Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@18:01:46 GMT

تضمین سلامت بدن با مصرف موز

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۳۲۳۸

تضمین سلامت بدن با مصرف موز

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  موز به عنوان میوه‌ای خوشمزه و پرطرفدار شناخته شده است و بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا، شبه‌جزیره مالزی، و استرالیا بوده که امروزه در همه مناطق گرمسیری با رطوبت مناسب کاشت می‌شود.

موز به عنوان یک تغذیه سنگین محسوب می‌شود و حاوی مقدار زیادی ویتامین‌ و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، آهن، فولات، نیاسین و ریبوفلاوین است که باعث عملکرد مناسب بدن، تقویت سیستم ایمنی و سلامت جسمانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موز حاوی مقدار قابل توجهی فیبر، آنتی اکسیدان، آب، کربوهیدرات و پروتئین است و حدود ۱۰۵ کالری دارد. پتاسیم زیاد از خواص موز شناخته شده و سرشار از پکتین است. همچنین فیبرغذایی بالا در این میوه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و برای سیری طولانی مدت در ابتدای صبح توصیه می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجاتی مانند موز حاوی منابع عالی آنتی اکسیدان‌های غذایی مانند دوپامین و کاتچین هستند که مصرف آن‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دژنراتیو خواهد شد. از فواید دیگر موز می‌توان به سلامت حفظ سلامت کلیه ها، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، تقویت روحیه، درمان زخم معده و افزایش انرژی اشاره کرد.

موز به علت داشتن مقدار زیادی پتاسیم علاوه بر تنظیم ضربان قلب می‌تواند به تنظیم عملکرد رشته‌های عصبی و اعصاب بدن، بهبود عملکرد ماهیچه‌های بدن به ویژه ماهیچه‌های قلبی و فیلتر کردن خون در کلیه‌ها کمک کند.

در هر صد گرم موز به میزان ۱۰۰ کالری انرژی، ۷۰ گرم آب، ۸ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی، ۶/۵ گرم قند، ۸ میلی گرم کلسیم، ۲۵ میلی گرم فسفر، ۷ میلی گرم آهن، ۱ میلی گرم سدیم، ۳۷۰ میلی گرم پتاسیم، ۱۹۰ واحد ویتامین A، پنج میلی گرم ویتامین B۱، شش میلی گرم ویتامین B۲، هفت میلی گرم ویتامین B۳ و ده میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

موز یک میوه شادی آور است

شادی آور بودن موز به علت آمینو اسید و ویتامین B۶ موجود در آن است که باعث ترشح هورمون شادی بخش می شوند. مصرف روزانه یک موز احساسات منفی، خشم و افسردگی را به میزان زیادی از شما دور می کند. این میوه منبع غنی از پتاسیم و منیزیم است که این ۲ ماده شل‌کننده طبیعی عضلات و آرامبخش هستند. علاوه بر این موز حاوی ماده‌ای به نام آمنیو اسید تریپتوفان است که این ماده در مغز به HTP ۵ تبدیل می‌شود و باعث افزایش تولید سروتونین و ملاتونین خواهد شد.

مضرات مصرف بیش از حد موز

از مضرات موز می‌توان به افزایش وزن، بروز میگرن، هایپر کالمی (پتاسیم اضافی در خون)، احتمال پوسیدگی دندان، احساس خواب آلودگی، احتمال شکم درد، یبوست، بروز خطر دیابت نوع ۲ اشاره کرد. در صورت مصرف موز اگر با ناراحتی، خس خس و سوزش گلو مواجه شدید شاید نسبت به موز حساسیت داشته باشید و در صورتیکه می‌خواهید میزان مصرف موز را افزایش دهید، حتما با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید

10 واقعیت جالب درباره خوردن موز که تا به حال نشنیده‌اید فواید و مضرات خوردن موز در صبح ۱۰ خاصیت باورنکردنی پوست موز که زندگیتان را متحول مى‌کند بیماران دیابتی، موز بخورند؟ خواص شگفت‌انگیز موز؛ از تنظیم ضربان قلب تا آرام‌کردن اعصاب

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان بیماری تقویت سیستم ایمنی بدن میلی گرم ویتامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای افزایش قد این ویتامین را بخورید

 احمد اسماعیل زاده گفت: توصیه می‌شود برای افزایش قد کودکان مواد مغذی و غذا‌های حاوی ویتامین که برای رشد استخوان و افزایش قد ضروری و مهم هستند مصرف شود.

وی با بیان این که قد نتیجه رشد اسکلتی و استخوانی است و مصرف روزانه شیر می‌تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک زیادی کند، افزود: تغذیه دوران کودکی ممکن است ۲۰ تا ۴۰ درصد قد فرد را تعیین کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یکی از بهترین مواد مغذی برای افزایش قد در کودکان پروتئین است، بیان کرد: مهم‌ترین مواد مغذی برای ساختن بدن کودک و همچنین کمک به افزایش قد، زیرا به ساخت بافت‌های بدن و تحریک هورمون‌های رشد کمک می‌کند.

پروتئین یکی از مواد غذایی مهم برای سلامت ماهیچه ها، استخوان ها، پوست، بافت‌ها و همه اندام‌های بدن به حساب می‌آید، زیرا از دست دادن آن باعث مشکلات سلامتی بسیاری مانند رشد غیرعادی بدن کودک می‌شود.

اسماعیل زاده اضافه کرد: یکی از بهترین غذا‌هایی که حاوی پروتئین و مواد مغذی دیگر است و باعث افزایش قد می‌شود، شیر و ماست است. به نظر می‌رسد مصرف لبنیات مثل پنیرو ماست و شیر (۳-۴ وعده در روز) در دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان ونوجوانان نقش داشته باشد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: فیزیولوژی، مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی را در دوره کودکی توجیه می‌کند، زیرا آنها منابع خوبی از انرژی، درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها (پروتئین ها، فسفر، منیزیم، ویتامین D و مهمتر از همه کلسیم) برای رشد و نمو هستند.

وی با اشاره به این که علاوه بر این، مصرف محصولات لبنی ترشح فاکتور رشد شبه انسولین را افزایش می‌دهد که به رشد اسکلتی کمک می‌کند، بیان کرد: محصولات لبنی به جذب کلسیم نیز کمک می‌کنند.

اسماعیل زاده در پایان گفت: علاوه بر کلسیم، ویتامین D هم در روند استحکام استخوان‌ها و افزایش قد نقش دارد. ویتامین D عامل مهمی در افزایش تراکم و سختی استخوان‌ها بوده و کمبود آن باعث نقص در رشد، ضعف عضلات و کوتاهی استخوان می‌شود.

منبع: فارس

tags # ویتامین D سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • پوست این میوه را حتما بخورید!
  • برداشت ملون از مزارع دشتستان
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • این افراد ریواس نخورند
  • برای افزایش قد این ویتامین را بخورید