Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه خواستار خودداری آمریکا از استقرار سلاح هسته ای در کشورهای متحد خود شد که قدرت هسته ای محسوب نمی شوند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دولتی تاس، ریابکوف امروز (دوشنبه) در یک همایش سیاسی وبیناری در این مورد به آمریکا هشدار داد و یادآورشد: بدیهی است که این مساله منجر به بی ثباتی اوضاع می شود و علاوه بر آن ریسک های جدید پدید می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام ها (استقرار سلاح هسته ای در کشورهای غیرهسته ای) نقض بندهای اول و دوم پیمان منع انتشار سلاح هسته ای است.

وی گفت: ما امیدواریم که آمریکا از استقرار سلاح هسته ای در کشورهای غیرهسته ای متحد خود و آموزش هسته ای نظامیان این کشور که نقض پیمان ان. پی. تی محسوب می شود، صرف نظر می کند.   

به گفته ریابکوف، مسکو نگران مفاد سند جدید سیاست هسته ای آمریکا ازجمله درباره استقرار کلاهک های هسته ای با سطح پایین مهمات است. این مساله حد نصابی را که پس از آن می توان سلاح هسته ای بکار گرفت پایین می آورد. در عمل شاهد بازگشت نظریه جنگ هسته ای محدود هستیم.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم که دکترین نظامی آمریکا ۵۰ سال عقب بازگشته است و در آن زمان معتقدند که بکارگیری سلاح هسته ای یکی از حالت های جنگ های تاکتیکی است.

ریابکوف گفت: روسیه بروز این گونه تهدید را بسیار جدی می گیرد و برای پیشگیری از وضعیتی که ممکن است منجر به جنگ اتمیشود تلاش می کند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مامعتقدیم که سلاح هسته ای صرفا سلاح برای ترساندن است و تنها هدف آن دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشور است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که جنگ اتمی را نمی توان برد و آن را نمی توان طولانی کرد. و باید در فرمت دوجانبه و چند جانبه تاکید کرد که نباید اجازه وقوع جنگ اتمی داد.

ریابکوف یادآورشد: ما اطمینان داریم که امکانات قراردادهای دوجانبه با آمریکا در عرصه تسلیحاتی هنوز به پایان نرسیده است.

وی در این باره بر لزوم ازسرگیری رایزنی های تسلیحاتی روسیه و آمریکا و باز گذاشتن باب مذاکره درعرصه کنترل تسلیحات بین مسکو و واشنگتن تاکید کرد.

تمدید پیمان استارت-۲

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما بر این باوریم که تمدید پیمان استارت-۲ برای ادامه کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی فرست بدست آوردن زمان برای مذاکره در مورد آینده کنترل تسلیحات را می دهد.

 اعتبار استارت-۲ روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ بسر می رسد.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده روسیه ایالات متحده آمریکا تسلیحات هسته ای مشرق ریابکوف واشنگتن استارت نو پیمان استارت استقرار سلاح سلاح هسته ای استارت ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۴۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

نخست‌وزیر اوکراین با بیان اینکه اگر اوکراین در جنگ خود با روسیه شکست بخورد، «جنگ جهانی سوم» رخ خواهد داد، از کنگره آمریکا خواست تا لایحه کمک‌های خارجی را که مدت‌هاست مسکوت مانده است، تصویب کند.

به گزارش مشرق، «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه‌ای گفت که «با ملاحظه‌کاری، خوش‌بین» است که قانونگذاران آمریکایی بتوانند آن لایحه داغ مورد مناقشه را که ۶۱ میلیارد دلار به کی‌یف اختصاص می‌دهد، در نهایت تصویب کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز شنبه در مورد این بسته رای‌گیری کند. این پیشنهاد شامل تامین مالی برای رژیم صهیونیستی و همچنین هند و اقیانوس آرام است. روسیه می‌گوید هرگونه کمک تازه آمریکا به اوکراین تفاوتی در میدان جنگ ایجاد نخواهد کرد، زیرا وضعیت در خط مقدم برای کی‌یف «نامطلوب» به نظر می‌رسد.

درباره کمک‌های امنیتی ایالات متحده، نخست‌وزیر اوکراین چهارشنبه در واشنگتن طی مصاحبه با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اشاره به اینکه پول هر چه قدر هم زود برسد، باز هم دیر است، گفت: ما دیروز به این پول نیاز داریم، نه فردا، نه امروز.

او افزود: اگر از ما محافظت نکنید، اوکراین سقوط خواهد کرد... بنابراین سیستم جهانی و امنیت جهانی نابود خواهد شد و همه جهان باید یک سیستم امنیتی جدید پیدا کنند.

نخست‌وزیر اوکراین افزود: یا درگیری‌های زیادی رخ خواهد داد، بسیاری از این نوع جنگ‌ها، و در نهایت می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

این اولین بار نیست که اوکراین چنین هشدار نگران‌کننده‌ای در مورد عواقب شکست احتمالی خود صادر می‌کند. سال گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که اگر روسیه در مناقشه پیروز شود، می‌تواند بعدا به لهستان حمله کند و جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

اما مقامات کرملین چنین ادعاهایی را به سخره گرفته‌اند و آن را ترساندن غربی‌ها می‌دانند. ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهادات مبنی بر اینکه روسیه ممکن است به‌روزی به اروپای شرقی حمله کند را «کاملا بیهوده» خوانده و رد کرد. روسیه هرگز به کشوری در داخل ناتو که شامل لهستان هم می‌شود، حمله نکرده است. پیمان دفاع جمعی ناتو به این معناست که حمله به یک عضو، حمله به همه است.

در مصاحبه روز چهارشنبه، از نخست‌وزیر اوکراین در مورد ادعای اخیر مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مبنی بر آلوده شدن اعضای حزب خود به تبلیغات روسیه سوالی پرسیده شد. شمیهال گفت: ما باید درک کنیم که اطلاعات نادرست و پروپاگاندا در اینجا، در ایالات متحده بر بسیاری از مردم، در اتحادیه اروپا بر بسیاری از افراد، مانند اوکراین تأثیر می‌گذارد.

مخالفان از جناح راست حزب جمهوری خواه، ماه‌هاست که کمک احتمالی به اوکراین را مسدود کرده‌اند. برخی از این قانونگذاران با ارسال ده‌ها میلیارد دلار کمک به خارج از کشورشان، بدون تصویب بودجه‌ای برای امنیت مرزی ایالات متحده و مکزیک مخالفت کرده‌اند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • وزیر امور خارجه روسیه: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در حال گسترش است
  • اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • کشته شدن 1000 نیروی نظامی اوکراین در حملات روسیه/هشدار گروسی نسبت به وقوع حادثه اتمی در نیروگاه زاپوروژیا