Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@00:35:45 GMT

یک شهر بی‌حاشیه

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۴۹۵۹

یک شهر بی‌حاشیه

توزیع متوازن امکانات و خدمات بین مناطق مختلف یک کشور و رعایت عدالت در این زمینه، اقدامی است شایسته که از انباشت جمعیت در شهرها و پیرامون آن‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر به همین چهارچوب محدود پیرامون ما ختم نمی‌شود. آن سوی هیاهوی شهر، پشت این دیوارهای بتنی، اندکی دورتر، مردمانی زندگی می‌کنند که در و دیوار خانه‌هایشان از سنگ و چوب و حلبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان به امید روزگاری بهتر، خانه و سرپناه خود را رها کرده‌اند و راهی شهرهای بزرگ شده‌اند، اما نه‌تنها روزگار بهتری نیافتند، آنچه را که داشتند هم از کف دادند و مجبور شدند به جای شهرنشینی، حاشیه‌نشینی اختیار کنند. سمنان از شهرهای فلات مرکزی ایران است که به گفته مسئولان اجرایی آن تاکنون از آسیب حاشیه‌نشینی در امان مانده است، اما مناطق محرومی دارد که وجود آن‌ها زنگ خطری برای امروز و آتش زیر خاکستری برای آینده آن محسوب می‌شود.

حاشیه‌نشینی زاییده شهرنشینی

میر بینایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با تاکید بر ضرورت شناخت ویژگی‌های حاشیه‌نشینی و تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این مناطق، عنوان می‌کند: یکی از معضلات رشد شهرنشینی در کشورهای جهان سوم، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است.

او می‌افزاید: رشد شتابان شهرنشینی و افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها، معضل حاشیه‌نشینی و اسکان غیر رسمی در شهرها را ایجاد کرده است و به تناسب آن، موجب گسترش نابهنجاری‌هایی در شهرها شده است، لذا شناخت تأثیر حاشیه‌نشینی بر ایجاد و افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: یا دیدگاه خوش‌بینانه باید بگوییم در استان سمنان پدیده حاشیه نشینی وجود ندارد، اما در مقابل در مناطق جنوبی و یا کم‌برخوردار بعضی شهرها معضلاتی وجود دارد که باید رفع شود، زیرا در مناطق محروم و کم‌برخوردار شهر و یا استان سمنان به دلیل کم‌توجهی مسئولان فقر مالی، کمبود امکانات و فقر فرهنگی ایجاد شده است.

بینایی با تاکید بر ضرورت توانمندسازی مناطق محروم و کم‌برخوردار شهر و استان سمنان، عنوان می‌کند: منظور از توانمندسازی اینگونه محلات این است که با ایجاد زیرساخت‌ها شرایطی فراهم کنیم که ساکنان این مناطق در زمینه‌های کالبَدی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی احساس امنیت کنند و تمام ابعاد زندگی آنان مورد بازنگری قرار گیرد.

تشکیل انجمن توسعه در ۴۳ محله

وی خاطرنشان می‌کند: در حدود پنج سال اخیر در ۴۳ محله کم‌برخوردار و حاشیه‌ای شهرها «انجمن توسعه محله» تشکیل و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق تلاش زیادی انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان ادامه می‌دهد: برای هر یک از این محلات، سند توسعه با افق پنج ساله تدوین شده است تا با آمایش منطقه‌ای نیازهای این مناطق بیشتر مشخص شود.

بینایی می‌گوید: کمبودها را باید با کمک شهروندان رفع کنیم، زیرا متأسفانه دیدگاه توسعه‌ای مدیران و مسئولان دولت‌محور و مبتنی بر نگاه سلسله‌مراتبی است، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از نیازهای شهروندان از منظر مدیران دور بماند، پس برنامه توسعه محلات باید با کمک شهروندان تهیه و تدوین شود.

او می‌افزاید: اگر از دیدگاه توسعه به مناطق حاشیه نشینی نگاه بنگریم، متوجه می‌شویم که قدرت‌محوری از موانع مهم توسعه این مناطق است، به این معنا که منابع قدرت در هر جا مستقر باشند آن منطقه توسعه می‌یابد و سایر مناطق به میزانی که از کانون قدرت دورتر باشند، بیشتر دچار محرومیت هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با بیان اینکه مرکز محوری عامل دیگر در توسعه مناطق حاشیه‌ای و محروم است، می‌گوید: هرچه شهرها و مناطق آن‌ها از پایتخت، استان، شهرستان و شهر دورتر باشد، بیشتر دچار محرومیت می‌شود، البته دولت‌محوری هم عامل دیگری است که به افزایش حاشیه‌های شهری منجر می‌شود.

بینایی با بیان اینکه باید بستری فراهم کنیم که شهروندان مناطق حاشیه‌ای و محروم نیز حقوق اساسی خود را مطالبه کنند، تاکید می‌کند: مدیران باید فارغ از دیدگاه سلسله مراتبی و دیدگاه‌های بالاشهری یا پایین‌شهری زمینه دستیابی همه شهروندان به امکانات و خدمات شهری را فراهم کنند.

او موازی کاری دستگاه‌های اجرایی را مانع محرومیت‌زدایی می‌داند و می‌گوید: دیدگاه‌های سلیقه‌ای و هزینه خودسرانه بیت‌المال مانع کاهش محرومیت است؛ باید در هر محله یا منطقه محروم ظرفیت‌هایی را ایجاد و سپس منابع را بر اساس ظرفیت هر منطقه تخصیص داد.

سمنان حاشیه‌نشین ندارد

عباس بابایی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه ۳۲ درصد از جامعه شهری جهان در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند، عنوان می‌کند: بر اساس برآوردها در سال ۲۰۳۰ بیش از دو میلیون نفر در حاشیه‌های شهرهای جهان زندگی می‌کنند.

او ادامه داد: مناطق حاشیه‌نشین اغلب از مهاجران روستایی و افراد فقیر تشکیل شده است که بدون اخذ مجوزهای لازم و خارج از طرح‌های مصوب شهری در داخل یا خارج از محدوده قانونی ساخت و سازهایی را انجام داده‌اند که از طرف مدیریت شهری و یا حکومت محله‌ای به رسمیت شناخته نمی‌شود و اسناد مالکیت نیز برای آن‌ها صادر نمی‌شود و از امکانات رفاهی، خدماتی و فرهنگی شهری نیز محروم هستند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان اضافه می‌کند: حاشیه نشینی یا اسکان غیر رسمی یکی از نمادهای بارز فقر شهری است که در درون یا حاشیه شهرها، بویژه شهرهای بزرگ شکل می‌گیرد.

بابایی می‌افزاید: توسعه حاشیه‌نشینی در شهرها دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها نابرابری و بی‌عدالتی در توزیع امکانات بین مناطق مرکزی با بافت‌های فرسوده شهری، محیط‌های روستایی و عشایری است.

او با بیان اینکه امکانات زیرساختی در مناطق مرکزی شهرها و جذابیت این مناطق در کنار فقر امکانات اولیه در روستاها و مناطق عشایری به رشد حاشیه‌نشینی منجر می‌شود، اظهار می‌کند: حاشیه‌نشینان با مشکلات بهداشتی و درمانی، کالبدی و اجتماعی، رانش زمین و یا زلزله و بزهکاری مواجه هستند.

اجرای سند راهبردی احیای مناطق حاشیه‌ای

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه در شهر سمنان حاشیه‌نشینی وجود ندارد، تاکید می‌کند: بحث مهمی که در شهر سمنان وجود دارد اهمیت پرداختن به موضوع توازون در ارائه خدمات در نقاط مختلف شهری است؛ عدالت فضایی در محیط شهر باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم سطح مناسبی از خدمات را در محیط‌ها و بخش‌های مختلف شهر ارائه کنیم.

بابایی با اشاره به رویکردهای مختلف دولت‌ها در مدیریت حواشی شهرها، می‌گوید: سند مالی راهبردی، احیا، بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از طرف دولت تدبیر و امید در شهریورماه سال ۹۳ تصویب و ابلاغ شد و در شهر سمنان نیز این طرح توسط شهرداری و دستگاه‌های متولی با هدف ارائه خدمات اجتماعی، تشکیل سراهای محله‌ای، حمایت از سمن‌ها در مناطق حاشیه‌ای اجرا شد.

رونق مناطق کم‌برخوردار سمنان

عباس آل‌بویه، عضو شورای شهر و رئیس شورای اسلامی استان سمنان نیز گسترش حاشیه‌نشینی در ایران و اسکان جمعیت غیر شهری در این مناطق را نتیجه افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی می‌داند و اظهار می‌کند: شهرنشینی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های عصر حاضر است و در کشور ایران رشد شهرها بر اساس الگوی متمرکز باعث تشدید پدیده حاشیه‌نشینی شد.

او می‌گوید: شهرنشینی با پیامدهای ناگواری چون بی عدالتی در توزیع امکانات، رشد حاشیه‌نشینی، گسترش آسیب‌های اجتماعی و ناهمگونی فزاینده اجتماعی همراه است.

رئیس شورای اسلامی استان سمنان با بیان اینکه رشد بی رویه شهرها در سال‌های اخیر مشکلاتی را از جنبه‌های گوناگون ملی، منطقه‌ای و محلی بوجود آورده است، عنوان می‌کند: در سمنان مناطق حاشیه‌ای وجود ندارد، اما باید با برنامه‌ریزی دقیق عدالت در توزیع امکانات را اجرا کنیم.

آل‌بویه می‌گوید: با همکاری شهرداری و دستگاه‌های متولی همچون بهزیستی و بنیاد مسکن یک گرمخانه در محله کم‌برخوردار شهر احداث می‌شود.

کد خبر 458530

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حقوق شهروندی شهرهاي ايران شهرداری سمنان حاشیه نشینی حاشيه نشيني مشارکت شهروندان فرهنگ شهروندی آموزش شهروندی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه ای حاشیه نشینی استان سمنان کم برخوردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شهری با دید کارشناسی اجرا شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در سمنان، بر استفاده حداکثری از برکات ماه مبارک رمضان تاکید کرد و با اشاره به وسعت وظایف و ماموریت‌های شهرداری‌ها، گفت: اولویت‌بندی طرح‌ها با توجه به حجم فعالیت‌های شهرداری باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدیران شهرداری سمنان باید زمینه طرح دغدغه‌ها و ایده‌های شهروندان را فراهم کنند، تصریح کرد: اگر قبل از اجرای هر طرح‌ یا برنامه، نظرات صاحب‌نظران و شهروندان دریافت و مطالعات کارشناسی کافی در مورد هر موضوعی انجام شود، کیفیت کارها ارتقا خواهد یافت و شاهد طرح انتقاداتی از سوی برخی افراد نخواهیم بود.

امام جمعه سمنان با تاکید بر اهمیت پیشبرد امور شهری با استفاده از نظرات کارشناسان ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر در مورد طرح استراحتگاه ورودی غربی سمنان فقط یک نفر تصمیم گرفته باشد و نظرات کارشناسان لحاظ نشده باشد، می‌توان گفت این کار از ابتدا ایراد داشته و نباید انجام می‌شد، چراکه برای این کار هم ظرفیت شورای اسلامی شهر وجود دارد و هم شهرداری از کارشناسان فراوانی برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • اجرای نزدیک به ۱۰۰ طرح در ۲۷ منطقه حاشیه شهری ارومیه
  • فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور
  • از «بیجه» چه می‌دانید؟/ چالش‌های تولید یک مستند انتقادی
  • مرتضوی: افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین اعمال می‌شود +فیلم
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • ساخت‌وسازهای خلاف در حاشیه شهر قم صفر است
  • اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان
  • طرح‌های شهری با دید کارشناسی اجرا شوند
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب در مناطق شمالی سمنان
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها