Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@10:11:38 GMT

لغو تحریم‌ها بدون تاخیر

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۴۱۱۶

لغو تحریم‌ها بدون تاخیر

روزنامه اعتماد دهم آذر یادداشتی به قلم جعفر گلابی روزنامه‌نگار منتشر کرد در گزیده ای از آن آمده است: سیاستمدارانی که از تحصیل موقعیت‌ها و مقام‌ها باز می‌مانند شخصاً شکست می‌خورند ولی حاکمان و رؤسای کشورها اگر توان و درایت و فداکاری و انعطاف لازم برای کسب منافع مردم را نداشته باشند و بدتر از آن فقر و فلاکت را برای ملت خویش به ارمغان بیاورند، قضاوتی سخت و دردناک از جامعه و تاریخ تحویل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که ما در آن به سر می‌بریم بدون تردید وضعیت سخت و طاقت فرسای اقتصادی بسیاری از اقشار جامعه مساله اصلی و اساسی کشور است و دیده نشده که کسی حداقل در مقام بیان آن را رد کند یا واقعیتش را نادیده بگیرد. در حال حاضر و با تمسک به آمار رسمی خیل عظیمی از متوسطین جامعه به درجات مختلف فقر سقوط کرده‌اند و این واقعه عظیم که چون یک بمب خوشه‌ای بزرگ عمل می‌کند در ابعاد مختلف آثار تخریبی خود را به وضوح نشان می‌دهد و چاره‌یابی عاجل و اساسی و نه شعاری و عوام‌فریبانه را طلب می‌کند.

در زمانی که دولت‌های ثروتمند با شیوع بیماری کرونا به نفس افتاده‌اند و مردمشان با بیکاری و فقر دست به گریبان شده‌اند ما در اوج تحریم‌ها چگونه می‌توانیم خسارات عظیم مردم را جبران کنیم؟ آیا از مدیریت‌ها انتظار معجزه داریم؟ در معادلات پیش رو مسلماً انواع گزینه‌ها و پیچیدگی‌ها و دقایق و ملاحظات وجود دارد ولی یک نگاه مسوولانه به کدامیک از آنها گرایش پیدا می‌کند و قاطعانه به انتخاب می‌پردازد؟ وقتی یک رئیس‌جمهور عهدشکن و ناهنجار که جز خودش و پس از آن منافع اختصاصی آمریکا هیچ قانون و قاعده و عرف بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناخت، دارد می‌رود رفتنش چنانچه فرصت نباشد باید از آن فرصت ساخت.

اگر ورود آقای بایدن به کاخ سفید که بر لغو تحریم‌ها تاکید کرده است، فرصت نیست پس هنر سیاستمداران ما کجاست که آن را تبدیل به فرصت کنند و هر چه زودتر آثار جنایت‌های اقتصادی ترامپ و دارودسته‌اش علیه محروم‌ترین اقشار جامعه را خاتمه دهند؟ اگر لازم باشد و منافع مردم اقتضا کند حتی از هر تغییر در فرانسه، روسیه، انگلیس، آلمان، چین، بنگلادش، ترکیه، هند، آرژانتین و هر کشور دیگر باید حداکثر استفاده را برای نفع منافع ملی برد. مسلماً برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید همه جوانب را به دقت مورد ملاحظه قرار داد ولی چاره چیست که کرونا به کمک فقر آمده است و هر دو در کشتار و فشار علیه مردم ائتلاف کرده‌اند و وضعیتی اورژانسی پدید آورده‌اند؟

متأسفانه دیده شده که برخی بدون توجه به اوضاع کشور و رنج روزانه و روزافزون مردم و گرانی‌هایی که گلوی مستضعفان را می‌فشارد، مذاکرات برای لغو تحریم‌ها را به دولت آینده ایران حواله می‌دهند و به فجایعی که تا مرداد ماه آینده برای بسیاری از محرومان جامعه پیش خواهد آمد، اعتنا نمی‌فرمایند. این درحالی است که از نظر سیاسی هم بهتر است که مذاکره‌کنندگان ایران با ۶ قدرت جهانی همان مذاکره‌کنندگان برجام باشند که کاملاً بر ظرایف و دقایق و نقایص احتمالی مسلطند و زمان به تعارفات و آشنایی با مراحل پیچیده آن را از دست نمی‌دهند.

همان‌گونه که ما در لغو تحریم‌ها تعجیل داریم آنها هم در بازگشتن ایران به تعهدات اتمی خود تعجیل دارند و کسی نمی‌تواند استقبال از مقدمات کار را به ضعف یا ذوق‌زدگی ایرانیان نسبت دهد. تحریم‌ها هم ظلم هستند و هم ضرر و هر چه زودتر جلوی آنها گرفته شود، منفعت است. اگر مشکلی پیش آمد بگذاریم دیگران آن را به وجود آورند و دستشان به ترور اقتصادی و فشار علیه مردم آغشته شود.

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها برجام تحریم اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا ایران برجام تحریم اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا ایران اخبار کنکور لغو تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیشب کودکان غزه توانستند بدون صدای پهپادها آسوده بخوابند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا نادعلی در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وقتی یک کشور جعلی همچون اسرائیل غاصب به ادعای خود می‌خواهد دفاع یا حمله کند تمام مردم دنیا نسبت به آن موضع می‌گیرند، اظهار کرد: چند ده هزار نفر در این مدت کم به شهادت رسیده‌اند و همه مردم دنیا نسبت به آن تلخی می‌کنند و وقتی ما یک حمله عظیم انجام دادیم مردم دنیا ابراز شادی و حمایت کردند و مشخص است که ما کجا هستیم و چه جایگاهی داریم.

وی با بیان اینکه ما به طور همزمان علاوه بر دفاع از خود از مواضع مظلومین نیز دفاع می‌کنیم، یادآور شد: شب گذشته پس از مدتها دیگر صدای پهپادها در فلسطین شنیده نشد و کودکان غزه توانستند یک شب بخوابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گلایه کشاورزان قزوینی از تاخیر در اختصاص آب
  • گلایه کشاورزان از تاخیر در اختصاص آب
  • آقای بنزین، حواست بود؟
  • تیم ملی فوتسال با یک روز تاخیر عازم تایلند شد
  • دیشب کودکان غزه توانستند بدون صدای پهپادها آسوده بخوابند
  • کیفیت، خط قرمز بنیاد مسکن است/ مردم از فرصت تسهیلات مقاوم‌سازی استفاده کنند
  • وضعیت بازار استان فارس دارای ثبات و بدون مشکل است
  • ۱۰ هزار دفتر اسناد رسمی الکترونیکی می‌شوند
  • وصول مطالبات معوقه بانکی به ارزش ۴۷۰ هزار میلیارد
  • اعلام قهرمانی لورکوزن به تاخیر افتاد، دورتموند عقب ماند