Web Analytics Made Easy - Statcounter

داود کریمی با اشاره به ایده هیئت رایت العباس(ع) درتوسعه فرهنگ کتابخوانی گفت:پس از شیوع ویروس کرونا وقرنطینه خانگی دست‌اندرکاران هیئت کتاب‌هایی که پیش‌تر ازسوی حاج محمود کریمی معرفی شده بود،را با همکاری نشر کتابستان عرضه کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، هیئت رایت العباس(ع) یک مجموعه مذهبی است که در بخش های مختلف فرهنگی، محرومیت زدایی و رسانه فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ابتکارات حاج محمود کریمی در سالهای گذشته در این هیئت که با استقبال قابل توجه ای روبرو بوده است، ایده معرفی کتاب است که در حال حاضر این روند در روزهای کرونایی و با وجود تعطیلی هیئت نیز ادامه دارد. به منظور تشریح فعالیت های هیئت رایت العباس(ع) و طرح معرفی کتاب در این هیئت با «داود کریمی»، از اعضای هیئت رایت العباس(ع) و فرزند حاج محمود کریمی گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

 

 

یکی از برنامه های که در مجالس هیئت رایت العباس(ع) توسط حاج محمود کریمی در سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است،ایده معرفی کتاب در مجالس هیئت بوده است، این ایده با چه انگیزه ای انجام شد؟

یکی از رویکردهای هیئت رایت العباس(ع) در سالهای گذشته معرفی کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه بوده است که چند سالی است در مجالس هیئت توسط حاج محمود کریمی انجام می شود. تا  بهترین بهره برداری را از حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مجالس این هیئت داشته باشیم. در بحث مطالعه ممکن است بسیاری از خانواده ها ندانند که چه کتابهایی برای مطالعه فرزندانشان مناسب است.

 

به همین جهت کارگروهی ابتدا کتاب های متناسب برای کودکان و نوجوانان را احصا می کنند و در مرحله بعد خود حاج محمود کریمی به مطالعه آن کتاب می پردازد و در صورت تایید نهایی در جلسات هیئت معرفی می شود. قالب کتابهایی که اخیرا در هیئت معرفی شده، کتابهای داستانی بوده است که پیام و آموزه های دینی برای آنها به همراه داشته است، تا از این طریق سرانه مطالعه را در جامعه مخاطب هیئت بالا ببریم.

 

 

 

اما پس از شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری قرنطینه‌های خانگی، دست ‌اندرکاران هیئت به این نتیجه رسیدند، که کتاب‌هایی که در هیئت پیش‌تر معرفی شده بود و نیز تعدادی از کتاب‌هایی که هنوز معرفی نشده ولی محتوای کتابها مورد تایید حاج محمود کریمی است را با همکاری نشر کتابستان عرضه کنند. به همین جهت علاقه مندان می توانند در صورتی که سفارش کتاب دارند، با ارسال رایگان از طریق این انتشارات پیگیری کنند.

این کتابها، کتابهایی هستند که اندیشه سازند و کسانی که با جلسات هیئت رایت العباس(ع) در ارتباط هستند، می توانند با مطالعه این کتابها با اندیشه های مذهب شیعه و علما آشنا شوند و در واقع به شبهات بسیاری از مخاطبان در این کتاب ها پاسخ داده شده است.

«انسان ۲۵۰ ساله»، «عشق در برابر عشق»،«سه دقیقه در قیامت»،«محمدجواد و شمشیر ایلیا» و رمان «زیبای رانده‌شده» و رمان «ناقوس‌ها به صدا می‌آیند» از جمله این کتاب ها هستند.

 

دیگر محورهای فعالیتی هیئت رایت العباس(ع) در چه زمینه هایی است؟

پايگاه حفظ و نشر آثار حاج محمود کريمی(فطرس) چند سالی است که در زمینه ترجمه کردن و زیر نویس فایل های جلسات حاج محمود کریمی به زبان های همچون انگلیسی، عربی، آلمانی، اردو، ترکی استانبولی هم فعالیت دارد، تا فایل های جلسات ایشان با زیرنویس و ترجمه قابل دسترسی در هر نقطه از دنیا باشد.

 

یکی دیگر از محورهای فعالیتی این هیئت پیام رساندن از طریق دکور و جایگاه هیئت در مجالسی است که برگزار می کند،تا جاذبه بصری در میان مخاطبان ایجاد کنیم. ما چندین سالی است که در بخش دکور به صورت معنا گرایانه از دکورهای ساده و کم هزینه استفاده می کنیم تا از این طریق هیئات مذهبی کوچک از هیئت رایت العباس(ع) الگو برداری کنند و از طرفی نیز پیام های آموزنده به مخاطبان ارایه دهیم.

 

 محور فعالیت موکب المهدی(عج) و خیریه هیئت رایت العباس(ع) در چه زمینه ای است؟

یکی از بخش های هیئت رایت العباس(ع)، موکب المهدی(عج) است که در سالهای گذشته در مرز مهران میزبان عاشقان حضرت سیدالشهدا(ع) در اربعین حسینی بود.پس از شیوع ویروس کرونا و در موج اول این بیماری این موکب در بخش تهیه ماسک، گان پزشکی و شیلد فعالیت می کرد و روزانه دو تا سه هزار ماسک تولید و در اختیار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی قرار می داد.

با توجه به اینکه در منطقه چیذر و شمیرانات خانواده محرومی ساکن هستند و به دلیل مرکزیت هیئت رایت العباس(ع) در این منطقه، برخی از خانواده های محروم آبرومند به جلسات این هیئت مراجعه و کمک هایی به آنها به صورت ماهیانه از سوی خیریه هیئت انجام می شود.

پس از شیوع ویروس کرونا هم در بحث رزمایش مواسات و کمک های مومنانه در چند نوبت به این افراد کمک رسانی انجام شد.علاوه برآن گروه جهادی هیئت به مناطق حاشیه نشین استان تهران و برخی ازروستاهای محروم استان فارس خدماتی ارایه داده است.

در عزاداری دهه اول ماه محرم امسال به دلیل شرایط کرونایی، مداحان و هیئت‌های مذهبی دست به نوآوری‌هایی در برپایی مراسم عزاداری زدند از جمله آنها حاج محمود کریمی بود،که با ابتکار راه اندازی تکیه سیار و حرکت در خیابان ها و کوچه های شهر به عزاداری پرداخت، بازتاب تکیه سیار چه طور بود؟

پس از تاکیدات مقام معظم رهبری و ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم عزاداری ماه محرم و به دلیل آنکه همه ساله عزاداری دهه اول محرم هیئت رایت العباس(ع) در امامزاده علی اکبر(ع) با جمعیت گسترده ای برگزار می شد، ما امسال نگران شدیم که به دلیل حضور گسترده مردم در این مراسم شاید پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت نشود. به همین جهت امسال مراسم عزاداری هیئت رایت العباس(ع) در چیذر برگزار نشد و پدر خودشان ایده هیئت سیار را مطرح کرد که یک خودرو را به سیستم های صوتی مجهز و هر شب در یکی از محلات تهران مراسم عزاداری برگزار کند.

 

در هرشبی که این مراسم برپا می شد، تا نیم ساعت قبل از برگزاری، غیر از پدر هیچ کس دیگری از محل مراسم عزاداری مطلع نبود، چون ممکن بود با ازدحام جمعیت روبرو شویم ونتوانیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

این شیوه و خلاقیت در محرم امسال که تصاویر و ویدئوهای آن به سرعت در شبکه‌های مجازی پخش  شد، بازتاب گسترده‌ای در جامعه و میان کاربران شبکه های مجازی داشت به گونه ای که برخی از کاربران حرکت شایسته ایشان را تحسین کردند. 

 

 

 

با توجه به همجواری هیئت رایت العباس(س) با گلزار شهدای چیذر رویکرد و برنامه هیئت در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بویژه در میان جوانان چه بوده است؟

با توجه به اینکه در گلزار شهدای امامزاده علی اکبر(ع) 600 شهید دفن شده است، برخی از شهدای مدافع حرم و امنیت از افرادی بودند که در مجالس هیئت رایت العباس(ع) خادمی می کردند و بعدها به مقام شهادت نائل شدند. به همین جهت یکی از رویکردهای این هیئت این است که نوجوانان و جوانانی که در مراسم های هیئت حضور می یابند، با فرهنگ ایثار و شهادت تربیت شوند و پرورش یابند. برپایی مراسم عزاداری ماه محرم این هیئت خود یکی از برنامه هایی است که در راستای ترویج فرهنگ شهادت انجام می شود. امام حسین(ع) سیدالشهدا هستند، بنابراین هرکس که می خواهد به خداوند متعال برسد، باید از مسیر امام حسین(ع) عبور کند.

 

رویکرد و برنامه های آینده هیئت رایت العباس(ع) چیست؟

در حال حاضر که به دلیل بحران کرونا مجالس هیئت با حضور جمعیت برگزار نمی شود. از طرفی به دلیل آنکه پدر چند سالی از مشکل شنوایی رنج می‌برد، اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفت و به دلیل جراحی گوششان تا مدتی ازسوی پزشکان از مداحی منع شد، که باید از قرارگرفتن در معرض صداهای بلند مثل صدای بلندگو و جمعیت اجتناب کند.

 

برنامه های آینده هیئت در محور محرومیت زدایی چیست؟

در بحث محرومیت زدایی در نظر داریم، به غیر از بخشی از مناطق محروم استان فارس در برخی از مناطق همچون بشاگرد، سیستان وبلوچستان، جنوب کرمان و استان خوزستان به نیازمندان این مناطق خدمت رسانی کنیم و با تشکیل گروه بحران تحت نظر گروه جهادی فطرس در بحران هایی همانند بحران زلزله که در پلدختر و پل ذهاب روبرو بودیم، گروه متخصص، پزشک و کادردرمان به این مناطق اعزام کنیم. همچنین در نظر داریم که مرکز نیکوکاری هیئت رایت العباس(ع) را قوی تر کنیم، تا نه تنها به نیازمندان منطقه چیذر و شمیرانات، بلکه به محرومینی که از جاهای مختلف کشور احتیاج به حمایت دارند،کمک کنیم.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: داود کریمی کتابخوانی پس از شیوع ویروس کرونا سالهای گذشته حاج محمود کریمی مراسم عزاداری مجالس هیئت ترویج فرهنگ همین جهت معرفی کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

    به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی دادستان انتظامی قضات کشور با همراهی رئیس کل دادگستری استان و اعضای شورای قضایی باحضور در گلزار شهدای کرمان، به مقام شامخ همه شهدای آرمیده در این گلزار ادای احترام کرد و سپس با حضور بر مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای جنایت تروریستی کرمان، ضمن قرائت فاتحه، با آرمان‌های این شهدای والامقام تجدید پیمان کرد.

 دادستان انتظامی قضات کشور در بدو ورود به گلزار شهدای کرمان، با تعدادی از زائران گلزار شهدای کرمان به گفتگوی چهره به چهره پرداخت و مطالب و درخواست‌های آنها را شنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، دادستان انتظامی قضات به منظور شرکت در مراسم تکریم و معارفه رئیس نظارت و ارزشیابی قضات به استان کرمان سفر کرده و دیدار با قضات شهر کرمان از دیگر برنامه‌های او در کرمان است.

 

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم
  • گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد
  • غبار روبی گلزار شهدا خرمشهر
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • فرهنگ کتابخوانی را بین پیشکسوتان جهاد و مقاومت ترویج دهیم