Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علیرضا زمردی پور عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوی در خصوص دستور وزیر علوم مبنی بر تشکیل کارگروههای مختلف برای تصویب طرح های علمی و فناورانه قابل اجرا حوزه کووید۱۹ به خبرنگار مهر اظهار کرد: در واقع کارگروهها به عنوان گروه کارشناسی پروژه های وارد شده به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری را ارزیابی کرده و طرح های قابل اجرا را شناسایی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کارگروه سلولی و ژن درمانی مرتبط با کووید۱۹ با بیان اینکه در این کارگروه نیز طرح های وارد شده مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفتند، گفت: به صورت کلی طرح هایی که در پیشبرد اهداف کووید ۱۹  عرضه می شدند را ارزیابی کردیم و به معاونت پژوهشی فرستادیم.

زمردی پور با بیان اینکه ۲۱ طرح به این کارگروه برای ارزیابی وارد شد، بیان کرد: ما در کارگروه طرح هایی را برای اجرایی شدن به شورای پژوهشی پژوهشگاه ارسال کردیم که با هم همپوشانی نداشته باشند. نتایج طرح های حوزه سلول درمانی و ژن درمانی در بلند مدت مشخص می شوند.

وی با بیان اینکه هنوز نتایج این طرح ها مشخص نیستند، بیان کرد: ۲۱ طرح به این کارگروه وارد شده و تقریبا ۴۰ درصد این طرح ها به تصویب رسیده اما تصویب نهایی نشده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه زیست فناوری گفت: عمده این طرحها به زمانی ۳-۵ ساله نیاز دارند تا به نتیجه برسند و برخی از آنها در کشورهای خارجی اجرایی شده یا در حال اجرایی شدن است.

زمردی پور با تاکید بر اینکه این طرح ها برای درمان یا به نوعی در حوزه پیشگیری کرونا بر اساس «دی ان ای » و « آر ای ای» هستند، گفت: در حوزه سلولی ترجیح بر این بود تا از سلولهای بنیادی استفاده شود. 

وی تاکید کرد: این طرح ها در کوتاه مدت نتیجه ای ندارند زیرا این مطالعات نیاز به مطالعات پیش بالینی، مطالعات در سطوح حیوان و مطالعات بالینی است؛ ضمن اینکه در بخش مطالعات آزمایشگاهی نیاز به آزمایشگاه پیشرفته با درجه ایمنی بالا است.

زمردی پور گفت: در اصل تصمیم نهایی در خصوص طرح ها را  شورای پژوهشی پژوهشگاه زیست فناوری می گیرد.

کد خبر 5084029 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: سلول بنیادی ژن درمانی سلول درمانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک تحقیقات علمی ویروس کرونا حاکمیت سایبری شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسن فخری زاده ایالات متحده امریکا فناوری فضایی هوش مصنوعی امنیت اطلاعات آمازون واکسن کرونا ناسا ماهواره فیس بوک تحقیقات علمی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۵۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه پیوست برای تمام پروژه‌های عمرانی الزامی است

محمد رضا عراقچیان در گفت وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: زمانی که یک مشکلی مطرح می‌شود مشکل از دید تخصصی باید مطرح شود که آیا مشکل وجود دارد یا خیر، الان همه مردم چه کارشناس باشند چه نباشند ادعا دارند میدان شهرک مدرس یا همان فلکه مدرس دارای مشکل ترافیکی است در اولین مطلب باید گفت یک کارشناس یا یک شرکت مشاور صاحب صلاحیت باید وارد شود و بررسی کند که آیا مشکل ترافیکی در این مکان وجود دارد یا خیر.

وی یادآور شد: مشاور تمام نقاط فرضی و یا همان نقاط محدود کننده شبیه آنچه مدیر عامل آب و فاضلاب اعلام کرده است که در این مکان خط لوله اصلی وجود دارد تمام موارد آب، برق، گاز و مخابرات باید مورد بررسی و برداشت دقیق قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه برداشت وضع موجود به لحاظ ترافیکی و میزان تردد در ساعت، دقیقه، سرعت متوسط، سرعت مورد انتظار و پیک استفاده باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین دسترسی‌ها و عملکرد ۴ محور اصلی و فرعی و خلاصه یک بررسی روی وضعیت موجود انجام شود افزود: وقتی موارد بالا انجام شد مشاور پیشنهادهای خود را اعلام کند، این پیشنهادات بالای ۳ مورد است و می‌توان ۵ مورد هم برای این پروژه می‌توان پیشنهاد داد این پیشنهادات با توجه به محدودیت‌های منطقه‌ای که قرار دارد از قبیل تأسیسات زیر بنایی و غیره و عوامل محدود کننده بیرونی هم وارد کار می‌شود که شامل آب، برق، گاز و مخابرات که جز عوامل محدود کننده داخلی می‌شوند و در کنار این موارد عوامل محدود کننده خارجی هم اضافه خواهند شد که زمان و هزینه است که برای هر آیتم و موضوعی که پیشنهاد داده می‌شود در کنار نمرات مثبت و منفی که در عوامل داخلی و خارجی می‌گیرند باید اعداد تعیین شود و برآورد زمان و هزینه باید صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ما در شهر یک خانواده هستیم چه در حوزه شهرداری، استانداری و شورای شهر و غیره اعضای یک خانواده هستند و تنش‌ها و اختلافات فنی حتماً وجود دارد ولی آنچه که مهم است اختلافات غیر فنی، طرز تفکرات سیاسی و برداشت های غیر فنی از مباحث موضوع منطقی و مجازی نیست و این تنش‌ها و اختلافات باید در خود خانواده حل شود و به بیرون از خانواده کشیده نشود.

عراقچیان خاطرنشان کرد: یک تیم فنی متشکل از کارشناسان مختلف در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، زیر بنایی و غیره به نسبت وزن موضوع تعداد کارشناسان کم و زیاد می‌شود باید جمع شوند و طبق جلساتی آیتم‌های پیشنهادی مشاور را به بحث بگذارند وبدان گونه که مشاور نظرات خود را اعلام کند و از نظرات خود دفاع کنند و کارشناسان سوال کنند و جواب بگیرند.

وی با بیان اینکه بنابراین با یک مصاحبه روزنامه‌ای یا رسانه‌ای نمی‌توان نتیجه گرفت که این کار فنی انجام شده است یا خیر، ضمن اینکه مشاور گزارش‌های پیوست را باید کامل اعلام کند، بلاهایی که پروژه‌های ناقص و ناتمام از منظر اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در شهر به وجود آمده است را نباید تکرار کنیم گفت: یک پروژه که باید یکسال تمام شود ولی پنج سال طول بکشد یا اصلاً به زودی تمام نشود این موضوع مناسب برای شهری که ادعای جهانی شدن و گردشگری شدن یا وسعت جهانی دارد نباید وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: بنابراین مشاوره باید چند پیوست برای پروژه ارائه دهد که نکته اول شامل پیوست اجتماعی در زمان اجرا و بعد از اجرا چگونه خواهد بود، پیوست اقتصادی چگونه خواهد بود وقتی ما یک پل را دریک منطقه احداث می‌کنیم یک فضای جدید شهری را ایجاد می‌کنیم و الزاماً این فضا یک فضای مثبتی نیست و می‌تواند یک فضای منفی شود یعنی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ممکن است آثار منفی به بار بیاورد ممکن است از لحاظ ترافیکی کمک شود.

عراقچیان تشریح کرد: مثلاً پل خواجه رشید به لحاظ ترافیکی مؤثر بوده است اما به لحاظ اقتصادی ۵۰ مغازه اطراف پل را تحت تأثیر منفی قرار داده است پس وقتی ما یک پروژه را می‌خواهیم اجرا کنیم از منظر اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و فرهنگی باید برای سه مرحله توجیح یا گزارش کامل به صورت قبل از اجرا یا همان آماده سازی افکار عمومی، زمان اجرا و پس از اجرا را توضیح دهیم.

وی افزود: افکار عمومی شامل مدیران هم می‌شود و شهروندان باید متوجه شوند آسیب اجتماعی بر آنها وارد نمی‌شود و بعد همه ما مطمئن شویم در زمان مقرر قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.

عراقچیان بیان کرد: نکته‌ای که مشاور باید همزمان انجام دهد نوشتن سناریوهای مختلف است مثلاً پل چراغ قرمز در ۲ فاز عملیاتی شد آیا واقعاً مشاور در سناریو خود فاز بندی را دیده بود و یا در شرایط مالی و اقتصادی به دو فاز تبدیل شده بود.

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه بابیان اینکه بنده پیشنهاد می‌دهم مشاور علاوه بر مشاوره‌های که انجام می‌دهد حتماً می‌بایست فاز بندی پروژه فلکه مدرس را اعلام کند و با وضع واقعی با درآمد شهرداری کار را به سرانجام برساند خاطرنشان کرد: نگرانی استانداری به حق این است که هزینه پروژه چگونه، با چه اعتباری و با چه اطمینانی صورت خواهد گرفت و پیشنهاد می‌کنم اولاً این پروژه یک هیأت امنایی از معتمدان شهر از جامعه پزشکان، مهندسان و بازاریان بدون دخالت فنی و فقط به لحاظ اطمینان از صحت زمان و مالی پروژه در مجموعه راه اندازی شود و کار این هیأت امنا هماهنگی با جامعه و دستگاه های اجرایی خواهد بود.

وی متذکر شد: معنی این کار این است که شهر اطمینان پیدا کند به سیستم اداری و این کار تا کنون در کشور انجام نشده ولی در کشورهای اروپایی و پروژه‌های بزرگ انجام می‌شود.

عراقچیان بیان کرد: اگر تمام این موارد زیر نظر مجموعه کارشناسان فنی و دستگاه‌های زیر ربط و حوزه معاونت عمرانی شهرداری و حوزه معاونت استانداری و راه شهرسازی به دلایل تخصص‌ها و شورای اسلامی شهر و سازمان‌های که خدمات زیر بنایی ارائه می‌دهند و کارشناسان دانشگاهی مانند حوزه ترافیک، جامعه شناسی و حوزه معماری و شهرسازی کمیته تشکیل و به صورت مستمر هدایت پروژه را به لحاظ کلی زیر نظر داشته باشد پروژه در زمان مناسب خود به اتمام خواهد رسید.

وی مطرح کرد: یک حساب بانکی ایجاد شود شهرداری برای شروع کار حداقل یک سوم پروژه یعنی ۳۳ درصد رقم اجرای پروژه را در حساب مسدود کند که این حساب صرفاً برای پروژه باشد و به نسبت پیشرفت این حساب تکمیل شود یعنی این موضوع پیش نیاید که صورت وضعیت ارائه دهد و وجهی برای پرداخت وجود نداشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا مطرح کرد: اگر قرار است از ابتدای پروژه مشخص است که اوراق عقود قرارداد اسلامی یا زمینی باید با پیمانکار تهاتر شود یا تغییر کاربری صورت بگیرد باید بخش حقوقی و اداری کار قطعی شده باشد یعنی مرجع تعیین تغییر کاربری ماده ۵ استان پذیرفته باشد که این تغییر کاربری وجود دارد و سازمان های نظاره گر تهاتر را قبول کرده باشند و کار شروع شود.

وی یادآور شد: حساب و کتاب پروژه قبل از اینکه کلنگی به زمین زده شود به لحاظ حقوقی، مالی و فنی وجود داشته باشد و باید حواسمان باشد منظر خوب کوهستان را داریم ویکی از آیتم‌ها این است که اگر این پل به صورت رو گذر باشد آیا منظر کوهستان را خواهد بست یا خیر و مباحث زیست محیطی و مباحث سیما و منظره شهر باید در گزارش‌ها داده شود و مدنظر قرار دهیم و قبل از کلنگ زدن تمام مباحث با حضور کارشناسانی که گفته شد مورد مطالعه دقیق قرار بگیرد.

کد خبر 6063879

دیگر خبرها

  • ارایه پیوست برای تمام پروژه‌های عمرانی الزامی است
  • جایزه جی‌ئی‌سی‌اف قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت گاز است
  • تشکیل سه کارگروه برای تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن
  • مسمومیت ۵۰۰ نفر با گاز مونوکسیدکربن در ۱۲ روز
  • مسمومیت بیش از ۵۰۰ نفر با گاز مونوکسیدکربن در ۱۲ روز
  • کارگروه ملی احیاء و ساماندهی دریاچه نمک تشکیل می‌شود
  • کارگروه ملی احیای دریاچه نمک با مسوولیت استانداری قم تشکیل می شود
  • کارگروه ملی احیاء دریاچه نمک با مسوولیت استانداری قم تشکیل می شود
  • تشکیل کارگروه ملی احیاء و ساماندهی دریاچه نمک 
  • توسعه ایمنی درمانی سلول‌های تی برای درمان سرطان خون