Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش بینی می شود تولید محصولات سردسیری و خشک در سال جاری به بیش از ۱۱.۵ میلیون تن برسد.

 

به گزارش پول نیوز، مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارتخانه با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: با پیش بینی تولید ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن کل محصولات باغبانی در سال ۹۹، محصولات سردسیری و خشک سهمی نزدیک به ۵۰ درصد کل تولیدات باغی را به خود اختصاص می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



داراب حسنی، سطح کل باغات میوه های سردسیری و خشک در کشور را بر اساس آمار سال ۹۸ نزدیک به سه میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح، دو میلیون و ۵۷۳ هزار هکتار باغات بارور هستند.

وی برآورد کرد حدود ۷۰ درصد باغات محصولات سردسیری و خشک اقتصادی و ۳۰ درصد آن درجه ۳ و نیازمند اصلاح یا جایگزینی هستند.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که باغات محصولات سردسیری و خشک ۶۰ درصد کل سطح باغات کشور را تشکیل می دهند، اظهار داشت: بر اساس آمار سال ۹۸ سطح باغات میوه های سردسیری در کشور ۱.۸ میلیون هکتار است که نزدیک به ۱.۶ میلیون هکتار آن بارور است.

حسنی با بیان این که میوه های دانه دار، هسته دار، ریز و میوه های خشک در زیر مجموعه دفتر میوه های سردسیری و خشک قرار دارند، گفت: میوه های خشک مانند گردو، پسته و بادام حدود ۵۰ درصد سطح باغات سردسیری و خشک را تشکیل می دهند.

وی متوسط عملکرد باغات میوه های دانه دار را ۱۷ تن در هکتار، باغات میوه های هسته دار و ریز میوه را حدود ۱۱ تن در هکتار و باغات میوه های خشک را یک تن در هکتار عنوان کرد.

وی اصلاح و احیای باغات قدیمی را از مهمترین برنامه های این دفتر دانست و اذعان داشت: در این راستا سرشاخه کاری یکی از اقدامات ویژه در مورد گونه های خشک مانند گردو و پسته است و این برنامه در مورد محصولات سردسیری مانند انگور، سیب و گیلاس نیز در سال جاری در دست پی گیری است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، امور به باغی یا فناوری تولید را از دیگر برنامه های حوزه میوه های سردسیری و خشک برشمرد و پیش بینی کرد: امسال در صورت تحقق کمک های فنی و اعتباری، سطحی نزدیک به ۴ هزار هکتار پایلوت برای اقداماتی همچون تغذیه، هرس، اصلاح گرده افشانی، بهبود کیفیت انگور و کشمش، اصلاح شاخه بندی و کیفیت نهال در استان های مختلف کشور اجرا می شود.

حسنی همچنین بررسی کارایی ارقام برتر در استان های مختلف را از برنامه های مهم در حوزه میوه های سردسیری و خشک عنوان کرد و اظهار داشت: ورود ارقام مختلف باغی با توجه به تغییرات اقلیمی مانند و تنش های زنده و غیر زنده، ضروری است.

وی به تنوع بخشی به ارقام درختان میوه نیز به گونه های بلوبری و تمشک اشاره و اعلام کرد: ۱۱ رقم بلوبری وارد کشور شده که از امسال شروع به تکثیر می شوند و باغاتی از آن در کشور نیز در دست احداث است.

حسنی افزود: در مورد تمشک ۱۸ رقم وارداتی تجاری در برنامه تکثیر قرار داده شده و در مورد پکان نیز تکثیر حدود ۱۰ رقم تجاری آغاز و باغات آزمایشی در استان های کشور ایجاد شده است.

وی گفت: نهال ارقام پکان توسط بخش خصوصی وارد و در مرحله قرنطینه زیر نظر سازمان حفظ نباتات است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: میوه سردخانه قرنطینه پول نیوز محصولات باغی میوه های سردسیری و خشک محصولات سردسیری و خشک باغات میوه پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۱۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید

رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ از اجرای آزاد سازی بیش ار ۲۹۵۲ هکتار از اراضی و باغات در سال ۱۴۰۲ در این شهرستان خبر می دهد ولی متاسفانه ساخت و سازها در اراضی و باغات همچنان ادامه دارد.   بسیاری از بنگاه داران  با خرید اراضی و باغات ارزان قیمت آن را تفکیک و تبدیل به شهر ک های غیر مجاز می کنند و با استفاده  از فضای مجازی و تبلیغات مبادرت به فروش قطعات با قیمت پائین تر می کنند    میرزایی گفت: ما هیچ شهرک مصوبه که داخل اراضی کشاورزی باشد را تا کنون مجوز مسکونی ندادیم و آنهایی که ساختند فاقد مجوز های قانونی و بسیاری از متخلفان دارای پرونده در محاکم قضایی  هستند.   وی گفت: در سال جاری ۱۲۵ مورد شناسایی اراضی کشاورزی که تغییر کاربری و ساخت و ساز شده شناسایی و اخطار لازم را دریافت و به زودی اعمال قانون خواهد شد.   رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت: اراضی کشاورزی قابلیت ساخت و ساز را ندارد مردم فریب بعضی از املاکی ها را نخورند.    وی گفت: عده ای سود جو با تفکیک غیر قانونی باغات و اراضی کشاورزی مبادرت به ساخت و ساز می کنند که خسارت جدی به بخش تولید وارد کرده است.   وی گفت: در تبصره دو ماده ده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باتوجه به دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرائی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها کلیه تغییرکاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغ ها بدون رعایت ضوابط و مقرر مربوطه و اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک و یا موافقت سازمان جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های تبصره ۴ الحاقی قانون مذکور ممنوع اعلام شده است.   میرزایی افزود: با استناد تبصره دو ماده ده قانون نسبت به قلع و قمع کلیه مستحدثات ساخته شده اقدام و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد.   وی تاکید کرد: اگر افرادی تمایل به داشتن ویلا یا زمینی در روستا ها را دارند بهتر است ابتدا ملک مورد نظر را از امور اراضی جهاد کشاورزی استعلام کنند اینکه افراد فروشنده با چرب زبانی اراضی کشاورزی را چسبیده به بافت می دانند و به زودی به بافت روستا الحاق می شود اصلا در حیطه مسئولیت آنان نیست و صرفا"قصدشان فروش اراضی کشاورزی با قیمت های نجومی به افرادی است که آگاهی لازم را ور مورد این قوانین ندارند. باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری