Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، معضل خشونت علیه زنان یکی از پایدارترین و فراوان‌ترین اشکال نقض حقوق بشر در جهان است که بخش گسترده‌ای از آن به دلایل مختلف از جمله نا آگاهی، مصونیت از مجازات و ترس از استمرار خشونت اطرافیان، گزارش نمی شود.

خشونت علیه زنان بنا بر تعریف سازمان ملل متحد، هر گونه رفتار خشن وابسته به جنسیت که موجب آسیب جسمی، جنسی، روحی و رنج زنان شود را خشونت علیه زن می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رفتار می‌تواند با تهدید، اجبار یا سلب اختیار و آزادی، به‌ صورت پنهان یا آشکار انجام شود.

در همین راستا رئیس اداره بهزیستی لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هر گاه در یک نظام اجتماعی رفتاری به‌ طور مشخص با هنجارهای اجتماعی تعارض پیدا کند، نظیر اعتیاد، خودکشی، طلاق، خشونت‌های خانگی، تکدی‌گری و... که موجب کاهش یا از دست دادن کارایی و عملکرد مثبت فرد، خانواده یا گروه‌های مردمی شود آسیب اجتماعی شناخته می‌شود، اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی که خود زمینه‌ساز بروز و شکل‌گیری آسیب‌های زیادی است، خشونت‌های خانگی به‌ ویژه خشونت علیه کودکان و زنان است.

علیرضا بال‌افکن با اشاره به اینکه اهمیت منع خشونت علیه کودکان و زنان به‌ حدی است که جامعه جهانی روز ۱۹ نوامبر را روز جهانی مبارزه با خشونت علیه کودکان و روز ۲۵ نوامبر را روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نام‌گذاری کرده است، افزود: بروز خشونت علیه کودکان و زنان دارای علل و عوامل زیادی است که برای مواجه صحیح با این مسئله، نیاز به اقدامات کاملاً تخصصی با در نظر گرفتن همه جنبه‌های آن است.

ارائه خدمات تخصصی در مرکز اورژانس اجتماعی لارستان

بال‌افکن با بیان اینکه اداره بهزیستی شهرستان لارستان در چارچوب وظایف قانونی و اختیارات خود همواره در حال فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارائه خدمات به گروه‌های هدف در معرض و یا دچار آسیب اجتماعی بوده است، تصریح کرد: از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این خصوص تأسیس و راه‌اندازی مرکز تخصصی اورژانس اجتماعی لارستان از آذر ماه سال ۱۳۹۶ بوده که این مرکز از همان روز افتتاح با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، فضای فیزیکی مناسب و خودرو ویژه تیم سیار، ارائه خدمات تخصصی به گروه‌های هدف خود را آغاز کرده است.
 
وی تأکید کرد: زنان و کودکان مورد آزار واقع‌ شده از گروه‌های هدف مرکز اورژانس اجتماعی لارستان هستند که تمام خدمات تخصصی و اورژانسی مورد نیاز از این طریق به آنان ارائه می‌شود.

در این زمینه مسئول مرکز اورژانس اجتماعی لارستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه خشونت یعنی استفاده عمدی از نیروی فیزیکی یا قدرت، تهدید یا اقدام واقعی علیه خود (خشونت خودمحور)، شخص دیگر، گروه یا جامعه که منجر به آسیب، مرگ، آسیب روانی، ناهنجاری یا محرومیت شود، اظهار کرد: هر زمان خشونت درون خانواده و در روابط بین اعضای آن رخ دهد ما با خشونت خانگی مواجه هستیم.

رضا سلیمانی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در مجموع یک تعریف ساده از خشونت در درون خانواده ارائه دهیم باید بگوییم، فردی که در خانواده دارای اقتدار جسمانی، مالی، اجتماعی، عاطفی باشد، که از این اقتدار استفاده می‏ کند تا دیگری را به انجام کاری در جهت تمایل خود وادار کند، افزود: خشونت خانگی دارای انواع مختلفی نظیر: جسمی، جنسی، روانی، عاطفی و اقتصادی است.

خشونت روانی آثار زیان‌بارتری نسبت به خشونت جسمی دارد

این کارشناس مسائل اجتماعی با تأکید بر اینکه اغلب مردم تنها خشونت جسمی را زیان‌بار و آسیب‌زننده می‌دانند درحالی‌که دیگر انواع خشونت مانند خشونت روانی به‌مراتب آثار زیان‌بارتری می‌تواند داشته باشد، عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد، قربانی اکثر خشونت‌های خانگی زنان و کودکان هستند و بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از ۳۰ درصد زنان حداقل یک‌بار در زندگی خود خشونت را تجربه کرده‌اند همچنین آمار خشونت منجر به مرگ، در زنان ۴ برابر مردان است.

سلیمانی با تشریح عوامل مؤثر در خشونت علیه زنان و کودکان یادآور شد: عوامل بسیار زیادی بر بروز خشونت علیه زنان و کودکان تأثیرگذار است و گاهی این عوامل در خشونت علیه زنان و کودکان متفاوت از هم بوده و هر رفتاری متناسب با شرایط طرفین درگیر خشونت، عوامل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و غیره عوامل خاص خود را دارد.

شایع‌ترین علل بروز خشونت‌های خانگی

وی با برشمردن شایع‌ترین علل بروز خشونت‌های خانگی ادامه داد: علل فیزیولوژیکی و روانی فرد، عوامل فرهنگی از قبیل وجود الگوی مردسالاری در خانواده‌ها و تبعیض جنسیتی، وجود الگوی پرخاشگری در خانواده پدری در دوران کودکی، ازدواج‌های تحمیلی، عدم آگاهی و فقدان مهارت‌های زندگی و دانش اجتماعی، افزایش فشارهای محیطی، مشکلات اقتصادی-اجتماعی، اعتیاد و اختلالات روحی و روانی از جمله عوامل بروز خشونت‌های خانگی است.

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی لارستان با بیان اینکه غالب خشونت‌های فیزیکی(جسمی) مورد توجه قرار می‌گیرد منتهی طبق تحقیقاتی که در اورژانس اجتماعی صورت گرفته است بیشتر خشونت‌های رخ‌ داده از نوع خشونت‌های روانی و عاطفی نظیر تهدید، تحقیر و توهین کردن، اعمال محدودیت یا محرومیت از حقوق اولیه است، تصریح کرد: تأثیرات منفی این خشونت‌ها به‌مراتب می‌تواند پایدارتر از دیگر خشونت‌ها باشد.

سلیمانی با اشاره به اینکه به‌ منظور حمایت از زنان و کودکان علیه خشونت در ایران راهکارهای مختلفی پیش‌بینی‌ شده است، عنوان کرد: وضع و تصویب قوانین حمایتی مرتبط از قبیل؛ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، قانون حمایت از خانواده، جرم انگاری مصادیق اعمال خشونت علیه زنان و کودکان و تعیین مجازات برای آن، تصویب لایحه حمایت، صیانت و تأمین امنیت زنان در کمیسیون اصلی لوایح دولت و غیره از جمله این موارد است.

تمام خدمات اورژانس اجتماعی رایگان و محرمانه است

وی با بیان اینکه شماره تماس ۱۲۳ مرتبط با مراکز اورژانس اجتماعی به‌ منظور گزارش هرگونه مشاهده یا بروز خشونت‌های خانگی در نظر گرفته‌ شده و تمام خدمات اورژانس اجتماعی رایگان و محرمانه است، افزود: شهروندان همچنین می توانند با تماس با خط ۱۴۸۰ صدای مشاور سازمان بهزیستی جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای مورد نیاز اقدام کنند.

این کارشناس ضمن برشمردن نقش اورژانس اجتماعی در ایران در حمایت از زنان و کودکان، گفت: مراکز اورژانس اجتماعی با بهره‌گیری از ابزار قانونی و راهکارهای علمی به‌ صورت تخصصی و همه‌جانبه مداخلات لازم در مواجه با خشونت‌های خانگی را در اسرع وقت انجام می‌دهند.

اورژانس اجتماعی فاصله بین خانه تا کلانتری را پر می‌کند

سلیمانی با اشاره به اینکه از آنجایی‌که اورژانس اجتماعی فاصله بین خانه تا کلانتری را پر می‌کند که به‌ واسطه آن افراد بدون مراجعه به دادگاه یا کلانتری و تشکیل پرونده قضایی می‌توانند مشکلات خود را پیگیری و حل کنند، یادآور شد: در مواجه با مشکلات ناشی از خشونت‌های خانگی، نقش اورژانس اجتماعی با توجه به محرمانه بودن خدمات آن، زمانی پررنگ‌تر می‌شود که تابوهای اجتماعی باعث پنهان ماندن و افشا نکردن این خشونت‌ها می‌شود.

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی لارستان بابیان اینکه با توجه به میزان فوریت مشکل و نیاز به مراجعه کارشناسان و ارائه خدمات در محل بروز آسیب، تیم سیار این مرکز متشکل از روانشناس و مددکار به محل موردنظر اعزام‌شده و مداخلات لازم در محل صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در مواردی هم که برای رفع کامل مشکل نیاز به پیگیری‌ها و ارائه خدمات مستمر طولانی‌مدت باشد، افراد به واحد مداخله در بحران مرکز ارجاع داده می‌شوند و اقدامات لازم توسط تیم تخصصی این واحد صورت می‌گیرد.

فقدان مهارت‌های فرزندپروری و استفاده از شیوه‌های تربیتی آسیب‌زا

وی با تأکید بر اینکه فقدان مهارت‌های فرزندپروری باعث استفاده از شیوه‌های تربیتی نادرست و آسیب‌زا می‌شود که عمده آنان به‌نوعی منجر به بروز خشونت و آزار علیه کودکان می‌شود، بیان کرد: تمامی آزارها از نوع غفلت و بخش زیادی از آزارهای روانی ناشی از فقدان مهارت‌های فرزندپروری است.

سلیمانی با بیان اینکه به‌ هیچ‌ عنوان نمی‌توان خشونت‌های خانگی را مختص قشر خاصی دانست، گفت: خشونت‌های خانگی در میان تمام اقشار و طبقات اجتماعی رخ می‌دهد اما علل و عوامل بروز خشونت در میان اقشار مختلف، متفاوت است که به‌ عنوان‌ مثال در قشری خاص از جامعه مشکلات اقتصادی خانواده شاید موجب بروز خشونت از نوع اقتصادی و غفلت باشد و در قشری دیگر تاب‌آوری پایین و وجود فردگرایی در میان اعضای خانواده موجب بروز خشونت از نوع روانی شود.

قرنطینه خانگی کرونایی، افزایش خشونت را به دنبال داشته است

این مسوول عوامل گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،  نگرشی و اعتقادی را بر میزان بروز خشونت‌های خانگی مؤثر دانست و تصریح کرد: به‌طورقطع قرنطینه خانگی در این ایام کرونایی به سبب انزوای خانگی افراد، به‌ویژه مردها که در طول زندگی عادت‌های رفتاری متفاوتی را داشته‌اند، موجب کلافگی و فرسودگی روحی روانی اعضای خانواده می‌شود و از سوی دیگر با بیشتر شدن تعاملات و برخوردهای اعضای خانواده ریسک بروز تنش در روابط و گاهی بروز خشونت نیز افزایش یافته است.

مسوول اورژانس اجتماعی لارستان با اشاره به اینکه طبق آمارهای موجود از زمان شیوع بیماری کرونا و به سبب آن قرنطینه خانگی افراد جامعه، میزان اختلافات خانوادگی و در پی آن خشونت خانگی نیز افزایش داشته است، ادامه داد: در لارستان نیز همانند تمامی جوامع بشری دیگر مبتلا به پدیده اجتماعی خشونت خانگی آسیب‌زا و با توجه به مراجعین به مرکز اورژانس اجتماعی لارستان، بیش از ۹۰ درصد خشونت‌های خانگی گزارش‌شده از نوع خشونت‌ها روانی است.

وی عمده دلایل بروز خشونت‌های خانگی در لارستان را مربوط به نارضایتی‌های موجود در زندگی زوجین برشمرد و گفت: علت این نارضایتی‌ها مواردی از قبیل: ازدواج‌های سنتی و تحمیلی، سن پایین ازدواج (به‌ویژه در خانم‌ها)، دخالت خانواده‌های پدری و اطرافیان در زندگی زوجین، فقدان مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و... است.

کاهش میزان شیوع خشونت‌های خانگی در لارستان

سلیمانی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه در لارستان با توجه به مبانی اعتقادی و فرهنگی موجود و همچنین افزایش سطح سواد و دانش اجتماعی افراد طی سال‌های اخیر، می‌توان گفت میزان شیوع خشونت‌های خانگی نسبت به قبل و دیگر آسیب‌های اجتماعی موجود دارای فراوانی کمتری است، تصریح کرد: نباید فراموش شود که با توجه به تابوهای اجتماعی موجود همواره بخشی از خشونت‌ها هرگز گزارش نمی‌شود و به‌صورت خشونت پنهان باقی می‌ماند.

مسوول اورژانس اجتماعی لارستان با تأکید به اینکه وجود حتی یک مورد خشونت خانگی یا هرنوع دیگر از آسیب‌های اجتماعی، غیرقابل‌قبول و آسیب‌زا است، بیان کرد: با توجه به ماهیت پیچیدگی و روابط علت و معلولی آسیب‌های اجتماعی، حتی یک مورد هم همانند غده سرطانی می‌تواند بخش‌های زیادی از جامعه را درگیر مشکلات کند.

وی با بیان اینکه خشونت علیه زنان یک پدیده جهانی است که بر روی سلامت و بهداشت روانی خانواده و جامعه تأثیر منفی می‌گذارد، عنوان کرد: از طریق شناخت میزان، نوع خشونت و عوامل مؤثر بر آن می‌توان در جهت پیشگیری و کاهش آن، اقدامات درمانی و مداخله‌جویانه مطلوب را انجام داد.

سلیمانی مؤثرترین اقدامات برای پیشگیری از خشونت را آموزش، فرهنگ‌سازی صحیح، افزایش سطح دانش اجتماعی افراد دانست و یادآور شد: برای درمان نیز می‌توان با توجه به طرفین خشونت، در نظر گرفتن همه شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تقویت نظام مشاوره، کار بر روی روابط بین فردی و غیره اقدام کرد.

مسوول اورژانس اجتماعی لارستان با اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدام در مواجه یا مشاهده خشونت، گزارش دادن آن به افراد و مراکز متخصص فعال در این زمینه به‌ویژه اورژانس اجتماعی است، گفت: خشونت‌های خانگی زوایای پنهان زیادی دارند که عدم اقدام صحیح و به‌موقع در مواجه با آن موجب بروز آسیب‌های بسیار شدیدتر و غیرقابل‌جبران است.

وی اضافه کرد: شهروندان به‌منظور بهره‌گیری از خدمات اورژانس اجتماعی لارستان می‌توانند به آدرس لار، شهرقدیم، بلوار پرواز مراجعه یا شماره تماس شبانه‌روزی ۱۲۳ یا شماره مستقیم ۵۲۳۳۵۷۷۱ و ۵۲۳۳۵۷۷۲ تماس بگیرند.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: خشونت کودکان رضا سلیمانی خشونت علیه زنان فارس لارستان آسیب های اجتماعی خشونت علیه زنان و کودکان بروز خشونت های خانگی خشونت علیه کودکان خشونت های خانگی آسیب های اجتماعی فقدان مهارت خشونت خانگی ارائه خدمات آسیب زا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

نرجس خاتون اسعدی خلیلی درباره اقدامات انجام شده در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: سازمان بهزیستی کشور به موجب ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان مصوب سال ۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، در جهت تحقق مفاد اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی تشکیل شد. یکی از اهداف اصلی این سازمان با عنایت به مفاد قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست مصوب ۱۳۷۱، حمایت و توانمندسازی خانواده‌های دارای سرپرست زن و نیازمند است.

به گزارش مهر، مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در این راستا، دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی، چون ارتقا سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

۲۷۸ هزار خانوار بانو سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۷۸۰۰۰ خانوار بانو سرپرست تحت پوشش این سازمان هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۲۷۸۰۰۰ خانوار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان هستند، تصریح کرد: این خانوار‌ها از مستمری ماهیانه برخوردار هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌گردند. به طور متوسط سالانه حدود ۲۰ درصد به تعداد بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش اضافه می‌گردد.

اسعدی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵ هزار خانواده واجد شرایط پشت نوبت، در راستای سیاست پذیرش افراد پشت نوبت و حذف صف انتظار، تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند و بر حسب نیاز و شرایط ایشان از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تأمین مسکن زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از اقدامات سازمان بهزیستی، پرداخت کمک هزینه تأمین ودیعه مسکن است که با توجه به افزایش تورم و افزایش هزینه‌های تأمین مسکن به خصوص در کلانشهر‌ها طی سال‌های اخیر، پیگیری‌های لازم جهت افزایش اعتبار و بهره مندی تعدادی بیشتری از بانوان سرپرست خانوار انجام شده است. همچنین سازمان ساخت مسکن برای این قشر را نیز در دستور کار دارد.

اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین به تعدادی از بانوان سرپرست خانوار که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره اقدامات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: از سایر اقدامات قابل انجام توسط این سازمان برای بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش می‌توان به موارد آماده‌سازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، راه‌اندازی کسب و کار‌های گروهی، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری و روستایی، تأمین هزینه تحصیل فرزندان دانش آموز و دانشجوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، اشاره کرد.

معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی

وی ادامه داد: همچنین ارائه تسهیلات معافیت سربازی جهت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر از دیگر خدماتی است که به این گروه از زنان ارائه می‌شود و فرزندان ذکور واجد شرایط خانواده‌های تحت پوشش از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند.

اسعدی با اشاره به آموزش مهارت‌های زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار و اعضا خانواده این زنان گفت: زنان سرپرست خانوار از آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج، مهارت‌های زندگی خانوادگی، مهارت‌های زندگی، افزایش سطح سواد سلامت با تأکید بر آموزش مراقبت از سلامت و… بهره‌مند گردیده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین پرداخت کمک هزینه بهبود تغذیه خانواده‌های تحت پوشش، تشکیل گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار، اجرای برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، غربالگری سلامت جسمی بانوان خانواده‌های تحت پوشش، مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش با رویکرد مدیریت مورد (با اولویت زنان مطلقه) از دیگر برنامه‌های این دفتر است که به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود.

وی درباره برنامه‌های مددکاری با اولویت زنان مطلقه گفت: این برنامه با بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و با هدف تقویت خانواده‌ها، ارتقای سلامت اجتماعی، تلاش برای ماندگاری زندگی زوج‌ها و مدیریت و کاهش آسیب‌ها به خانواده‌های تحت پوشش ارائه می‌شود.

فرآیند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور همچنین در خصوص خروج از چرخه حمایت گفت: مدت زمان حمایت، پرداخت مستمری و انجام فرایند توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار ۳ سال است؛ لذا چنانچه خانوار پس از دریافت خدمات توانمندسازی، طی مدت سه سال به توانمندی لازم دست نیابد، پرداخت مستمری تا ۶ ماه بعد نیز ادامه می‌یابد.‌ی ادامه داد: در صورت ارتقای توانمندی خانواده‌های تحت پوشش با توجه به نمره مکتسبه پرسشنامه وضعیت توانمندی خدمت گیرنده و گزارش مددکار اجتماعی مبنی بر تأیید تغییر وضعیت خدمت گیرنده و افزایش دهک درآمدی بالاتر از ۵، امکان خروج از چرخه فراهم می‌شود.

دیگر خبرها

  • عباس عبدی: ضربه ایران به اسرائیل پیروزی راهبردی بود /جذب حمایت مردم از این حمله در تعارض با برخورد با زنان در خیابان ها است
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند