Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@20:53:53 GMT

تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی و سزارین

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۱۷۱۱

تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی و سزارین

 در طول زایمان طبیعی، بچه از گردن رحم عبور می‌کند و از واژن خارج می‌شود. به این مسیر، کانال تولد یا زایمان هم گفته می‌شود. گذشتن نوزاد از گردن رحم و رسیدن آن به واژن، باعث کش آمدن و بزرگ شدن این ناحیه برای ایجاد سهولت در امر زایمان می‌شود و به بچه کمک می‌کند ساده‌تر به دنیا بیاید. گاهی کش آمدن واژن به اندازه‌ای نیست که بچه بتواند به راحتی متولد شود، به همین دلیل پوست بین واژن و مقعد (پرینیوم) به طور طبیعی پاره یا به وسیله پزشک کمی شکافته می‌شود تا امکان خروج سریع‌تر و ساده‌تر نوزاد فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این کار در اصطلاح پزشکی «اپیزیوتومی» می‌گویند. بعد از تولد نوزاد، پوست شکافته شده به وسیله پزشک یا ماما بخیه خواهد شد.

گاهی چند روز تا چند ماه طول می‌کشد تا این علایم بدون مداخله پزشک کامل از بین بروند. به خانم‌هایی که زایمان طبیعی داشته اند، توصیه می‌شود برای بهبود سریع‌تر وضع واژن خود، حتما با مشورت کنند تا بهترین راه توسط پزشک جراح زنان برایشان تجویز شود.

اگر زایمانِ واژینال دارید و پرنیوم پاره نمی‌شود:
بلافاصله بعد از زایمان می‌توانید انتظار درد و ناراحتی را داشته باشید. حتی اگر پرینیومِ شما در هنگامِ ورود نوزاد سالم بماند، این ناحیه همچنان منبسط و کبود شده می‌ماند.
اکثر زنان در این وضعیت حدود سه تا پنج هفته احساس ناراحتی و ناخوشایندی در واژینال دارند. (اگرچه می‌تواند بسته به نوع افراد متفاوت باشد). زمانی که سرفه یا عطسه می‌کنید، ممکن است درد بدتر شود و حتی ممکن است متوجه شوید که برای چند روز نشستن اذیت تان می‌کند –، اما درد به مرور زمان از بین می‌رود.   اگر در حین زایمان، پرینیوم پاره نشود یا اپیزیتومی (جراحی و بریدن پرینیوم) نیاز باشد:
به علت پارگی یا انقباض (که معمولا نیاز به بخیه دارد) احساس درد و سوزش می‌کنید. بهبود زخم حدود هفت تا ده روز طول می‌کشد و ممکن است برای چند هفته آسیب پذیر باشد، بنابراین سعی کنید تا می‌توانید کارِ سنگین نکنید. اگر بخیه‌ها به راحتی بهبود پیدا کنند، باید انتظار داشته باشید که درد، طی شش هفته از بین برود. (اما دوباره می‌تواند بسته به آن کم و زیاد شود).   اگر سزارین باید انجام دهید:
اگرفشار زیادی وارد نکنید، نباید بعد از زایمان انتظاری از منبسط شدنِ واژن داشته باشید. اگر، با این حال، قبل از سزارین فشاری وارد کنید، نوزاد فشار زیادی بر پرینیوم، گردنه و تمام ناحیهِ واژن وارد می‌کند (همچنین پزشک شما متوجه می‌شود و پرینیوم را ماساژ می‌دهد تا به باز کردن مسیر کمک کند)؛ بنابراین واژنِ شما ممکن است با فشارِ شما، منبسط شود – به خصوص اگر موفق به گرفتنِ بچه از سر شوید – و ممکن است کشش و ناراحتی‌های واژن را پس از زایمان تجربه کنید. اما اگر سرِ نوزاد نتواند از طریق ورودی واژن بیرون بیاید، منبسط شدن به حداقل باید برسد.

مهم نیست که زایمان چطور پیش می‌رود، پزشک به شما توصیه می‌کند تا شش هفته پس از زایمان به رابطه جنسی ادامه ندهید – هرچند ممکن است زودتر یا دیرتر از آن اجازه آن را بگیرید. همچنین تا زمانی که قرارِ شش هفته‌ای پس از زایمان تان با پزشک تمام شود و مشخص کند که کاملا بهبود یافته اید، باید از قرار دادن تامپون (پنبه یا چیز دیگری که در مجرای بدن یا روی زخم قرار می‌دهند) خودداری کنید. انجامِ این کار قبل از بهبودیِ ناحیه واژن می‌تواند باعث عفونت شود.

در عین حال این نکات را رعایت کنید تا درد پس از زایمان را از بین ببرید.   آیا واژن شما پس از زایمان هم مثل قبل خواهد بود؟
سوالِ قاطعانه هر زنی که می‌خواهد بداند، این است که (واژنِ من پس از زایمان هم مثل قبل خواهد شد؟). گرچه این، چیزی که دقیقا می‌خواهید بشنوید نیست، اما جواب این است که: نه کاملا، اما احتمالِ زیادی هم وجود دارد، زیرا واژن فقط قابلیت ارتجاعی شدن نیست که دارد بلکه توانایی منقبض شدن هم دارد.

با این وجود یک متخصص زنان یا ماما می‌تواند با انجام یک معاینه به شما بگوید که زایمانِ واژینال داشته اید، اما شما هیچ گونه تفاوتی احساس نکنید. بسته به این که ورودی واژن چقدر منبسط شده و کشش یافته باشد، با صرف زمانِ کافی و تمرینات برای کفِ لگن، ممکن است به حالتی نزدیک به ساختار اصلی اش برگردد.

آیا همسرتان متوجه می‌شود؟ مگر اینکه یک آسیب جدی در زایمان را تجربه کرده باشید (مانند پارگی درجه سه یا چهارِ واژن بیرونی)، اگر تفاوتی وجود داشته باشد، همسرتان بیشتر از یکی تفاوت‌ها را متوجه نمی‌شود. در واقع، برخی از زوجین متوجه می‌شوند که داشتنِ یک فرزند باعث نزدیکی بیشتر آن‌ها به یکدیگر می‌شود حتی از رابطه جنسی شان لذت بیشتری می‌برند.   برای داشتنِ واژن پس از زایمان چه کار می‌توانیم انجام دهیم؟
بهترین راه که می‌توانید برای دوباره به جای خود بازگشتنِ واژن تان پس از زایمان انجام دهید، تمریناتِ ورزشی برای لگن (کِگِل) در دوران بارداری است تا بتوانید عضلات آن منطقه را سفت نگه دارید. ممکن است از ایجاد پارگی در طی زایمان نیز جلوگیری کند. همچنین این به عضلات کمک میکند تا پس از زایمان راحت‌تر سفت شوند. ماساژ پرنیل هم یک ماه قبل از زمانِ مشخص شده می‌تواند کمک کند.   مراقبت‌های جسمی و روانی بعد از زایمان سزارین
هنگامی که زایمان انجام شد، حرکاتِ کگل را در زمانی که بهتر شدید دوباره شروع کنید – این بهترین راه برای دوباره بدست آوردن واژن به شکل و اندازه‌ی قبل از زایمان است. حرکاتِ کگل، ماهیچه‌های کفِ لگن را تقویت می‌کند، به بی اختیاری ادرار پس از زایمان کمک میکند (مشکلی در برخی زنان پس از زایمان است) و رابطه جنسی را لذت بخش‌تر می‌کند. (هنگامی که پزشک تان به شما اجازه دهد).

برای به دست آوردن نتیجه‌ی بهتر، حرکات کگل را سه بار در روز، هر بار پنج دقیقه در دوران بارداری و پس از زایمان انجام دهید. اگر بیش از حد سخت به نظر می‌رسد، هر زمان که وقت آن را دارید، انجام دهید – مانند زمانی که نشسته اید و به نوزادتان شیر می‌دهید، ایمیل هایتان را چک می‌کنید و سر میز نشسته اید. این تلاش برای خودِ شما ارزش خواهد داشت.

اگر می‌خواهید این را کمی پیشرفته‌تر انجام دهید، ممکن است بخواهید دستگاه‌های ورزشی دوچرخه‌ای را امتحان کنید، دستگاه‌هایی که برای انجام حرکات کگل کمک می‌کنند، اما قبل از گرفتن و استفاده کردنِ دستگاه ها، با پزشک تان مشورت کنید.
مهم نیست که چه اقداماتی انجام می‌دهید، مطمئن باشید که واژن شما برای زایمان ساخته شده است و به مرور زمان به حالت اولیه خود باز می‌گردد.         منبع:ساعدنیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر واژن سزارین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۱۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادیو صبا با برنامه‌ها و تغییرات جدید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «بزن بریم روستا»، «دخل و خرج»، «بگو بخند»، «ساز من» و «صدا باز»، برنامه های جدید رادیو صباست و تغییر در زمان پخش و محتوای برخی از برنامه‌ها از دیگر تغییرات جدول پخش این شبکه رادیویی است.

برنامه زنده «بزن بریم روستا»، در قالب یک مسابقه تلفنی با حضور شرکت کنندگان روستایی به معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تولیدات و محصولات روستایی می‌پردازد. این برنامه به تهیه کنندگی رضا عزتی شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ پخش می‌شود.

برنامه جدید اقتصادی «دخل و خرج»، با رویکرد آموزشی در قالب یک مجله رادیویی شنبه تا چهارشنبه پخش می‌شود. این برنامه تلاش می‌کند با معرفی عادت‌های غلط اقتصادی مخاطبان را به مشارکت‌های اقتصادی دعوت کند. این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ با تهیه کنندگی و اجرای امیر اکبری پخش می‌شود.

«بگو بخند»، یک برنامه گفتگو محوری است، که آخر هفته میزبان گروههای مختلف مردم می‌شود و درباره خنده با آنها به گفتگو می‌پردازد. این برنامه قرار است میزبان هنرمندان، خوانندگان، شخصیت‌های فرهنگی و مردم عادی باشد و با آنها بگوبخند داشته باشد.«بگو بخند» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۴:۳۰ به تهیه کنندگی نیلوفر قاسمی پخش می‌شود.

«ساز من» برنامه مستندی است که با هدف معرفی هنرمندان عرصه موسیقی که مهجور مانده‌اند پخش می‌شود. این برنامه با گفتگو با هنرمندان و پخش آثارشان همراه مخاطبان می‌شود. «ساز من» جمعه‌ها ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود.

«صدا باز» یک دورهمی رادیو صباست که پنجشنبه شب‌ها مهبد قناعت پیشه میزبان هنرمندان عرصه صدا می‌شود و در یک گفتگوی صمیمی‌ با بخش‌های متنوع چالش‌های مختلف این هنرمندان در عرصه‌های مختلف گویندگی، اجرا، نوازندگی و خوانندگی را بیان می‌کند.
این برنامه پنجشنبه‌ها ساعت ۲۰ به صورت زنده به تهیه کنندگی الهه سلحشور پخش می‌شود.

برنامه عصرگاهی «عصرصبا» که با رویکرد اطلاع رسانی و شهروندی همراه مخاطبان بوده، از اول اردیبهشت در فضایی شادتر و پر انرژی‌تر پخش می شود. این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ به تهیه کنندگی محمد حسین خسروجردی تقدیم مخاطبان می‌شود.

برنامه موسیقی محور «صباهنگ» که شنبه تا چهارشنبه راهی آنتن می‌شد، از روز شنبه با تغییر زمان پخش ساعت ۲۱ در طرح و قالب جدید به تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر پخش می‌شود.

علاقه‌مندان با مراجعه به سایت رادیویی صبا می‌توانند از تغییرات زمان پخش دیگر برنامه‌های این شبکه مطلع شوند. رادیو صبا روی موج اف ام ردیف ۱۰۵،۵ مگاهرتز پخش می شود .

 

دیگر خبرها

  • پنج علت ریزش مو در زنان
  • سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟
  • عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش
  • موج جدید اخراج‌ها در گوگل
  • ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در راستای رفع موانع فرزندآوری
  • گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند
  • فیلم/ آخرین تغییرات آب و هوایی در کشور
  • تغییرات در مدیریت هواپیمایی ایران ایر؟!
  • تغییرات در مدیریت هواپیمایی ایران ایر
  • رادیو صبا با برنامه‌ها و تغییرات جدید