Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تارنمای پولتیکو در گزارش امروز دوشنبه خود به دلایل احتمالی خروج لهستان از اتحادیه اروپا و دلایلی که ممکن است که مانع خروج این کشور از اتحادیه اروپا شود پرداخته و نوشت: اوایل ماه جاری میلادی دولت لهستان در جلوگیری از بودجه ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه اروپا و صندوق احیای اقتصادی ناشی از کرونا به مجارستان ملحق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مخالفت به دلیل این بود که اتحادیه اروپا پیشتر این دو کشور را به نقض حاکمیت قانون متهم کرده بود.

این اقدام دولت لهستان باعث شد اپوزیسیون درباره قرار گرفتن لهستان در مسیر خروج از اتحادیه اروپا موسوم به پولگزیت هشدار دهد. نگرانی مخالفان خروج این است که دولت لهستان با به تصویر کشیدن اتحادیه اروپا به عنوان بیگانه و یک نیروی متخاصم این اتحادیه را تضعیف کرده و در نهایت همان طوری که در رابطه با انگلیس اتفاق افتاد، از این بلوک خارج شود.

توماس گرودسکی سخنگوی سنای تحت کنترل اپوزیسیون دراین باره گفت: دولت نمی تواند بدون پرسیدن نظر مردم از اتحادیه خارج شود.

لحن مخالفت با بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) در بین سیاستمداران ارشد و وزیران لهستانی ائتلاف حاکم جناح راست به ریاست حزب قانون و عدالت (PiS) تشدید یافته است. با وجود چنین لفاظی هایی دولت لهستان تاکید دارد که قصد خروج از اتحادیه را ندارد.

از سوی دیگر سیاست های دولت لهستان- از حق حاکمیت قانون تا قانون سقط جنین و حقوق دگرباشان - این کشور را به شکل فزاینده ای در موضع مخالف با اتحادیه اروپا قرار داده است.

لهستان به دلایلی همچون عدم تطابق ارزش های آن با سایر کشورهای اتحادیه اروپایی، افزایش احساسات ضد اروپایی در میان هواداران دولت و اهداف یاروسواف کاچینسکی نخست وزیر لهستان که ماندن در اتحادیه را در محوریت اهداف بلندمدتش قرار ندارد ممکن است از این اتحادیه خارج شود.

سیاستمداران حزب حاکم در وتوی توافق بودجه اتحادیه اروپا به واژه هایی همچون «پول» یا «صندوق تامین مالی» اشاره ای نمی کنند اما آنها موضوعاتی همچون ایدئولوژی، حاکمیت ملی و تمدن را مطرح می کنند. این اختلاف بیشتر برسر ارزش ها است تا سیاست ها. ائتلاف حزب عدالت و قانون در لهستان تلاش می کنند اتحادیه اروپا را پروژه چپ افراطی قلمداد کرده و بر نقش پیشتاز آن برای تقویت کنترل آلمان بر این اتحادیه تاکید کنند. بسیاری از سیاستمداران حزب حاکم لهستان بر این باورند که اتحادیه ارزش های «غرب» یا «لیبرال» را بر لهستان که ارزش های مسیحی و محافظه کارانه در آن رواج دارد، تحمیل می کند.

به نظرنمی رسد که سیاستمداران لهستانی علاقه ای به اتحادیه اروپا داشته باشند اما بسیاری از مقامات عالی رتبه این کشور می گویند از پولگزیت حمایت نمی کنند. با این حال احزاب اپوزیسیون تاکید دارند که خروج از اتحادیه هر چند که در دستور کار فوری حزب حاکم نیست اما ممکن است در نهایت به چنین نتیجه ای منجر شود. مساله جنگ بر سر بودجه، به دور جدید حملات به اتحادیه اروپا از سوی سیاستمداران در رتبه های پایین تر منجر شده است. برای اجرای موفق طرح خروج، حزب حاکم باید سلطه خود بر دادگاه ها، رسانه ها و دیگر نهادها را افزایش داده و نیروهای وفادار به خود را تقویت کند.

اما لهستان در عین حال به دلیل محبوبیت اتحادیه اروپا نزد مردم لهستان، تاثیر بد خروج بر اقتصاد لهستان و تجربه ناخوشایند لهستان از تنهایی در بین کشورها همچنان ممکن است در اتحادیه اروپا بماند.

برخلاف دولت لهستان، مردم این کشور بسیار علاقه مند به استفاده از یورو به عنوان واحد پولی هستند. در همه پرسی الحاق سال ۲۰۰۳ میلادی  ۷۴ درصد از رای دهندگان لهستانی از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت کردند و این میزان حمایت از آن زمان تاکنون افزایش یافته است. وتوی بودجه اتحادیه اروپا تغییراتی را در احساسات مردم نسبت به اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. بر اساس نظرسنجی جدید ۸۱ درصد از آنها به ماندن در اتحادیه اروپا رای خواهند داد.

خروج از اتحادیه اروپا اقتصاد لهستان را منفجر خواهد کرد. شرکت های لهستانی از مزایای واردات و صادرات به بازار مشترک اتحادیه اروپا بهره مند می شوند. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۰ درصد صادرات لهستان به اتحادیه اروپا بود و ۵۸ درصد واردات این کشور از این اتحادیه بود. سرمایه گذاری خارجی به رونق اقتصاد لهستان کمک کرده است و این کشور را به یکی از کارگاه های صنعتی اتحادیه تبدیل کرده است. مشارکت در بازار مشترک اتحادیه اروپا و صندوق های کمک اتحادیه اروپا کمک زیادی به کسب ثروت در بین لهستانی ها کرده است. لهستان بسیار به اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی وابسته است وخروج از این اتحادیه و اعمال تعرفه ها و موانع تجاری اقتصادی این کشور را  به زوال خواهد کشید.

بعلاوه روابط لهستان با ناتو و اتحادیه اروپا آن را از حوزه نفوذ کرملین خارج کرده است ولی اگر این کشور باز هم به موقعیت تنها بودن در واقعیات سیاسی اروپای مرکزی باز گردد این وضعیت ممکن است دوباره تغییر کند. دردولت دونالد ترامپ ناسیونالیست ها در ورشو به دنبال وجوه مشترک با واشنگتن بودند اما جو بایدن دیدگاه های یکسانی با ترامپ در فاصله گرفتن از اتحادیه اروپا ندارد و این امر مشکلاتی را برای بریتانیا که این کشور نیز از اتحادیه اروپا خارج شده به بار آورده است و می تواند مشکلات بزرگتری را برای لهستانی در خارج از عضویت از اتحادیه اروپا به بار آورد.

مقامات لهستان بر اهمیت ائتلافات منطقه ای و گروه ویشگارد شامل لهستان، اسلواکی، مجارستان و جمهوری چک تاکید دارند و برقراری ارتباط با کشورهای عضو حوزه بالتیک و دریای سیاه و دریای ادریاتیک را هدف قرار می دهند اما این کشورها هم عضو اتحادیه هستند و بنابراین  دشوار می توان تصور کرد که روابط با روشو را به بروکسل ترجیح دهند.

برچسب‌ها اتحادیه اروپا دونالد ترامپ برگزیت جو بایدن لهستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا دونالد ترامپ برگزیت جو بایدن لهستان اتحادیه اروپا دونالد ترامپ برگزیت جو بایدن لهستان اخبار کنکور اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا خروج از اتحادیه دولت لهستان حزب حاکم ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت اجرای قانون بودجه کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  داود منظور در سفر به دامغان گفت : برای اولین بار بودجه ۱۴۰۳ دو مرحله‌ای است که بخش اول آن در اسفند ماه اعلام شد  و بخش دوم قانون بودجه که مربوط به جداول و توزیع آن بین دستگاه‌هاست در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی و تا پایان اردیبهشت ماه ابلاغ می‌شود
داود منظور به افزایش حقوق ۲۰ درصد کارمندان دولت اشاره کرد و گفت تلاش دولت افزایش وضعیت معیشت کارکنان دولت است که بر اساس آن رفاه کارکنان را در پی خواهد داشت و تلاش می‌کنیم که تورم امسال کاهش پیدا کند و معیشت کارکنان بهبود یابد
وی گفت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۲، امسال پرداخت می‌شود و به همین منظور ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • آخرین وضعیت اجرای قانون بودجه کشور
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی پگاسوس
  • رقابت اسرائیل و اوکراین برای جلب توجه غرب در نشست سران اروپا
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج مسافر از کشور در اختیار ما قرار گیرد