Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@10:54:28 GMT

علت حمایت جریان اصلاحات از حسن روحانی چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۳۴۴۲

علت حمایت جریان اصلاحات از حسن روحانی چه بود؟

باشگاه خبرنگاران: هر مسافری که می‌رود معمولا برای دوستان و آشنایان خود یک یادگاری برجا می‌گذارد، حالا اگر یک رئیس جمهور بخواهد از دولت خداحافظی کند، میراثی که برای طرفداران و حامیان خود بر جا خواهد گذاشت چه چیزی خواهد بود؟ این میراث می‌تواند خوب باشد یا بد؛ مثبت باشد یا منفی؛ همه چیز بستگی به خود آن فرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حامیان روحانی چه کسانی بودند؟

اصلاح طلبان همان جناحی بودند که در انتخابات ۹۲ و ۹۶ موجبات پیروزی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی را فراهم آوردند، شاهد این ادعا هم مقاله روزنامه شرق بود که در این باره نوشته بود «نیرو‌های اصلاح‌طلب در سال ۹۲ در ابتدا یِکسره بر حمایت از آیت‌الله مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی سرمایه‌گذاری کرده بودند تا آنکه در اتفاقی عجیب، او که هم‌زمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. پس از آن اصلاح‌طلبان بر دو گزینه متمرکز شدند؛ نخست محمدرضا عارف که روزگاری معاون اول سید محمد خاتمی بود و یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب و دوم حسن روحانی که گرچه اصلاح‌طلب نبود، اما رویکردی متعادل در حوزه سیاسی داشت. در نهایت نیرو‌های اصلاح‌طلب با حمایت شخص سید محمد خاتمی از حسن روحانی حمایت کردند و عارف از حضور در انتخابات انصراف داد.»

روحانی چه میراثی برای اصلاح‌طلبان بر جای گذاشت؟

در نتیجه حسن روحانی در دور اول ریاست جمهوری با حمایت اصلاحات بر سر کار آمد؛ موضوعی که در سال ۹۶ هم به گونه‌ای دیگر اتفاق افتاد. اردیبهشت ماه سال ۹۶ یعنی در بحبوحه انتخابات، رئیس دولت اصلاحات با انتشار یک پیام ویدیویی حمایت خود را از حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشور را اعلام کرد.

پیامی که بخش‌هایی از آن اینگونه بود:" دولت آقای روحانی دولت موفقی بوده است. با همه محدودیت‌ها و مشکلات و با امکانات اندکی که داشته و توقعاتی که بوده است، توانسته خدمات خوبی انجام دهد. با روحانی راهی را آغاز کرده ایم و به نیمه راه رسیده ایم. مسائلی را حل کرده ایم و مسائل بزرگ‌تری را باید حل کنیم و با او این راه دشوار را ادامه دهیم". در نهایت روحانی با کسب ۵۱٪ آرا به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

محمدصادق جوادی‌حصار عضو اعتماد ملی هم در گفت‌و‌گویی بیان داشته است: اگر اصلاح طلبان در انتخابات ۹۶ از آقای روحانی حمایت نمی‌کردند، در خوشبینانه‌ترین حالت؛ وی ۱۶ میلیون رای داشت که با این تعداد رای قطعا نمی‌توانست توفیقی در انتخابات داشته باشد؛ بنابراین تا اینجای کار می‌توان نتیجه گرفت که اصلاح‌طلبان موجب پیروزی روحانی در انتخابات شدند؛ حال با توجه به اینکه حدود هفت ماه بیشتر تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری باقی نمانده، شاید بد نباشد که به دلایل حمایت اصلاحات از روحانی و دستاوردی که دولت تدبیر برای آن‌ها داشته نگاهی بیاندازیم.
علت حمایت جریان اصلاحات از حسن روحانی چه بود؟

علت حمایت جریان اصلاحات از ریاست جمهوری حسن روحانی چه بود؟ این سوالی بود که برای پاسخ آن به سراغ برخی از شخصیت‌های این جریان رفتیم و در ابتدا از آن‌ها دلیل حمایت آن‌ها از روحانی را پرسیدیم. عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان فردی بود که در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: زمانی که ما از روحانی حمایت کردیم، موضوعی که بیشتر از همه برای‌ما اهمیت داشت استفاده کشور از نتایج مثبت برجام بود.

علاوه بر این سعید نور محمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اهدافی که دوستان در حمایت از دولت روحانی داشتند باید ذیل چند حوزه مورد بررسی قرار بگیرد؛ برای مثال اهداف اصلاحات در حمایت از او در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تقسیم می‌شود.

حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم بیان کرد: اصلاحات به سبب شرایط سیاسی موجود در کشور و همچنین رویکرد شورای نگهبان به سمت حسن روحانی تمایل پیدا کرد؛ کمااینکه او هم در وعده‌های انتخاباتی خود هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ بخش‌های قابل توجهی از شعار‌ها و برنامه‌های جریان اصلاحات را مد نظر قرار داد.

این‌ها تنها بخشی از پاسخ‌هایی بود که در جواب این پرسش مطرح شد؛ اما حالا سوال دیگری مطرح است مبنی براینکه اصلاح طلبان تا چه میزان به اهداف خود ذیل حمایت از روحانی دست پیدا کرده‌ند و با توجه به اینکه حدود هفت ماه بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی باقی نمانده روحانی چه میراثی برای حزب هوادار خود باقی خواهد گذاشت؟
و خواسته‌هایی که هیچ وقت برآورده نشد

عیسی چمبر فعال اصلاح طلب در این باره گفته است: ما می‌خواستیم کشور به وسیله برجام بتواند در یک فضای با ثبات‌تر وضعیت اقتصادی بهتری هم داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد، ناگفته نماند که تمام این موضوع هم به دولت بازنگشته و نمی‌توان آن را ذیل عملکرد دولت ارزیابی کرد؛ بلکه بخش زیادی از آن به بدعهدی ترامپ بازمی‌گردد، اما آنچه که به دولت بازمی‌گردد این است که در مواجهه با مردم صادقانه برخورد کند.

داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب «مردم سالاری»، اما نظر دیگری داشت و در این باره گفت: در مجموع معتقدم که اصلاحات تا حدی که در توان دولت بوده به اهدافی که در راستای حمایت خود از روحانی داشت رسید، اما در برخی از مقاطع هم برخی توقعات از عهده دولت خارج بوده است.

سعید نور عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم درباره میراثی که دولت برای این جریان بر جای گذاشته گفت: اگر منظور شما از میراث این است که مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند، این موضوع درستی است و میراث دولت برای اصلاح طلبان این بوده که سرمایه اجتماعی آن‌ها آسیب بسیاری ببیند.

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه روحانی ضربه سختی به اعتبار جریان اصلاحات وارد کرد، اما بعید می‌دانم روحانی اهل عذرخواهی و یا اصلا پشیمان باشد.

در این میان، اما داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری این باره اظهار کرد: من قبول ندارم که به خاطر عملکرد دولت حیثیت اصلاحات زیر سوال رفته باشد، زیرا عملکرد دولت به گونه‌ای نبوده که بخواهد حیثیت اصلاحات را از بین ببرد؛ البته شاید تندرو‌ها بخواهند دولت را مقصر بدانند و عملکرد دولت را ضعیف نشان دهند، اما مردم هم آن‌ها را مقصر می‌دانند؛ و در آخر شاید بد نباشد که از جریان اصلاحات این سوال پرسیده شود که برای انتخابات آینده چه برنامه‌ای خواهید داشت که این تجربه مجددا تکرار نشود؟
تجربه‌ای که با هزینه‌ای سنگین به دست آمد

عیسی چمبر فعال اصلاح طلب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم که به طور کلی باید سیاست کشور در قبال احزاب تغییرات جدی داشته و احزاب در آن نقش بیشتری داشته باشند تا هم بتوانند پاسخگو بوده و هم اختیارات بیشتری داشته باشد؛ از سمت دیگر هم اگر ما احزاب اصلاح طلب را مخاطب قرار دهیم، باید این را هم در نظر بگیریم که چندان اختیاری برای ایفای نقش ندارند؛ علاوه براین معتقدم که باید یک وفاق جدی در کشور ایجاد شود و مردم از وضعیت معیشتی فعلی خود خارج شوند.

سعید نور محمدی فعال دیگر اصلاح طلب هم به حزب نامزد‌ها اشاره کرد و در این باره بیان کرد: قطعا اصلاح طلبان با توجه به تجربه‌ای که از دولت روحانی کسب کردند به سراغ یک شخصیت اصولگرا نخواهند رفت، اما کلا من این موضوع را دور از ذهن هم نمی‌دانم، خصوصا اینکه انتخابات آمریکا اثر مستقیمی بر روی انتخابات ایران خواهد داشت.

او در ادامه تاکید کرد که قطعا با توجه به اتفاقاتی که برای کشور پیش آمده و دستاورد‌های دولت در حوزه‌های فرهنگی، مهم‌ترین برنامه و هدف اصلاحات حوزه اقتصاد خواهد بود و از چهره‌ای حمایت خواهد کرد که بتواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در پایان تاکید کرد: معتقدم که در این شرایط اصلاح طلبان باید نقد‌های خود را به صورت جدی‌تر نسبت به ناتوانی‌های دولت روحانی مطرح کنند و عملکرد‌ها و سو تدبیر‌ها هم به روشنی برای مردم بیان شود، کما اینکه بخش‌هایی هم ممکن است در دست دولت نباشد و نهاد‌هایی در داخل کشور در تصمیمات مداخله کنند که جایگاه قانونی ندارند.

در پایان باید گفت که با توجه به صحبت‌های شخصیت‌های جریان اصلاحات به نظر نمی‌رسد که میراث دولت تدبیر و امید برای جریان هوادارش چندان مطلوب بوده باشد؛ جریانی که تمام توان و اعتبار خود را برای انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین بعنوان رئیس جمهور به میدان آورد و پیروز هم شد؛ اما اینکه به آنچه می‌خواست رسید یا نه سوالی است که اصلاح‌طلبان به خوبی جواب آن را می‌دانند. حال باید دید که آیا این جریان در انتخابات پیش رو خواهد توانست صدمه انتخاب خود را جبران کند یا اتفاقی دیگر در راه است. زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: جریان اصلاحات حسن روحانی برجام گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عضو شورای مرکزی حزب جریان اصلاحات حسن روحانی ریاست جمهوری اصلاح طلبان عملکرد دولت روحانی چه اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه کارنامه اقتصادی دولت رییسی با دولت‌های اول روحانی و احمدی‌نژاد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ کمتر از یک ماه به پایان سال سوم دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی مانده است و دولت سیزدهم بخش زیادی از مسیری را که از سال 1400 آغاز کرده بود را طی کرده است. بر آن شدیم دستاورها و افت و خیزهای اقتصادی کابینه سیزدهم را با مدت مشابه دولت‌های یازدهم و نهم مقایسه کنیم. در این گزارش تلاش کرده‌ایم سه مولفه رشد اقتصادی، نرخ تورم و میزان تغییرات تیم اقتصادی این سه دوره (چه با استیضاح و چه با برکناری) را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید؛ تغییرات اقتصادی در کابینه رییسی؛ استراتژی راهبردی یا ضرورت بیرونی؟ مقایسه رشد اقتصادی دولت سیزدهم با دولت‌های یازدهم و نهم

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار کشور، درحالی‌که دولت سیزدهم در سال‌های اول، دوم و سوم فعالیت خود به‌ترتیب 4، 4/2 و 6/2 درصد رشد اقتصادی را به ثبت رسانده است، این عدد برای دولت یازدهم به ترتیب منفی 2/ 4، 3/2 و 8/ 0 درصد به ثبت رسیده است.

به عبارت دیگر اقتصاد ایران در 3 سال اول دولت سیزدهم، رشد اقتصادی بالاتری را نسبت به مدت مشابه دولت یازدهم به ثبت رسانده است. در دوره دولت نخست احمدی‌نژاد نیز در فاصله ساله‌های 84، 85 و 86 رشد اقتصادی به ترتیب 6، 3/19 و 5 درصد بود.

مقایسه تورم دولت سیزدهم با دولت‌های یازدهم و نهم

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، روند نرخ تورم از شهریور ماه سال 1400 تاکنون نشان می‌دهد تورم در شهریور 1400 به 43/9 درصد رسیده بود که در اسفند همان سال به 43/3 درصد کاهش یافت. در سال 1401، تورم به 54 درصد در اسفند ماه 1401 رسید، اما در سال 1402 به 38/5 درصد در دی ماه 1402 کاهش یافت. نرخ تورم 12ماهه از 46/3درصد در شهریور 1400 با 6/1واحد درصد کاهش به40/2 درصد در اسفند همان سال رسید. در سال 1401 نرخ تورم با ثبات نسبی نسبت به سال 1400 در 45/8درصد کنترل شد و با شیب ملایمی در دی ماه 1402 به 43/6 درصد کاهش یافته است.

این اعداد برای مدت مشابه سال‌های 93، 94 و 95 به ترتیب 32/1، 8/ 14 و 3/ 11 درصد ثبت شده است. به این ترتیب با بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم هر چند در سه سال اخیر دولت توانسته است نرخ تورم را کنترل کند اما دولت یازدهم در دواران مشابه تورم پایین تری داشته است. نرخ تورم در این دوره به ترتیب برای سال‌های 84، 85 و 86 یعنی دولت نهم عبارت از 12/1 ، 13/7 و 17/2 بود.

مقایسه تغییرات اقتصادی کابینه دولت سیزدهم با دولت‌های یازدهم و نهم

تغییرات مهره‌های اقتصادی یکی از شاخصه‌های قابل تامل در سنجش ثبات و یا عدم ثبات تصمیم‌های اقتصادی دولت‌ها، هماهنگی تیم اقتصادی و توانایی مدیریت اقتصادی کشور است. دولت سید ابراهیم رییسی در حالی وارد چهارمین سال فعالیت خود می‌شود که رکورد دار بزرگ‌ترین تغییرات اقتصادی در کابینه است. در سال‌ 1401 برکناری حسین قربانزاده؛ رییس سازمان خصوصی‌سازی که از افراد نزدیک به قالیباف بود در عرصه خصوصی‌سازی رخ داد. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در 1 آذر 1401 استعفا داد. علی صالح آبادی، رییس بانک مرکزی در 8 دی 1401 برکنار شد و حجت‌الله عبدالملکی در 24 خرداد 1401 از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی استعفا داد و سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم در مهر 1401 برکنار شد.

اما در فروردین ماه سال 1402 دو تغییر بزرگ در حوزه اقتصادی دولت سیزدهم اتفاق افتاد زیرا جواد ساداتی، وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان برنامه و بودجه با حکم رییس جمهور برکنار شدند. علاوه بر این مسعود میرکاظمی نیز همزمان با ساداتی‌نژد برکنار شد و داوود منظور به جای میرکاظمی راهی سازمان برنامه و بودجه شد. محسن رضایی هم در 21 خرداداه سال 1402 از سمت معاونت اقتصادی رییس جمهور استعفا داد. سیدرضا فاطمی‌امین یکی دیگر از مهره‌های اقتصادی دولت سیزدهم بود که با استیضاح نمایندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت خداحافظی کرد.

در دولت یازدهم هیچکدام از مهره‌های کلیدی حسن روحانی برخلاف دوره دوازدهم او از کابینه جدا نشدند و تنها وزیران حوزه اقتصادی که از سوی نمایندگان استیضاح شدند عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی بودند که استیضاح آن‌ها در مجلس رای نیاورد.

اما از دولت روحانی که کمی عقب‌تر برویم، در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد و در 14 مرداد 1386 وزیر صنایع و معادن دولت نهم به علت بی‌توجهی به نظرات وزیر و اصرار به بعضی تغییرات و تثبیت نرخ برخی کالاهای صنعتی استعفا داد. در 3 اردیبهشت 1387 نیز داود دانش جعفری وزیر اقتصاد کابینه نهم نیز از سوی رییس جمهور برکنار شده بود.

نتیجه‌گیری

دولت نهم (دولت اول محمود احمدی نژاد)

دولت یازدهم (دولت اول حسن روحانی)

دولت سیزدهم (دولت اول سید ابراهیم رییسی)

میانگین رشد اقتصادی 3 سال اول

3/5

2/4

4/8

میانگین تورم 3 سال اول

14/3

19/4

41/8

میزان تغییرات وزاری اقتصادی (اعم از استعفا، استیضاح و برکناری)

4

0

2

در زمینه رشد اقتصادی، دولت سید ابراهیم رییسی تاکنون توانسته است بیشتر نرخ رشد اقتصادی را نسبت به زمان مشابه دو دولت پیشین خود به ثبت رسانده است و سخنان نوروزی رییس‌جمهور حاکی از چشم‌انداز رو به جلو در این عرصه است. هرچند رشد اقتصادی بلند مدت نیاز به پیش‌زمینه‌هایی از جمله «کنترل تورم و ثبات در اقتصاد کلان» و «بهبود جریان ارزی کشور و آرامش در این بازار» است.

افزایش تورم در دولت سیزدهم در مقایسه با دولت یازدهم دلایل متعددی دارد. در این راستا می‌توان به چشم‌انداز سیاسی مثبت در کنار ثبات قیمت ارز در دولت یازدهم اشاره کرد که باعث شد انتظارات تورمی، روند صعودی نداشته باشد.

از سوی دیگر، نرخ تورم در تابستان 92 کاهش شدیدی را تجربه کرد به اعتقاد غالب کارشناسان، عمدتاً ناشی از تخلیه شوک نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی بود. سیاست‌های انقباضی و تلاش برای کنترل پایه ‌پولی در کنار یکدیگر موجب شدند نرخ تورم سطح پایینی تجربه شود. این در حالی است که در دوران دولت سیزدهم، اقتصاد کشور به دلیل بازگشت تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی با تلاطم‌ و بی‌ثباتی شدیدی مواجه شده است.

در زمینه تغییرات بازیگران کلان اقتصادی کابینه‌، دولت‌ سیزدهم در مقایسه با دولت‌های یازدهم و نهم، دولت اول حسن روحانی کمترین تغییرات را در عرصه مدیریت کلان اقتصادی کشور داشته اما دولت سید ابراهیم رییسی در این زمینه پیشتاز است.

انتهای پیام/

فاطمه نورنژاد کد خبر: 1227251 برچسب‌ها اقتصاد ایران

دیگر خبرها

  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • پاسخ ایران به جنایت اسرائیل شجاعانه، منطقی و قانونی بود
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • مقایسه کارنامه اقتصادی دولت رییسی با دولت‌های اول روحانی و احمدی‌نژاد
  • نماینده سابق مجلس: موی سر زنان را می‌بینید شکم گرسنه و اشکشان را نه!
  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟