Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@06:37:10 GMT

هدف قانون جدید چک، پیشگیری از صدور چک بی محل است

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۸۱۰۵

هدف قانون جدید چک، پیشگیری از صدور چک بی محل است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، آمنه نادعلی زاده  با بیان اینکه قانون جدید چک به دنبال پیشگیری از صدور چک بی محل است، گفت: فرآیند تخصصیص چک به افراد تا فرآیند صدور چک توسط افراد به نحوی تنظیم شده که نه تنها مانع از جعل چک می شود، بلکه مانع صدور چک‌های بی محل خواهد شد.

وی اضافه کرد:  بانک مرکزی برای تسهیل دسترسی مردم به سامانه صیاد، از اپلیکیشن‌های پرداخت نیز استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نادعلی زاده خاطرنشان کرد: چک باید در وجه ذینفع مشخص صادر شود، ذینفع اولیه می‌تواند چک را به ذینفع مشخص بعدی منتقل کند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: مطابق قانون، بانک مرکزی ایجاد روال‌های اعتبارسنجی را دنبال می‌کند، اما باید توجه شود که اجرای زودهنگام و غیرکارشناسی این طرح می‌تواند منجر به مشکلات عدیده شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه چک الکترونیک سازوکار کلی چک فیزیکی را خواهد داشت، اما به شکل الکترونیک و مجازی صادر خواهد شد و علاوه برآن استفاده از چک الکترونیک الزامی نیست و مشتریان در صورت نیاز می‌توانند از این خدمت استفاده کنند. 

نادعلی زاده  با اشاره به اینکه قانون جدید چک به دنبال پیشگیری از صدور چک بی محل است، گفت: فرآیند تخصصیص چک به افراد تا فرآیند صدور چک توسط افراد به نحوی تنظیم شده که نه تنها جلوی جعل چک را می‌گیرد، بلکه مانع صدور چک‌های بی محل می‌شود.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برای تسهیل دسترسی مردم به سامانه صیاد از اپلیکیشن‌های پرداخت نیز استفاده کرده است.

به گفته وی، چک باید در وجه ذینفع مشخص صادر شود. ذینفع اولیه می‌تواند چک را به ذینفع مشخص بعدی منتقل کند.

نادعلی زاده ضمنتاکید بر اینکه مطابق قانون، بانک مرکزی ایجاد روال‌های اعتبارسنجی را دنبال می‌کند، افزود: باید توجه شود که اجرای زودهنگام و غیرکارشناسی این طرح می‌تواند منجر به مشکلات عدیده شود.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه چک الکترونیک سازوکار کلی چک فیزیکی را خواهد داشت، اما به صورت الکترونیک و مجازی صادر می‌شود، افزود: استفاده از چک الکترونیک الزامی نیست و مشتریان در صورت نیاز می‌توانند از این خدمت استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، «قانون اصلاح قانون صدور چک» توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال ۹۷ اصلاح و بازنگری شد، حال پس از گذشت تقریبی دو سال از زمان تصویب (مدت زمان اختصاص داده شده مطابق قانون) بانک مرکزی به عنوان نهاد هدایت کننده و ناظر بر فعالیت‌های بانکی کشور با ایجاد زیرساخت‌های لازم مقدمات آن را فراهم کرده است تا از آذرماه امسال به عنوان مبنای اصلی و چارچوب حقوقی حاکم بر فرآیندهای مربوط به صدور، گردش و وصول انواع چک درآید.

برچسب‌ها تسهیلات بانکی عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تسهیلات بانکی عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات بانکی عبدالناصر همتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخبار کنکور چک الکترونیک نادعلی زاده بانک مرکزی صدور چک بی محل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش آزاد ۱۶ میلیون دلار در افغانستان

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد روز (شنبه، ۱ ثور) ۱۶ میلیون دلار را طی داوطلبی به طور لیلام به فروش می‌رساند.

دفتر مطبوعاتی بانک مرکزی افغانستان امروز (پنجشنبه، ۳۰ حمل) با نشر مطلبی در شبکه اکس از این موضوع خبر داده است. 

بانک مرکزی افغانستان از بانک‌ها و شرکت‌های صرافی و خدمات پولی واجد شرایط تقاضا کرده تا در این داوطلبی اشتراک نمایند. 

به گفته این بانک، برندگان لیلام مکلفیت دارند تا حسابات شان را تا ختم روز لیلام، تصفیه نمایند. 

گفتنی است که بانک مرکزی افغانستان پیش از این نیز میلیون ها دلار را به منظور حفظ ثبات پول افغانی در برابر اسعار خارجی به فروش رسانده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره تخصیص ارز
  • تراول ۵۰۰ هزار تومانی چاپ شده است؟
  • تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد
  • واکنش بانک‌ مرکزی به انتشار تصاویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • فروش آزاد ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • ضرورت حمایت از کارآفرینان و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار