Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@15:06:23 GMT

صنعت دامپروری خراسان شمالی در سراشیبی سقوط

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۴۷۵۶

صنعت دامپروری خراسان شمالی در سراشیبی سقوط

گرانی نهاده های دامی و افزایش هزینه های تولید، صنعت دامداری در قطب دامپروری کشور یعنی خراسان شمالی را در سراشیبی سقوط قرار داده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ گرانی نهاده های دامی و افزایش هزینه های تولید، صنعت دامداری در قطب دامپروری کشور یعنی خراسان شمالی را در سراشیبی سقوط قرار داده است.

 

دامداران خراسان شمالی می گویند امسال نهاده ها بسیار گران شده و افزایش هزینه های تولید سبب شده تا ادامه فعالیت برایشان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از دامداران در این باره گفت: تامین نهاده ها در این شرایط برای ما بسیار مشکل است، قیمت جو و کنسانتره، به شدت افزایش داشته و چند برابر شده است، کنسانتره هفت هزار تومان شده، کاه که اصلا ارزش غذایی ندارد سه هزار تومان، یونجه خشک چهار هزار تومان و تفاله هم هفت هزار تومان است.

 

وی افزود: این در حالی است که قیمت شیر که از ما خرید می شود، پایین است، در چند وقت اخیر قیمت شیر به چهار هزار تومان رسید، اما باز هم جبران هزینه ها را نمی کند.

 

یکی دیگر از دامداران هم در این باره گفت: قیمت دام زنده در سال گذشته، بیش از۴۰ هزار تومان بود و امسال هم همان قیمت است، اما قیمت نهاده ها افزایش یافته است، دام زنده در برابر این هزینه ها، افزایش قیمتی نداشته است.

 

«رختیانی» اظهار داشت: جو پارسال ۹۰۰ تومان بود اما امسال بیش از پنج هزار تومان شده است.

 

وی افزود: در این شرایط قیمت دام زنده باید ۱۰۰ هزارتومان باشد تا برای دامدار صرف داشته باشد، ما خواستار افزایش قیمت دام نیستیم اما افزایش قیمت نهاده ها امانمان را بریده است، در این شرایط انگیزه و رغبتی برای تولید نمی ماند.

 

یکی دیگر از دامداران هم در این باره گفت: نهاده‌های دولتی در بازار پیدا نمی‌شود، نهاده آزاد هم بسیار گران است، البته گفته می شود که برخی فروشندگان نهاده‌های دولتی را به قیمت آزاد به دامدار می فروشند.

 

«لنگری» اظهار داشت: جو بیش از پنج هزار تومان و کنسانتره بیش از ۶ هزار تومان است، این نهاده ها با ارز دولتی وارد می‌شود اما با قیمت آزاد به دامدار عرضه می شود.

 

وی گفت: جهاد کشاورزی می‌گوید باید از کارخانه خوراک دام و نهاده تهیه کنیم اما کارخانه می گوید مواد اولیه آزاد تهیه شده است و نهاده را گران می دهد.

 

رییس اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامپروران خراسان شمالی هم در این باره گفت: دامداران در تامین نهاده ها با مشکل روبه رو شده اند، دولت نهاده یارانه دار در اختیار قرار می دهد، اما میزان آن ناچیز است و پاسخگوی نیاز دامدار نیست.

 

«علی اصغر نیک‌فرجام» اظهار داشت: دامدار تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد از نهاده مورد نیاز خود را از محل نهاده های یارانه دار و کمک های دولت دریافت می کند، مابقی نیاز باید از بازار آزاد و با قیمت بیشتر تامین شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط قیمت تمام شده تولید برای دامدار، افزایش یافته است و تولید کننده در فعالیت خود متضرر شده است.

 

وی با بیان اینکه قیمت نهاده ها بالا است و تولید صرفه اقتصادی ندارد، افزود: نهاده هایی که با ارز دولتی تامین می شود، کم است و پاسخگوی نیاز دامدار نیست، دامدار به ناچار بخش زیادی از نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد و با قیمت بالا تامین می کند.

 

نیک فرجام گفت: اکنون هزینه تولید در واحدهای دامداری بسیار بالا است، قیمت تمام شده شیر و قیمت تمام شده دام زنده بالا است، هزینه ها با درآمدها همخوانی ندارد و دامدار در حال متضرر شدن است.

 

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر بیش از 6 هزار تومان است بر این اساس دامدار در تولید هر کیلوگرم شیر بیش از 2 هزار تومان متضرر می شود .

 

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران شهرستان بجنورد هم با تاکید بر اینکه مشکل اصلی دامداران کمبود نهاده یارانه دار است، گفت: قیمت نهاده دامی در بازار آزاد بالا است، کمبود نهاده یارانه ای سبب شده تا قیمت نهاده ها در بازار آزاد بالا برود.

 

«حسینعلی حصاری» اظهارداشت: جو یارانه ای کمتر از 2 هزار تومان است اما در بازار آزاد بیش از پنج هزار تومان است.

 

وی گفت: در فصل بهار و تابستان، دام بیشتر در شرایط چرا تغذیه و پرورش داده می شود اما با سپری شد فصل گرم و فرا رسیدن فصل سرد، تغذیه دام ها به صورت دستی انجام می شود و نیاز به خرید و تامین علوفه و نهاده ها بیشتر شده است.

 

وی افزود: اکنون که نیاز دامداران به تامین نهاده ها وعلوفه بیشتر شده است و این محصول گران تر شده است، در این شرایط که قیمت تمام شده تولید در دامداری ها به شدت افزایش یافته است.

 

وی خاطرنشان کرد: دامدار به ناچار برخی از دام های کم بازده و کم تولید را به فروش می رساند تا صرف هزینه نگهداری و پرورش دام های پربازده شود.

 

وی اظهار داشت: هزینه های دامپزشکی، کارگری و تامین نهاده ها در دامداری ها به شدت بالا رفته است و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، تولید با شکست روبه رو می شود.

 

توزیع ۴۱ هزار و ۶۹۹ تُن خوراک دام در خراسان شمالی

 

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۴۱ هزار و ۶۹۹ تُن خوراک دام به صورت یارانه‌ای بین دامداران این استان توزیع شد.

 

«مهدی شکاری» اظهار داشت: در این مدت ۱۰ هزار و ۲۳۹ تُن ذرت، ۲ هزار و ۹۵۰ تُن کنجاله سویا و ۲۸ هزار و ۵۱۰ تُن جو در میان دامداران استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه نیاز به خوراک دام در استان در این مدت، ۷۰ هزار تُن بوده است، گفت: دامداران استان در سال جاری، تنها ۲۴ درصد از خوراک دام مورد نیاز را از محل خوارک و نهاده های یارانه دار دریافت کرده اند و مابقی نیاز از بازار آزاد تامین شده است.

 

شکاری افزود: سه قلم نهاده مورد نیاز دامداران شامل کنجاله سویا، ذرت و جو به صورت یارانه دار تامین می شود که در سال جاری ۵۶ درصد از نیاز دامداران به این نهاده ها با کمک های دولت تامین شده و در اختیار قرار گرفته است.

 

وی گفت: تامین خوارک دام و علوفه مورد نیاز دامداران از بازار آزاد و با قیمت بالا، سبب شده تا هزینه های تمام شده تولید افزایش یابد و این امر تولیدکنندگان را نگران کرده است.

 

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهارداشت: با توجه به کمبود نهاده های دامی در بازار، قیمت ها افزایش یافته و بیش از پیش، هزینه های تولید را بالا برده است.

 

شکاری اظهارداشت: عمده جو بازار آزاد، جو داخلی است که قیمت مصوب ندارد و تابع عرضه و تقاضا است و اگر در جایی جو خارجی با این قیمت مشاهده شد حتما به بازرسین سازمان صمت گزارش شود چون تمام جو خارجی با ارز دولتی تامین شده و عرضه خارج از شبکه آن تخلف است.

 

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از دامداران تقاضا داریم در صورت مشاهده فروش نهاده دولتی با قیمت آزاد حتما به جهاد کشاورزی شهرستان یا اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان گزارش دهند تا با متخلفین احتمالی برخورد شود.

 

وی درباره تامین کنسانتره مورد نیاز دامداران در استان گفت: از مهرماه امسال، برای کمک به دامداران استان، کنسانتره با قیمت مصوب در اختیار دامداران قرار می گیرد.

 

شکاری خاطرنشان کرد: اکنون ۹ کارخانه تولید خوراک دام در استان فعال است و از مهرماه امسال پنج هزار و ۵۰۰ تُن کنسانتره در میان دامداران استان توزیع شده است.

 

وی در رابطه با قیمت کنسانتره گفت: مهرماه امسال، سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران، کنسانتره با استفاده از نهاده دولتی به میزان پنج هزار و ۵۰۰ تُن با قیمت کنسانتره دام سبک و پرواری 2 هزار و۷۲۵ تومان و کنسانتره متوسط شیر 2 هزار و ۸۹۰ تومان و کنسانتره شیری سه هزار و۳۹۵ تومان بین دامداران استان توزیع کرد.

 

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: برای آبان ماه هم قیمت کنسانتره دام سبک و پروار 2 هزار و۸۷۰ تومان، کنسانتره متوسط شیر سه هزار و۱۰۰ تومان و کنسانتره شیری سه هزار و۶۰۰ تومان بین دامداران توزیع شد.

 

 

 

 

پایان پیام/569

منبع: شبستان

کلیدواژه: دامداری ها واحدهای کشاورزی و دامداری دامداری تومان و کنسانتره هزینه های تولید دامداران استان باره گفت هزار تومان تامین نهاده ها نیاز دامداران بازار آزاد قیمت تمام شده قیمت نهاده ها افزایش یافته استان توزیع نهاده ها یارانه دار خوراک دام مورد نیاز دام زنده هزینه ها توزیع شد پنج هزار سه هزار هزار ت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۴۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و همچنین استان‌های مجاور این استان‌ها شاهد بارش خواهند بود.

به گزارش شفقنا، شدت اصلی بارش‌ها در استان‌های خراسان شمالی، گلستان و شرق مازندران خواهد بود که می‌تواند منجر به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی شود.

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سقوط آزاد قیمت تارا و ۲۰۷
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • گارد ساحلی ژاپن : موشک بالستیک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • صنعت دامپروری در آذربایجان شرقی
  • موشک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • موشک بالستیک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟