Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آش ماسوآ یکی از آش‌های سنتی استان لرستان است. این آش در شهر‌های بروجرد استان لرستان و شهر دزفول استان خوزستان طرفداران زیادی دارد و طرز تهیه در این دو شهر نیز بسیار نزدیک به هم است. ماسوا در اصل به معنی ماست با بوده که با به معنی آش میباشد و، چون در گویش کردی و لری در بسیاری از کلمات “ب” را “و” میگویند مثلا آب رو میگویند” آو” پس “ماست با” میشه “ماست وا” و حرف “ت” هم به قرینه‌ی لفظی حذف شده و می‌شود ماسوا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس ماسوا همون آش ماست یا دوغ هست. البته می‌توان به جای ماست و دوغ از کشک هم استفاده کرد.

معمولا، چون آش با کشک راحت‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود ما در اینجا این آش را با کشک برای شما توضیح می‌دهیم. کشک همانند دوغ و ماست یکی از فرآورده‌های فرعی شیر می‌باشد که از جوشاندن و گرفتن کره دوغ پدید می‌آید. میزان انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو کالری می‌باشد که می‌تواند به عنوان یکی از تامین کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. کشک به عنوان یک غذای مقوی گرسنگی را کاهش داده و حجم کمی از معده را اشغال می‌کند. از کشک به عنوان یک افزودنی به غذا‌هایی مانند آش رشته، آش جو، کشک بادمجان و حلیم بادمجان یا به عنوان ماده‌ی اولیه در کله جوش استفاده می‌شود. کشک یک غذای نفاخ و سفت کننده روده است. سعی کنید به همراه کشک از نعنای خشک استفاده کنید. کشک دارای مقادیر فراوان پیش ساز گلوتاتیون است. این مواد به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شوند. خواص مهم گلوتاتیون در کنترل رادیکال‌های آزاد موجب پیشگیری از سرطان‌ها، کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر سلول‌ها می‌شود. به بیماران سرطانی بعد از هر وعده غذا ۲تا ۳ قاشق کشک پاستوریزه بخورانید. از انواع دیگر آش می‌توان به: ماسوا (آش دوغ) ایلام، آش دوغ ارومیه و آش دوغ اردبیل اشاره کرد.

مواد لازم

پیاز متوسط: ۱ عدد
بلغور گندم: نصف پیمانه
نخود: نصف پیمانه
لوبیا سفید: نصف پیمانه
اسفناج: نیم کیلو خرد شده
کشک ساییده: ۵ قاشق غذاخوری
روغن گیاهی: به مقدار لازم
سیر: به مقدار لازم
نعناع خشک: به مقدار لازم
فلفل: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی؛ از خورش پرتقال و آش گوشت خوشمزه به روش شهر‌های مختلف تا اسنک سیب زمینی و ژله مخصوص شب یلدا + تصاویر

طرز تهیه

ابتدا حبوباتی را که از قبل خیس کرده ایم با مقداری آب می‌پزیم.

پس از پخت حبوبات بلغور را که از قبل خیس کرده ایم در حبوبات پخته شده می‌ریزیم تا پخته شود.

پس از حدود ۲ ساعت که حبوبات و بلغور خوب پخته شد سبزی را خرد کرده به آن اضافه می‌کنیم.

در آخر کشک، پیاز داغ و زردچوبه، نمک و فلفل را به مواد اضافه می‌کنیم.

پس از اینکه همه مواد را با هم مخلوط کردیم حدود ۱ ساعت یا کمتر بستگی به پخت سبزی دارد اجازه می‌دهیم آش بپزد و به قوام مورد نظر برسد پس آن می‌توانید سرو کنید.

منبع:  غذالند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه

قهرمان شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طی روزهای اخیر نمایندگان تعزیرات حکومتی کرمانشاه به همراه بازرسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی به صورت شبانه بازدیدی از محل کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه داشتند.

وی افزود: در این بازدید مقدار ۵۲۶ کیلوگرم سنگ‌دان و ۲۳۵ کیلوگرم گوشت مرغ به صورت ران و سینه بدون تاریخ تولید و انقضا در بسته‌های نایلونی منجمد کشف شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این بازرسی بیش از ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ ضبط شد، خاطر نشان کرد: نسبت به حمل، امحاء و معدوم سازی این مقدار لاشه توسط نماینده دامپزشکی اقدام شد.

شاهی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی و… مراتب را از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات یا ۱۲۴ صمت اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

کد خبر 6087079

دیگر خبرها

  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • حکم قرض به شرط پرداخت مبلغ اضافه
  • بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید
  • ضبط ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه
  • لعاب دار کردن قورمه سبزی ؛ اندازه دقیق سبزی قورمه برای یک کیلوگرم چقدر است؟ | ترفندهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی
  • عوارض جدی مصرف زیاد دارچین
  • آموزش و طرز تهیه مرغ سوخاری ترد و خوشمزه (فیلم)
  • آلرژی و حساسیت فصلی رو به این میوه کوچک و خوشمزه بسپارید
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم