Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@18:17:54 GMT

لزوم تدوین آیین نامه برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۹۶۳۰

لزوم تدوین آیین نامه برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی

محمدرضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تهاتر نفت با کالای اساسی، گفت: تهاتر نفت با کالا شیوه‌ای کلاسیکی است که به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم رایج شد و می‌تواند ابزاری برای توسعه روابط خارجی کشورها به شمار رود.

وی با بیان اینکه شرایط تحریمی کشورمان ایجاب می‌کند که از ابزار تهاتر برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید استفاده کنیم، اظهار داشت: طی جلساتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و نفت با بانک مرکزی و همچنین با حضور بخش خصوصی در زمینه تهاتر نفت با کالا داشتند، روش تهاتر برای مقابل با محدودیت‌های تحریمی و تأمین نیازهای کشور و توسعه روابط خارجی را مؤثر دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه چندانی در تهاتر نداریم

پدیداربا بیان اینکه در ایران سابقه تهاتر نفت با کالا پیشینه کمی دارد، افزود: به طور اصولی اگر بخواهیم چنین اقدامی کنیم ضوابط مورد نیاز آن باید توسط بانک مرکزی، وزارت صمت، جهاد کشاورزی، نفت و سایر وزارتخانه‌های ذی ربط طراحی و تدوین شود و ابعاد مختلف آن بررسی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تأمین کالاهای اساسی کشور با روش تهاتر را با توجه به شرایط موجود در اولویت دانست و عنوان کرد: در مرحله بعد می‌توانیم به استفاده از این روش برای تأمین کالاهای ضروری بپردازیم.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که در پارلمان بخش خصوصی انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است امکان تهاتر نفت با کالا را فقط در انحصار صادرکنندگان قرار ندهیم و در اختیار واردکنندگان خبره نیز قرار گیرد. چرا که این اقدام تهاتر نفت با کالا یک مکانیزم کاملاً علمی، اجرایی و عملیاتی است که با توجه به تبادل نفت و کالا باید توجه ویژه ای به ضرایب تبدیل و محاسباتی داشته باشیم و بتوانیم از آن به عنوان نقطه قوت استفاده کنیم.

لزوم افزایش قدرت چانه زنی

پدیدار گفت: وقتی از ابزار تهاتر برابر کالا استفاده می‌کنیم باید قدرت چانه زنی خود برای قیمت نفت و کیفیت کالای مورد نظر را بالا ببریم. البته درباره کالاهای اساسی مقبولیت کیفیت کالا در برابر نفت یا فرآورده نفتی را مد نظر قرار دهیم و نیاز است در این زمینه آئین نامه‌ای طراحی شود. چرا که قیمت گذاری نفت به صورت بین المللی انجام می‌شود اما واردات کالا و مواد اولیه صنعت و تولید تابع قوانین داخلی است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: تهاتر نفت با کالا یک فرآیند است که از ابتدا تا انتهای آن باید مورد بررسی قرار گیرد. در واردات باید کالاهای اساسی و سپس مواد اولیه تولید و صنعت و بعد مواد واسطه‌ای تولید در اولویت باشند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی مهارت خوبی در انجام تهاتر نفت با کالا دارد و در این زمینه چالش‌های کمتری را نسبت به دولت با توجه به محدودیت‌های تحریمی تجربه می‌کند و بهتر است از پتانسیل خوبی که در بخش خصوصی وجود دارد، استفاده شود.

کد خبر 5084001 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: تهاتر نفت رضا پدیدار ریاست اتاق بازرگانی تهران بانک مرکزی ایران ویروس کرونا قیمت دلار نهاده های دامی قیمت مرغ شاخص کل بورس بانک مرکزی ایران قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی قیمت یورو فولاد پالایشی یکم بازار سهام صادرات گاز محسن فخری زاده تهاتر نفت با کالا کالاهای اساسی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گران شدن این کالاها تخلف است!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایرنا، مسعود امرالهی درباره شایعات مطرح شده در خصوص افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و ارزش افزوده کالاهای اساسی افزود: با ورود دولت سیزدهم و تصمیم هیات وزیران مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالاهای اساسی امسال تغییری نکرده و همچنان یک درصد باقی می ماند.

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: با توجه به اینکه کالاهای اساسی همچنان با ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی تامین و وارد کشور می شود و عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده تغییری نکرده است هرگونه تغییر قیمتی در کالاهای اساسی از جمله شکر، قند، حبوبات و سایر کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود.

وی تصریح کرد: به طور حتم با متخلفان و گران فروشان کالاهای اساسی در بازار برخورد قانونی خواهد شد.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897151

دیگر خبرها

  • گران شدن این کالاها تخلف است!
  • حقوق و عوارض گمرکی کالا‌های اساسی و ارزش افزوده یک درصد شد
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی
  • آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی از دو روز دیگر
  • بهادری‌جهرمی: کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو
  • ارز کالاهای اساسی در سال جدید به زودی پرداخت می‌شود
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • پرداخت ارز کالاهای اساسی در سال جدید به زودی آغاز می‌شود
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است