Web Analytics Made Easy - Statcounter

قراردادی میان موسسه سرم‌سازی هند و شرکت نوواواکس منعقد شده تا یک میلیارد دوز واکسن ضد کرونا حاوی نانوذرات در این موسسه تولید شود. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، موسسه سرم‌سازی هند که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن در جهان است، قراردادی با شرکت نوواواکس به امضا رسانده تا به این شرکت در تولید یک میلیارد دوز واکسن ضدکرونا موسوم به NVX-CoV ۲۳۷۳ در سال آینده کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوواواکس ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیارد دوز واکسن دارد که در این قرارداد موسسه سرم‌سازی هند به اندازه نصف ظرفیت نوواواکس واکسن تولید خواهد کرد.

این واکسن ضدکرونا از مهندسی ژنتیک ویروس SARS-Cov-۲ به‌دست آمده است. در این واکسن از فناوری نانوذرات نوترکیبی شرکت نوواواکس برای ایجاد آنتی‌ژن استفاده شده‌است، آنتی‌ژنی که برعلیه پروتئین اسپایک ویروس کرونا در بدن تولید می‌شود. فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن چندی پیش در بریتانیا آغاز شد.

این موسسه سرم‌سازی به تازگی کارخانه‌ای در شهر پون راه‌اندازی کرده است که به ‌عنوان بزرگترین کارخانه‌ای است که از زیست‌راکتور برای تولید واکسن استفاده می‌کند. ساز و کار این زیست‌راکتور به‌ گونه‌ای است که کارایی دو برابر دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که این موسسه سرم‌سازی می‌تواند دو برابر تولید واکسن نسبت به دیگر کارخانه‌ها داشته باشد که با این کار، هزینه تولید واکسن کاهش می‌یابد.

چند سال قبل، موسسه سرم‌سازی هند قصد داشت که ابعاد زیست‌راکتور خود را افزایش دهد و اکنون این موسسه از راکتور‌هایی تا ظرفیت ۶ هزار لیتر استفاده می‌کند. علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه و فضا، این موسسه مزیت سرعت بالای تولید را نیز دارد.

در واقع استفاده از زیرساخت‌های این موسسه سرم‌سازی موجب شده تا شرکت‌های تولیدکننده واکسن بتوانند با سرعت بالا واکسن مورد نظر خود را تولید کرده بدون این که عملکرد و بهره‌وری دستخوش تغییر منفی شود. با این زیست‌ساخت‌ها شرکت‌ها می‌توانند ظرفیت کشت سلولی خود را در هر طبقه دو یا سه برابر کنند و در نتیجه صرفه‌جویی زیادی برای تولید واکسن انجام می‌شود.

این مزیت‌ها برای تولید واکسن ضدکرونا بسیار ایده‌آل است چرا که میلیارد‌ها دوز از این واکسن با قیمت کم و در یک بازه زمانی کوتاه مورد نیاز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واکسن کرونا فناوری نانو نانوذرات میلیارد دوز واکسن واکسن ضدکرونا تولید واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج امیدوارکننده آزمایش مقدماتی یک واکسن برای شایع‌ترین بیماری آمیزشی

به گزارش همشهری آنلاین کلامیدیا شایع‌ترین عفونت آمیزشی در جهان است و تا به حال واکسن برای آن در اختیار نبوده است.

کلامیدیا شایع‌ترین علت ناباروری در زنان است. این باکتری باعث ایجاد بیماری التهابی لگن می‌شود که به ایجاد بافت جوشگاهی می‌انجامد و در صورت درمان نشدن بارداری را برای زنان سخت‌تر می‌کند. این باکتری همچنین می‌تواند باعث عفونت چشمی شود.

پژوهشگران انگلیسی و دانمارکی در یک کارآزمایی بالینی مقدماتی این واکسن دریافتند که این واکسن بی‌خطر است و در افراد پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند.

در این بررسی در «موسسه ملی پژوهش بهداشتی» در لندن که یافته‌های در ژورنال «لنست بیماری‌های عفونی» منتشر شده است، بیش از ۱۵۰ نفر در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان به دو دسته مساوی شامل مردان و زنان سالم با میانگین سنی ۲۶ سال تقسیم شدند. هیچ‌کدام از آنان دچار عفونت کلامیدیا نبودند.

پژوهشگران مقدارهای متفاوت واکسن را در این افراد آزمایش کردند. یک گروه واکسن واقعی و گروه دیگر واکسن‌نما (واکسن دروغین یا پلاسبو) را در سه روز متوالی در طول یک دوره تقریباً ۴ ماهه دریافت کردند.

کارشناسان می‌گویند گرچه این واکسن توانسته است پاسخ ایمنی در افراد ایجاد کند، اما هنوز آزمایش‌های بیشتری برای ثابت شدن کارآیی آن لازم است. آیا این واکسن مانع از عفونت کلامیدیا می‌شود یا در صورت عفونت با این باکتری علائم آن را کاهش می‌دهد؟

پژوهشگران اکنون در حال به راه انداختن یک کارآزمایی بالینی «مرحله دوم» بزرگ‌تر هستند تا کارآیی این واکسن را ارزیابی کنند.

این پژوهشگران می‌گویند امیدواری‌شان این است که این واکسن روزی بتواند هم از عفونت‌های دستگاه تناسلی و هم از عفونت‌های چشمی پیشگیری کند.

شرکت‌کنندگان در این بررسی علاوه یک تزریق واکسن در بازو واکسن را به صورت قطره چشمی هم دریافت کردند.

پژوهشگران می‌گویند اینکه واکسن به صورت قطره چشمی توانسته است در چشم افراد پاسخ ایمنی ایجاد کند، غافلگیر شدند.

کارشناسان می‌گویند واکسنی برای کلامیدیا به عنوان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های آمیزشی بسیار مورد نیاز است.

یک عفونت شایع دیگر منتقل‌شونده از راه جنسی ویروس پاپیلومای انسانی، عامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است، گرچه عفونت با این ویروس اغلب بدون علامت است.

خوشبختانه برای پیشگیری از این عفونت واکسنی موجود است که با تزریق در سنین نوجوانی می‌تواند مانع از عفونت با انواعی از این ویروس شود که سرطان دهانه رحم ایجاد می‌کنند.

کد خبر 844040 برچسب‌ها خبر مهم بیماری - عفونت واکسن سلامت جنسی بهداشت جنسی

دیگر خبرها

  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور
  • تاریخچه شرکت موتورسیکلت سازی یاماها؛ از تولید آلات موسیقی تا ویلچر و اسکوتر (+عکس)
  • پولیش رنگ نانویی به کمک خودروسازان آمد
  • بومی سازی دستگاه تمام خودکار تعمیر و باز سازی نمایشگر تلفن همراه
  • نتایج امیدوارکننده آزمایش مقدماتی یک واکسن برای شایع‌ترین بیماری آمیزشی
  • پولیش رنگ نانویی به کمک خودروسازان آمده است
  • سالم‌سازی هوای پاک محیط با پلاسمای سرد
  • بهره‌برداری از پولیش رنگ نانویی در شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودرو
  • استفاده از پولیش رنگ نانویی در قطعات خودرو
  • ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند