Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@08:23:27 GMT

مجیدزاده هم برای حفاظت از چگاسفلی پیشقدم شد

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۹۰۹۶

مجیدزاده هم برای حفاظت از چگاسفلی پیشقدم شد

یوسف مجیدزاده در نامه‌ای خطاب به معاون میراث فرهنگی کشور درخواست کرد تا علاوه بر حفاظت و جلوگیری از تخریب چگاسفلی توسط غارتگران میراث فرهنگی در بهبهان، قدم درستی در ثبت جهانی این محوطه نیز برداشته شود.

به گزارش ایسنا، با انتشار اخبارِ مختلفی مبنی بر احتمال تخریب محوطه تاریخی چگاسفلی در طول یک ماه گذشته، یوسف مجیدزاده - باستان‌شناس پیشکسوت و کاوشگر محوطه تاریخی جیرفت - در دو نامه به فاصله‌ چند روز، خطاب به محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - درخواستِ توجه و حفاظت بیشتر از این محوطه تاریخی را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در نخستین نامه خود این‌طور نوشت: آن‌گونه که مطالعات میدانی باستان‌شناسان شما نشان می‌دهد، چگاسفلی محوطه‌ای است وسیع در خوزستان و متعلق به بازه زمانی ۴۷۰۰ تا ۳۸۰۰ پیش از میلاد که به دلیل دور بودن از کانون پژوهش‌های باستان‌شناسان ناشناخته مانده بود.

تا همین اواخر، یافته‌های پیش از تاریخی در کرانه‌های خلیج فارس (مانند بوشهر) به دوران عبید نسبت داده می‌شد. اما، پژوهش‌های میدانی دکتر مقدم در چگاسفلی نشان داده است که سنت فرهنگی  مناطق زاگرس (مانند باکون) و مناطق کوهپایه‌ای و پست جنوب غرب ایران (شوشان) در چگاسفلی از تکنیک سفالگری، در نقوش نمادین عرضه‌شده بر روی سفال، تا مدارک متعددی در فلزگری، سنگ‌تراشی، مهره‌سازی و مانند آن در جنوب غرب ایران ریشه دارد.

از سوی دیگر به دلیل حفاری‌های آماتوری صورت‌گرفته در آن زمان، دانش ما از شیوه تدفین بسیار اندک بود. اما، خوشبختانه گورهای کاوش شده در چگاسفلی اطلاعات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه در اختیار ما قرار می‌دهد و ادامه کاوش‌های میدانی و پژوهش‌های بیشتر در چگاسفلی می‌تواند الگوهای ناشناخته از زندگی و برهم‌کنش‌های اقتصادی و مراودات سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی هزاره پنجم پیش از میلاد را ارائه کند تا باعث شناخت هرچه بیشتر و درست‌تر ما از گذشته‌ تاریخی‌مان شود.

 بی‌تردید محوطه چگاسفلی با گورستانی غنی به وسعت حدود ۸۰۰ در ۲۰۰۰ متر که مقدم در گزارش خود در جزییات به آن پرداخته است، اسکان‌گاهی وسیع بوده و به دلیل ویژگی‌های یگانه‌اش در برابر غارت سودجویانه (مانند آن‌چه سال‌ها پیش در جیرفت با آن مواجه بودیم) بسیار آسیب‌پذیر است.

بنابراین اقدامات حفاظتی برای حفظ این محوطه و جلوگیری از تخریب آن توسط غارتگران میراث فرهنگی ضروری است، اما تجربه نشان داده است که حفاظت بهتر و مؤثّرتر، در کنار اقدامات حفاظتی متداول، تداوم کاوش‌های پیاپی سالانه تا رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد بود.

چند روز بعد مجیدزاده بار دیگر در نامه‌ دوم خود به طالبیان این موضوع را گوشزد کرد: در نامه‌ای که چند روز پیش در ارتباط با چگاسفلی برایتان ارسال داشتم در اصل قرار بود ثبت جهانی این محوطه بی‌نظیر را به جنابعالی تاکید کنم که در زمره اختیارات معاونت میراث فرهنگی است. اما، به خاطر دغدغه‌ای که همواره از غارت و تخریب محوطه‌های باستان‌شناسی، خصوصا آن‌هایی که در دست کاوش هستند دارم، درخواست اصلی‌ام از جنابعالی از قلم افتاد.

 بنابراین در این‌جا تاکید می‌کنم که به دلیل اهمیت چگاسفلی برای تمدن ایران، می‌خواستم ضرورت انجام مقدمات کار (درج در فهرست موقت یونسکو و....) برای ثبت این اثر مهم در فهرست میراث جهانی را یادآور شوم، زیرا همان‌گونه که می‌دانیم یونسکو به پرونده‌هایی رسیدگی می‌کند که اول در فهرست موقت قرار گرفته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تل چگاسفلی جیرفت خوزستان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی

ایسنا/آذربایجان غربی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: در دهه‌های اخیر این بازار توسط برخی از کسبه سودجو دستخوش تغییرات نامتعارف شده که این تغییرات موجب تزلزل هویت بازار تاریخی خوی شده است.

داود فرازی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بازار تاریخی خوی از مجموعه‌های ارزشمند باقیمانده از دوران صفوی است که در حال حاضر از شریان‌های مهم اقتصادی و تجاری شهرستان خوی محسوب می‌شود.

وی گفت: متاسفانه این روزها بازار خوی حال روز خوشی ندارد. 

فرازی سدمعبر، تجاور به معابر و راسته بازارها و تعرض به حقوق عامه را از معضلات مهم بازار تاریخی خوی عنوان کرد و گفت: حل این مشکلات و جلوگیری از تغییر و تزلزل هویت بازار تاریخی خوی از مطالبات بحق شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی بویژه مراجع قضایی برای جلوگیری از تغییر و تزلزل هویت بازار تاریخی خوی و برچینی الحاقات و پیشروی‌ها به شوارع بازار اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • کشف ۳۳قطعه شی تاریخی در رودبار
  • کشف۳۳ قلم شی تاریخی در گیلان
  • از دستبرد قاچاقچیان به حریم سنگ نگاره‌های برم دلک تا رخنه گیاهان خودرو در درون این اثر تاریخی
  • سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب شد
  • رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی قطع شده است
  • اجرای طرح "شهر نی" در تالاب شادگان
  • بازدید ۲۰۰ هزار نفر از محوطه‌های تاریخی کرمانشاه