Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قیمت هر کیلو پوشال زعفران مبلغ ۱۱ میلیون تومان و هر کیلو نگین زعفران مبلغ ۱۳ میلیون تومان مصوب شده ولی این روزها کشاورزان تربت جام به امید تحویل دسترنج خود به اتحادیه تعاون روستایی این شهرستان در صف های انتظار ایستاده ولی از نحوه تحویل زعفران از سوی اتحادیه تعاون روستایی گلایه مند هستند و معتقدند که دولت بر خلاف وعده های حمایتی از کشاورزان از زعفران کاران حمایت نمی‌کند و تمام این گفته ها در حد همان شعار باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شراف الدین رحمتی، یکی از کشاورزان منطقه پایین جام شهرستان تربت جام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال از سه هکتار سطح زیر کشت زعفران، ۹ کیلوگرم زعفران خشک عایدم گشته که با توجه به هزینه های بالای برداشت نه تنها جوابگوی هزینه ها نیست بلکه امیدی هم به سودآوری ندارم.

صف طولانی برای تحویل زعفران

وی افزود: جهت تحویل زعفران یک روز از ساعت ۸ صبح در صف طولانی تحویل زعفران ایستادم که متاسفانه بعد از ۳ ساعت معطلی زعفران ما را تحویل نگرفتند؛ حال سوال اینجاست آیا برخورد این چنینی حاصل شعارهای دولت در حمایت از زعفران کاران است؟

همچنین درویش احمد بیرجندی یکی دیگر از زعفران کاران تربت جام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هفته پیش جهت تحویل ۱۰ کیلو زعفران به اتحادیه تعاون روستایی تربت جام در صف انتظار قرار گرفتم، نوبت که به ما شد گفتند قبول نمی کنیم به بازار بردم وقتی فهمیدند اتحادیه قبول نکرده با مبلغ ناچیزی خریداری کردند آن هم به صورت یک ماهه!

اسماعیل حافظ دوست، یکی دیگر از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: ۵ کیلو زعفران خشک‌کرده را به امیدی آورده ام که تحویل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان بدهم اما پس از کلی معطلی به ما گفتند ما زعفران پوشالی تحویل نمی‌گیریم و تنها زعفران نگین را قبول می‌کنیم.

وقتی دولت برای قیمت زعفران پوشالی و همچنین زعفران نگین قیمت خرید مصوب می‌کند پس چرا زعفران پوشالی ما را تحویل نمی گیرد؟

وی بیان کرد: سوال ما از مسئولان این است اگر زعفران پوشالی را تحویل نمی گیرند چرا یک کارشناس را مشخص نکردند که در ابتدا کیفیت زعفران کشاورزان در صف ایستاده را مورد بررسی قرار داده تا اگر مورد قبول اتحادیه واقع نشد، به ما بگویند اینقدر در صف معطل نباشیم. ضمن اینکه وقتی دولت برای قیمت زعفران پوشالی و همچنین زعفران نگین قیمت خرید مصوب می‌کند پس چرا زعفران پوشالی ما را تحویل نمی گیرد؟

سید حسین نجفی، زعفران کار صالح آبادی که مسیر ۹۰ کیلومتری صالح آباد تا تربت جام را برای تحویل زعفران به تعاون روستایی پیموده، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نحوه خرید زعفران نیز در حال حاضر از سوی اتحادیه تعاون روستایی تربت جام خیلی اسفناک است حداقل بایستی هر نفر ۶ ساعت در صف انتظار قرار گیرند تا نوبت به وی برسد، بعد هم می گویند محصول زعفران شما مورد تایید ما نیست.

 قیمت مصوب دولت برای زعفران پوشالی و نگین جوابگوی هزینه‌ها نیست

وی با بیان اینکه قیمتی که دولت برای زعفران پوشالی و نگین اعلام کرده، جوابگوی هزینه ها نیست، ابراز کرد: در بعضی مناطق، سطح هکتار زعفران کاهش یافته ولی هزینه های آن نسبت به سنوات گذشته چندین برابر شده و قیمت زعفران هم نسبت به سال قبل حداقل ۴۰ درصد کاهش داشته که این خود بزرگترین مشکل برای کشاورزان است.

این کشاورز بیان کرد: مسئولان در ابتدا به ما اعلام کردند زعفران پوشالی را قبول می‌کنیم ولی باز دوباره اعلام کردند که قبول نمی کنیم؛ همین که بین دلال ها صحبت شد پوشال قبول نمی کنند قیمت به شدت افت کرد و با این کار، کشاورزان مجبور هستند به هر قیمتی که شده زعفران خود را در بازار بفروشند تا اگر سودی نمی کنند لااقل جوابگوی هزینه‌های کارگر باشند.

هدف دولت صرفا تاثیرگذاری در بازار است 

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان تربت جام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خرید زعفران در شهرستان بر اساس دستورالعمل صادره از سوی سازمان تعاون روستایی استان و کشور از تاریخ ۱۷ آبان ماه آغاز و تا پایان آذر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و تاکنون مشکلی بابت خرید زعفران کشاورزان در تربت جام پیش نیامده است.

امیدرضا حسین زاده با بیان اینکه یکی از دغدغه هایی که کشاورزان دارند، پوشال و نگین است، افزود: تعریف پوشال در بین تعدادی از کشاورزان فرق می کند؛ ما بر اساس نتایج آزمایشگاهی خریداری می‌کنیم در حالی که کشاورز با تشخیص خودش و بازاری، مدعی می شود پوشال ما مرغوب است.

در سال گذشته زعفران کشاورزان در چهار گرید خریداری می شد و اتحادیه هم خریداری می کرد و برگشتی ما ۶ تا ۷ درصد بود ولی امسال دولت زعفران کشاورزان را در دو گرید خریداری می کند و به همین خاطر برگشتی های ما زیاد است

وی، بخش عمده زعفران خریداری شده زعفران در استان را مربوط به تربت جام دانست و با اشاره به برگشت زعفران کشاورزان، گفت: در سال گذشته زعفران کشاورزان در چهار گرید خریداری می شد و اتحادیه هم خریداری می کرد و برگشتی ما حدود ۷ درصد بود ولی امسال دولت، زعفران کشاورزان را در دو گرید خریداری می کند و به همین خاطر برگشتی های ما در سال جاری در هنگام تحویل زعفران زیاد شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی تربت جام، هدف دولت از خرید زعفران را تاثیرگذاری در بازار زعفران ذکر کرد و گفت: دولت می خواهد با مقدار خریدی که انجام می دهد تاثیر بگذارد و کشاورز با دلخواه خودش و با قیمت خودش در بازار به فروش برساند.

ضرر کشاورزان از محدودیت‌های اعمال شده خرید حمایتی دولت

باقر خدادادی، معاون فنی جهاد کشاورزی تربت جام گفت: در سال جاری ۵۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت زعفران قرار گرفته که با توجه به وضعیت جوی و رسیدگی کشاورزان به مزارع خودشان علی رغم اینکه عملکرد خوبی داشتند، ولی نسبت به سال گذشته کاهش عملکرد داشتیم.

معاون فنی جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده زعفران برای کشاورز، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ازای هر هکتار کشت، ۱۸۰ نفرروز اشتغال زایی در زعفران صورت می گیرد و این اشتغال زایی هم خاص مردم این منطقه است، برای ما اهمیت داشته و می بایست از این کشت حمایت کنیم.

ضرر کشاورز از خرید حمایتی زعفران به دلیل محدودیت‌های اعمال شده

وی با اشاره به خرید حمایتی زعفران از سوی دولت گفت: در بسته خرید حمایتی سال گذشته بدقولی هایی از جانب سازمان تعاون روستایی و دولت اتفاق افتاد و یک مقدار کشاورزان متضرر شدند؛ امسال هم خرید حمایتی با یک سری محدودیت هایی شروع شده که ما در دفاع از کشاورز اظهار کردیم این محدودیت ها ظلم به کشاورز است؛ درست است که این خرید حمایتی، بازار را کنترل کرد اما افزایش قیمت در بازار به وجود آورد.

معاون فنی جهاد کشاورزی تربت جام به نحوه خرید زعفران از کشاورزان پرداخت و گفت: امسال خرید زعفران برخلاف سال‌های گذشته با دو گرید پوشال مرغوب و نگین خریداری می شود و از سویی چون شرایط منطقه و نیروی کاری آن به گونه ای است که زعفران را به صورت پوشال معمولی خشک می کنند، لذا تعدادی از کشاورزان نمی توانند زعفران خودشان را تحویل مراکز دولتی دهند و این امکان دارد به دست دلال ها بیفتد و قیمت خرید در بازار کاهش یابد.

وی بیان کرد: در نهایت با طرح حمایتی و با توجه به دستورالعمل ها و قولهایی که داده شد، ۳۰ درصد تحویل زعفران به صورت نقد خریداری شده و ما بقی حداکثر ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهند کرد که این خرید، کمک شایانی به بخش کشاورزی خواهد کرد.

 تغییر در روش خرید حمایتی زعفران که منجر به خرید در دو گرید شده، برگشتی زعفران را به دنبال داشته و باعث شده که کشاورز، محصول برداشت شده خود را در بازار آزاد با قیمت پایین‌تر به فروش برساند و با این فروش نه تنها سودی کسب نکند بلکه نتواند هزینه های کارگر را هم بپردازد. باید دید دولت در ادامه خرید زعفران تغییری در خرید می دهد یا اینکه کشاورزان باید همچنان متضرر شوند.

کد خبر 5080223

منبع: مهر

کلیدواژه: قیمت زعفران فصل برداشت زعفران تربت جام ویروس کرونا محسن فخری زاده شیراز بارش برف محدودیت های کرونایی بارش باران کرمانشاه شیوع کرونا آمار کرونا ترور دانشمندان هسته ای گرگان بوشهر هفته بسیج عکس استانها گفتگو با خبرنگار مهر اتحادیه تعاون روستایی زعفران کشاورزان جوابگوی هزینه ها زعفران کاران تحویل زعفران خرید زعفران خرید حمایتی تربت جام محدودیت ها سال گذشته دو گرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر کیلو زعفران؛ ۱۱۰ میلیون تومان!

امروز ۳ اردیبهشت قیمت هر کیلو زعفران در بازار ۱۱۰ میلیون تومان است.

به گزارش ایلنا، این گزارش حاکی است که نرخ زعفرانی که کشاورز در اختیار بازار قرار می‌دهد؛ ۳۰ میلیون تومان در هر کیلو است.

لازم به ذکر است؛ قیمت هر گرم زعفران حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

یادآور می‌شود؛ نرخ گرمی اعلام شده این محصول حدودی بوده و قمیت آن با توجه به برند‌ها و بازار‌های مختلف؛ متفاوت خواهد بود.

دیگر خبرها

  • اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • شرایط و قیمت فروش دایون اعلام شد + قیمت و شرایط خرید
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام
  • هر کیلو زعفران؛ ۱۱۰ میلیون تومان!
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی