Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از کسب رتبه نخست استان در کشور درزمینه فعالیت های مرتع داری و تحقق اهداف تعیین شده شاخص های برنامه "جهش یک ساله" که درخصوص اهداف جهش تولید طرح ریزی شده است، خبر داد.

مهندس علیرضا صحرایی در گفتگو باخبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: باتوجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، برنامه ای تحت عنوان جهش یک ساله یا طرح ۹ در۹۹، پیش بینی و به ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانها ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: درهمین راستا و با همت و تلاش های مضاعف و پیگیری های مستمر کارشناسان خبره و دلسوز در سطح شهرستان ها و ستاد و در ارزیابی هایی که این سازمان در سطح ادارات کل کشور انجام داد، اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی موفق شد در برنامه جهش یک ساله سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ رتبه اول را کسب نماید.

وی اظهار کرد: مراتع به عنوان یکی ازمنابع طبیعی تجدید پذیر، درهر کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت آن کشور به حساب می‌آید و می بایست در حفظ، احیا، اصلاح و بهره برداری اصولی ازآن دقت بسیاری نمود. با توجه به سطح مراتع خراسان رضوی که حدود ۵/۶ میلیون هکتار است و تقریبا ۵۹ درصد از مساحت اراضی استان را شامل می شود، دقت مضاعف بر نظارت و کارایی طرح ها، لازمه اجرایی شدن صحیح برنامه های پیش بینی شده در طرح های مدیریت برمراتع می باشد. 

صحرایی درخصوص مهمترین وظایف پیش بینی شده در بخش مدیریت مراتع استان، بیان داشت: ممیزی مراتع و صدور پروانه مرتع داری به بهره برداران ذی حق درمرتع با تهیه طرحهای مرتعداری در عرصه های ممیزی شده، نظارت و اجرای طرحهای مرتع داری مصوب و احاله مدیریت آن ها با مشارکت و همکاری بهره برداران، هدایت مرتع داران به تشکیل تعاونی های مرتع داری ، کمک به تهیه و تامین نهاده های لازم جهت اجرای طرحهای مرتع داری واگذار شده، بازنگری طرحهای مرتع داری که دوره اجرایی آنها به پایان رسیده است، پیگیری مشکلات حقوقی بهره برداران در ممیزی مرتع و طرح ها و همچنین حمایت مالی واعتباری با بهره گیری از اعتبارات مصوب سازمانی در صورتی که مجریان توان مالی دراجرای پروژه های طرح های مصوب را نداشته باشند، از مهمترین وظایف این بخش است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: دربخش مدیریت برمراتع، اقدامات مهمی در راستای ممیزی مراتع، اخذ حقوق دولتی در بهره برداری از مراتع، احیاء و اصلاح مراتع در محصولات فرعی مرتعی (گیاهان دارویی)، احاله مدیریت طرح های مرتعداری و تهیه طرح های مرتعداری تلفیقی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: منابع طبیعی آبخیزداری جهش تولید رتبه نخست علیرضا صحرایی مرتع داری خراسان رضوی منابع طبیعی جهش یک ساله طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۰۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح آمارگیری از دامداری‌های کشور نیمه دوم فصل پاییز سال ۱۴۰۲ اجرا شد. در این طرح آمارگیری که به صورت نمونه‌ای اجرا شد، اطلاعات مربوط به تعداد انواع دام، مقدار تولید شیر، تغییرات تعداد دام (تعداد دام خریداری شده، تعداد دام پروار شده، تعداد دام فروخته شده، تعداد دام زاییده شده، تعداد دام ذبح شده و تعداد دام تلف شده)، مقدار علوفه مصرفی، ارزش سرمایه‌گذاری و دریافتی‌ها و پرداختی‌های دامداری‌ها گردآوری شده است. این طرح آمارگیری با بیش از ۴۴۰ نیروی انسانی (آمارگیر، بازبین و کارشناس) با مراجعه حضوری به واحدهای نمونه اجرا شد. این طرح آمارگیری با فاصله زمانی سه ساله اجرا می‌شود و نتایج آن در سطح استان استخراج و منتشر می‌شود.

بر اساس نتایج حاصل از این طرح، ۱.۳ میلیون بهره‌برداری دارای دام در سطح کشور وجود دارد که تعداد دام موجود در این دامداری‌ها شامل ۴۴ میلیون رأس «گوسفند و بره» ۱۶.۳ میلیون رأس «بز و بزغاله»، ۵.۴۵ میلیون رأس «گاو و گوساله»، ۲۰۰ هزار رأس «گاومیش و بچه گاومیش» و ۱۷۰ هزار نفر «شتر و بچه شتر» بوده است.

تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «۱.۶۵ میلیون رأس نژاد اصیل»، «۲.۳۳ میلیون رأس نژاد آمیخته» و «۱.۴۷ میلیون رأس نژاد بومی» بوده است. تعداد گاو و گوساله نژاد اصیل در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است (تعداد گاو و گوساله اصیل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲۵ میلیون رأس بوده است).

بیشترین تعداد گوسفند و بره در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان؛ بیشترین تعداد بز و بزغاله در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان؛ و بیشترین تعداد گاو و گوساله در استان‌های مازندران، تهران و گیلان نگهداری شده است.

طی ۳۶۵ روز منتهی به زمان آمارگیری، ۹.۱ میلیون تن شیر در دامداری‌های کشور تولید شده است که استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بیش‌ترین مقدار تولید شیر دام را به خود اختصاص داده‌اند.

برای مشاهده اطلاعات کامل خبر به فایل پیوست مراجعه کنید.

کد خبر 6086520

دیگر خبرها

  • اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • مبنای کار در مدیریت منابع آبی مشارکت تشکل‌های کشاورزی است
  • خراسان رضوی رتبه نخست کشور در جذب بیمه شدگان مادران سه فرزند و بیشتر را کسب کرد