Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتم آذر امسال جمعه سیاه بود! روزی که در اکثر نقاط دنیا و اخیرا در کشور ما آن را با تخفیف‌هایش می‌شناسیم. حالا که کرونا گسترش پیدا کرده و همه فروشگاه‌ها و کسب و کارها رو به خرید و فروش آنلاین آورده‌اند، کلاه‌برداران هم همه تلاش خود را کرده‌اند که از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها در پوشش بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه حراج‌های بی سابقه‌ای درست کردند که گویا امسال هم مانند سال‌های پیش منجر به پرونده‌های کلاه‌برداری و فریب زیادی شده است. مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا همین امسال گفته که برخی از فروشگاه‌های تقلبی در این حراجی شرکت کردند که اصلا وجود نداشتند و اصلا از سمت مجرمان برای همین روز طراحی شده‌اند. روش آنها هم این بوده که ادعا می‌کنند که کالاها حراج خورده‌اند اما در واقع هویت شهروندان را سرقت و به دام می‌اندازند.

فریب سامانه تردد در دوران کرونا

قبل از جمعه سیاه هم فریب‌کاران روش دیگری را برای دعوت از افراد و دزدیدن اطلاعات بانکی و هویتی‌شان استفاده کردند. آنها با ارسال پیامکی با محتوای ثبت نام تردد در سامانه‌های جعلی حمل‌ونقل درون و برون شهری در ایام محدودیت‌های کرونا، این طور تلقین کردند که طبق محدودیت‌های جدید رفت و آمد در شهر افراد باید اطلاعات بانکی و هویتی خود را در یک سامانه وارد کنند. اضطراب جریمه و ابتلا به کرونا هم باعث شده بود که برخی به این پیامک‌ها اعتماد کنند. فریب‌کاران هم بعد از گرفتن مشخصات افراد، وارد حساب آن‌ها می‌شدند و حساب‌شان را خالی می‌کردند. اگر همین‌طور به عقب برگردیم، به هر مناسبتی، با روش متفاوتی در فیشینگ روبرو می‌شویم. برای همین اگر می‌خواهید فریب این کلاه‌برداران را نخورید باید دو قدم جلوتر از آن‌ها حرکت کنید. مثلا اول مهرماه آن‌ها با پیامک بسته اینترنتی رایگان دانشجویان سراغ شماره موبایل‌های مختلف رفتند و پیش از آن، در دوران رشد بورس با پیام‌های بورسی سرمایه‌گذاران و اطلاعات‌شان را مورد تهدید قرار دادند.

افزایش سیم کارت‌های جعلی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخیرا اعلام کرد که ۳۳۴ هزار سیم‌کارت به دلیل پیامک‌های مزاحم مسدود شد. این سیم‌کارت‌ها اغلب شامل همان شماره‌هایی هستند که پیامک‌های تبلیغاتی می‌فرستند و کاربران خود را کلافه می‌کنند. در حالی تا مهر ماه امسال تعداد این سیم‌کارت‌ها به این عدد رسیده که سال ۱۳۹۸ سازمان تنظیم مقررات ۲۴۶ هزار سیم‌کارت را مسدود کرده بود. این یعنی با وجود اینکه قرار شد از بهمن ماه دو سال پیش سیم کارت‌هایی که پیامک‌ تبلیغاتی می‌فرستند قطع شوند، اما باز هم تعداد این متخلفان اضافه شده است.

هم‌زمان با اضافه شدن این متخلفان، مجرمان فیشینگی هم خلاقیت‌های جدیدی برای فریب دادن کاربران و کشاندن آنها به صفحه‌های جعلی بانکی به کار می‌گیرند. آنها یک روز با تبلیغ وام و روز دیگر با یک خبر شوکه کننده درباره یارانه پیامک می‌فرستند اما دست آخر با گرفتن اطلاعات بانکی افراد حساب‌شان را خالی کرده و فرار می‌کنند. مدیران اپراتورهای مخابراتی می‌گویند که اساسا امکان ثبت نام شماره بدون هویت در شرکتهای‌شان وجود ندارد. اگر اصل را بر صداقت آن‌ها بگذاریم، بنابراین تنها راه باقی مانده برای جاعلان، سوءاستفاده از اسناد هویتی افراد دیگر،  هنگام ثبت نام است. پیش از این هم برخی از مسئولان از سواستفاده کلاه‌برداران از اوراق هویتی افراد بی‌خانمان یا معتادان متجاهر و حتی زندانیان حبس ابد برای خرید چند سیم‌کارت خبر داده بودند. البته این اولین بار نیست که از مدارک این قشر از جامعه سواستفاده می‌شود، اما اگر بدون تایید خود افراد سیم کارتی به اسم‌شان ثبت شده باشد، دیگر این کار جعل سند است.

واقعیت این است که فیشینگ در همه جای دنیا یک مشکل است و ما کاربران باید کمی مسئولانه‌تر عمل کنیم؛ مراقب اطلاعات شخصی خود باشیم و به هر پیامک و وب‌سایتی اعتماد نکنیم. اما با هر متر و معیاری که بسنجیم در کشور ما این نوع کلاهبرداری اینترنتی خصوصا از طریق پیامک آمار بالایی دارد و به نظر می‌رسد ریشه این ماجرا در سیم کارت‌های بدون هویت است. اگر بتوانیم جلوی دسترسی سودجویان به سیم‌کارت‌های بدون هویت را بگیریم، به نظر می‌رسد کار کلاه‌برداران بسیار دشوار خواهد شد و احتمالا شاهد کاهش چشمگیر آمار فیشینگ باشیم.

چند سیم کارت دارید؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن می‌توان فهمید چند سیم کارت و در چند اپراتور به نام شما ثبت شده است. اگر به اینترنت دسترسی ندارید، کد ملی خود را به شماره ۳۰۰۰۱۵۰  بفرستید و منتظر پاسخ بمانید. در غیر این صورت وارد سایت سازمان تنظیم مقررات شوید. یعنی به آدرس mobilecount.cra.ir بروید و بعد با وارد کردن مشخصات‌تان به شما اعلام خواهد شد که چند سیم کارت برایتان صادر شده است. حالا اگر سیم کارت‌هایی به نامتان ثبت شده که تحت مالکیت خودتان نبوده و احتمال سواستفاده را می‌دهید باید با یک کارت ملی یا شناسنامه به دفتر خدمات امور مشترکین بروید و آن را غیر فعال و از دسترس افراد سودجو تخلیه کنید.

 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جمعه سیاه کلاه برداران چند سیم کارت سیم کارت سیم کارت ها بدون هویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!

آفتاب‌‌نیوز :

خوددرمانی از جمله مشکلات موجود در چرخه درمان و یکی‌ از مهم‌ترین دلایل مصرف بی‌رویه دارو در کشور محسوب می‌شود.  زیاد دیده‌اید افرادی که بدون مراجعه به پزشک و به صورت خودسر از داروهایی که در منزل دارند یا مراجعه به داروخانه‌ها و گفتن علایم بیماری خود دارو دریافت کرده و به این شیوه به درمان خود می‌پردازند. بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان تجویز داروها با جمعیّت کشور و وضعیت اپیدمیولوژیکِ بیماری‌ها همخوانی ندارد و نظام دارویی کشور همچنان با مشکل مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو روبرو است.

خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو

معمولا در خود درمانی افراد سعی می‌کنند بدون مراجعه به پزشک و استفاده از نظر او به درمان بیماری خود بپردازد. متاسفانه رواج این فرهنگ در کشور ما تا حدی است که این روزها کمتر کسی برای بیماری‌های سطحی به پزشک مراجعه می‌کند. افراد ترجیح می‌دهند خودشان با داروهایی که دارند یا به شیوه‌های مختلف تهیه می‌کنند، به درمان بیماری خود یا اعضای خانواده‌شان بپردازند. سرماخوردگی، بدن درد، دردهای شکمی، دندان درد و....از جمله بیماری‌هایی شایعه‌ای هستند که افراد، در صورت بروز معمولا خود درمانی می‌کنند.

عوامل موثر در مصرف خودسرانه دارو

عوامل گوناگونی باعث می‌شود که افراد ترجیح دهند در صورت بروز بیماری به جای مراجعه به پزشک، به صورت خودسرانه دارو مصرف کنند مواردی چون استفاده از داروهای موجود در منزل و اعتقاد به بی‌خطر بودن این داروها، گرانی ویزیت پزشکان، تحویل دارو بدون نسخه توسط داروخانه‌ها و .... از جمله مهم‌ترین علل مصرف خودسرانه دارو در کشور هستند.

همان‌طور که گفته شد از جمله علل مصرف خودسرانه دارو در کشور، تحویل دارو بدون نسخه توسط داروخانه‌هاست. اما بهمن صبور نائب رئیس انجمن داروسازان تهران مشکل اصلی را داروخانه‌ها نمی‌داند او می‌گوید:

زمانی که ویزیت یک چشم پزشک منوط به پرداخت پول از سوی بیمار است، در اینجا بیمار دستور می‌دهد که فلان دارو را بنویس. به جای این که پزشک طبابت کند، خدمتی را با پول انجام می‌دهد.
حالت بدتر آن در حال حاضر در فضای مجازی اتفاق افتاده است. پلتفرم‌هایی که از وزارت صمت مجوز گرفتند در سکوهایشان نیاز به حضور پزشک نیست. پولی را پرداخت می‌کنید بدون این که پزشک شما را ویزیت کند، پزشک که نیست چون نام کاربری و گذرواژه پزشک را خرید و فروش می‌کنند. متاسفانه بدون این که پزشک شما را ببیند، فقط یک کد ملی می‌دهید برای شما نسخه می‌نویسند. این موضوع در حال حاضر یک معضل بزرگ است. با نسخه‌هایی مواجهه هستیم که همه آن‌ها فرمایشی هستند، فقط پول آن را پرداخت کن، هر کاری دلت می‌خواهد انجام می‌دهند.

مصرف خودسرانه داروها چه عواقبی دارد؟

بسیاری از مردم بدون در نظر گرفتن کارکردهای یک دارو، در شرایط مختلف اقدام به مصرف خودسرانه آن می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از این داروها می‌تواند عواقب خطرناکی برای آن‌ها داشته باشد. تداخلات دارویی، مشکلات گوارشی و کبدی، مقاومت بدن در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها، مسمومیت‌های ناخواسته، طولانی شدن درمان و... از مهم‌ترین این مشکلات هستند.

 صبور در مورد عوارض مصرف خودسرانه دارو، این گونه عنوان می‌کند: هر دارویی عوارض خاص خود را دارد. اگر داروها با تجویز پزشک و تشخیص بیماری مصرف شود قابل قبول است. ولی نوعا افراد فامیلی به هم مشاوره می‌دهند و این باعث می‌شود ما عوارض دارو را خیلی زیاد ببینیم. بر اساس تجربه‌ای که داشتم نوع داروهای مورد استفاده در مناطق مختلف فرق می‌کند برای مثال در مناطق شمال شهر داروهای روان‌گردان و آرام‌بخش بیشتر مصرف می‌شود. در مناطق پایین شهر بیشتر به خاطر وضعیت آلودگی و بیماری‌هایی که وجود دارد بیشترین مصرف آنتی‌بیوتیک را داریم.
داروهای روانگردان یک خانواده ای از داروهایی مثل کلونازپام و آلپرازولام و داروهای قوی‌تر از این طیف هستند که معمولا باعث عدم تمرکز و مشکلات خاصی برای بعضی از افراد مخصوصا سالمندان می‌شود.

نائب رئیس انجمن داروسازان تهران در پاسخ به سوالی درباره عوارض مصرف خودسرانه داروها برای کودکان، با تاکید بر آسیب‌پذیری بالای کودکان می‌گوید: کودکان قشر خاصی هستند. سیستم دفع و جذب، گوارش و سیستم‌های مغزی‌شان کامل نشده است و در سن رشد هستند، بنابراین داروها حتما باید با احتیاط خاص برای آن‌ها مصرف شود تا با کم‌ترین عارضه کودکان دوران خود را سپری کنند. عوارضی که در کودکان ایجاد می‌کند شدت و زمان آن اگر طولانی شود، آسیب آن خیلی بیشتر از یک فرد بالای 15 یا 20 سال است. چرا که بیشترین درصد بدن آن‌ها از آب است. برخی از داروها در صورت مصرف خودسرانه می‌توانند برای کودکان فوق العاده سمی باشند.

صبور در پاسخ به سوالی درباره مصرف رایج استامینوفن در بین مردم گفت: استامینوفن داروی پرمصرفی میان مردم است. این در حالی است که مصرف آن برای افراد بزرگسال در مقادیر بالا و بیش از 4 تا 5 روز می‌تواند سمیت کبدی ایجاد کند. برای بچه‌ها هم به همین شکل است مقادیر باید کنترل شده و تحت نظر پزشک و دکتر داروساز باشد، تا از سمیت کبدی مخصوصا در کودکان و خردسالان جلوگیری شود.

وی در پایان درباره داروهای گیاهی و نحوه‌ استفاده از آن‌ها می‌گوید: داروهای گیاهی درمان نمی‌کنند. بلکه به روند درمان کمک می‌کنند. در استفاده از داروهایی که از وزارت بهداشت مجوز و در داروخانه‌ها قابلیت فروش دارند، مشکلی نمی‌بینم. اما در استفاده از آن‌ها هم نباید از آن ور بوم بیافتیم و بگوییم چون گیاهی هستند به هر میزان خورده شوند. بلکه مصرف آن‌ها هم باید تحت نظر پزشک باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون در قم بهره برداری شد
  • رفع مسدودی بیش از هزار و ۳۰۰ کارت ملی در استان قزوین
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چیست؟
  • ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چه بود؟
  • وقتی پزشکان بلاگر می‌شوند
  • آزمایش جدیدی که سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • فیلم| بدون تعارف با سرپرست محاکم حقوقی مشهد؛ کشف روابط خصوصی افراد باعث اطاله دادرسی