Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت آلودگی هوا گفت: هر ساله در دنیا حدود ۷ میلیون مرگ زودرس ناشی از آلودگی داریم این درحالیست که ویروس کرونا که این روزها تمام جهان را درگیر خود کرده تا امروز کمتر از یک و نیم میلیون فوتی داشته است.

به گزارش ایسنا، حسین شهیدزاده در  رویداد کلیماتون تهران ۲۰۲۰ که روز گذشته به‌صورت مجازی برگزار شد و یکی از محورهای پنج‌گانه آن ارتقای کیفیت هوای تهران بود، اظهار کرد: اگر نحوه زیست شهری در تهران تغییر نکند، شاهد تغییرات سریع اقلیمی و گسترش روزافزون مسائل و مشکلات موجود خواهیم بود که افزایش دمای هوا در این کلانشهر از جمله آثار و تبعات آن برای سال‌ها و دهه‌های آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره دلایل عمده تسریع تغییرات اقلیمی در تهران تصریح کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای به دلیل ازدیاد استفاده از سوخت‌های فسیلی، تبدیل فضای سبز و باغات اطراف و داخل شهر به کاربری‌های صنعتی، مسکونی و اداری و تولید روزافزون گاز متان به علت دفن انبوه زباله‌های تولید شده از جمله عوامل سرعت‌ گرفتن تغییرات اقلیمی در تهران است.

شهیدزاده درباره راهکارهای کاهش سرعت تغییرات اقلیمی در تهران گفت: ایجاد محدودیت برای تغییر کاربری اراضی، جلوگیری از توسعه محدوده شهر، افزایش پوشش گیاهی، جدیت در اجرای طرح‌های ترافیکی کاهش و کنترل آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و جایگزینی وسایل نقلیه پاک به جای وسایل نقلیه آلاینده از راه حل‌های کاستن از تغییرات سریع اقلیمی تهران است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درمورد ارتباط تغییرات اقلیمی با آلودگی هوا نیز تصریح کرد: سوخت‌های فسیلی، گازهای CO و CO۲ تولید می‌کنند که اولی باعث آلایندگی هوا و دومی باعث گرمایش زمین و گرم‌ترشدن هوا نیز به نوبه خود موجب تولید ازن بیشتر می‌شود که آلودگی بیشتر هوا را در پی دارد علاوه بر همه این‌ها تولید این گازها منجر به آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌شود که آخرین نمونه‌اش در استرالیا اتفاق افتاد و آلودگی هوای زیادی هم ایجاد کرد.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ویروس کرونا که یک سال است همه جهان را به خود مشغول کرده، تا امروز کمتر از یک و نیم میلیون فوتی داشته این درحالیست که هر ساله در دنیا حدود ۷ میلیون مرگ زودرس ناشی از آلودگی داریم، اظهار کرد: خسارت اقتصادی آلودگی هوا در جهان نزدیک به 5000 میلیارد دلار است.

وی درباره جایگاه تهران و ایران در بین کلان‌شهرها و کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا با توجه به آلاینده ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون نیز گفت: از این نظر در رده‌بندی سال ۲۰۱۹، ایران در رده ۲۷ کشورهای دنیا و تهران در ردیف ۲۴ کلان‌شهرهای جهان قرار داشت و دهلی هند و داکای بنگلادش به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم پایتخت‌های آلوده جهان ایستاده‌ بودند.

شهیدزاده ادامه داد: اگر به تقویم کیفیت هوای پایتخت نگاهی بیندازیم روند غلظت آلاینده‌های تهران رو به کاهش بوده است و اگر شش ماه اول امسال را با مدت مشابه سال گذشته از روش مشابه محاسبه و مقایسه کنیم، کیفیت هوای نیمه نخست امسال از سال گذشته کمی بهتر بوده است و به ویژه امسال بهار سالم‌تری داشتیم البته در پاییز امسال این کفه به سمت سال قبل سنگینی می‌کند و پاییز پارسال به دلیل بارش‌های بیشتر هوای بهتری داشتیم اما در مجموع فروردین امسال پاک‌ترین و مهر، آلوده‌ترین ماه‌ تهران طی ۸ ماه گذشته بود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه درباره منابع اصلی تولید آلایندگی هوای تهران گفت: منبع اصلی آلودگی تهران منابع متحرک شامل خودروهای سواری، خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها هستند که ۶۱ درصد ذرات معلق و ۸۳ درصد آلاینده‌های گازی را تولید می‌کنند البته در این میان سهم صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را نیز باید مورد توجه قرار داد.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه حدود ۳۵ درصد از آلاینده اصلی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای دیزلی است، اظهار کرد: هفت درصد خودروهای سبک فرسوده تهران، ۳۸ درصد آلاینده‌های مجموع خودروهای سبک را تولید می‌کنند و این آمار راه را به ما نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که در ابتدا باید سراغ چه خودروهایی برویم و نکته قابل تامل این است که به رغم آنکه قانون مصوب در این باره وجود دارد اما متاسفانه اجرای این قوانین با مشکلاتی روبه‌رو است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلودگی هوا شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کروناویروس مرگ و میر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تغییرات اقلیمی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز ‌سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌سه‌شنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین_ اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۷۰ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه امروز هیچکدام از دستگاه‌های سنجش کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت ناسالم و آلوده قرار ندارد، افزود: ایستگاه‌های کردآباد با شاخص ۹۹، زینبیه با شاخص ۷۶، انقلاب با شاخص ۷۳، پارک زمزم با شاخص ۶۷، رهنان با شاخص ۶۶، کاوه با شاخص ۶۴، دانشگاه صنعتی و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۶۳، فرشادی با شاخص ۵۷ و ولدان با شاخص ۵۵ سالم (زرد)، سپاهان‌شهر با شاخص ۴۰ و میرزاطاهر با شاخص ۳۲ در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۷۰ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه پروین با شاخص ۱۵۶ ناسالم (قرمز)، خرازی با شاخص ۷۲ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، سجزی، زرین‌شهر، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که قهجاورستان و سجزی با شاخص ۹۱، مبارکه با شاخص ۵۹، زرین‌شهر با شاخص ۸۴ و شاهین‌شهر با شاخص ۵۲ سالم (زرد) ثبت شدند، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، احمدآباد، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر نفوذ سامانه بارشی از اواخر امروز تا روز چهارشنبه بر استان است، بر این اساس وزش باد به نسبت شدید و تندباد لحظه‌ای و در نواحی مستعد احتمال گردوغبار، از بعدازظهر امروز بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق و در نیمه جنوبی و غرب پیش‌بینی می‌شود، بارش برف در ارتفاعات و نواحی سردسیر دور از انتظار نخواهد بود. کمینه هوا طی ۲۴ ساعت آینده چهار تا شش درجه افزایش پیدا می‌کند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه‌گیری و روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.‌

کد خبر 745021

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز ‌سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای تهران سالم شد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • آلودگی هوا به تهران بازگشت
  • آلودگی هوای تهران برای گروه‌های حساس
  • بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق