Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتفاقا وجدان تاریخی ملت وعده های دولت روحانی مبنی بر چرخش همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها و وعده کاهش قیمت دلار و لغو یکباره تمامی تحریم ها و بسیاری دیگر از وعده های اقتصادی را فراموش نمیکند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

**واعظی:شهید فخری زاده عضو تیم برجام بود!

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «هوشیاری ملی در برابر ابعاد ترور دانشمند ایرانی» نوشت:«جفا به دولت و هجمه‌های سازمان‌یافته، نه برای اعضای دولت و نه برای مردم اتفاق تازه‌ای نیست اما برخی اتهامات و تخریب‌ها به قدری دور از انصاف است که آه از نهاد هر انسان آزاده‌ای بلند می‌کند. ما شهید فخری زاده را سرمایه تمام ملت ایران می‌دانیم اما کسانی که جز از عینک منافع جناحی، توان مشاهده و تجزیه و تحلیل اتفاقات و موضوعات را ندارند، ظاهراً فراموش کرده‌اند که این شهید بزرگوار در سالهای گذشته عضوی از دولت تدبیر و امید بوده است».

واعظی در ادامه نوشت:«حالا به جای اینکه دولت برای استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این شهید قدر ببیند،‌ در مظان اتهامات ناروا و شایعات بی‌اساس قرار گرفته است. از نتایج عجیب این عملیات روانی غیرمسئولانه،‌ یکی این است که شهید بزرگواری که عضوی از دولت بوده و همزمان با تیم مذاکره‌کننده، به دلیل نقش‌آفرینی در توسعه و بالندگی صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، ‌نشان درجه دو خدمت از دست رئیس‌جمهور دریافت کرده است (این مسئله به دلیل ملاحظات امنیتی در آن زمان رسانه‌ای نشد) را مخالف دولت بازنمایی می‌کنند و شهادت مظلومانه او را به برجام ربط می‌دهند».

واعظی تاکید کرده که شهید فخری زاده، عضو تیم مذاکرات برجام بوده است. در روزهای گذشته «فریدون عباسی» نماینده مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی و از جمله دانشمندان هسته ای که پیش از این توسط عوامل موساد مورد ترور قرار گرفته بود، گفت:«شهید فخری زاده تقریباً از سال ۸۲ که مذاکرات هسته‌ای با ۳ کشور دنیا آغاز شد، در معرض رصد سرویس‌های امنیتی و خارجی بود و در لیست ترور دشمنان قرار گرفت...وی به عنوان پشتیبان مذاکرات هسته‌ای فعالیت می‌کرد و به همراه من و دیگر افراد مشورت‌های فنی را به تیم مذاکره کننده می‌کرد».

فریدون عباسی در اظهارنظری دیگر گفته بود:«اگر من بودم، توافق به شکل برجام نمی‌شد. ابزار اجرایی و تیم کارشناسی دستم نیست». بنابر اظهارات آقای عباسی، شهید فخری زاده و ایشان و دیگر نخبگان صنعت هسته ای از سال 82 تاکنون به تیم مذاکرات هسته ای مشاوره می دادند؛ بنابراین این صحیح نیست که نقش مشاوره ای ایشان را عضویت در تیم برجام تعبیر کرده و شخصیت علمی و محبوبیت این دانشمند برجسته کشورمان را مصادره به مطلوب کنیم.

متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت آقای روحانی و به ریاست ظریف، نه تنها از نظرات و نقدهای دقیق و فنی و کارشناسی صاحبنظران و نخبگان و دانشمندان هسته ای استقبال نکرد، بلکه در اجرای 28 شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نیز دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

در یکی از بندهای شروط ۹ گانه رهبری در اجرای برجام آمده بود:«در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند»؛ به نظر شما آیا دولت به این شرط عمل کرد!؟

**وجدان تاریخی ملت هنوز «دولت قبل» را مسئول مشکلات می داند

«فیاض زاهد» عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات 88 که تخصص او رشته «تاریخ» است در دولت روحانی مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی(وزارت صمت و وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی) بوده است. وی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«روان و وجدان تاریخی این ملت احمدی نژاد و دولتش را مسئول مسائل مهمی می‌دانند. هنوز هزار مساله در ذهن جامعه حل نشده و متاسفانه بعد هم تلاش نشد که با روش‌های مناسب ایرادات و حفره‌های ذهنی حل شود. امروز دشمنان این مفهوم را دنبال می‌کنند که اصلاح‌ناپذیر هستیم. ما باید به مسئولان کمک کنیم که تصمیم درستی بگیرد. متاسفانه چون همه از هم عصبانی هستیم کمک نمی‌کنیم که حتی مخالفین ما تصمیمات درستی بگیرند. ما اگر این کار را نکنیم متوجه خسارت‌های بسیاری خواهیم شد...وجدان تاریخی ملت هنوز احمدی نژاد را مسئول بسیاری از مشکلات می داند».

جالب اینجاست که علیرغم سپری شدن بیش از هفت سال از عمر دولت، شخصی که با مدرک تاریخ،مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی بوده است، بجای ارائه گزارش عملکرد درباره وزارتخانه هایی که وی مشاور ارشد آن بوده است، با فرافکنی قصور و تقصیر خود را به گردن دولت قبل می اندازد.

این روش غیراخلاقی و غیرحرفه ای، بیش از هر چیز توهین به شعور مردم است. روحانی که از ابتدای انقلاب در مناصب ارشد حکومتی حضور داشته در سال 92 با ذکر قسم جلاله، تاکید کرد که اگر مشکلات کشور راه چاره نداشت، اصلا کاندید نمی شد. وی بر همین اساس در انتخابات کاندیدا شد و تاکید کرد که ظرف مدت 100 روز گشایش ویژه ای در معیشت مردم و اقتصاد کشور ایجاد می شود.

برخی مدعی شدند که روحانی نمی دانست که چه تحویل گرفته و تازه بعد از ورود به پاستور متوجه عمق مشکلات شد. این ادعا در حالی مطرح است که روحانی به این دلیل که از ابتدای انقلاب تاکنون در مناصب ارشد حکومتی حضور داشته، کاملا می دانسته که چه چیزی تحویل گرفته است.

بر فرض محال اگر روحانی در سال 92 و پس از ورود به پاستور تازه متوجه شده که چه چیزی تحویل گرفته، سوال اینجاست که چرا وی مجددا در سال 96 کاندید شد و همان شعارها و وعده ها و از جمله وعده گشایش اقتصادی 100 روزه را مطرح کرد؟!

برخلاف ادعای فیاض زاهد، اتفاقا وجدان تاریخی ملت وعده های دولت روحانی مبنی بر چرخش همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها را فراموش نخواهد کرد. وعده کاهش قیمت دلار، وعده لغو تحریم ها به واسطه برجام و بسیاری دیگر از وعده های رنگارنگ اقتصادی دولتمردان.

** نتانیاهو می خواهد میل بایدن برای احیای برجام را از بین ببرد

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده سابق مجلس و از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «دیپلماسی هسته‌ای فدای آشوب‌سازی نتانیاهو نمی‌شود» نوشت:«هدف از ترور دکتر فخری زاده در شرایط کنونی کاملا روشن است؛ امروز نتانیاهو مرگ خود را در دیپلماسی ایران و غرب می‌بیند و گسترش دیپلماسی ایران و غرب عملا به ‌معنای مرگ نتانیاهو است. او پیش از امضای برجام نیز تلاش بسیاری کرد تا مانع شود اما موفق نشد. همان‌طور که پس از برجام، تلاش خود را به‌ کار بست تا تحریم‌های فراحزبی ترامپ شکل بگیرد و حالا که عزم دولت بایدن را برای بازگشت دوباره به برجام دیده، سعی دارد فضا را به آشوب بکشد و معتقدم ترور شهید فخری‌زاده، تروری آشوب‌ساز است».

فلاحت پیشه در ادامه نوشت:«معتقدم باتوجه به اینکه امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در این زمینه جدی هستند، دیپلماسی هسته‌ای ایران احیا خواهد شد، چراکه اگر ایالات‌متحده به برجام بازگردد، برجام مسیری است که روزبه‌روز زمینه را برای تروریسمی که رژیم صهیونیستی بانی آن است، محدود و محدودتر خواهد کرد».

روزنامه آرمان نیز در یادداشتی با عنوان «مراقب بازیگران ضدنظم باشیم» به قلم «علی بیگدلی» نوشت:«در این آخرین روزهای حکومت دونالد ترامپ و دوستی صمیمانه‌ای که بین پمپئو و نتانیاهو وجود دارد، با توجه به اینکه جو بایدن اعلام کرده است که به برجام برمی‌گردد، تا جایی که می‌توانند می‌خواهند از این فضا استفاده کنند و آخرین زهرهای‌شان را به ایران بریزند. می‌خواهند آنقدر فضا را برای آمریکا مسموم کنند که میل دولت جدید آمریکا را از بین برود. اسرائیلی‌ها رسما اعلام کرده‌اند که ما اجازه نمی‌دهیم که دولت بایدن با ایران مذاکره کند و بنابراین این مساله هم می‌تواند مورد توجه باشد که فضا آنقدر تیره و تار شود که آمریکا تغییر مسیر ندهد».

بیگدلی در ادامه نوشت:«ولی آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که این فضای خالی، این 50 روزی که دولت ترامپ باقی مانده است، قولی که جو بایدن داده که اختلافات را برطرف کند، ممکن است بر این قضایا اثر بگذارد. سیاست بایدن متفاوت است، او به دنبال این است که در این فضای به‌هم‌ریخته خاورمیانه یک نقش مثبت را ایفا کند...اقداماتی اسرائیل انجام می‌دهد تا ایران را وادار به واکنش سریع کند...اجازه دهیم اگر دیدیم انتظارات بیش از حد معمول است، آن زمان می‌توانیم دست به اقداماتی بزنیم... رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را خواهد کرد تا مانع مذاکرات شود».

همچنین «احمد نقیب زاده» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بازگشت به برجام چندماهی طول خواهد کشید. با این وجود برداشته شدن تحریم‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت رخ بدهد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در کوتاه‌مدت فروش نفت ایران از سر گرفته شود و ایران بتواند نفت خود را مانند گذشته به بازارهای جهانی عرضه کند. حتی ممکن است شرایطی مهیا شود که ایران بتواند هواپیماهای مورد نیاز خود را خریداری کند. من فکر می‌کنم این اتفاقات ممکن است در دولت آقای روحانی رخ بدهد و به دولت بعدی کشیده نشود...دولت بعدی باید از رویکردی مانند دولت آقای روحانی برخوردار باشد».

اصلاح طلبان در ماهیگیری سیاسی مهارت ویژه ای دارند. بنابر مستندات موجود، 4 شهید هسته ای کشورمان از جمله شهید مسعود علی محمدی، شهید مجید شهریاری، شهید داریوش رضایی نژاد و شهید مصطفی احمدی روشن همگی در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» و در مقطعی که «جو بایدن» معاون اول رئیس جمهر بوده است، ترور شده اند.

علاوه بر این حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای کشورمان نیز در دولت اوباما رخ داده است.

بنابراین دموکرات ها یدطولایی در ترور دانشمندان هسته ای و سنگ اندازی در مسیر صنعت هسته ای ایران دارند.

با اینحال، اصلاح طلبان در اقدامی تأمل برانگیز، دولت بایدن را تافته ای جدا بافته از دشمنان ملت ایران جا زده و اینگونه وانمود می کنند که ترور شهید فخری زاده برای از بین بردن احتمال مذاکرات جدید ایران و آمریکا حول برجام، از سوی رژیم صهیونیستی طراحی و اجرا شده است.

برخلاف این ادعا، دولت های آمریکا- هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان- در کنار اسرائیل و تروئیکای اروپا همواره عامل اصلی جنایت و ترور در ایران و منطقه و اقصی نقاط جهان بوده اند.

کارشناسان معتقدند که یکی از اهداف ترور شهید فخری زاده در آستانه روی کارآمدن دموکراتها در آمریکا این بوده است است که ایران را را پای میز مذاکره بکشانند.

در این میان، بخشی از بدنه اصلاح طلبان در نقش همکار داخلی، در پی هموارسازی مذاکره ایران با آمریکاست. آن هم مذاکره ای با هدف دائمی کردن محدودیت های هسته ای ایران و تعمیم خسارت محض این توافق به حوزه های موشکی و توان منطقه ای کشورمان.  

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده ویژه های مشرق سازمان انرژی اتمی دولت قبل جمهوری خواهان ترامپ رژیم صهیونیستی باراک اوباما دولت روحانی دکتر فخری زاده فلاحت پیشه وزارت صمت شورای عالی امنیت ملی شهید مجید شهریاری محمود واعظی فیاض زاهد رهبر معظم انقلاب شورای مرکزی حزب کارگزاران ویژه های مشرق واعظی ویژه های مشرق دولت اوباما فریدون عباسی جو بایدن اسرائیل عباسی دونالد ترامپ احمد نقیب زاده علی بیگدلی شهید فخری زاده دموکرات ها احمدی نژاد حشمت الله فلاحت پیشه محسن فخری زاده مذاکرات هسته ای اخبار داغ شهید فخری زاده تحریم ها وعده ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی

آفتاب‌‌نیوز :

محمود واعظی، عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر دولت دوازدهم در واکنش به ادعای مشاور وزیر کشور مبنی بر اینکه اگر روحانی رئیس جمهور بود و در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، معلوم نبود چه بلایی سرمان می‌آمد، گفت: به نظر بنده در همین شرایطی که ایران شجاعانه اقدام بسیار خوبی انجام داد، این وظیفه حاکمیت، مردم، اقشار مختلف، نیرو‌های مسلح و همه است که وحدت و انسجام ملی را حفظ کنند و به آن توجه کنند.

وی افزود: وقتی در چنین شرایطی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به همبستگی و وحدت ملی توجه شود، متأسفانه مسائلی که مطرح می‌کنند منجر به تفرقه و دوری می‌شود و من فکر می‌کنم افرادی که وارد این مباحث می‌شوند به منافع و امنیت ملی کشور توجه نمی‌کنند.

واعظی در ادامه تصریح کرد: یا توجه به اینکه مشاور وزیر کشور از روحانی اسم آورده باید به این نکته اشاره کرد که روز بعد از حمله سپاه به اسرائیل یعنی روز یکشنبه حدود ساعت ۱۰ صبح روحانی از جمله مقاماتی بود که با حمایت از این حمله و محکوم کردن اسرائیل موضع‌گیری کرد، بر همین اساس این قبیل صحبت‌ها بر خلاف منافع و وحدت ملی محسوب می‌شود و هم به نوعی فرافکنی است؛ بنابراین توصیه می‌کنم افرادی که مسئولیت امنیتی برعهده دارند، بیشتر از افراد سیاسی، گروه‌ها و جریان‌ها به این مسائل توجه کنند.

مسئول دفتر رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه در نهایت شورای عالی امنیت ملی طبق فرمان رهبری تصمیم‌گیری می‌کند، اظهار کرد: همیشه مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد و در گذشته هم روند معمول این نبوده که در مورد مسائل مهم و امنیتی کشور یک نفر که خودش هم عضو شورای عالی امنیت ملی نیست، این گونه علنی در مورد آن صحبت کند، در گذشته چنین موردی نبوده است چراکه یاد گرفتیم در مورد مسائل مربوط به امنیت کشور همه جریان‌ها، گروه‌ها، شخصیت‌ها و افراد با دیدگاه‌های مختلف در این زمینه متفق هستند و هم نظر و حمایتی عمل می‌کنند.

واعظی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب از ظریف به عنوان دیپلمات امین نام برده‌اند، یادآور شد: فکر می‌کنم دولت به دلیل ضعف و مشکلات خود در حوزه سیاست خارجی و مواردی که قرار بود زودتر حل کند و نتوانست به قول‌هایی که به مردم داده، عمل کند، هر دفعه سوژه‌ای پیدا می‌کند و می‌خواهد افکار عمومی را از آن مسائلی که مطرح است به موضوعات جانبی منحرف کند.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است