Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ نبود سرمایه لازم در راستای خرید اجزای تونل انجماد به عنوان سدی در برابر احداث نخستین کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی در استان زنجان شده و به نظر می‌رسد تا زمانی که سرمایه‌گذار برای این مجموعه جذب نشود نمی‌توان امیدی به تکمیل طرح داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، این استان علی‌رغم دارا بودن منابع آبی محدود نسبت به استان‌های همجوار، دارای رتبه نخست تولید ماهی بوده و سالانه بیش از 17 هزار تن انواع ماهی سرد‌آبی و گرم‌آبی تولید می‌کند، در این بین شهرستان "ماهنشان" با وجود 600 واحد آبزی‌‌پروری مسئولیت قریب به 70 درصد تولید را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین بنا بر آمار ارائه شده از سازمان جهاد کشاورزی استان، سالانه در حدود 10 هزار تن از انواع ماهی تولیدی به دلیل بازار پسندی بالا به استان‌هایی همانند تهران، گیلان، مازندران، اردبیل ارسال می‌شود.  این درحالی است که علی‌رغم  ظرفیت مناسب استان به لحاظ تولید؛ لازم است  ایجاد کارخانه‌های فرآوری ماهی جز اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی باشد. اما طبق نظر کارشناسان و البته شواهد موجود آنطور که باید در سطح استان به این مسئله پرداخته نشده است، چراکه موضوع ایجاد تنها کارخانه فرآوری ماهی با این‌که از سال 94 مطرح شده اما بعد از گذشت پنج سال هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

با این حال بنا بر اعلام مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان در سال گذشته، این کارخانه در حال احداث و دارای پیشرفت فیزیکی 90 درصدی بوده اما به دلیل مشکلاتی به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نرسیده است و این در حالی است که اعلام شده بود در سه ماهه نخست امسال با رفع مشکلات، کارخانه فرآوری و بسته‌بندی وارد فاز بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ذینفعان می‌توانند از آن استفاده نمایند.

با تمام موارد اگر صنعت فرآوری و بسته‌بندی ماهی در استان راه‌اندازی شود می‌تواند نقش بسزایی در راستای ارزش افزوده بیشتر برای استان داشته باشد، چراکه در این باره کارشناسان معتقدند فرآوری ماهی سبب کاهش ضایعات، استفاده از دور ریز ماهی، کاهش خام‌فروشی، امکان توسعه صنایع بالا دستی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و در نهایت قابلیت استفاده در صنایع دارویی و بهداشتی می‌شود. با این‌که مزایای فراوری ماهی کاملا نمود دارد و می‌تواند برای تولیدکنندگان و فعالان این صنعت مثمر ثمر واقع شود، راه‌اندازی این کارخانه بر خلاف وعده افتتاح در اوایل سال جاری تا حال حاضر محقق نشده و به مرحله تکمیل نرسیده است با این حال، به ثمر نشستن این طرح نیز همانند بسیاری از طرح‌های نیمه‌کاره استان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

معاون استاندار قزوین: اراضی 11 هکتاری جهاد کشاورزی برای توسعه باغات انگور تاکستان به فروش برسدوزیر جهاد کشاورزی: قیمت مرغ 18500 تومان و در همه فروشگاه ها موجود است!غیبت 5 ماهه وزرای جهاد و صنعت در جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس/ساداتی‌نژاد: جامعه تاب افزایش قیمت مرغ تا این میزان را ندارد

با این وجود فعالان این صنعت همچنان امیدوارند تا با عزم سازمان جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های ذیربط مسائل پیش‌روی این طرح حل شود. اما مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است، آیا کارخانه فرآوری ماهی استان تا اتمام سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؟

منصور حقی‌راد، مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: تنها واحد فرآوری ماهی در شهرستان ماهنشان در حال احداث است که به طور تقریبی 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با این حال برخی مشکلات مانع از به سرانجام رسیدن این طرح شده است.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل پیش روی این واحد فرآوری، نبود "تونل انجماد" است که اگر اعتبار لازم تأمین شود و خرید این بخش انجام شود، طرح در نهایت به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: با پیگیری‌ها مشخص شد تونل انجماد در مراحل ابتدایی ارائه طرح، در نظر گرفته نشده بود و همین عامل سبب شده تا بانک عامل تسهیلات لازم برای خرید این جزء را پرداخت نکند، با این حال تمام تلاش بر این است تا سرمایه لازم در این راستا تأمین شود.

وی با بیان این‌که نبود صنایع تبدیلی ماهی در استان به عنوان یکی از چالش‌هایی است که در مسیر تولید مطرح است، خاطرنشان کرد:  حضور دلالان، عدم هماهنگی بین تولیدکنندگان، نبود اتحادیه پرورش ماهی، افزایش قیمت تخم چشم زده، بالا رفتن قیمت انواع دارو و در نهایت صعود قیمت خوراک ماهی از جمله دغدغه‌های پیش روی فعالان این صنعت است.

حقی‌راد با اشاره به این‌که سازمان جهاد کشاورزی آمادگی جذب سرمایه‌گذار برای ورود به صنعت آبزی‌پروری را در استان دارد گفت: در مکان‌های مشخص در شهرک صنعتی تمام اقدامات لازم در راستای اخذ مجوز از سازمان محیط زیست و سازمان آب انجام گرفته و افراد جهت دریافت اخذ مجوز نهایی پرورش ماهی می‌توانند به مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

با استناد به گفته‌های مسئول مربوطه مشخص می‌شود نهایی شدن طرح کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی در استان بسته به تأمین اعتبار است و تا زمانی که اعتبار لازم تامین نشود و سرمایه‌گذاری برای ورود به این طرح اعلام آمادگی نکند، فعالان این صنعت نباید امیدی به مجهز شدن این کارخانه به تونل انجماد و بهره‌برداری از آن داشته باشند. اما باید ذکر کرد ارگان‌هایی دخیل در این امر می‌توانند با همکاری هم و با عزمی راسخ تنها کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی در استان را تکمیل نمایند و در نهایت سبب ایجاد ارزش افزوده هر چه بیش‌تر به استان و کمک به فعالان این صنعت شوند.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرآوری و بسته بندی ماهی در استان کارخانه فرآوری و بسته بندی سازمان جهاد کشاورزی فعالان این صنعت بهره برداری فرآوری ماهی تونل انجماد استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

سید جواد یحیی‌زاده در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه احداث تونل الماس واقع در محور ارتباطی خلخال به اسالم که با حضور فرماندار تالش و جمعی از مسئولین استان‌های اردبیل و گیلان در محل کارگاه این پروژه برگزار شد افزود: عملیات حفاری تونل الماس از سمت خلخال در دست اجراست و به طور میانگین روزانه یک متر به پیش می‌رود.

او با بیان اینکه تاکنون ۴۵ متر از تونل اول ۲ کیلومتر حفاری شده است، گفت: در صورت رفع مشکل معارض از سمت گیلان توسط فرمانداری شهرستان تالش و با توجه به اعلام آمادگی پیمانکار مجری پروژه برای اجرای تونل از دو سمت خلخال و گیلان سرعت احداث تونل به چهار متر افزایش خواهد یافت.

فرماندار خلخال گفت: وجود حداقل ۲۰ واحد دامداری و یا مسکونی معارض در خروجی‌های تونل ۱ و تونل ۲ واقع در منطقه کرمان شهرستان تالش مانع از آغاز عملیات اجرایی در استان گیلان شده و بر اساس توافق به عمل آمده با فرماندار تالش و مسئولین این شهرستان به زودی زمینه رفع معارض و آغاز عملیات اجرایی تونل از سمت گیلان فراهم خواهد شد.

به گفته یحیی زاده عملیات اجرایی تونل حذف گردنه الماس از ششم مهرماه سال گذشته با برآورد ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز و بر اساس قرارداد منعقد شده باید ظرف ۴۸ ماه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

او گفت: طول مسیر تونل شماره یک هزار و ۷۸۸ متر و طول تونل شماره دو ۲۸۸ متر است و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مسیر راه جایگزین با هدف حذف نقاط حادثه خیز جاده احداث می‌شود.

یحیی زاده ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه در کنار حذف پنج قطعه حادثه خیز از طول مسیر راه ارتباطی خلخال به اسالم، هشت و نیم کیلومتر از مسیر ۷۵ کیلومتری خلخال تا شهر آسالم در استان گیلان کاهش می‌یابد.

همچنین در این جلسه موذنی فرماندار شهرستان تالش استان گیلان برای هرگونه همکاری جهت رفع مشکل معارض پروژه و فراهم شدن زمینه آغاز احداث تونل از سمت گیلان قول مساعد داد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم
  • شکست حماس باوجود تونل‌ها ناممکن است/حماس حاکم غزه پساجنگ خواهدبود
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان