Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@22:28:45 GMT

ارتباط مصرف میوه های خشک با رژیم غذایی و سلامت بهتر

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۵۳۲۵

ارتباط مصرف میوه های خشک با رژیم غذایی و سلامت بهتر

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد مصرف کم میوه در دنیا، عامل اصلی بروز بیماری‌ها و ناتوانایی‌های مرتبط با رژیم غذایی است.

میوه منبع خوبی از مواد مغذی مانند فیبر و پتاسیم است که بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود ندارند. همچنین میوه حاوی مواد مغذی فعال زیستی است که فواید سلامتی دیگری نظیر پلی فنول ها و کاروتنوئیدها را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

عوامل مختلفی ممکن است در مصرف کم میوه تازه توسط افراد نقش داشته باشد از جمله محدود بودن دسترسی، هزینه زیاد و فسادپذیری بالا. مصرف بیشتر میوه خشک می‌تواند یک راه حل خوب در این زمینه باشد.

میوه خشک از نظر قیمت، در دسترس بودن و سهولت ذخیره سازی و حمل و نقل مزایای زیادی نسبت به میوه تازه دارد. همچنین می‌تواند جایگزین میان وعده‌های ناسالم سرشار از قند، نمک و چربی اشباع شود.

با این حال، نگرانی‌هایی در مورد مصرف بیش از حد که منجر به دریافت کالری بسیار زیاد می‌شود وجود دارد زیرا میوه خشک، نوع پرکالری میوه است.

آنها دریافتند که افراد در روزهایی که میوه خشک مصرف می‌کنند، مواد مغذی اصلی بیشتری نظیر فیبر غذایی و پتاسیم دریافت می‌کنند. اگرچه کالری مصرفی شأن هم بیشتر است.

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در نظرسنجی از ۲۵,۵۹۰ نفر دریافتند افرادی که مقادیر زیادی میوه خشک مصرف می‌کردند دارای رژیم غذایی بهتر، شاخص توده بدنی کمتر، اندازه دور کمر کوچک‌تر، و فشار خون سیستولیک پایین‌تر بودند.

محققان در مقایسه روزهایی که یک شرکت کننده میوه خشک مصرف کرده بود با روزهایی که آن را مصرف نکرده بود، دریافتند که میانگین مصرف کربوهیدرات‌ها، فیبر غذایی، پتاسیم و چربی اشباع نشده در روزهایی که میوه خشک مصرف کرده بودند بیشتر است.

کد خبر 5084854

منبع: مهر

کلیدواژه: میوه آجیل و خشکبار رژیم غذایی ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی آمار کرونا سیما سادات لاری دیابت زایمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارو سزارین کووید 19 ستاد ملی مقابله با کرونا خدمات درمانی جامعه پرستاری علیرضا رئیسی میوه خشک مصرف رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۵۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد

انجام دادن چند اقدام ساده مانند پیروی از رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی، ترک کردن سیگار، مصرف بیش از حد داروها، نوشیدن آب کافی و داشتن خواب کافی و باکیفیت به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کبد یک اندام حیاتی در سمت راست بالای شکم است که بسیاری از عملکردهای ضروری مانند حذف سموم و مواد زائد از بدن را انجام می‌دهد، خون را تصفیه می‌کند، گلوکز را به عنوان گلیکوژن برای انرژی ذخیره می‌کند و سطح قند خون را نیز تنظیم می‌کند؛ علاوه بر این، کبد پروتئین‌های لازم برای لخته شدن خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی را تولید می‌کند، در ادامه به بررسی اقدامات ساده برای بهبود سلامت کبد می‌پردازیم:

پیروی از رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند عملکرد کبد را مختل کند و باعث بروز بیماری‌هایی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی شود، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای سرخ شده باعث تجمع چربی و بروز التهاب می‏‌شود؛ توصیه شده است به منظور بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با آن، از رژیم غذایی متعادل غنی از میوه‌ها، سبزیجات، علات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم استفاده کنید.

داشتن فعالیت بدنی

بی‌تحرکی برای طولانی مدت خطر چاقی، مقاومت به انسولین و بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد، فعالیت بدنی منظم باعث کنترل وزن، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تجمع چربی در کبد می‏‌شود؛ بنابراین توصیه شده است حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته تمرینات هوازی با شدت متوسط مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری یا شنا داشته باشید.

ترک کردن سیگار

سیگار نه تنها به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند، بلکه سلامت کبد را نیز به خطر می‌اندازد، سموم موجود در دود سیگار عملکرد کبد را دچار اختلال می‌کند، استرس اکسیداتو را تشدید می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های کبدی و سرطان کبد را افزایش می‌دهد، ترک سیگار به کاهش آسیب کبدی و کاهش خطر عوارض مرتبط کمک می‌کند.

مصرف بیش از حد داروها

مصرف بیش از حد داروهای بدون نسخه، داروهای تجویزی یا مکمل‌ها می‌تواند کبد را تحت فشار قرار دهد، زیرا ممکن است داروها مسمومیت کبدی و واکنش‌های نامطلوب ایجاد کنند، بنابراین توصیه شده است پیش از مصرف هر نوع دارویی با پزشک مشورت کنید، دوزهای تجویز شده را رعایت کنید و مصرف غیرضروری دارو برای محافظت از کبد را به حداقل برسانید.

نوشیدن آب کافی

کم آب شدن بدن توانایی کبد در زمینه دفع سموم و مواد زائد را دچار اختلال می‌کند، کم آبی مزمن استرس کبد را تشدید می‌کند، فرآیندهای سم‌زدایی را مختل می‌کند و به طور بالقوه افراد را مستعد ابتلاء به بیماری‌های کبدی می‌کند، بنابراین توصیه شده است آب کافی بنوشید و دمنوش‌های گیاهی و غذاهای آبرسان مانند میوه‌ها و سبزیجات را در ژیم غذایی خود بگنجانید.

داشتن خواب کافی و با کیفیت

خواب ناکافی و بدون کیفیت ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کند، فرآیندهای متابولیک را دچار اختلال می‌کند و التهاب سیستمیک را تشدید می‌کند که همه این عوامل بر سلامت کبد تأثیر منفی می‌گذارد، بنابراین لازم است برای داشتن یک خواب کافی و باکیفیت از تکنیک‌های آرامش‌بخش استفاده کنید.

کد خبر 744321

دیگر خبرها

  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن
  • جایگاه میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • معدوم‌سازی ۴۷ تن کیلوگرم مواد غذایی فاسد
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی باعث «اُوِردوز» می‌شود؟
  • ۵ راهکار طلایی برای لاغری و کاهش مصرف تنقلات ناسالم
  • فواید رژیم گوشت‌خواری بیشتر است یا گیاه‌خواری؟
  • مزایا و معایب خام‌خواری را بدانیم