Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا با یک اقتصاد آشفته مواجه است. سیاست‌های ترامپ در دوره خود باعث شد که مسیر آمریکا از ریل اصلی خود فاصله بگیرد و بسیاری از سیاست‌های اجرایی با یک سردرگمی و آشفتگی همراه شوند. این آشفتگی از حوزه اقتصاد حتی به صحنه سیاست نیز رسیده است. حال، پرسش اصلی این است که وزیر جدید خزانه‌داری آمریکا، با چه سیاست‌‌هایی وضعیت آشفته کنونی را مدیریت خواهد کرد؟

به گزارش «انرژی امروز» از دنیای اقتصاد، جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قرار است جنت یلن، رئیس پیشین فدرال رزرو را برای تصدی پست وزارت خزانه‌داری آمریکا معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی یلن علاوه بر اینکه سد جنسیتی ۲۳۱ ساله‌ای را در این صمت برای زنان خواهد شکست، یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های اقتصادی آمریکا را به دست یک اقتصاددان باتجربه خواهد سپرد تا بتواند اقتصاد ایالات‌متحده را از بزرگ‌ترین رکود پس از رکود بزرگ قرن بیستم نجات دهد. یلن ۷۴ ساله، استاد بازنشسته دانشگاه برکلی اولین زنی بود که به ریاست بانک مرکزی آمریکا رسید و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به‌عنوان پانزدهمین رئیس فدرال رزرو سکاندار مهم‌ترین بانک مرکزی جهان بود. یلن حالا می‌خواهد صاحب کرسی مهم دیگری شود که تاکنون به تصاحب هیچ زنی در نیامده است. یلن در دوره دوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما به ریاست فدرال رزرو رسید ولی ترامپ از انتخاب مجدد او سر باز زد تا جرومی پاول جانشین وی شود. با این حال مجددا یلن در آستانه تصدی یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد تا اولین نفری باشد که هم به ریاست فدرال رزرو رسیده است و هم ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید را بر عهده داشته و هم وزیر خزانه‌داری آمریکا خواهد شد.

مبارزه با رشد نابرابری در آمریکا و سیاست‌گذاری در جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی در کنار دوری از سیاست‌های ترامپ در مورد کاهش نرخ مالیات و مقررات بازارهای مالی، از جمله اولویت‌های سیاستی یلن در پست جدید خواهد بود. از سوی دیگر یلن که در دوره کرونا همواره بر حمایت دولت از اقتصاد برای نجات از بحران کرونا و ریکاوری سریع بازار کار تاکید کرده است، احتمالا در این رابطه همکاری زیادی با فدرال رزرو، یعنی جایی که او دهه‌ها در آن مشغول به کار بوده است، داشته باشد. بازارها نیز هم‌اکنون با توجه به شناخت کلی از جنت یلن، احتمال افزایش هزینه‌های حمایتی دولت را در صورت وزارت او در کابینه بایدن بالا می‌دانند.

اولویت‌های سیاستی یلن

نامزدی یلن اکنون توسط کمپین بایدن تایید شده است و حتی سرفصل سیاست‌های اصلی یلن در دوران پیش رو نیز تا حدودی مشخص شده است. مبارزه با رشد نابرابری اقتصادی که یکی از معضلات اقتصاد آمریکا است در کنار اقدامات جدی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و دوری از سیاست‌های دولت ترامپ به خصوص در مورد کاهش نرخ‌های مالیات و کاهش مقررات بازارهای مالی از جمله سیاست‌های اصلی است که یلن آنها را دنبال خواهد کرد.

از نظر کارشناسان انتخاب بایدن درباره وزارت خزانه‌داری بسیار انتخاب شایسته‌ای است زیرا یلن ۷۴ ساله با دهه‌ها تجربه درباره سیاست‌های اقتصادی به وزارت خزانه‌داری خواهد رسید؛ شخصی که مورد احترام کنگره و مقامات بین‌المللی مالی است. یلن اولین شخصی خواهد بود که هم به ریاست فدرال رزرو رسیده است و هم ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید (۱۹۹۷-۱۹۹۹) را بر عهده داشته است و هم‌اکنون نیز در آستانه وزارت خزانه‌داری دولت بایدن قرار دارد.

فضای سیاسی‌تر وزارت

وزارت خزانه‌داری احتمالا مجموعه‌ چالش‌های جدید را برای یلن رقم خواهد زد؛ یلن در ۲۰ سال گذشته و در کارنامه حرفه‌ای خود بیشتر متمرکز بر سیاست‌های پولی بوده است تا سیاست‌های مالی. از طرف دیگر نقش سیاسی یلن در پست وزیر خزانه‌داری احتمالا بیشتر از هر آن چیزی است که یلن در فدرال رزرو تجربه کرده است؛ نهادی که تمام تلاش خود را می‌کند تا از سیاست‌های حزبی فاصله بگیرد.

اولین تاریخ‌سازی یلن در سال ۲۰۱۴ رقم خورد که او پس از یک دهه به‌عنوان مقام رده بالا و همچنین رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، به ریاست فدرال رزرو رسید. اما در سال ۲۰۱۸ ترامپ از انتخاب مجدد او طفره رفت و به جای او جرومی پاول را به ریاست فدرال رزرو منصوب کرد. یلن دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه ییل دریافت کرد و در بازه سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور بیل کلینتون بود. همچنین یلن زمانی که در فدرال رزرو کار می‌کرد با جورج آکرلوف برنده جایزه اقتصاد نوبل ازدواج کرد.

استقبال بازارها از یلن

سرمایه‌گذاران بازارهای مختلف به‌خوبی با جنت یلن آشنا هستند و به دلیل تمام رفتارهای اقتصادی یلن در پست‌های قبلی‌اش فضا به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران به او اعتماد دارند و از نامزدی او برای تصدی پست وزارت خزانه‌داری نیز استقبال می‌کنند. از نظر سرمایه‌گذاران یلن اگرچه تسلط بیشتری بر سیاست‌های پولی دارد، اما مهارت و دانش کافی برای تصدی این پست را داراست.

اما مهم‌تر از این موضوع، موضع‌گیری‌های یلن در مورد حمایت از اقتصاد در دوره کرونا بوده است. یلن که بیشتر به‌عنوان شخصی متمایل به سیاست‌های انبساطی شناخته می‌شود، در طول دوره پاندمی کرونا همواره بر کمک‌های مالی بیشتر دولت برای نجات اقتصاد از بحران کرونا تاکید کرده است. یلن در طول این دوره بارها خواهان افزایش حجم کمک‌های دولت آمریکا برای مبارزه با پیامدهای اقتصادی کرونا بوده است و همواره نیز نگرانی خود را درباره بازار کار این کشور، نرخ مشارکت پایین و نرخ بیکاری بالا ابراز کرده است. از سوی دیگر با توجه به سابقه طولانی یلن در فدرال رزرو، به احتمال زیاد او به خوبی به‌عنوان وزیر خزانه‌داری با بانک مرکزی همکاری خواهد داشت و قطعا درخواست‌های فدرال رزرو برای بسته‌های حمایتی جدید را به دقت بررسی خواهد کرد. در نهایت می‌توان گفت اکنون بازارها بر این باورند که یلن برای ریکاوری بازار کار قطعا سطح مخارج حمایتی دولت را بالا نگه خواهد داشت. این موضوع اصلی‌ترین جنبه از سیاست کاری یلن است که سبب استقبال بازارهای مختلف از جمله بازارهای سهام و همچنین بازار فلزات ارزشمند از جمله طلا از انتخاب او در کابینه جو بایدن شده است.

اهرم سیاست مالی

در سمت وزیر خزانه‌داری جنت یلن نقش بسیار مهم‌تری را در تاثیرگذاری بر سیاست‌های مالی و مالیاتی آمریکا بازی خواهد کرد، نقشی که ابزار کافی آن در فدرال رزرو در اختیار یلن نبود. تیم آدامز، مقام سابق خزانه‌داری آمریکا در مورد یلن گفت: در حالی که اقتصاد ایالات‌متحده در حال ریکاوری از بحران اقتصادی کرونا است، یلن فردی مورد اعتماد، با ثبات و عملگرا برای تصدی این پست خواهد بود. با توجه به اینکه دموکرات‌ها از شانس بسیار پایینی برای کسب اکثریت مجلس سنا برخوردارند، به احتمال زیاد یلن مذاکرات سختی را با سنای جمهوری‌خواه در راستای پیشبرد سیاست‌های بایدن در پیش خواهد داشت. سیاست‌هایی از جمله افزایش مالیات برای افراد ثروتمند، سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌ها، آموزش و مبارزه با تغییر اقلیم. اقتصاددانان معتقدند که یلن تبحر بالایی در بیان استدلال‌های اقتصادی برای هزینه‌های بیشتر در دوره کوتاه مدت برای تقویت بازار کار و کاهش شکاف طبقاتی دارد. یلن افزایش نابرابری اقتصادی در آمریکا را تهدیدی برای ارزش‌های ریشه‌دار ملت آمریکا در طول تاریخ می‌داند. تجربه کاری یلن نشان داده است که او به خوبی می‌داند چگونه میان طرفین اجماع به وجود بیاورد و این در حالتی که کاخ سفید به دست دموکرات‌ها است و سنا در دست جمهوری‌خواهان، مهارت بسیار مهمی برای دولت بایدن به حساب می‌آید.

برچسب هاجَنِت یِلِن جو بایدن وزارت خزانه داری ایالات متحده

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: جو بایدن وزارت خزانه داری ایالات متحده آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو خزانه داری آمریکا وزارت خزانه داری وزیر خزانه داری فدرال رزرو بازار کار برای تصدی جنت یلن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۳۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند

آفتاب‌‌نیوز :

آیا آنچه در ۱۰ روز گذشته رخ داده است، آمادگی هر یک از طرف‌ها را برای ریسک دوباره تقویت می‌کند یا باعث شده که از لبه پرتگاه عقب نشینی کنند و به ریسک گریزی برگردند؟»

به گزارش آسوشییتدپرس، آیا تنش میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل به پایان رسیده است؟  جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، حداقل در حال حاضر، می‌تواند نفس راحتی بکشد چرا که به نظر می‌رسد اسرائیل و ایران از آستانه کشاندن خاورمیانه به سمت یک جنگ همه جانبه عقب نشینی کرده اند.

این رسانه با فرض درست گرفتن ادعا‌ها درباره اینکه اسرائیل عامل حمله علیه یک پایگاه نظامی ایران در اصفهان بوده، نوشت: حملات تلافی جویانه (رژیم) اسرائیل به ایران و سوریه خسارات محدودی به بار آورد. این اقدام محدود پس از آن صورت گرفت که جو بایدن از دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل خواست تا واکنش خود به حمله مستقیم بی سابقه ایران به اسرائیل در هفته گذشته را تعدیل و از تشدید خشونت در منطقه اجتناب کند.

واکنش عمومی ایران به حملات (رژیم) اسرائیل در روز جمعه نیز بی‌صدا بود و این امیدواری را ایجاد کرد که تنش‌های اسرائیل و ایران که مدت‌ها در سایه با حملات سایبری، ترور‌ها و خرابکاری‌ها انجام می‌شد به همان حالت بازگردد و دو طرف از رویارویی مستقیم فاصله بگیرند.

این وضعیت برای بایدن همچنان حساس و شکننده است، زیرا او باید در میانه وزردن باد‌های مخالف از خاورمیانه، روسیه، هند و اقیانوس آرام دوباره راه خود را به سمت کاخ سفید باز کند. او در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ به رای دهندگان قول داد که کاخ سفید در دوره او آرامش و جایگاه واقعی آمریکا را به این کشور بازمی گرداند. حالا رای دهندگان در حال راستی آزمایی عمل کردن او به این وعده هستند.

مسائل سیاست خارجی معمولاً موضوع اصلی رای دهندگان آمریکایی نیست. انتظار می‌رود که نوامبر امسال نیز مسائل اقتصادی و امنیت مرزی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اما نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد که نگرانی‌ها درباره مسائل خارج از کشور می‌تواند در نتیجه انتخابات هم تاثیر گذار باشد. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۶، نارضایتی رأی‌دهندگان از جنگ عراق عامل اصلی از دست دادن ۳۰ کرسی مجلس نمایندگان و شش کرسی سنا توسط حزب جمهوری‌خواه شد.

کریستوفر بوریک، مدیر مؤسسه افکار عمومی کالج مولنبرگ، می‌گوید: «ما می‌بینیم که ارزیابی رأی‌دهندگان از مدیریت جو بایدن در امور خارجی کاملاً منفی است. این ترکیب برای بایدن عالی نیست.»

بایدن سرمایه سیاسی عظیمی را در واکنش به جنگ (رژیم) اسرائیل و حماس و همچنین حمایت دولتش از اوکراین در مقابله با تهاجم روسیه به کار گرفته است. تنش‌زدایی آشکار بین اسرائیل و ایران همچنین در حالی صورت می‌گیرد که مجلس نمایندگان روز شنبه کمک ۹۵ میلیارد دلاری در زمان جنگ به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد، اقدامی که بایدن در شرایطی که نیرو‌های اوکراینی با کمبود تسلیحات ناامیدکننده مواجه شده‌اند، بر آن تاکید کرده است.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، پس از ماه‌ها تأخیر، این بسته را در سایه تهدید تندرو‌های حزبش برای کناره گیری، پیش برد. این قانون اکنون در انتظار رای گیری در سنا است. پول جدید موجی از تسلیحات را برای خطوط مقدم فراهم می‌کند و به کاخ سفید امیدوار می‌شود که اوکراین می‌تواند وضعیت را پس از ماه‌ها شکست در جنگ تا حدودی اصلاح کند.

بایدن همچنین تقویت روابط در هند-اقیانوس آرام را محور اصلی برنامه سیاست خارجی خود قرار داده است و به دنبال به دست آوردن متحدان و ایجاد روابط جدید است، زیرا چین به یک رقیب اقتصادی و نظامی قدرتمندتر تبدیل می‌شود.

ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد در اندیشکده واشنگتن بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، گفت:، اما جمهوری‌خواهان، از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، معتقدند که سیاست‌های جو بایدن مسبب بسیاری از مشکلاتی است که ایالات متحده در سطح جهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

جمهوری خواهان از تلاش‌های ناموفق بایدن در اوایل دوره ریاست جمهوری خود برای احیای توافق هسته‌ای با ایران که با میانجیگری دولت اوباما و ترامپ کنار گذاشته شد، انتقاد کرده و گفته اند که این امر تهران را جسور می‌کند. این توافق میلیارد‌ها دلار کاهش تحریم‌ها را برای ایران در ازای موافقت این کشور با لغو برنامه هسته‌ای خود فراهم کرده بود.

منتقدان جمهوری خواه به دنبال ارتباط حمله روسیه به اوکراین به تصمیم بایدن برای عقب نشینی از افغانستان هستند و دولت اوباما را به دلیل ارائه نکردن پاسخ کافی قوی به تصرف کریمه توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۴ سرزنش می‌کنند.

گلدبرگ، یکی از مقامات امنیت ملی در دولت ترامپ، می‌گوید: «می‌توانید در یک بررسی خطی دقیق نتیجه گیری کنید که ما چگونه از نقطه A به B به C به D رسیدیم و در حقیقت وارد دنیایی از آتش شدیم. شاید برای مردم مهم نباشد که چگونه به اینجا رسیدیم، اما برایشان اهمیتی دارد که ما اکنون در این نقطه قرار داریم.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نگرانی‌های آمریکایی‌ها در مورد مسائل سیاست خارجی در حال افزایش است. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس-NORC که در ژانویه منتشر شد، از نظردهندگان خواسته شد که پنج موضوع مهمی که بر انتخاب آن‌ها در سال ۲۰۲۴ تاثیرگذار است را نام ببرند و حدود ۴ نفر از هر ۱۰ بزرگسال ایالات متحده موضوعات سیاست خارجی را یکی از این پنج موضوع دانستند. این رقم دو برابر رقم تحقیق مشابه در سال گذشته میلادی درباره اهمیت موضوع سیاست خارجی برای رای دهندگان امریکایی است.

علاوه بر این، بر اساس نظرسنجی AP-NORC که در ماه جاری منتشر شد، حدود ۴۷ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که معتقدند بایدن به روابط با دیگر کشور‌ها آسیب رسانده است. به همین ترتیب، ۴۷ درصد در مورد ترامپ همین را گفتند.

بایدن در شش ماه اول ریاست‌جمهوری‌اش در نظرسنجی‌ها در اوج بود و رای‌دهندگان آمریکایی تا حد زیادی عملکرد او را تایید کرده و به او برای مدیریت اقتصاد و مهار همه‌گیری ویروس کرونا نمرات بالایی دادند. اما رئیس جمهور پس از خروج هرج و مرج نیرو‌های ایالات متحده از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، روند سقوط در نظرسنجی‌ها را آغاز کرد و از این وضع تاکنون بهبود هم نیافته است.

اکنون، بایدن خود را درگیر عدم قطعیت دو جنگ می‌بیند. هر دو می‌توانند او را تا روز انتخابات تحت الشعاع قرار دهند.

با جنگ (رژیم) اسراییل و حماس، جمهوری خواهان او را به این دلیل که به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نمی‌کند، سرزنش می‌کنند و جناح چپ حزب او به شدت از سیاست او در عدم وادار کردن نتانیاهو به حفاظت از جان فلسطینی‌های غیرنظامی انتقاد می‌کنند. آرون دیوید میلر، مشاور مسائل خاورمیانه در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات، گفت: پس از حملات رژیم صهیونیستی به ایران، تنش‌های خاورمیانه وارد «منطقه خاکستری» شده است که همه طرف‌ها باید با دقت از آن عبور کنند.

آیا آنچه در ۱۰ روز گذشته رخ داده است، آمادگی هر یک از طرف‌ها را برای ریسک دوباره تقویت می‌کند یا باعث شده که از لبه پرتگاه عقب نشینی کنند و به ریسک گریزی برگردند؟» آرون دیوید میلر می‌گوید: «اسرائیل و ایران با حمله به قلمرو یکدیگر بدون تنش بزرگ کنار آمدند. چه نتیجه‌ای از آن می‌گیرند؟ آیا نتیجه گیری این است که ممکن است بتوانیم این کار را دوباره انجام دهیم؟ یا اینکه ما واقعاً اینجا از یک تنش بزرگ نجات یافتیم و باید بسیار مراقب باشیم.»

به نظر می‌رسد (رژیم) اسرائیل و حماس از توافقی بر سر آتش‌بس موقتی که آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه تحت کنترل حماس و کمک‌رسانی به این منطقه را تسهیل می‌کند، فاصله زیادی دارند. این توافقی است که بایدن آن را برای یافتن پایانی برای جنگ ضروری می‌داند.

ویلیام برنز، مدیر سیا، هفته گذشته از این که حماس هنوز پیشنهادی را که مذاکره کنندگان مصری و قطری در این ماه ارائه کرده بودند، نپذیرفته است، ابراز ناامیدی کرد.

همزمان، دولت بایدن تلاش کرده است نشان دهد که اسرائیل را پاسخگو می‌داند و روز جمعه مجازات‌های جدیدی را برای دو نهاد متهم به جمع‌آوری کمک مالی برای شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل که قبلاً تحت تحریم بودند و همچنین بنیان‌گذار سازمانی که اعضای آن مرتباً به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند، وضع کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات دولت روز پنجشنبه با وزیر امور استراتژیک اسرائیل و مشاور امنیت ملی این رژیم دیدار کردند. به گفته کاخ سفید، مقامات آمریکایی نگرانی‌های بایدن را درباره برنامه‌های اسرائیل برای انجام عملیات در شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، تکرار کردند.

راس بیکر، استاد بازنشسته علوم سیاسی در دانشگاه راتگرز، می‌گوید که بایدن ممکن است به طور موقت از تنش‌های اسرائیل و ایران که توجه را از محرومیت غزه دور کرده، سود برده باشد.

منبع: سایت جماران

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • سایه تهدیدات امنیتی بر سر مسابقات یورو ۲۰۲۴ آلمان
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود
  • واکنش نخست وزیر پاپوآ گینه‌نو به کنایه «آدم‌ خواری» بایدن
  • واکنش نخست وزیر پاپوآ گینه‌نو به کنایه «آدم‌خواری» بایدن
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند
  • لاپید: سیاست‌های کابینه نتانیاهو بیش از همه، به ارتش آسیب می‌زند
  • وزیر جنگ اسرائیل خطاب به بایدن: متشکریم