Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@16:14:23 GMT

حلقه مفقوده مهار گرانی ها

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۴۹۶۲

حلقه مفقوده مهار گرانی ها

اگر چه گرانی و تورم افسار گسیخته کالا و خدمات این روزها قدرت خرید را کاهش داده اما مردم از مسوولان انتظار دارند بخشی از گرانی‌ها که ناشی از بی ثباتی بازار داخلی است، با مدیریت جدی و نظارت دقیق کنترل و مهار کنند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، همگی خوب می‌دانیم که ملت خستگی ناپذیر و مقاوم ایران اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر نیز تحریم‌های ظالمانه‌ای در بخش‌های مختلف غذایی، دارویی، موشکی از سوی استکبار جهانی و هم پیمانانش علیه مردم ایران وضع شد. که به لطف دانشمندان و متخصصان جوان ایرانی و مقاومت مردم، زمینه رشد و پیشرفت کشور را فراهم کرده است. با وضع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ اقتصاد ایران بیش از قبل تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفت و با مشکلاتی در صادرات و واردات کالا مواجه شد.

اکنون در روزهای سرد کرونایی که اقتصاد جهان تحت تأثیر این ویروس با چالش جدی مواجه شده دشمن سعی دارد با تحریم‌های ظالمانه و ایجاد موج گرانی فشارها را بر ملت تشدید نماید.

امروز گرانی مایحتاج ضروری زندگی مانند نان، مرغ، برنج، لبنیات و کالای دیگر اگر چه در شرایط کرونا فشارهای مضاعفی را بر مردم وارد کرده است اما بخشی از این گرانی‌ها ناشی از تحریم و بخشی دیگر ناشی از سوء مدیریت‌ها و یا سوء استفاده برخی افراد سودجو است.

آنچه مهم بوده این است که ملت همیشه بیدار و مقاوم ایران سال‌ها بر این گونه فشار و تهدیدها غلبه کرده و بر غم تحمل سختی‌ها از هر آزمونی سربلند بیرون آمده است و امروز همراهی دولت با ملت برای عبور از این گردنه‌های سخت، موج گرانی را هدایت خواهد کرد.

بخشی از موج گرانی این روزهای بازار جدا از تأثیر تحریم‌های ظالمانه و افزایش قیمت ارز در سال‌های اخیر ناشی از سو استفاده برخی سودجویان در بازارهای مایحتاج ضروری، مسکن و خودرو در داخل کشور است که نظارت‌های جدی عرصه را به این سودجویان تنگ خواهد کرد.

به دنبال تشدید گرانی‌های اخیر رهبر انقلاب اسلامی در حمایت از مردم تاکید کردن که مسؤولان باید در سه زمینه تلاش‌های خود را افزایش دهند، اقتصاد، امنیت و فرهنگ باید یک تلاش برنامهریزی شده در زمینه اقتصاد انجام بگیرد. این گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و قابل علاج است و باید حل شود. علاوه‌بر این شیوع کرونا موجب شد تا مصرف بسیاری از کالاهای خوراکی و بهداشتی افزایش یابد که این نیز از عوامل دیگر تحریک قیمت‌ها در بازارها بود.

با این حال مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها و صعود نرخ تورم علاوه بر رشد شدید نقدینگی در اقتصاد ناشی از تحریک دشمن در قالب جنگ نرم اقتصادی علیه ملت ایران است تا با فشار مضاعف به مردم زمینه بدبینی و بی اعتمادی مردم را نسبت به نظام و انقلاب فراهم آورند اما غافل هستند که این ملت در سالهای دفاع مقدس برغم تحریم اقتصادی و نظامی توانستند از همه آزمون‌ها سربلند بیرون آیند و این بار نیز با تکیه برنیروی ایمان و حمایت دولتمردان از این گذرگاه سخت عبور خواهند کرد و علاوه بر شکست دشمنان در جنگ نرم اقتصادی دست سودجویان داخلی را نیز کوتاه خواهند نمود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگرچه گرانی با گران فروشی ۲ موضوع جدا از یکدیگر و متفاوت است، اما بخشی از آنچه که مردم آن را گرانی عنوان می‌کنند، در اصل ناشی از افزایش قیمت‌ها است و گران فروشی نیست.

هاشم فلاح افزود: گرانی تحت تأثیر شاخص‌های کلان و خرد اقتصادی است و تغییرات قیمت کالاها نیز در چارچوب ضوابط اصولی است، بنابراین نباید این ۲ مقوله را یکی دانست و باید بین آن تمایز قائل باشیم.

وی گفت: در گرانی‌های اخیر علاوه بر مشکل تحریم و فشارهای اقتصادی، برخی تصمیمات اشتباه مسؤولان نیز بی تأثیر نبوده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: گران فروشی تخلف است و نهادهای ناظر از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با آن برخورد می‌کنند.

حمید آزادبخت افزود: هم اکنون نهادهای ناظر مانند تعزیرات و بازرسی اصناف اقداماتی برای مقابله و جلوگیری از گران فروشی انجام می‌دهند، اما بخشی از افزایش قیمت‌ها به علت افزایش قیمت مواد اولیه است که قیمت تمام شده کالا از آن تأثیر می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: در راستای جلوگیری از گران فروشی و کمیاب شدن کالا در سال جاری حدود ۲هزارو ۵۰۰ تن انواع کالا شامل برنج، روغن، قند و شکر و گوشت در بازار توزیع شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر افزایش قیمتی را نمی‌توان، گرانی دانست، بیان کرد: قیمت کالاها با نرخ مصوب در تنظیم بازار تعیین می‌شود و در جلسات تنظیم بازار در مورد قیمت آن تصمیم گیری می‌شود.

آزادبخت افزود: قیمت تمام شده کالاهای وارداتی نیز بستگی به قیمت ارز دارد، لذا افزایش قیمت ارز بر قیمت تمام شده این کالاها به صورت مستقیم تأثیرگذار است.

اخبار مرتبط تبعات افزایش دیرهنگام تعرفه خدمات مهندسی اقدام جدید برای مهار گرانی! + عکس

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لیگ برتر 99 مهار گرانی تورم افسار گسیخته نظارت بر نظارت بر اصناف نظارت بر گرانی گرانی افسار گسیخته سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لیگ برتر 99 تحریم های ظالمانه افزایش قیمت گران فروشی گرانی ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی

امتداد - کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اقبال شاکری؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ عملکرد خوب خوبی از خود به نمایش گذاشت که یک نمونه آن آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در سایه دیپلماسی فعال ارزی در کشور‌های مختلف بود.

وی افزود: اگرچه ما در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت ارز را داشتیم، اما این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه نبود و به بیان بهتر ما حداقل افزایش قیمت ارز را در سال ۱۴۰۲ داشتیم که ناشی از بحران های سیاسی در منطقه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن طور که گفتم یکی از اقدامات بانک مرکزی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان نزد کشور‌های مختلف بود که این اقدام باعث افزایش ذخایر ارزی کشور و در نتیجه آن تعادل هرچه بیشتر و بهتر عرضه و تقاضا در بازار بود.

شاکری تصریح کرد: کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز برای بخش‌های مختلف اعم از ارز مسافری، ارز دانشجویی و … و همینطور تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان توسط بانک مرکزی بودیم که تامین ارز مورد نیاز این بخش‌ها نشان دهنده بهبود وضعیت منابع ارزی و همچنین مدیریت قوی بانک مرکزی بر بازار ارز است.

وی افزود: این عملکرد مثبت بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ نوید دهنده آینده روشن همراه با ثبات اقتصادی بیشتر در سال جاری خواهد بود. البته نمی‌توان از بحران های سیاسی-امنیتی در منطقه چشم پوشید و ممکن است تاثیرات خود را بر بازار بگذارد که البته هیجانی و موقت خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در سایه این قبیل اقدامات مثبت بانک مرکزی و آمارهای مثبت متغیرهای پولی اعم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و تورم، ما شاهد ثبات هرچه بیشتر اقتصادی و بازار‌های مختلف باشیم و مردم نتیجه آن را بیش از گذشته در زندگی روزمره خود حس کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!