Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران، چند روز قبل گزارشی از باشگاه‌ها خبرنگاران منتشر شد که در آن به تعطیلی پالایشگاه‌های غلات پرداختیم. ۵ ابر کارخانه کشور به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شدند. پالایشگاه‌هایی که مواد اولیه صد‌ها کارخانه فعال در کشور را تامین می‌کنند، اما سامانه بازارگاه سهمیه‌ای برای آن‌ها در نظر نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اکبر نصیری، مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها روز ۱۷ آبان و در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از تعطیلی این کارخانه‌ها خبر داد و گفت: تا قبل از ایجاد سامانه بازارگاه، خرید‌های خود را از بازار و وارد کنندگان انجام می‌دادیم، اما بعد از ایجاد سامانه بازارگاه برای صنایع دسترسی ایجاد نشد و متولیان امر با خود نگفتند که این صنایع مواد اولیه خود را باید از کجا تامین کنند. متاسفانه از اسفند سال ۹۸ و با راهاندازی سامانه بازارگاه مصرف ذرت در بخش صنعت با ممنوعیت‌هایی رو به رو شده است و اکنون کارخانجات پالایشگاهی در بلاتکلیفی قرارگرفته اند.

نصیری تاکید کرد: طی ۸ ماه گذشته پیگیری‌ها و مکاتبات متعددی با مسئولان وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به عمل آمده است و در نهایت در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ در کارگروه ستاد تنظیم بازار به منظور جلوگیری از از ۲ نرخی شدن نهاده ذرت تامین ارز ذرت مصارف صنعتی نیز با نرخ ارز ۴۲۰۰۰ ریال انجام و سازمان حمایت نسبت به محاسبه ما به التفاوت به ازاء هر کیلوگرم ۱۰.۰۰۰ ریال جهت صنعت دریافت کنند.

او تشریح کرد: این باعث شده که صنایع برای ادامه حیات خود مجبور شوند با قیمت چندین برابری از بازار آزاد ذرت خریداری کنند و در نهایت محصول خود را گران‌تر بفروشند که این حرکت باعث فشار به مردم می‌شود. موضوع به وزارت خانه‌های ذیربط در تاریخ‌های ۲۳/۰۶/۱۳۹۹ و ۰۳/۰۷/۱۳۹۹ ارسال شده است، ولی متاسفانه تاکنون کد صنعت در سامانه بازارگاه برای پنج شرکت پالایشگاهی فعال نگردیده و به دلیل عدم امکان تامین ذرت مصرفی ناچار به تعطیلی واحد‌ها شده که با این تعطیلی علاوه بر خواب سرمایه‌های ملی کشور بیکاری پرسنل و قطعاً در صنایع مصرفی مشکلات غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.

پیگیری‌های ما ادامه پیدا کرد و چند روز بعد از این پیگیری‌ها خبر تفاهم وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد. محسن صفدری مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان و درباره تخصیص سهمیه به این شرکت‌ها اظهار کرد: به منظور جلوگیری از واحد‌های تولید کننده فروکتوز که با سرمایه گذاری زیادی راه اندازی شدند و همچنین جلوگیری از ایجاد دوگانگی در قیمت ذرت، مقرر کردیم تا پایان سال ۹۹ به میزان ۴۰۰ هزار تن ذرت با ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شود.

او ادامه داد: این موضوع در فرآیند تایید ستاد تنظیم بازار قرار گرفت و در روز ۲۶ آبان امسال به تصویب رسید.

با تصویب این خبر وزارت جهاد کشاورزی موظف شد به این ۵ پالایشگاه کد سامانه بازارگاه را اختصاص داده و مواد اولیه مورد نیاز ان‌ها را تامین کند، اما این پالایشگاه‌ها هنوز تعطیل هستند. کد بازار گاه به ان‌ها اختصاص پیدا نکرده و تعطیلی آن‌ها کماکان ادامه دارد.

پیش از این هشدار داده بودیم که تعطیلی این کارخانه‌ها به معنای کاهش مواد اولیه چندین کارخانه و ایجاد اختلال در فرایند تولید است. حالا تعطیلی ۵ پالایشگاه غلات کشور به حدود ۳ هفته رسیده و مشکلات ناشی از این تعطیلی‌ها آغاز شده است. از تولید کنندگان کاغذ، مقوا و الکل گرفته تا روغن، شکلات و انواع شیرینی تحت تاثیر تعطیلی این کارخانه‌ها قرار گرفته‌اند.

پالایشگاه های غلات در کدام صنایع کاربرد دارند؟

مدیر عامل یکی از پالایشگاه‌های غلات نسبت به احتمال وقوع این کمبود اخطار داده بود و بیان کرد: صنعت دانش بنیان پالایشگاه غلات بر پایه ذرت از صنایع بنیادی و کاربری‌های فراگیر در صنایع الکل سازی، دارویی، خمیر مایه، غذای کودک، صنایع کاغذ و کارتن سازی، نساجی، آنزیم‌های دامی، خوراک انسانی، خوراک دام وطیور، تولید اسید سیتریک، سوربیتول، مالتودکسترین و... است.

حالا این اخطار رنگ و بوی تحقق به خود گرفته است و صنایع مختلف با مشکل مواد اولیه مواجه شده‌اند. ادامه بی توجهی به این موضوع بدون شک برای بازار‌های کشور و بخش‌های مختلف تولید مشکل ساز خواهد شد. ده‌ها شرکت خبر ایجاد این کمبود‌ها و مشکلات ناشی از تعطیلی پالایشگاه‌های غلات را به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و معاونت صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند، اما تا به امروز تغییری در وضعیت این شرکت‌ها ایجاد نشده است.

اطلاعات به دست آمده از منابع مطلع حاکی از آن است که واحد‌های مرغداری ذرت دریافتی خود را به جای استفاده در پرورش مرغ با قیمت بازار آزاد در اختیار این پالایشگاه قرار داده‌اند و این کارخانه‌ها هم با توجه به نیاز شدیدی که به ذرت داشتند اقدام به خریداری آن‌ها کرده‌اند. همین موضوع به یکی از دلایل اصلی کاهش تولید مرغ و در نهایت اختلال در بازار این محصول تبدیل شد.

از جمله شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از طریق این شرکت‌ها تامین می‌کردند و امروز با اختلال در تامین مواد اولیه مواجه شده‌اند می‌توان به سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا ایران، شرکت تعاونی گز و شیرینی استان اصفهان، شرکت‌های تولید کننده نشاسته ذرت، تولید کنندگان انواع شکلات، انجمن تولید کنندگان اتانول، تولید کنندگان مواد ضدعفونی کننده، تولید کنندگان روغن ذرت، شرکت‌های تولید دارو، شرکت‌های تولید کیک و بیسکوئیت اشاره کرد.

کارخانه ای که بعد از افتتاح توسط رئیس جمهور تعطیل شد!

نکته جالب توجه آنجاست که یکی از این شرکت‌ها حدود ۴ ماه قبل و به صورت ویدیو کنفرانسی توسط رئیس جمهور افتتاح شد. حالا ۴ ماه بعد از افتتاح این ابرکارخانه تعطیل شده است. نتیجه تفاهم بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی  را بار‌ها  پیگیری کردیم، اما هر بار مسئولات وزارت صمت ما را به وزارت جهاد کشاورزی ارجا دادند و مسئولان این وزارتخانه هم هنوز حاظر به پاسخگویی درباره این موضوع نشدند.

هزاران میلیارد سرمایه، هزاران نفر کارگر، و صد‌ها کارخانه تولیدی چشم انتظار راه اندازی دوباره این پالایشگاه‌ها هستند. تعطیلی این ۵ کارخانه به بیش از ۲۵ روز رسیده و گویا این اختلال بزرگی در صنعت ایجاد شده چندان اهمیتی برای مسئولان ندارد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پالایشگاه های غلات سامانه بازارگاه کارخانه ها تولید کنندگان پالایشگاه ها شرکت ها مواد اولیه وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در ۳۰ فروردین

 مدیر امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: کاخ عالی‌قاپو اصفهان فردا پنجشنبه ۳۰ فروردین به‌دلیل نصب حفاظ‌های شیشه‌ای تعطیل است.


ساغر حمیدی با بیان اینکه این عملیات از عصر امروز آغاز شده و تا فردا ادامه دارد، افزود: حفاظ‌های شیشه‌ای در راه‌پله‌های شاهی کاخ عالی قاپو و به‌منظور حفاظت از دیوارنگاره‌های این عمارت، نصب خواهد شد.


او  با بیان اینکه مرمت راه‌پله‌های شاهی کاخ عالی قاپو از دی سال گذشته آغاز شده است، ادامه داد: عملیات مرمت این مجموعه همزمان با فعالیت ستاد نوروزی به‌طور موقت تعطیل شد.


کاخ عالی قاپو یکی از مهمترین بنا‌های تاریخی و گردشگری اصفهان است.


این کاخ  ورودی دولتخانه صفوی بوده که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف الله  قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در ۳۰ فروردین
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • اجرای طرح کیفیت بخشی محصولات سنگین، اولویت پالایشگاه بندرعباس است
  • پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور
  • تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی
  • ساخت دومین پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر