Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


حاخام‌های صهیونیست روی تانک‌ها در جنگ 33 روزه

«جنگ اسرائیل و لبنان / 2006 Lebanon War» که در اسرائیل به «جنگ دوم لبنان מלחמת לבנון השנייה» و در لبنان به «جنگ ژوئیه / حرب تموز» معروف است، در ایران بیشتر با عنوان جنگ 33 روزه شناخته می‌شود، جنگی است که از 12 ژوئیه تا 14 اوت 2006 بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین و سراسر لبنان را دربرگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از رد درخواست‌های پیاپی حزب‌الله لبنان از سوی تل‌آویو مبنی بر آزادی زندانیان لبنانی دربند در اسرائیل، نیروهای حزب‌الله لبنان 12 ژوئیه 2006 در مرز لبنان و اسرائیل با وارد شدن به خاک اسرائیل به گروهی از نیروهای زمینی ارتش اسرائیل حمله کردند و سه دو سرباز اسرائیلی را اسیر گرفته و به خاک لبنان انتقال دادند. حزب‌الله این عملیات را «وعده صادق» نام گذاشته بود. ارتش اسرائیل بلافاصله برای نجات جان دو سرباز اسیر گرفته شده، اقدام کرد که در نهایت پنج سرباز دیگر اسرائیلی کشته، پنج سرباز دیگر مجروح و پنج شهروند غیرنظامی نیز مجروح شدند. حزب‌الله لبنان نام این یورش را «پاسخ عادلانه» گذاشت و سیدحسن نصرالله برای بازپس دادن دو سرباز اسیر اسرائیلی پیش‌شرط آزادی چهار عضو حزب‌الله لبنان را از زندان‌های اسرائیل خواستار شد. این افراد عبارت بودند از: سمیر قنطار، نسیم نصیر، یحیی سخاف و علی فراتن. نیروی هوائی اسرائیل به جهت مقابله حملاتی به زیرساخت‌های لبنان یعنی جاده‌ها، پل‌ها و فرودگاه بیروت انجام داد که در طی آن 44 شهروند لبنانی کشته شدند و در ادامه جنگی شکل گرفت که طی آن 119 سرباز به همراه 42 صهیونیست دیگر کشته شدند. در مقابل حزب الله اعلام کرد 50 تن از نیروهای این گروه و 1191 شهروند لبنانی به شهادت رسیدند. این نخستین ناکامی اسرائیل در شکست مطلق طرف‌های مقابلش در صحنه جنگ در تاریخ این رژیم بود. در جریان این جنگ اسرائیل از بمب‌های فسفری و بمب‌های خوشه‌ای نیز به کار برد. اسوشتیدپرس در جریان بمباران سنگین اسرائیل، تصاویری را ثبت کرد که نشان می‌داد صهیونیست‌ها با نگاهی ایدئولوژیک به این نبرد آمده بودند و حاخام‌ها روی تانک‌ها حین بمباران لبنان دعا می‌خواندند! این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

 


حراج اموال همسر دوم محمدرضا شاه

ثریا اسفندیاری بختیاری دومین همسر محمدرضا شاه پهلوی و ملکه ایران، فرزند خلیل خان اسفندیاری و اوا کارل آلمانی و نوه اسفندیار خان سردار اسعد بود. ثریا پهلوی توسط شمس پهلوی خواهر بزرگ محمدرضا پهلوی برای همسری شاه وقت انتخاب شد. پهلوی که تجربه شکست خورده ازدواج با فوزیه دختر ملک فاروق پادشاه مصر را داشت، در دومین تجربه نیز ناموفق بود و به واسطه آنچه عدم امکان بارداری ثریا عنوان شد، از او جدا شد و با فرح دیبا ازدواج کرد که از نظر اجتماعی، خانوادگی و ظاهری سطحی پایین تر از اسلافش را داشت. ثریا اسفندیاری در 3 آبان 1380 در سن 69 سالگی بر اثر سکته مغزی در پاریس درگذشت. ثریا وصیت کرده بود تمامی اموال، حتی آلبومش را به حراج بگذارند و پولش را به صلیب سرخ فرانسه، کودکان عقب مانده فرانسه و سگهای ولگرد پاریس بدهند. پس از مرگش، اموال ملکه سابق در حراجی‌ در پاریس به فروش رسید که از آن 8.3 میلیون دلار عاید شد، از جمله لباس عروسی مارک کریستین دیور او 1.2 میلیون دلار به فروش رسید. گمان می‌رود که دارایی‌های ثریا ارزشی بین 40تا 50 میلیون یورو داشته باشند که به این مبلغ بایستی ارزش املاک و مستغلات وی نیز اضافه شود. سال 2012 بخشی از جواهرات ثریا در حراجی کریستی لندن به فروش رفت. در این حراجی تنها یکی از انگشترهای الماس وی نزدیک به صد هزار یورو فروخته شد. برخی سعی کردند خود را به عنوان ورثه معرفی کرده و صاحب بخشی از این اموال شوند اما در نهایت محاکم قضایی اروپا، رای به تقسیم اموال میان سه سازمان خیریه بر اساس وصیت نامه ثریا شدند. تصاویر حراج اموال ثریا که در هشتم خرداد 1381 مصادف با 29 می 2002 است را در تابناک می‌بینید.

 


انقلاب ایران از دید آمریکا

در دوران حکومت آخرین شاه پهلوی ایالات متحده آمریکا به واسطه ضعف شاه موفق شده بود نفوذی بیش از پیش در ایران پیدا کند. انقلاب اسلامی ایران با سرنگونی رژیم شاه و قطع دست آمریکا از ایران نه تنها شاه بلکه متحدان آمریکایی آن را نیز به شدت غافلگیر کرد. در این ویدیو که گزارشی است از شبکه ان‌بی‌سی در سال 1979 اتفاقات از زبان سیاست‌مداران آمریکایی و عوامل سی‌آی‌ای روایت می‌شود. در این گزارش تحلیل این افراد از دلایل ناکامی آمریکا در ایران را ببنید.

 


تورنتو در سال 1937

«تورنتو / Toronto» مرکز استان انتاریو و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا است. حیات انسانی در منطقه تورنتو یعنی شمال دریاچه انتاریو به حدود 11000 سال پیش بازمی‌گردد؛ زمانی که انسان‌های اولیه پس از عصر یخی از سمت جنوب به این سو حرکت کردند اما ارتباط مستقیم با اروپایی‌ها از قرن هفدهم شکل گرفت و در قرن هجدهم میلادی، فرانسه اقدام به ایجاد مراکز تجاری کوچک در منطقه کرد. بریتانیا در سال 1787 تورنتو را از منطقه می سی ساگا خریداری و به دنبال آن در سال 1793 جان گراوز سیمک معاون فرماندار کانادای شمالی اقدام به ایجاد پست‌های نظامی برای حفاظت از امنیت مستعمره در قبال حملات آمریکایی ها کرد. او منطقه تحت سیطره‌اش را یورک نامید و مرکزیت ایالت را از مرز آسیب پذیر نیاگارا به محل جدید منتقل کرد. تورنتو در زبان سرخ پوستان محلی به معنی «محل دیدار» است، اما معنی «محلی که درختان در آب می رویند» نیز برای آن ذکر شده است. در سال 1834 ایالت تصمیم به تأسیس شهر تورنتو برای ایجاد تمرکز بیشتر برای ارائه نیازهای جامعه جدید نمود، در حالی که در آن زمان جمعیت به نزدیک ده هزار نفر رسیده بود. رشد جمعیت همچنان ادامه یافت تا سال 1851 که به بیش از 30 هزار نفر رسید. اکثر جمعیت را در آن زمان ایرلندی ها تشکیل می دادند. در سال 1853 اولین قطار از تورنتو خارج شد و کم کم شهر شکل گرفت و روابط با همسایگان، لوله کشی آب، سیم کشی برق و ساختمان های بزرگ عمومی نظیر سنت لورنس هال و کلیسای سنت جیمز بنا نهاده شد. در اواسط قرن 19 روند صنعتی شدن شهر آغاز شد و به خصوص پس از اتحاد ایالت های کانادا، جمعیت 208000 نفری سال 1901 پس از پیشرفت های صنعتی ، تجاری و آموزشی به 667000 نفر در سال 1941 رسید. در سال 1904 آتش سوزی بزرگی بخش اعظم مرکز شهر را نابود کرد. این حادثه بیش از 10 میلیون دلار خسارت باقی گذاشت ولی مجددا بازسازی شد.این امر باعث تصویب مقررات شدید مقابله با آتش سوزی و تشکیل دپارتمان قدرتمند آتش نشانی شد. موزه سلطنتی انتاریو در سال 1912 و سمفونی تورنتو در سال 1922 در رقابت با مونترآل تأسیس شد. اواخر قرن 19 تورنتو میزبان مهاجران جدید از ملیت های آلمانی، ایتالیایی و یهودیان اروپای شرقی شد و به دنبال آن چینی ها، روس ها، لهستانی ها و دیگر اتباع اروپای شرقی به آنان پیوستند. در جریان جنگ جهانی دوم، پناهندگانی از کشورهای ایتالیا و پرتغال بزرگ‌ترین گروه کارگری شهر را تشکیل دادند. از سال 1960 و با تصویب مقررات جدید، مهاجران از سراسر جهان به سمت تورنتو روی آوردند و حتی انگلیس زبان‌هایی از سایر ایالت های کانادا نیز تورنتو را برگزیدند. احداث مترو در خیابان یانگ -تورنتو- 1949 به این ترتیب جمعیت تورنتو فراتر از مونترال گردید و در سال 1976 با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر، به مهم‌ترین شهر اقتصادی و فرهنگی کانادا مبدل شد و بسیاری از کمپانی ها دفتر مرکزی خود را از مونترآل به تورنتو انتقال دادند. اکنون تصاویری از تورنتو در سال 1937 را می‌بینید.

 

 

چگونه شکل قلب سمبل عشق شد؟

این سمبل قلب ♥ امروزه به طور گسترده‌ای در همه جا به عنوان نماد عشق به کار می‌رود در حالی که شباهت زیادی به شکل واقعی قلب انسان ندارد، اما چطور این شکل نماد عشق شد، چیزی است که در این ویدیو به آن پردخته شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی ترور محسن فخری زاده محسن فخری زاده سید محمد علی شهیدی بسته ویدیویی تورنتو ثریا اسفندیاری صدام حسین عدی حسین محدودیت های کرونایی ترور محسن فخری زاده محسن فخری زاده سید محمد علی شهیدی حزب الله لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن و حزب الله لبنان

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم سیاست های یکجانبه این کشور به بهانه حمایت مالی از گروه انصارالله یمن، تحریم هایی را علیه این گروه، نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان وضع کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۲۶ مارس ۲۰۲۴ در تداوم سیاست های تحریمی خود اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ تسهیل‌کننده حواله‌های مالی برای حوثی‌ها (انصارالله یمن) حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران اعمال کرد. تحریم‌های جدید آمریکا شامل ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش می‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش را که در لیبریا، هند، ویتنام، لبنان و کویت مستقر یا ثبت شده اند و در تسهیل حمل و نقل کالا و تراکنش های مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حوثی ها و حزب الله فعالیت می کنند، تحریم می کند.

بر اساس اعلام و ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، « این ششمین دور تحریم‌ها است که شبکه ساعد الجمال، تسهیل‌کننده مالی حوثی‌های مستقر در ایران را هدف قرار می‌دهد و گام دیگری در یک عملیات هماهنگ برای ایجاد اخلال در امور مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلام و نیروهای وابسته به آن مانند گروه تروریستی حوثی ها است.»

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «ما به استفاده از ابزارهایمان علیه کسانی که به دنبال تأمین مالی فعالیت های غیرقانونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه های نیابتی بی ثبات کننده آن هستند، متعهد هستیم.»

این مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا ادامه داد: «ایالات متحده آمریکا به اقدامات خود برای ایجاد اختلال در روش های استفاده از بازارهای بین المللی انرژی برای تسهیل فعالیت های تروریستی ادامه خواهد داد.»

وزارت خزانه داری آمریکا در اولین روز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی برابر با ۲۰ مارس ۲۰۲۴ تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه برنامه موشکی بالستیک، هسته ای و دفاعی تهران وضع کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به اوفک ، سه شبکه تدارکاتی مستقر در ایران، ترکیه، عمان و آلمان را هدف قرار داد که از برنامه های موشکی بالستیک، هسته ای و دفاعی ایران حمایت می کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا ادعا کرد که این شبکه‌ها که در ایران، ترکیه، عمان و آلمان مستقر هستند اقدام به تهیه فیبر کربن، رزین اپوکسی و دیگر کالاها در صنایع موشکی ایران کرده‌اند.

دولت دموکرات بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه با تحریم‌های پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای، حقوق بشر ، جنگ اوکراین و روسیه و نیز جنگ اسرائیل در غزه، در راستای سیاست‌های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حمله انصارالله یمن به ۶۳ کشتی در دریای سرخ/ وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی توسط روسیه/ موضع گیری چین درباره رزمایش دریایی با ایران و روسیه/ شکایت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل
  • حمله موشکی حزب الله لبنان به مواضع نظامیان اسرائیل
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • حراج‌های خرده فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین برگزار می‌شود
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن و حزب الله لبنان
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد