک خوری در کشتی ممنوع بود.

۱۳. اگر یکی از دریانوردان بدون اجازه کاپیتان و مخفیانه یکی از اشیا سرقت کرده را برای خودش برمی داشت، مجازات مرگ با اعمال شاقه که حکم آن توسط کاپیتان صادر می‌شد در انتظارش بود و در خوش بینانه‌ترین حالت، پیاده شدن او در یک جزیره خشک و دورافتاده بود تا آرام آرام از تشنگی و گرسنگی زجرکش شود.

۱۴. یکی از شگرد‌های دزدان دریایی برای پایین آوردن سرعت کشتی‌هایی که از محدوده آن‌ها عبور می‌کردند، رها کردن الوار‌های بزرگی در مسیر حرکت آن‌ها بود و وقتی که سرعت کشتی‌ها پایین می‌آمد، دزدان با طناب‌های قلاب دار خودشان را به عرشه کشتی شکار شده می‌رساندند و آن را به اشغال کامل خودشان درمی آوردند.

۱۵. کشتی‌های تجاری هم برای مقابله با دزدان دریایی، شگرد‌های خاص خودشان را داشتند و بر روی عرشه کشتی‌های خود روغن و یا خورده‌های شیشه و ساچمه‌های کوچک می‌ریختند تا دزدان سر بخورند و به آسانی خلع سلاح و دستگیر شوند.

۱۶. بیشتر سلاح‌های دزدان دریایی برای مبارزات تن به تن طراحی شده بودند. مانند تپانچه، خنجر و نوعی از شمشیر و نارنجک‌هایی دست ساز که با بطری‌هایی حاوی باروت ساخته می‌شدند.

۱۷. دزدی‌های دریایی تا پایان قرن نوزدهم به شدت ادامه داشت و یا اینکه کشور‌ها با بیشتر کردن راه‌های امنیتی، زمینه را برای حملات دزدان دریایی کم رنگ کردند.

بیشتر بخوانید

چه شد که دزدان دریایی بی‌خیال نفت شدند؟

۱۸. دزدان دریایی بسیار خرافاتی بودند. مثلا معتقد بودند که سوت زدن بر روی عرشه کشتی باعث طوفانی شدن هوا می‌شود و یا وجود یک زن بر روی کشتی بدشانسی می‌آورد و برای همین زنان حاضر در کشتی، لباس‌های مردانه می‌پوشیدند و رفتار‌های مردانه از خودشان نشان می‌دادند.

۱۹. زنان معروفی در تاریخ دزدان دریایی بودند که از آن‌ها به عنوان قوی‌ترین دزدان دریایی نیز یاد می‌شود. مانند آنا بِنی، چنگ شی و ماری رید.

۲۰. یک جمجمه و دو استخوان نماد کشتی دزدان دریایی بود که توسط بلک بارت “خشن‌ترین دزد دریایی” ابداع شده بود. او توانسته بود در چهار سال ۴۰۰ کشتی تجاری را غارت کند و از این نظر رکورد دار شود.

بلک بارت و انا بنی

۲۱. بلک بارت “خشن‌ترین دزد دریایی” با آنا بنی “قوی‌ترین دزد دریایی زن” ازدواج کرد و آن‌ها صاحب دو فرزند شدند.

۲۲. ادوارد تیچ ملقب به ادوارد ریش سیاه یکی از باهوش‌ترین دزدان دریایی تاریخ لقب گرفته بود. او قبل از اینکه به یک کشتی حمله کند لباسی سیاه به تن می‌کرد و تعداد زیادی تپانچه به دور سینه اش می‌بست و کلاه بسیار بزرگی هم بر روی سرش می‌گذاشت. سپس لای مو‌ها و ریش‌های خودش، فیتیله‌های مخصوصی روشن می‌کرد که آرام آرام بسوزند و هاله‌ای از دود را در اطراف او به وجود بیاورند.

هاله دود اطراف ادوارد تیچ به همراه لباس سیاه رعب انگیز و کلاه بزرگ و تپانچه‌های دور سینه اش، تصویری شیطانی به او می‌بخشیدند که دل هر بیننده‌ای را به لرزه درمی آورد.

۲۲. در حال حاضر هم دزدان دریایی وجود دارند که از مهمترین آن‌ها دزدان دریایی سومالی هستند. البته این دزدان دریایی از نظر شکل ظاهری با دزدان دریایی قرن‌های پیش متفاوت هستند.

منبع: تن تاپ

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی های جالب دزدان دریایی دزدان دریایی دزد دریایی ترین دزد کشتی ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۲۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقایقی از آمار سفر‌های امسال در نوروز و عید فطر

با پایان تعطیلات بلند ابتدای سال ۱۴۰۳، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، جزئیات و آمار‌هایی از سفر‌های نوروزی، سوانح، تخلف‌ها و خدمات را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در ابتدای سخنانش یاد شهدای کنسولگری ایران در سوریه را گرامی داشت و جمع‌بندی آمار اقامت و اسکان‌های نوروزی ۱۴۰۳ را به این ترتیب اعلام کرد: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین امسال ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر شب اقامت ثبت شده است، که ۵ درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. این آمار در اقامتگاه‌های رسمی ۲/۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. رویکرد ستاد ملزم کردن به استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی است.

به گفته او، خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل به ترتیب بیشترین اقامت را داشته‌اند.

شالبافیان با اشاره به تغییر رفتار سفر در نوروز سال ۱۴۰۳ گفت: در نوروز امسال سه موج سفر را تجربه کردیم، که در موج اول به دلیل تغییرات اقلیمی با کاهش سفر مواجه بودیم و موج دوم مشابه مدت زمان سال گذشته بود و تعطیلات عید فطر که موج سوم سفر‌ها شکل گرفت با افزایش سفر‌ها مواجه شدیم. تحلیل این روند نشان می‌دهد هر سال متناسب با آن سال باید برنامه‌ریزی شود.

معاون گردشگری در ادامه یادآور شد: بیش از یک میلیون نفر در نوروز به صورت تمام‌وقت و موقت و داوطلبانه همکاری داشتند و به تناسب تصمیم‌هایی که گرفته شد نسبت به گذشته بهبود‌هایی داشتیم، که از آن جمله، عضویت شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی بود که سبب کاهش مشکلات سوخت‌رسانی شد و با تقویت کمپین ۶۰_۳۰ در راستای کاهش تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای اقدام شد.

او به شناسایی برخی آسیب‌ها به‌ویژه برای کاهش سوانح جاده‌ای و مسمومیت‌های ناشی از گاز CO که افزایش پیدا کرده بود، اشاره کرد و از تمرکز این ستاد روی موضوع کاهش سوانح جاده‌ای و تهیه طرحی در این‌باره و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت و افزود: براساس این طرح دستگاه‌های مختلف مسئولیت‌هایی پیدا کردند. کشور برای این موضوع به قدری هزینه می‌دهد که نباید به ۱۵ روز نوروز محدود شد و این طرح به مدیریت سفر در طول سال کمک می‌کند.

رئیس ستاد سفر همچنین به راه‌اندازی مجموعا ۱۰۴۷ بازارچه صنایع دستی در محور‌های سفر اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!
  • حقایقی از آمار سفر‌های امسال در نوروز و عید فطر
  • صوتی کمتر شنیده شده از سه اسطوره دفاع مقدس حین عملیات
  • صدور هشدار قرمز دریایی در هرمزگان
  • مالک صهیونیست کشتی توقیفی در تنگه هرمز کیست؟
  • واکنش کاخ سفید به توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل توسط ایران
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به توقیف کشتی صهیونیستی در تنگه هرمز
  • واکنش وزیر خارجه اسرائیل به توقیف کشتی تجاری توسط سپاه
  • واکنش وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به توقیف کشتی اسرائیلی توسط سپاه
  • واکنش گستاخانه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به توقیف کشتی اسراییلی توسط سپاه