Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@10:19:57 GMT

از ماست که بر ماست

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۰۰۶۹

از ماست که بر ماست

لشکریان هوچی‌گر برای توجیه فساد عده‌ای خاص بر اصل دین و آیین مردم خط بطلان می‌کشند و با ردیف کردن آیه و حدیث سعی در اثبات بیخردی مردمی دارند که از کودکی در گوششان خوانده شد هیهات من الذله.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیرعلی وطن‌دوست باجیگران؛ حکومت های حاکم همواره دچار نقص و خطا میشوند. نمیشود حکومتی بدست انسان بیوفتد و در آن خطایی نشود زیرا انسان متشکل از شهوت و عقلانیت است و ایجاد تعادل میان این دو کاریست بس دشوار!


ولی پذیرش یک خطا و تلاش برای رفع آن از جمله نیازمندی های یک حکومت اصلاحگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تاریخ هرگاه در حکومتی ضعف و اشتباهی رخ میداد، متفکران آن حکومت به میدان آمده و سعی در حل ریشه ای آن داشتند. شهید مطهری درباب مسئله عدالت و قانون و برتری یکی بر دیگری در حکومت میگویند عدالت از قانون بالاتر است، عدالت سرمنشا و مولد قانون است. نمیتوان از از قانون انتظار ایجاد عدالت مطالقه داشت و هرگاه نا متناسبی در جامعه ایجاد شد باید با رجوع به فطرت عدالت خواه در صدد رفع آن بر آییم. حال ریشه یابی کنیم که چه میشود که یک حکومت قانون مند و دارای ساختار، دچار ضعف در تناسب و ایجاد بی عدالتی میشود؟


عدالت بعنوان رکن اساسی جوامع، زمانی خدشه دار خواهد شد که جامعه دچار نامتناسبی شود. عدم تناسب میان ارکان یک زندگی اجتماعی وقتی پیش آید که رانت و لابی هایی برای افرادی خاص بوجود آید که برای عموم مردم قابل دسترسی نیست.


وقتی بی عدالتی ریشه دواند وظیفه عاهاد مردم است که برای اصلاح این وضع بپا خیزند. این فرمان الهی است در قرآن کریم مبنی بر قیام علیه ظلم حتی بصورت یک نفره.  ولی زمانی که تصمیم برای این اقدام دینی میگیری با لشکری از هوچیگرانِ متصل به ارکان قدرت و ثروت مواجهه میشوی. افرادی رشد کرده در بستر رانت و آلوده به تفکراتی از جنس کصافت. بدتر از کافر حربی، واعظیست که حرب علیه دین را تئوریزه کند.


لشکریان هوچی گر برای توجیه فساد عده ای خاص بر اصل دین و آیین مردم خط بطلان میکشند و با ردیف کردن آیه و حدیث سعی در اثبات بیخردی مردمی دارند که از کودکی در گوششان خوانده شد هیهات من الذله هیهات من الظلم و الجور. ولی به راستی راه حل نهایی چیست؟ بازگشت به مکاتب اندیشه ای بدور از جهتگیری و جبهه گرایی. نمیشود پایگاه های اجتماعی که وظیفه روشنگری دارند، تسخیر شده ی مفاسد باشند و انتظار اصلاح و تدبیر از آنها داشت. امام خمینی(ره) دباره فساد عالم میگویند، عالِم فاسد عالَم را متعفن میکند. حال اگر امام انقلاب زنده بود و این حجم از فساد فکری، مالی، سیاسی و فرهنگی را در عالمان دین و مکاتب فکری جامعه میدید، چه میگفت؟ هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک.


راه حل برای اصلاح فقط یک چیز است. اصلاح ساختار های فسادزا و کنار گذاشتن مکاتب فاسد. نمیشود با آبکش، آب جابجا کرد. برای اصلاح یک عیب، باید معیوب را کنار بگذاریم. برای اصلاح یک نظام درگیر با بی عدالتی، عدالت طلبی راه چاره است. وقتی برای جبران خطای خود به رهبر جامعه برچسب زنی و یا دین را به نفع فاسد جامعه تعبیر کنی، میشود همانکه میبینیم.

امیرعلی وطن‌دوست باجیگران - مهندسی موادومتالورژی دانشگاه فردوسی مشهد

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فساد عدالت حکومت اسلامی برای اصلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۰۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال و کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم

ایجاد جذابیت برای تولید و از جذابیت انداختن اقدامات سوداگرانه یکی از اقداماتی است که دولت ها با استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی می توانند در کشور انجام دهند. در همین ارتباط باید بگوییم که در شرایط فعلی، تولید در کشورمان نسبت به فعالیت های سوداگرانه با اقبال کمتری روبروست. زیرا تولید با مشکلات عدیده ای مواجه است، در حالی که فعالیت های مخرب و واسطه ای پرسود هستند.

به منظور حل مشکلی که در بالا به آن اشاره کردیم، دولت لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را به مجلس فرستاده است. بر اساس این لایحه، مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد کاهش می یابد و مالیات بر دارایی و سرمایه افزایش پیدا می کند.

دولت پیشنهاداتی در خصوص جذب سرمایه های خرد مردمی نیز مطرح کرده است. ایجاد مشوق در این زمینه از جمله کارهایی است که در دستور کار قرار دارد. به زعم بسیاری، تصویب این لایحه در مجلس و اجرای آن می تواند زمینه ساز جذب سرمایه های داخلی و خارجی باشد.

 آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که توسط دولت به مجلس ارائه شده است، تصریح کرد: اصلاح قانون مالیات های مستقیم می تواند مفید باشد. به این ترتیب، می توانیم انگیزه افراد را برای سرمایه گذاری افزایش دهیم. در این روند اصلاحی به سمتی می رویم که بیشترین مالیات را از سرمایه ها و دارایی های راکد بگیریم و مالیات تولید را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: این روند معقولی است که فعالیت های سوداگرانه و واسطه گری مشمول مالیات بیشتری شوند و تولید کمترین مالیات را بپردازد. در این صورت است که اقتصاد را به سمت و سوی درستی سوق می دهیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در وهله اول این موضوع مهم است که هر چه سریع تر لایحه در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و مصوب شود. البته احتمالاً گروه های ذینفع بیکار نمی نشینند و تلاش خود را برای سنگ اندازی انجام خواهند داد. در مرحله بعدی، باید دقت کنیم که در عمل این قانون به درستی اجرا شود و بتواند انگیزه های لازم را برای افزایش سرمایه گذاری های مولد ایجاد کند. تشخیص دقیق درآمد افراد و مالیات ستانی عادلانه و هوشمند می تواند کمک فراوانی به اقتصاد کشور بکند.

بغزیان گفت: سرمایه های خرد در کشور وجود دارد که در کانال های غیررسمی به کار می افتند، جذب این سرمایه ها به بخش های مولد مفید خواهد بود. ایجاد مشوق های سرمایه گذاری که در لایحه پیش بینی شده است، می تواند به جذب این سرمایه ها از بین مردم کمک کند.

وی در خصوص پیشنهاد لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر اخذ مالیات از سرمایه های غیرمولد خاطرنشان کرد: مسلماً این روش می تواند کارساز باشد. به این ترتیب، برای تولید جذابیت ایجاد می کنیم. وقتی افراد متوجه شوند که برای سرمایه های راکدشان باید مالیات بیشتری بپردازند، به فکر می افتند که از آن دارایی و سرمایه استفاده کنند و آن را در چرخه اقتصاد کشور به کار بیندازند.

این کارشناس اقتصادی گفت: به هر روشی بتوانیم به کاهش مالیات بخش تولید و افزایش مالیات بخش های غیرمولد بپردازیم، به نفع کشور است. از این طریق می توانیم برای تولید جذابیت ایجاد کنیم. در حال حاضر، رکود سرمایه سود بیشتری برای افراد دارد و تولید صرفه اقتصادی ندارد. باید سیاست ها را طوری تغییر دهیم که این روند معکوس شود.

بغزیان خاطرنشان کرد: تولید نیاز به سرمایه دارد و سرمایه ها متاسفانه در حال حاضر در بخش های غیرمولد به کار انداخته می شوند. با توجه به پیشنهادات مهم و کلیدی که در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در زمینه کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید و رسیدن مالیات تولید به 15 درصد مطرح شده است، این لایحه را می توان مهم ترین لایحه دولت در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم بدانیم.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به نفع جهش تولید است
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منتشر شد
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی پگاسوس
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • تحقق شعار سال و کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • لایحه اصلاح نظارت خارجی راهی سنای آمریکا شد