Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد شاه‌سنایی، پژوهشگر انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید مدرس، نماینده‌ای در تراز انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: شهید آیت الله مدرس برجسته‌ترین نماینده مجلس در دوران مشروطه و مجالس بعد از آن و از مفاخر دینی و سیاسی تاریخ ایران است که به حق نقش تأثیرگذار ایشان به‌عنوان فقیهی توانا و سیاستمداری آگاه به زمان به‌گونه‌ای بود که با اندیشه، بیان و رفتار خویش، الگویی مؤثر و بی‌نظیر از خود برجای گذاشته به‌طوری که سیره سیاسی ایشان همواره به‌عنوان الگویی برای مسؤولان نظام و نمایندگان مجلس خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: در میان شخصیت‌های معاصر، هیچ‌کس را همچون ایشان سراغ نداریم که به این اندازه مورد توجّه و احترام امام خمینی قرار گرفته باشد. بدون تردید شخصیت آن فقیه توانا و سیاستمدار آگاه، فراتر از اوصاف نماینده مجلس بود وی با اندیشه، بیان و رفتار خویش، سطح توقع جامعه را از نمایندگی مجلس دو چندان ساخت و الگویی بر جا گذاشت که برای سال‌های سال، ملاک و معیاری روشن در سنجش شخصیت نمایندگان ملت به شمار خواهد رفت.

شاهسنایی تصریح داشت: ایشان در پنج دوره نمایندگی مجلس ویژگی‌های برجسته‌ای از خود به یادگار گذاشتند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان ویژگی‌های نماینده در تراز انقلاب اسلامی نام برده و از هر جهت به‌عنوان اسوه و نمونه‌ای برای سیاستمداران امروزی مورد استفاده قرار گیرد. میزان دارایی مدرس که پس از شهادت وی مشخص شد پژوهشگر انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر اذعان داشت: شهید مدرّس در دوران حیات خود، در میان همه اقشار ازجمله نمایندگان مجلس و مسؤولان کشور جایگاه ویژه‌ای داشت، اما او هیچ گاه از این جایگاه و موقعیت استفاده شخصی ننمود و همواره برای رفع مشکلات مردم و جامعه کوشیده است، روح بزرگ مدرّس، مناعت طبع و بی‌اعتنایی او به دنیای فانی از او انسانی وارسته و پاک ساخت که همین ویژگی سبب شد تا در اوج قدرت و محبوبیت دست از زندگی ساده و بی‌آلایش خود بر ندارد و بتواند در مسیر حق و حقیقت گام بردارد به گونه‌ای که همه مورّخان دارایی او را پس از شهادت بسیار اندک نوشته‌اند. مسیری که در آن خون وزیر و وکیل، رعیت و فقیر یک رنگ است او شهامت و شجاعت ایشان را از جمله ویژگی حائز اهمیت و همچنین عامل پیروزی او در بسیاری از عرصه‌ها دانست و بیان داشت: وی تنها در مقابل خدا تواضع می‌کرد و از دیگران واهمه‌ای نداشت، سخن حق خود را از هر تریبونی که لازم بود، بیان می‌کرد، شاه، وزیر و وکیل نزد او با رعیّت و فقیر، تفاوتی نداشت لذا مطابق عقیده و براساس قوانین اسلامی سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، زمانی که همه از رضاخان سردار سپه ترس و وحشت داشتند، شهید مدرّس با چند نفر از گروه اقلیت مجلس، مانند طوفانی سهمگین در برابر سیاست‌های خصمانه، ضد دینی و ضدمردمی او ایستادگی می‌کرد همچنین گاهی یک تنه به مخالفت رضاخان می‌پرداخت و برای عملی شدن عقیده‌اش، ترسی از زندان و تبعید و مرگ نداشت. نماینده مردمی که انعطاف‌ناپذیری او زمامداران را سر در گریبان می‌کند شاهسنایی اضافه کرد: شهید مدرس در مقابل زورگویان با تمام وجود می‌ایستاد؛ به گونه‌ای که دشمنان هیچ‌گاه نمی‌توانستند او را از ادامه راه حقی که برگزیده بود، باز دارند، این انعطاف ناپذیری مدرس در مقابل زمام داران، موجب سردرگمی و تعجّب آنان شده بود، یکی از تاریخ نویسان معاصر می‌گوید: به خاطر دارم که یکی از زمام‌داران سابق به من گفت: «با مدرس چه می‌توانم بکنم، نه پول می‌گیرد که به او پول بدهم، نه والی و وزیر می‌شود که او را تطمیع نمایم؛ ناگزیرم با او راه بیایم و نظریات صحیح او را قبول کنم». تفکر انقلابی که در آن، ژن برتر و آقازادگی جایگاه ندارد پژوهشگر انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر متذکر شد: مدرس منادی عدالت بود و با هرگونه تبعیض و امتیاز طلبی مخالفت می‌کرد، او هرگز راضی نمی‌شد کسی از امتیاز بیشتری در مقایسه با دیگران برخوردار شود به‌گونه‌ای که آخرین فرزند او که بسیار به وی علاقه داشت بیمار شد، پزشک اصرار کرد که باید این فرزند به منطقه‌ای که آب و هوای خوشی دارد برود، شاید معالجه مؤثر واقع شود، اما شهید مدرس در جواب فرمود: «همه فرزندان این مملکت، فرزندان من هستند. نمی‌پسندم که فرزند من به جای خوش آب و هوایی منتقل شود و دیگران در محیط گرم تهران یا جا‌های دیگر در شرایط سخت به سر برند، مگر اینکه برای همه آنان چنین شرایطی فراهم شود».

او استقامت و پایداری در راه حق را از دیگر ویژگی‌های این فقیه و نماینده مردم در مجلس شورای ملی بیان کرد و افزود: شهید مدرس با همه تلاش‌ها و نقش‌های ارزنده‌ای که در مقطعی حساس و مهم عهده‌دار شده بود، در تاریخ معاصر بسیار غریب بود و تاریخ نگاران وابسته به دستگاه پهلوی در تلاش بودند نام و خاطره‌اش به بوته فراموشی سپرده شود.

پژوهشگر انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر افزود: کسی که این شهید و شیوه فکری‌اش را به طور جدی مطرح کرد، امام خمینی بود که در سخنان و پیام‌های خویش، از ایشان فراوان یاد می‌نمود. هنگامی که طرح نخستین اسکناس جمهوری اسلامی را خدمت امام بردند، ذیل تصویر آن مجتهد مبارز نوشت: «سزاوار است اولین اسکناس که در ایران به طبع می‌رسد، عکس اولین مرد مجاهد در رژیم منحوس پهلوی باشد».
مقابله با ظلم داخلی و خارجی از اهداف مبنایی نماینده مردم در مجلس شاهسنایی در تشریح ویژگی ظلم‌ستیزی آیت‌الله مدرس به‌صورت تیتروار پرداخت و اذعان داشت: در تاریخ زندگی شهید مدرس موارد زیادی از ظلم ستیزی و مبارزه با ظلم و ستم و بی‌عدالتی به چشم می‌خورد که می‌توان به برخی از آن‌ها همچون، مبارزه مستمر و دائم با رضاخان و سیاست‌های او و کلید زدن استیضاح او در مجلس، مبارزه با ظلم مالکان زمین‌های بزرگ و افراد صاحب نفوذ اصفهان، مبارزه با ظل السلطان حاکم ستمگر اصفهان، جلوگیری از برنامه‌ریزی حساب شده میلسپو مستشار آمریکایی برای در دست گرفتن کامل امور مالیاتی ایران و اقدام برای حذف اختیارات وی و همچنین مخالفت با انعقاد قرار داد استعماری سال ۱۹۱۹ بین کاکس، وزیر مختار انگلیس و وثوق الدّوله، نخست‌وزیر ایران، حمله به سیاست‌های انگلیستان در خصوص اقدامات آن‌ها در عراق و انتقاد شدید از سکوت سایر نمایندگان مجلس و انفعال آنان در مقابل ظلم حکومت به مردم، موضع‌گیری در خصوص قیام وهابی‌ها و ایجاد حوادث مدینه اشاره کرد.

او افزود: بازخوانی و بازنگری مبانی انقلابی در هر زمان پیرامون مسؤولیت پذیری و انجام وظیفه در نظام جمهوری اسلامی نیازی است انکار ناپذیر، چراکه در نظام جمهوری اسلامی بحث ریاست و سروری در ارکان حکومت و دولت مطرح نیست، بلکه به فرموده امام راحل، هر چه صاحب منصب ارشد باشد باید بیشتر خدمتگزار باشد.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر گفت: صفاتی همچون شجاع بودن، عدم وابستگی به احزاب، گروه‌ها و افراد مختلف و همچنین بیگانه بودن با تجمل و تشریفات در کنار تجربه، علم، تعهد اگر با تقوا الهی همراه شود، می‌تواند حلال مشکلات و الگویی برای جهانیان باشد که به حق، شهید آیت الله مدرس را می‌توان الگوی مسوول انقلابی و نظام اسلامی دانست.   انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاریخ ایران مجلس شورای اسلامی آیت الله مدرس گونه ای شهید مدرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده حزب‌الله در تهران: ضربات ایران به رژیم صهیونیستی تحولی بزرگ است

نماینده حزب‌الله لبنان در تهران با بیان این‌که ضربات اخیر جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی تحول بزرگی است، گفت: ابعاد و نتایج این ضربه مهلک به تدریج روشن‌می‌شود. نکته مهم این است که در جریان این تحولات شاهد عقب‌نشینی غربی‌ها برای حمایت از رژیم صهیونیستی هستیم. 

به گزارش ایسنا، سید عبدالله صفی‌الدین نماینده حزب‌الله لبنان در تهران در «نشست تخصصی بازتاب و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی تنبیه رژیم صهیونیستی» با بیان این‌که نتایج پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی به مرور زمان روشن‌تر می‌شود، اظهار داشت:  نتایج حمله ایران روز به روز روشن‌تر می‌شود و در آینده نزدیک لمس می‌کنیم و به‌عنوان زندگی روزمره ما خواهد شد. 

وی یادآور شد: در  جنگ ۳۳ روزه انبار آمریکا در قبرس و در لندن خالی شد، یعنی آن چیزی که الان بر سر مردم غزه ریختند همین مقدار را بر سر مردم لبنان ریختند،‌ نهایتا مقاومت پیروز شد. 

نماینده حزب الله لبنان در تهران با تاکید بر این‌که شاهد مرحله حساس در تاریخ رژیم صهیونیستی و تثبیت بازدارندگی هستیم، گفت: ما روز به روز شاهد قدرت حزب الله هستیم، توان حزب الله کمتر از یک یا دو کشور نیست، لبنان قدرت بزرگی شد و قبل از جنگ با حزب الله حتما رژیم صهیونیستی مجوز کامل را از آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای دریافت می‌کند و قطعا طبق محاسبات آنان شکست می‌خورند. 

صفی‌الدین همچنین بیان کرد: رژیم صهیونیستی در ۱۹۰ روز چه کرد؟ غزه را نابود و ویران کرد،‌ مردم را کشت،‌ نتیجه‌اش این بود که اولا خسارت‌های زیادی را دیده و دیگر این که حمایت جهان را ندارد علاوه بر این روحیه ارتش اسرائیل از بین رفت، ارتشی که ادعا دارد، با حمایت غربی‌ها نتوانست کاری انجام دهد و از نظر نظامی نتیجه‌ای به دست نیاورد، به همین دلیل چون به اهداف‌شان نرسیدند در پی حمله به رفح هستند. 

وی در ادامه با تاکید بر این‌که ضربات اخیر جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی تحول بزرگی است، اظهار داشت: آنچه اتفاق افتاد یک تحول مهم و سرنوشت ساز است که ابعاد و نتایج این ضربه مهلک به تدریج روشن‌می‌شود. نکته مهم این است که در جریان این تحولات شاهد عقب نشینی غربی‌ها برای حمایت از رژیم صهیونیستی هستیم. 

نماینده حزب الله لبنان در تهران یادآور شد: قبل از انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی دارای سه پایگاه مهم در ایران،‌ ترکیه و عربستان بود، که با پیروزی انقلاب اسلامی،‌ پایگاه اول را از دست داد، بعد از آن ترکیه نیز متوجه شد آمریکا از هیچ کس جز اسرائیل حمایت نمی‌کند و تلاش کردند تا به خودشان متکی باشند. در مورد پایگاه سوم یعنی عربستان نیز محمد بن سلمان در جریان جنگ یمن متوجه شد که آمریکایی‌ها پشتش را خالی کردند بنابراین معتقد است با پول می‌توان به خود تکیه کرد. 

صفی‌الدین در پایان خاطرنشان کرد: واقعا اکنون ما درون تئوری امام خمینی(ره) که اسرائیل باید نابود شود، قرار داریم و حرکتی هم که جمهوری اسلامی ایران انجام داد تثبیت معادله بود مبنی بر این‌که هر عملی علیه ایران را پاسخ می‌دهد. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • انصراف نمایندگان از طرح سوال وزیر کار
  • تشدید مجازات سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان
  • روایتی از زندگی پربار آیت الله مروج،عالم برجسته اردبیلی
  • نماینده حزب‌الله در تهران: ضربات ایران به رژیم صهیونیستی تحولی بزرگ است
  • ۲۶ فروردین یوم الله جدید در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی است
  • زیرساخت های حیاتی اسرائیل زیر ذره بین ایران /مراقب نفوذی‌ها باشیم /‏زمین کارزار ما تل‌آویو است /واکنش نمایندگان به عملیات وعده صادق
  • شاهنامه کاملاً تاریخ محض است
  • «همایش بزرگمهر حکیم» با حضور اساتید برجسته برگزار شد
  • نمایندگان مجلس: هنوز ⁧ایران⁩ را نشناخته‌اید، این تنها یک سیلی بود
  • حمایت نمایندگان مجلس از «شلیک به قلب رژیم صهیونیستی»