Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: اینکه انتخابات شوراها تناسبی شود اتفاق خوبی است اما مجلس باید برای بعد آن هم برنامه داشته باشد و تنها به نحوه انتخاب نامزدها بسنده نکند؛ الگو برداری ازکشورهایی که در زمینه مدیریت شهری عملکرد خوبی داشتند، یکی دیگر از راه‌های قوت بخشیدن به شوراها در کشور است.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در پاسخ به این سوال که تناسبی شدن نظام انتخاباتیِ شوراها تا چه اندازه به حل کردن مشکلات آن کمک خواهد کرد، اظهار کرد: تناسبی شدن علاوه بر اصلاح روند انتخابات، تصمیمات شورا را هم تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تجربه‌ حضور خود در این باره ادامه داد: در شورای چهارم به این علت که دو جریان در شورا وجود داشت، شاهد یکی از بهترین دوره‌ها بودیم چرا که تضارب آرای خوبی شکل می‌گرفت و باعث شده بود موضوعاتِ فنی، تخصصی و فرهنگی از نگاه‌های مختلف بررسی شود و در نهایت بهترین تصمیم و عملکرد از شورا خارج شود.

عضو سابق شورای شهر درباره یکدست بودن شورای شهر فعلی تهران تصریح کرد: اگر نگاهی به شورای فعلی تهران بیاندازیم می‌بینیم گروهی که وارد شورا شدند تقریباً هم‌سو و هم عقیده بودند؛ این از جهاتی خوب است اما این که شخصی در آن شورا نیست تا با بعضی تصمیمات مخالفت کند و نظر دیگری داشته باشد، اتفاق خوبی نیست.

قناعتی با اشاره ضعف کارکرد شورای پنجم ادامه داد: در حال حاضر تصمیمات شورای فعلی مخالفی ندارد و به همین جهت نمی‌توان تحلیل درستی بر خروجی کارکرد آنان انجام داد؛ هرچند امثال بنده که سابقه حضور در شورای شهر را داشتیم اطلاع داریم که کار و تصمیم مهمی از سوی شورای پنجم شهر تهران صورت نگرفته است.

عضو شورای چهارم، پیشنهاد خود را درباره اصلاح ساختار شوراها این گونه بیان کرد: جایگاه واقعی شورای شهر که قانون اساسی برای آن تعریف کرده، مدیریت یکپارچه شهری است، اما در حال حاضر ما با شورای شهرداری تهران روبرو هستیم و نه شورای شهر تهران؛ به همین خاطر مجلس باید اختیارات قانونی شورای شهر را که به واسطه عدم واگذاری این اختیارات از سوی دولت مشکل ساز شده، افزایش‌دهد، برای مثال اداره‌های مهم شهری، مثل اداره‌ آب، برق و گاز باید زیرنظر شورا باشند.

قناعتی با انتقاد از کاهش تعداد اعضای شورای شهر گفت: تعداد اعضای شورا از 31 نفر به 21 نفر کاهش پیدا کرد؛ این درحالی بود که این تعداد باید افزایش پیدا می‌کرد و نه کاهش؛ در اکثر کشورهای دنیا هم به همین ترتیب است؛ برای مثال آنکارا 71 عضو شورای شهر دارد؛ در حالی که تهران با روزانه 14 میلیون تردد و جغرافیای90 کیلومتری، بیشتر از 21 نماینده برای شورای شهر خود لازم دارد؛ بهترین تصمیمی که مجلس درباره شوراها می‌تواند بگیرد این است که تعداد اعضای شواری هر شهر را بر اساسِ جمعیت و میزان تردد آن شهر تعیین کند.

نماینده‌ی سابق شهر تهران در خصوص تغییر الگوی انتخابات شوراها نیز تصریح کرد: اینکه انتخابات شوراها تناسبی شود اتفاق خوبی است اما مجلس باید برای بعد آن هم برنامه داشته باشد و تنها به نحوه انتخاب نامزدها بسنده نکند؛ الگو برداری ازکشورهایی که در زمینه مدیریت شهری عملکرد خوبی داشتند، یکی دیگر از راه‌های قوت بخشیدن به شوراها در کشور است.

راه‌یافته‌ چهارمین شورای تهران در پایان اظهارات خویش، پیرامون عللِ مفاسد در شوراهای شهر گفت: علت این موضوع به نبود قانون محکم برای نظارت بر شوراها برمی‌گردد؛ قوانین موجود بعضاً دچار خلاء است و راه فرار دارد، دستگاه‌های نظارتی، قانونِ ثابتی برای ارزیابی شوراها ندارند و بعضاً پیگیری‌ها و نظارت از سمت آنان بسیار ضعیف است؛ از طرف دیگر، زد و بند و مفاسد در دستگاه‌های نظارتی، در به وجود آمدن مشکلات شوراها موثر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای شهر مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون انتخابات انتخابات شوراها شورای شهر شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۵۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه صف اول سیما با حضور آقای شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان ها به بررسی عملکرد شورای عالی استان ها پرداخت.

مشروح این برنامه را در ادامه می‌بینید:


سوال: فراتر از آنچه که در گزارش گفته شد راجع به شورای عالی استان ها اگر توضیح دیگری که مردم ما را بیشتر با این نهاد آشنا می کند اگر هست بفرمایید و این که الان چه تعداد عضو شوراها هستند به لحاظ تحصیلات ، تقریبا از چه میزان سطح تحصیلی برخوردار هستند به لحاظ جنسیتی چه تعداد خانم و آقا عضو هستند و مسائل آماری اینچنینی را اگر ممکن است بفرمایید که مردم بیشتر شناخت پیدا کنند .
دبیری : شوراها یک جایگاه خیلی والایی دارند در قانون اساسی که یک فصل مستقلی از قانون اساسی مربوط به شوراها هست و به نوعی می توانیم بگوییم این ها یکی از ارکان نظام محسوب می شوند و یکی از اصول قانون اساسی اصل هفتم می گوید که شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند و اصل یکصدم هم می گوید که شوراها برای پیشبرد سریع امور اجتماعی ، فرهنگی ، رفاهی ، اقتصادی جامعه شکل پیدا کردند که شوراها هم از شوراهای روستا شامل می شود تا بخش و تا شهر و شهرستان ، استان و شورای عالی استان ها که حدودا جامعه شورایی الان ۱۲۷ هزار نفر هستند در کشور که در همه این قسمت ها حضور پیدا کردند . عضویت در شورا شغل محسوب نمی شود ، در حقیقت یک کار افتخاری هست که ما انجام می دهیم مثلا شغل من شورا نیست یک شغل دیگری دارم ، کار خودم را انجام می دهم ولی بعنوان نماینده مردم در کنار مردم هستم برای تصمیم گیری در امور مرتبط با مردم ، ما در شهر هستیم و خیلی از دوستان در روستا یا بخش یا قسمت های مختلف .

از تمامی قشر‌های مختلف در شورا وجود دارد، از پزشک، از مهندس، از وکیل، معلم، کارگر، همه نوع افرادی ممکن است که در شورا انتخاب بشوند با انتخاب مردم و بیایند و مهم‌ترین کاری هم که برای مردم می‌خواهند بکنند این است که تصمیم گیری کنند برای اداره امور آن شهر یا روستا، این یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما است که شورا‌ها یک مقدار دیرتر شکل گرفتند، مثلا از اول نظام ما بالاخره مجلس داشتیم، دولت داشتیم، بقیه قسمت‌ها قوه قضائیه شکل گرفت ولی شورا‌ها با تاخیر شروع به فعالیت کردند و این تاخیر باعث شد که یک مقدار یک مشکلات ساختاری در بعضی از شورا‌ها بخصوص شورا‌های فرادستی وجود داشته باشد ولی به نظر می‌آید که در طول زمان ما داریم سیر تکاملی را طی می‌کنیم و مردم کاملا هوشیارانه سعی می‌کنند که افراد را انتخاب کنند و ما هم سعی می‌کنیم که حتما یک ثبات مدیریتی ایجاد کنیم یعنی فرضا شما شهردارانی که ما انتخاب می‌کنیم ببینید خیلی‌ها هستند که مثلا ۴ سال، ۶ سال، ۸ سال، ۱۰ یا ۱۲ سال شهردار بودند، شما ببینید ثبات مدیریتی حتی شاید در بدنه دولت در طول این سال‌هایی که خدمت کردند مشاهده نکنید و بالاخره، چون در کنار مردم هستیم حتی وظیفه اصلی مان این است که مشکلات مردم را بررسی کنیم، راهکار پیدا کنیم و به دنبال حل این مشکلات باشیم. حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت مستقیما در حوزه انتخابیه شان وظیفه‌ای ندارند بیشتر نمایندگان وظیفه شان قانونگذاری و نظارت است ولی ما سعی می‌کنیم از ظرفیت نمایندگان هم استفاده کنیم ولی شورا‌ها ذاتا وظیفه شان این است که در خدمت مردم باشند و چون از طرف مردم هم انتخاب شدند خیلی خوب می‌توانند که مشکلات مردم را بررسی کنند و برای آن راهکار پیدا کنند و نهایتا باعث افزایش رضایتمندی در جامعه بشوند.
سوال: فکر می‌کنید این افزایش رضایتمندی اتفاق افتاده است؟
دبیری: اتفاق افتاده ولی یکسری مسائل و مشکلات اقتصادی در جامعه وجود دارد که این‌ها را شاید مردم گردن تمام مسئولین بیاندازند، کاری ندارند که شورا است یا شهرداری است یا چیز دیگر، بالاخره اگر دستمزد کارکنان متناسب با تورم افزایش پیدا نکند، روز به روز قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و این مشکلات اقتصادی و بعضی از سایر مشکلات باعث می‌شود که یک مقدار نارضایتی‌هایی ایجاد بشود.
سوال:آن بخشی که مربوط به ماموریت شورا‌هاچه؟
دبیری: در مجموع من این را می‌توانم بگویم که رضایتمندی افزایش پیدا کرده .
سوال: شما این را از کجا می‌سنجید؟
دبیری: از ارتباطی که با مردم داریم از نقطه نظرات مردم و از این که مردم دوباره می‌آیند انتخاب می‌کنند آن افراد را، بالاخره فرض کنید مثلا من الان ۱۶ سال است که در شورای شهر هستم اگر مردم از من راضی نباشند دوباره من را انتخاب نمی‌کنند، این انتخاب مجدد یعنی این که یک انتظاراتی دارند که می‌خواهند انجام بشود ما هم سعی مان را می‌کنیم در حدی که اختیارات داریم این کار را انجام می‌دهیم ولی اگر یک مقدار بیشتر کمک بشود به شورا‌ها، نقش شورا‌ها در افزایش رضایتمندی و ایجاد امیدواری در جامعه می‌تواند بیشتر باشد.
سوال:کمک از طرف کجا؟
دبیری: فرضا در قانون یکسری وظایف و اختیاراتی برای شورا قائل شدند، ولی برای بعضی هایشان ابزار‌های اجرایی تعریف نشده، نگفته مثلا این کار را باید چطور انجام بدهیم و اگر آن کار انجام بشود و حمایت از طرف مجلس و دولت، البته بوده، ما نمی‌گوییم که مثلا این حمایت نبوده، ولی یک جا‌هایی هست که بالاخره برداشت در قانون متفاوت بوده و اگر به نظر من این همکاری یک مقدار بیشتر تقویت بشود، خیلی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
سوال: من فکر می‌کنم جزو نادرترین موارد در قانون اساسی است که شورای عالی استان‌ها مستقیما میتواند خودش طرح به مجلس بدهد یعنی خیلی ابزار قانونگذاری ویژه‌ای را در اختیار دارد یعنی هم نشان دهنده شان و جایگاه شورای عالی استان‌ها است و همین مواردی که شما می‌فرمایید دست شما بسته است یا مثلا لوازم اجرا در اختیار شما نیست از طریق همین طرح‌ها می‌توانید این‌ها را پیاده سازی بکنید، آیا از این ظرفیت به نحو مطلوبی قبلا استفاده نشده است؟
دبیری: دو تا مثال خدمت شما عرض کنم، دو تا از وظایف شورای عالی استان‌ها یکی در ارتباط با بودجه عمومی دولت و برنامه‌های ۵ ساله این‌ها است که در قانون آمده که دولت باید هر سال این‌ها را البته سازمان برنامه و بودجه موظف است که این‌ها را ارائه کند به شورای عالی استان‌ها و شورای عالی استان‌ها هم نقطه نظرات و پیشنهادات خودش را ارائه کند، این تا حالا انجام نشده است.
سوال: اصلا برای شما نمی‌آید؟
دبیری: اصلا نمی‌آید، از پارسال ما این را شروع کردیم داریم برنامه ریزی می‌کنیم یک مقدار برای بودجه امسال تا یک حدی نقطه نظرات مان را گرفتند ولی از امسال ما به دنبال این هستیم که این وظیفه مان را به صورت کامل اجرا کنیم و از قبل از آن مشارکت داشته باشیم من حتی پیشنهادم این بود که ما اگر بتوانیم در تدوین آن برنامه و بودجه ما از اول آن مشارکت داشته باشیم، چون بعد از این که آماده شد شاید تغییرات و اصلاحات در آن مشکل باشد، پیشنهاد من این است این را جلو می‌بریم و شاید بتوانیم این کار را انجام بدهیم.
یک مورد دیگری که عرض کنم خدمت شما این است که یکی از وظایف ما در همان شورای عالی این است که ما آن عده از وظایف و اموری که در عهده دولت است و شهرداری‌ها می‌توانند این را انجام بدهند اصلاح کنیم ببریم و در مجلس تصویب بشود، در اختیار شهرداری‌ها و شورا‌ها قرار بگیرد که در حقیقت همان مدیریت یکپارچه شهری است که در کل دنیا دارد اجرا می‌شود، این تا حالا چندین بار رفته برگشته هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم، حالا ما یک قولی از مجلس گرفتیم که امسال در این دوره مجلس این را در اولویت قرار بدهند و خودتان می‌دانید که بالاخره مدیریت شهر باید یکپارچه باشد مثلا نمی‌تواند آب و برق و گاز خیلی از سازمان‌های خدمات ده دیگر به صورت مستقل عمل کنند مثلا می‌بینید که این‌ها بودجه می‌گیرند مثلا ما یک جایی که تازه آسفالت کردیم می‌آیند حفاری می‌کنند این‌ها هزینه‌های دوباره است اگر این‌ها در اختیار شورا و شهرداری باشد هماهنگی بیشتری انجام می‌شود در این زمینه و رضایتمندی هم بیشتر می‌شود این دو موردی که خدمت شما عرض کردم در قانون هست ولی تا به حال اجرا نشده است ولی ما پیگیر هستیم که اجرا بشود و با این عزم و اراده‌ای هم که در دولت و مجلس می‌بینیم امیدوار هستیم که این کار در این دوره تحقق پیدا کند.
سوال:فکر می‌کنید چه موانعی قبلا بوده که اجرا نشده و الان این موانع نیست که امیدوارید بشود؟
دبیری: در این مورد مدیریت یکپارچه شهری یک مقدار مقاومت در سطح وزارتخانه‌ها بود، مثلا نمی‌خواهند وظایفی که در اختیار خودشان هست واگذار کنند و بعد باید بودجه اش را هم واگذار کنند، آن با بودجه اش باید در اختیار شورا‌ها قرار بگیرد، ما هم برای این که این کار انجام بشود پیشنهادمان این است که به صورت آزمایشی در بعضی از کلانشهر‌ها یک تعداد از این وظایف واگذار بشود انجام بشود، اگر دیدیم نتایج آن خوب است این را توسعه بدهیم، این طور هم نمی‌خواهیم که یک دفعه از اول بگوییم تمام این امور را بیاوریم در اختیار شهرداری‌ها و شورا‌ها قرار بدهیم و بعد دچار مشکل بشویم، این به صورت آزمایشی می‌تواند شروع بشود و با درصد موفقیت آن پیشرفت کند و بقیه وظایف هم به عهده این‌ها قرار بگیرد، فکر می‌کنم یک مقدار هم باعث چابک سازی در دولت می‌شود و شورا‌ها بهتر می‌توانند وظیفه شان را انجام بدهند.
سوال: الان دولت دیدگاه کلی اش نسبت به این ماجرا مثبت است؟
دبیری: نگاه کلی دولت مثبت هست اگر این را بتوانند در سطح وزارتخانه‌ها هم حل کنند و این که حالا ما هم داریم می‌بریم در مجلس، تا حالا در قالب طرح و لایحه رفته مجلس ولی هنوز تصویب نشده، حالا نمایندگان مجلس هم این طرح آن را آماده کردند ما هم آماده کردیم با هم سعی می‌کنیم یک کار کارشناسی خوبی انجام بدهیم و این را عملیاتی کنیم این کار عملیاتی بشود یکی از بزرگترین قدم‌ها است در جهت ارتقاء جایگاه شورا‌ها و در جهت ایجاد رضایتمندی در مجموعه شهر و روستا.
سوال: در سال گذشته چه مصوبات مهمی شما داشتید در شورای عالی استان‌ها که مصداقی می‌توانید الان به آن اشاره کنید بعنوان دستاورد‌های شورای عالی استان‌ها در یک سال گذشته؟
دبیری: ما یک برنامه آموزشی را برای خود شورا‌ها آماده کردیم، چون یک مشکلی که در شورا‌ها وجود دارد این است که شورا‌ها اگر خوب آموزش نبینند و به وظایف خودشان خوب آگاه نباشند ممکن است که یک جا‌هایی خطا‌هایی کنند، اشتباهاتی کنند که به ضرر جامعه و خودشان بشود، ما این برنامه آموزشی را شروع کردیم از پارسال، امسال امیدوار هستیم که در سطح گسترده‌ای برای تمامی شورا‌ها انجام بدهیم و حدودا ما ۱۹ تا طرح مصوب کردیم در شورای عالی که این‌ها به مجلس ارسال شده، دو تا از این‌ها مطرح شده در مجلس، لایحه فرونشست در مجلس مطرح شده و امیدوار هستیم که جلو برود و بتواند که تاثیرگذار باشد ولی مهم‌ترین طرحی که الان پیگیر هستیم همان طرح مربوط به مدیریت یکپارچه شهری است که این طرح اگر در مجلس تصویب شود من فکر می‌کنم که خیلی قدم بزرگی است.
سوال: این که مهم‌ترین برنامه سال جاری شما است یعنی مهم‌ترین اولویت شما است.
دبیری: بله، یعنی این را تصویب کردیم ما در شورا و امیدوار هستیم که در صحن مجلس مطرح بشود، تصویب شود و بتواند بعنوان یک قانون در کشور اجرا بشود.
سوال: در یکسال گذشته آن.
دبیری: ۱۹ تا طرح ما
سوال:از این ۱۹ تا چند تا به نتیجه رسیده است؟
دبیری: از این ۱۹ تا طرحی که به مجلس ارائه کردیم ۲ تای آن در مجلس مطرح شده هنوز هم هیچکدام آن تصویب نشده است.
سوال:یعنی عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است.
دبیری: بله، در مجلس این‌ها در نوبت هستند، طرح و لایحه زیاد است، می‌گذارند در نوبت و به نوبت مثلا بررسی می‌کنند.
سوال:آن دو تا هم که می‌گویید به نتیجه رسید در مجلس بررسی شده، مصوب نشده .
دبیری: بررسی شده و هنوز به تصویب نهایی نرسیده، این بالاخره جزو وظایف ما نیست ما پیگیری می‌کنیم ولی در مجلس باید در صحن .
سوال:مثلا کسی سوال نمی‌کند که شورای عالی استان‌ها در یک سال گذشته حالا جدای از این که در ماموریت شغلی شما به وظایف تان عمل کردید.
دبیری: البته این یکی از وظایف مان است، فقط تنها وظیفه ما این نیست که ما طرح و لایحه ارائه کنیم به مجلس، این یکی از وظایف مان است که در این مورد ما این موضوعات را ۱۹ تا مورد را مطرح کردیم ارسال کردیم دو تا از آنها در صحن مطرح شده هنوز تصویب نشده ما هم پیگیر هستیم، حالا بعضی از این طرح‌ها مثلا طرح‌هایی است مثلا در ارتباط با اصلاح بعضی از آیین نامه‌ها، یا مواردی که بالاخره مشکلات مردم هست که از طریق نمایندگان مطرح شده و این‌ها را هم دنبال می‌کنیم ولی بالاخره برنامه کاری مجلس هم یک کم فشرده و متراکم هست و هنوز در این زمینه کاری انجام ندادند ولی به ما یک قولی دادند اگر این مجلس جدید شکل بگیرد که آن لایحه مهم مان لااقل در اولویت قرار بدهند.
سوال: پس این طوری بپرسم، جدای از مصوباتی که شما بعنوان لایحه می‌فرستید لایحه می‌گذارید یا طرح می‌فرستید؟
دبیری: ما می‌توانیم هم به صورت طرح ارائه کنیم، هم در قالب لایحه از طریق دولت
سوال: آقای سروری هم که پیش از شما یک بار تشریف آوردند همین نکته را گفتند که به لحاظ ساختاری هنوز تعریف درستی نداریم.
دبیری: ما هنوز ساختمانی برای خودمان نداریم، الان شهرداری تهران یک ساختمانی به ما داده بود با مصوبه شورا ۴ سال در اختیارمان بود، الان نامه زدند که سه ماه به ما مهلت داده بودند که این جا را باید تخلیه کنید.
سوال:حالا شما با این وضعیت می‌خواهید که به شهرداری تهران هم نظارت کنید؟ چطوری؟
دبیری: من همان را عرض کردم که یکسری نیاز هست که یک کمک‌هایی بشود که این کار انجام بشود، عرض کردم که، چون شورا‌ها دیر شروع به کار کردند شورا‌های شهر آنهایی که مستقیما با شهرداری مرتبط هستند مشکلی ندارند، از نظر ساختار، چون که از بودجه شهرداری به صورت مستقیم استفاده می‌کنند، شورا‌های فرادستی مثلا شورای شهرستان، مثل شورای استان، مثل شورای عالی استان‌ها ا زاین نظر مشکل دارند، البته برنامه ریزی انجام می‌شود، کار انجام می‌شود، جلسات تشکیل می‌شود ولی آن ساختار و آن امکاناتی که باید باشد نیست ما هم دنبال این هستیم که این مشکلات را یک بار برای همیشه حل کنیم و یک قول‌هایی هم از طرف دولت و مجلس داده شده است.
سوال:شما بعنوان مستاجر شهرداری تهران چطور می‌خواهید به موجر خودتان نظارت کنید و اگر تخلفی هم دارد مچش را بگیرید. سریع می‌گوید آقا ملک را خالی کن ما کار داریم.
دبیری: مثل همین که در گزارش هم ارائه شد، مثلا استانداران، فرمانداران و خیلی از مسئولین در حوزه اختیارات شورا موظف هستند که مصوبات شورا را اجرا کنند ولی از یک طرف هم مثلا ببینید که فرماندار و هیئت تطبیق و چند نفر دیگر نظارت می‌کنند بر مصوبات شورا، یکسری مشکلاتی در این زمینه وجود دارد ولی کار رو به پیشرفت هست، یعنی مشکلات را گفتیم ولی ناامید نیستیم امیدواریم که این مشکلات حل بشود و قول‌هایی هم به ما داده شده، من خواستم از نظر ساختار شورا‌های فرادستی باید به ایشان کمک شود ولی مثلا شاید الان شورای روستا، شورای بخش و شورای شهر این مشکلات را نداشته باشند، وی شورا‌های فرادستی مشکلات را دارند ما هم به دنبال این هستیم که در این دوره این مشکلات را یک بار برای همیشه حل کنیم.
سوال:در حوزه نظارت مشخصا شما روی چه موضوعاتی نظارت می‌کنید و ایا تا الان نظارت‌های شما آثار و نتایجی هم به همراه داشته است؟
دبیری: بله نظارت هم بر مصوبات هست، هم بر عملکرد هست و هم برنامه ریزی هست برای کار‌های مختلف، البته کار‌های خیلی خوبی انجام شده در ارتباط با شورا‌ها و الان اگر نگاه کنید مثلا حتی ما از شورای روستا بخواهیم شروع کنیم تا شورای شهر و ...، مثلا شورا‌های روستا‌ها خیلی کار‌های بزرگی انجام می‌دهند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم مثلا همین ماجرای سیل اخیری که درسیستان و بلوچستان اتفاق افتاد، آن سه نفر اعضای شورای استان که در شورای عالی استان‌ها عضو هستند از سیستان و بلوچستان از همان اولین لحظه‌ها پای کار بودند، دنبال حل مشکلات بودند و این هم یکی از وظایف شان است یعنی در قانون امده که اگر بحرانی هم ایجاد شد شما باید پیگیری کنید تا این کار حل بشود، آمدند به ما مراجعه کردند ما هم به وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها مراجعه کردیم و بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی خیلی از کار‌ها حل شد و آن بحران در فاز اول خودش حل شد با مشارکت و پیگیری شورا‌ها. در فاز دوم آن الان مثلا بالاخره آنها هم دنبال این هستند که راه‌های دسترسی روستا‌ها قطع شده، این هم باز داریم پیگیری می‌کنیم که حل بشود یعنی مسائل و مشکلات مردم از طریق آن شورا‌های روستا و شهر مطرح می‌شود ما پیگیری می‌کنیم و در حل این‌ها می‌توانیم کمک کنیم.
سوال:یک نقل قولی است از رئیس مجلس که می‌گوید شورا‌ها در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور هنوز خیلی جا نیفتادند، سوال شفاف و صریح این است که آیا واقعا دستگاه‌های اجرایی که شما بالاخره تنگاتنگ با آنها در ارتباط هستید یا حتی شورا‌هایی که زیرمجموعه شما قرار میگیرند و ذیل شما تعریف می‌شوند، بی تعارف حرف شما را می‌خوانند یا خیر؟
دبیری: ما در مجموعه شورایی در ارتباطات با هم مشکلی نداریم، یعنی در این زمینه هم شورا‌های استان‌ها، ما به آنها کمک می‌کنیم آنها مشکلات شان را به ما میگویند، ما روی کارشان نظارت می‌کنیم تذکر می‌دهیم به آنها آموزش می‌دهیم، شورای شهر هم همین طور است یعنی در بین جامعه شورایی و آن ارتباطاتی که هست، مشکل خاصی وجود ندارد ولی در مسائل بین بخشی هست که هنوز مثلا جایگاه خوب تعریف نشده، من یک مثالی بزنم، فرض کنید مثلا ما در شورای شهر ۳۴ تا وظیفه برای ما تعیین شده، ما می‌توانیم شهردار را انتخاب کنیم، می‌توانیم شهردار را استیضاح کنیم، بودجه شهر را تصویب می‌کنیم، تعرفه عوارض محلی را تصویب می‌کنیم، در ارتباط با طرح‌های تفصیلی و طرح‌های جامع نظر می‌دهیم و این را تصویب می‌کنیم خیلی کار‌های نظارتی انجام می‌دهیم، بعد از آن مثلا ما بعنوان عضو کمیسیون ماده ۵ می‌خواهیم در مورد یک تغییر کاربری نظر بدهیم طبق قانون و برداشتی که شورای نگهبان از قانون دارد می‌گویند که شما می‌توانید عضو باشید حق رای ندارید، در شورای برنامه ریزی استان، قبلا اصلا دعوت نمی‌شدیم حالا دعوت می‌شویم ولی باز حق رای نداریم، این‌ها یک چیز‌هایی است که باید حل بشود، چرا مثلا برداشت قانون این است فرضا مثلا الان شورای محترم نگهبان نظرش این باشد تا یک حدی که نقش ما فقط نظارتی است ولی عرض کردم اصل هفتم قانون اساسی می‌گوید شورا‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند.
سوال:بالاخره شورای نگهبان تفسیر کننده قانون اساسی است یعنی تنها رکنی که می‌تواند قانون اساسی را تفسیر کند شورای نگهبان است.
دبیری: قبلا تفسیر این طور بود.
سوال: تفسیر را تغییر بدهید؟
دبیری: بالاخره یک تغییراتی که آنجا انجام شود، بالاخره حضرت امام چه فرمودند؟ گفتند هر چه سریعتر شورا‌ها را برای اداره امور شهر و روستا‌ها. نگفتند نظارت بر اداره امور شهر و روستا، در همه دنیا هم این طور است الان هم عرض کردم این همه وظیفه تعریف کردم این‌ها فقط نظارتی است؟ انتخاب شهردار نظارت است؟ تصویب بودجه نظارت است؟
سوال: این‌ها را که فرمودید انجام می‌دهیم انتخاب شهردار و بودجه را انجام می‌دهید پس در اجرا دخالت دارید.
دبیری: من می‌گویم دیگر، من می‌گویم چرا باید درکمیسیون ماده ۵ دخالت نداشته باشیم؟ چرا باید مثلا در شورای برنامه ریزی استان رای نداشته باشیم؟ یعنی در داخل مجموعه شورایی ما مشکل نداریم، بین بخشی آنجا مشکلاتی وجود دارد که امیدوار هستیم که پیگیری کنیم و این‌ها را حل کنیم.
سوال: یا این که آقای رئیس جمهور قبلا از آمادگی دولت برای تعامل با شورای عالی استان‌ها صحبت کردند و حتی پیشنهاد دادند که یک کارگروهی با دولت تشکیل بشود این چقدر پیش رفته یعنی این کارگروه تشکیل شد؟
دبیری: این کار انجام شده و دارد جلو می‌رود و ما هم رضایت نسبی از این قضیه داریم یعنی فعلا کار دارد پیش می‌رود ولی عرض کردم آن مسائل و مشکلات و نارسایی‌هایی که در ارتباط با شورا‌ها از نظر ساختار، از نظر مسائل تصمیم گیری وجود دارد، این‌ها نیاز به عزم جدی دارد و ما هم دنبال آن هستیم که برویم این موارد را دانه به دانه مطرح کنیم و یک بار حل شان کنیم یعنی این موارد اگر حل بشود من مطمئن هستم که در افزایش رضایتمندی مردم می‌تواند تاثیرگذار باشد.
سوال: اینکه شما در ساختار اداری و سیاسی کشور جایگاه واقعی خودتان را پیدا بکنید به نظر می‌رسد یک اتفاق مهم‌تر دیگری باید بیفتد؟
دبیری: عرض کردم یکی هم مدیریت یکپارچه شهری است مثلاً یا قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها اومد تصویب شد خوب، ولی مشکلات وجود دارد نگاه کنید الان شهرداری‌ها در کل دنیا از کجا منابع مالی شان را می‌گیرند یا از مالیات‌های عمومی یا از عوارض محلی هستش حالا تو کشور ما این‌جوریه ولی باورتان می‌شود که مثلاً در مجموع کمک‌هایی که می‌شود به ما یا درآمد پایداری که داریم حداکثر ده تا پانزده درصد است درآمد کلی و بودجه کلی شهرداری است یعنی بقیه درآمدها، درآمد ناپایدار است علی‌رغم تصویب این قانون که حالا کمک کردند به ما نمی‌گویم بد بود خوب بود کمک کرد هولی کافی نیست یعنی نیاز به یکسری قوانین هست اگر خاطره خاطرتان باشد در زمان جنگ خوب دولت پول نداشت گفت شهرداری‌ها بروند خودکفا بشوند، شهرداری‌ها هم شهرداری تهران شروع کرد شهرداری‌های دیگر هم به تبع آن یک مقدار با پروانه ساختمانی، فروش تراکم تا حدی هم اگر بتوانم بگویم شهر فروشی خوب درآمد پیدا کردند خوب دیگه قرار است بعد از دو سال یک قانونی برود و در این ارتباط تصویب بشود که منابع مالی شهرداری از کجا باشد دیگر فراموش شد تا این اخیراً که این لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها تصویب شده ولی همین لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را شما بخونیند بیشترش نباید است تا باید می‌گوید این کار را نکن  آن کار را نکن محدودیت ایجاد می‌کند ولی یک جا‌هایی هم منابع مالی تعریف کرده ولی اون نیست که باید باشد اونی که توی همه دنیا هست این الان اینجا وجود ندارد واسه همین هم ببینیند که مثلاً شهرداری‌ها می‌روند از طریق ماده صد درآمدزایی می‌کنند می‌گویند مثلاً خوب شاید یک جا مثلاً یا اجازه بدهند یا اینکه بالاخره دقت کافی نشود از طریق مهندس ناظر یا اشخاص دیگر تخلف ساختمانی اتفاق بیفتد حالا یک منبع درآمدی هم از آن ما تعریف می‌کنیم مثلاً برای شهرداری‌های این درست نیست تو هیج جای دنیا چیزی به نام ماده صد وجود ندارد جریمه وجود ندارد اصلا خلافی اتفاق نمی‌افتد که بخواهیم مثلاً این ببریم در ماده صد جریمه‌اش کنیم، اینها‌ها درآمد‌های ناپایدار است که نباید باشد اصولاً ولی هست می‌خواهم بگویم که اینها نیاز به وضع قانون دارد این قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها که چندین بار رفت، اومد بالاخره تسلیم شدند.
سوال: مگر شما طرح بدهید به مجلس وقتی امکان برایتان فراهم است؟
دبیری: بردیم این کار هم انجام شده ولی نهایتاً اون چیزی که ما می‌خواستیم نبود حالا مشکل چیه مشکل این که بالاخره ما بودجه‌ محدود است درآمد ما محدود است نمی‌خواهیم مثلاً بالاخره این کار را انجام بدهیم دیگر البته این ربطی به دولت فعلی ندارد و اصلاً بالاخره در ساختار یعنی آن تعریف درستی که باید باشد و قانون درستی که باید تصحیح بشود در این ارتباط هنوز نشده پیشرفت کردیم بهتر شده ولی هنوز به اون ایده آل نرسیده.
سوال: الان زور شما به شهرداری‌ها می‌رسد یا نه آقای دکتر؟
دبیری: عرض کنم خدمتتان که ما نقش نظارتی که باید داشته باشیم را داریم اعمال می‌کنیم.
سوال: تا حالا مثلاً چند تا شهردار که تخلف کرده استیضاحش کردید؟ شده؟
دبیری: بله، خیلی جا‌ها انجام شده البته نه صرفاً به خاطر تخلف‌ها بعضا هم به خاطر عدم کارآیی مثلاً مسائل مختلف بوده ضمن این که عرض کردم واقعاً مدیریت شهری خیلی مدیریت پایدار و خوبی بود ولی در عین حال هر جایی هم که مشاهده شد که مشکلاتی وجود دارد ما می‌توانیم تذکر بدهیم می‌توانیم سؤال بپرسیم می‌توانیم تحقیق و تفحص انجام بدهیم می‌توانیم استیضاح کنیم شهردار را می‌توانیم از طریق کمیسیون‌ها یعنی همه ساله می‌خواهیم می‌آیند گزارش می‌دهند بررسی می‌کنیم بازدید می‌کنیم و این کار انجام می‌شود و نقش نظارتی شورا‌ها به نحو احسنت دارد انجام می‌شود خیلی جا‌ها، و خیلی جا‌ها هم اگر نیاز باشد برخورد قانونی انجام می‌شود.
سوال: پس شهرداری‌ها از شما حساب می‌برند؟
دبیری: بله از این جهت خوب هست ولی خوب ما به دنبال این نیستیم که حالا تند تند مثلاً شهردار را استیضاح کنیم، چون بالاخره اگر آن پایداری هم در مدیریت وجود نداشته باشد ثبات وجود نداشته باشد یک مقدار لطمه می‌زند به امور شهرداری یعنی چند ماهی ممکن است که تعطیل بشود خوب کار نکنند ولی بالاخره در جهت شفافیت امور در جهت اصلاح ساختار در جهت اینکه پیشگیری کنیم از وقوع تخلفات، کار‌های بزرگی انجام شده هنوز شاید به اون نقطه ایده‌آل نرسیدیم هنوز باز مسائل مشکلات وجود دارد تخلفاتی در قسمت مثلاً خدمات و بعضی جا‌های دیگر انجام می‌شود ولی خوب پیشرفت قابل توجهی انجام شده.
سوال: خود دوره شورای عالی استان‌ها چند ساله است؟
دبیری: چهار ساله است و رئیس یکساله است در تمام شورا‌ها هر یکسال هستش یعنی هر سال انتخابات هیئت رئیسه برگزار می‌شود البته به نظر من اگر مثلاً دو سال باشد شاید بهتر باشد به خاطر اینکه مثلا یک چند وقتی وقت شورا‌ها و تمرکز شورا‌ها را می‌گیرد ازشون که یعنی تمرکزشان می‌رود روی انتخابات.
سوال: همین الان یعنی چه جوری است که خود دوره مدیریت در شورا‌ها خیلی ثباتی ندارد ولی اشاره کردید که ما در مثلا شهرداری‌ها مدیریت باثبات‌تر از حتی دولت ایجاد بکنیم؟
دبیری: نگاه کنید از نظر انتخاب که ثباتی وجود دارد یعنی شما چهارسال می‌آیید انتخاب می‌شوید چهارسال هم هستید.
سوال: چهارسال که خیلی ثبات نمیشود، چون شما گفتید در ثبات با دولت ثبات بیشتری دارید؟
دبیری: در شهرداری‌ها عرض کردم فرض می‌کنیم مثلاً ما این دوره انتخاب شدیم و شهردار انتخاب می‌کنیم چهارسال نگه اش می‌داریم در دوره بعدی هم یا ما یا چند نفر دیگر انتخاب می‌شوند باز همان شهردار را نگه می‌دارند.
سوال: چه تضمینی هست که حفظش کنند؟
دبیری: این اتفاق شده این اتفاق افتاده که مثلاً ما خودمان هشت سال بوده که شهرداری داشتیم الان مثلا در همان تهران مثلاً شهرداری بود که دوازده سال شهردار بوده اینها نشان دهنده این هست که یک ثبات مدیریتی در مجموعه شهرداری‌ها ایجاد شده با نظارت شورا‌ها می‌خواهم عرض کنم خدمتتان که اینجوری نبوده که شورا‌ها بیایند اینجا و بگویند که حالا ما نماینده مردم هستیم لحظه به لحظه مثلاً می‌خواهیم شهردار را عوض کنیم.
سوال: این رویکرد شما در این دوره باشد شاید دوره بعد کسانی بیایند که رویکرد دیگری داشته باشند؟
دبیری: بله گاهی اوقات اتفاق می‌افتد بالاخره انتخابات انتخابات است انتخابات طبق قانون هر چهار سال یکبار است و طبق قانون برای هیئت رئیسه چه شورا‌ها چه مجلس آنجا انتخابی یک ساله هست حالا من پیشنهاد می‌کنم می‌گویم شاید دو سال باشد بهتر باشد که دارد در مدتی که مثلاً تمرکز شورا‌ها یا خود مجلس روی این هست که بیاییم انتخابات برگزار کنیم رئیس و هیئت رئیسه و بقیه را انتخاب کنیم شروع کنند به رایزنی و شاید تمرکزش روی بقیه مسائل کمتر شود این هر دو سال باشد قبلاً دو سال بود بعداً کردند یک سال.
سوال: منطقی هم به نظر می‌آید این طور باشد؟
دبیری: بله، به نظر من دوباره برگردد دو سال شاید بهتر باشد.
سوال: شما در قالب طرح نمی‌توانید پیشن‌ها بدهید البته اگر در این نوبت‌ها وقت به آن برسد؟
دبیری: امیدواریم، چون خود مجلس هم با همین قضیه روبرو هستش شاید یک مقدار این مساله در اولویت قرار بگیرد البته این نظر شخصی من است حالا شاید از نظر کارشناسی.
سوال: شما تا آنجا بشینید باید تحویل بعدی بدهید؟
دبیری: این مساله هم هست، اما خوب بالاخره اراده انتخابات روی این هست که به مردم و منتخبین رای بدهند و با رای آن ها این کار انجام شود، مثلاً فرضا نمی‌خواهیم یک نفر را رئیس انتخاب کند یا ممکن است ناراضی باشند ولی دو سال مثلاً بخواهند این را تحملش کنند این هم از این آسیب‌های این قضیه هستش.
سوال: البته دوسال که خیلی صبر نمی‌خواهد باید خیلی کم صبر باشند؟
دبیری: بالاخره کل عمرشان چهار سال است و در این چهار سال دو سالش را بخواهند صبرکنند بالاخره سخت هستش.
سوال: اینکه تعاملشان با مردم به چه صورت است اصلاً مردم چه قدر مشارکت دارند، چون بالاخره این نهادی است که با مشارکت مردم شکل گرفته خود مردم چه قدر می‌توانند نقش ایفا کنند و این تعامل برقرار است؟
دبیری: خیلی مهم است سؤالی که پرسیدید سوال خیلی خوب و مهمی هستش ما ملاقات‌های مردمی داریم مرتب مردم به ما مراجعه می‌کنند و ما هم سعی می‌کنیم که مشکلاتشان را حل کنیم ولی خوب همه مردم ممکن است که به ما کامل دسترسی نداشته باشند این ارتباط ما با مردم برقرار هستش هم در جلسات شورایمان حضور پیدا می‌کنند هم مجدداً خودشان مراجعه می‌کنند در ملاقات‌های مردمی در جا‌های مختلف، مسائل و مشکلاتشان را چه به صورت کتبی و شفاهی مطرح می‌کنند ما پیگیری می‌کنیم و سعی می‌کنیم که حل کنیم ولی موضوع مشارکت مردمی که شما فرمودید به نظر من مهم‌ترین موضوع هستش که شما بخواهید یک مجموعه از را ارزیابی کنید ببینید که مجموعه موفق بوده یا نبوده به نظر من مثلاً شهرداری را می‌خواهیم ارزیابی کنیم به نظر من عملکرد عمرانی و مثلاً فرهنگی و خدماتی و ... خیلی مهم نیست.
سوال: چی مهم است؟
دبیری: مشارکت مردم، اگر شهرداری یک کاری کند که در فعالیت‌های شهرداری مردم مشارکت کنند پای کار باشند در کنارش باشند.
سوال: یعنی چطور در چه اقدامی می‌توانند؟
دبیری: در همه، مثلاً تصمیماتی که می‌گیریم در ارتباط با مثلاً مسائل فرهنگی مثلاً چیز‌هایی که مشارکتی است مردم مثلاً ازشون دعوت می‌کنند اگر مردم بیایند پای کار در ارتباط با فعالیت‌های شهرداری مشارکت داشته باشند به نظر من موفق است آن مجموعه یا هر مجموعه‌ای که مشارکت مردم تو فعالیت هایش لحاظ کند نظر مردم را لحاظ کند و مردم را دخالت بدهد در کار خودش مردم هم بیایند پای کار مجموعه موفق هستش توی این شورا به همین صورت هستش حالا بعضی از شورا موفق‌تر عمل می‌کنند بعضی از شهرداری‌ها موفق‌تر هستند بعضی هم هستند.
سوال: الان شما ارزیابی دارید که بگویید مثلاً کدام شورا‌ها موفق‌تر هستند مشارکت مردمی شان؟
دبیری: ما الان این کار را شروع کردیم به صورت سالانه داریم انجام می‌دهیم یعنی یک ارزیابی از عملکرد شورا‌ها هم شورا‌های استان شورا‌های شهرستان شورا‌های شهر شورا‌های بخش شورا‌های ده انجام داریم می‌دهیم هم خود شورا‌ها و هم خود افرادشان یعنی هم مجموعه شورا و فعال‌ترین و بهترین شورا‌ها را انتخاب می‌کنیم و ازشون تقدیر می‌کنیم این این کار را کردیم داریم ارزشیابی انجام می‌دهیم.
سوال: تا قبل از این نبوده؟
دبیری: نه تازه شروع شده امسال هم حالا ما همین این ماه یک برنامه داریم که منتخبین شورا‌ها را دعوت می‌کنیم تقدیر می‌کنیم این بالاخره یک رقابت خوب و سازنده‌ای برقرار می‌کند که شورا‌ها تلاش کنند که با فعالیت بیشتر و نظر موافق مردم را جلب کنند و نهایتاً به عنوان شورا‌های برتر انتخاب شوند.
سوال: ولی این که یک چیز ساختار مندی باشدکه سامانه‌ای وجود داشته باشد که مردم یک تعامل و ارتباط منسجمی داشته باشند؟
دبیری: این سامانه‌ها وجود دارد.
سوال: اختصاصی برای شورای عالی استان‌ها؟
دبیری: شورای عالی استان‌ها هم دارد، شورای شهر‌ها هم دارد سامانه‌هایی که مردم مستقیماً تماس می‌گیرند و مسائل مشکلات خودشان را مطرح می‌کنند نظرات شان را می‌گویند ولی خوب بعضی هایش هم از طریق نظرسنجی هم می‌تواند از طریق نظر سنجی انجام شود که از مردم مثلاً ما نظرسنجی کنیم که حالا از کدوم یک از شورا‌ها رضایت بیشتری دارند و این کار تا حالا انجام ندادیم خودمان یک فرم‌های ارزشیابی تدوین کردیم که بر اساس آن ما شورا‌های برتر را انتخاب می‌کنیم .
سوال: بیشتر مثلاً گله‌هایی که مردم دارند از شورا‌ها بیشتر در چه زمینه‌ای است؟
دبیری: خوب مردم مشکلات زیادی دارند ما سعی مان این هستش که حالا، چون تعرفه عوارض محلی هم در اختیار شورا هستش حالا خوب سیاست‌های کلی کشور هم هستش که ما تعرفه عوارض محلی را بیشتر از نرخ تورم افزایش ندهیم ما این را لحاظ می‌کنیم یعنی هم سعی می‌کنیم که به اقشار آسیب‌پذیر زیاد آسیبی نرسد مشکلی ایجاد نشود برای آن ها یعنی فرضاً مثلاً در شهر، چون مثلا خیلی از شهر‌ها هستند که بافت فرسوده و بافت حاشیه‌نشینی زیادی دارند حالا در آن قسمت‌ها شما اگر در تراکم مجاز بخواهید پروانه ساختمانی بگیرید رایگان است ما پولی از آن ها نمی‌گیریم یعنی سعی می‌کنیم اقشار آسیب‌پذیر دچارمشکل نشوند بقیه هم سعی می‌کنیم متناسب با نرخ تورم و افزایش بدهیم، تعرفه عوارض محلی و عوارض که مردم می‌خواهند پرداخت کنند که دیگر نارضایتی ایجاد نشود اینها را ما لحاظ می‌کنیم در برنامه‌ریزی‌ها.
سوال: تمام نرخ تورم را که حساب بکنیم خودش خیلی می‌شود یعنی باعث نارضایتی می‌شود.
دبیری: حداکثرش است دیگر، همیشه در سقف تورم نیست ولی واقعاً این مشکل وجود دارد حالا در کل مجموعه و به نظر من باید بیشترین تمرکزمان همه ما همه مسئولین روی این باشد که تورم را بتوانیم مهار کنیم اگر تورم مهار شود به نظر من خیلی از مشکلات جامعه مان حل می‌شود ولی بالاخره ما این را همیشه در برنامه ریزی شهری لحاظ کردیم در روستا‌ها هم همین‌جور هست یعنی اعضای شورای روستا در کنار روستایی هستش تو هم کارش حتی سیاست‌های دولت که هست اینها را تبیین می‌کند برای مردم توجیه می‌کند و می‌خواهد که آنها را مشارکت شان را در آن کار زیاد کند بعد مثلاً سعی می‌کند ازشون حالا تو بعضی از برنامه‌ها خودیاری بگیرد مشکلاتی اختلافی ایجاد بشود مثلاً بین روستاییان اینها حلش می‌کنند دچار بحران بشوند می‌آیند می‌آیند پیگیری می‌کنند یعنی همه‌اش در کنار این روستایی‌ها هستند برای حل مشکلاتشان حالا اگر یک مقدار ما بتوانیم امکانات و اختیارات بیشتری در اختیار اینها قرار بدیهم از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود ولی باز هم بیشتر یعنی نقش بدهیم به شورا‌های مثلاً روستا یا شهر باز هم بیشتر می‌توانیم که باعث بشویم که مردم روستا یا شهرمان راضی باشند از مجموعه دولت و نظام.
سوال: شما فرمودید که شغل اصلی تان این نیست که در شورای عالی استان هستید یعنی شغل دیگری دارید و اینجا مشغول هستید بقیه اعضای شورا هم به همین ترتیب هستند درست است؟
دبیری: بله.
سوال: خود این باعث نمی‌شود که یک مقداری اصلاً تمرکز شان روی شورای عالی استان‌ها کمتر باشد یعنی فرصت کمتری بگذارند و اینکه اساساً این شغل اصلی شان نیست شاید همین هم تاثیرگذار باشد برای اینکه خیلی تو آن ساختار سیاسی اداری و آن جایگاهی که باید داشته باشند را نداشته باشند اینها اثرگذار نیست به نظرتان؟
دبیری: البته در کل دنیا اینطور هست یعنی مختص ایران نیست در همه دنیا شورا‌ها به‌عنوان شغل محسوب نمی‌شود، چون که موقت است یک دوره انتخاب می‌شود مردم می‌آیند ولی خود این شورا با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند الان مثلاً خیلی از شورا‌های ما هستند که بیمه ندارند مشکلات اساسی دارند خوب تو این زمینه هم ما هم هنوز اقداماتی رو شروع کردیم در جهت اقدامات رفاهی برای شورا ولی هنوز آن جوری که باید و شاید موفق نبودیم خیلی از شورا‌های روستا هستند که اصن شاید اصلاً در پایان دوره هیچ حق‌الزحمه‌ای مثلاً نگرفته باشند آن یکی‌ها هم که می‌گیرند خیلی مبالغ ناچیزی هستش نسبت به آن چیزی که خودشان درآمد دارند خیلی مبالغ کمی هستش ولی خوب بالاخره تو کل دنیا اینجوری است که شورا‌ها شغل محسوب نمی شوند و کار افتخاری هستش و به عنوان نماینده مردم می‌آیند تصمیم‌گیری‌های شهری و روستایی انجام می‌دهند.

سوال: شورا‌های عالی استانها؟
دبیری: نه دیگر کل شورا‌ها مثلا نگاه کنید در شورای شهر، شورای استان شورا‌های مثلاً شهرستان، شورای استان، شورای عالی استان‌ها همین‌جوری نگاه کنید به این صورت هستش که ما مردم انتخاب می‌کنند یا برای روستا یا برای بخش و شهر انتخاب می‌کنند بعدش در بین خود شورا‌های شهر و روستا هم شورا شهرستان تشکیل می‌شود یک عده انتخاب می‌شوند برای شورای شهرستان بعدش یک عده انتخاب می‌شوند برای شورای استان بعد یک عده انتخاب میشوند از بین شورا‌های استان از کل کشور هفتاد و پنج نفر عضو شورای عالی استان‌ها هستند، تهران چهار نفر دارد خیلی از استان‌ها سه نفر، بعضی از استان‌ها که جمعیتی که جمعیتی شان کمتر است دو نفر دارند این هفتاد و پنج نفر بالاخره جمع میشوند یعنی عالی‌ترین مقام شورای کشور هستند که اینها جمع میشوند در ارتباط با کار شورا‌ها برنامه‌ریزی انجام می‌دهند.
سوال: و اینکه چقدر شورای عالی استان‌ها به بدنه نخبگانی و علمی کشور اتصال دارد مثلاً شبیه آنچه که در مجلس، مرکز پژوهش‌ها داریم که طرح‌ها و لوایح را مثلاً چانه زنی می‌کنند چکش کاری می‌کنند و در اصل می‌پزند اگر از لحاظ کمی و کیفی مشکلی داشته باشه باشند ابعاد مختلفش را می‌سنجند آیا چنین نهادی هم در شورای عالی استان‌ها هست آیا این اتصال برقرار است؟
دبیری: ما مرکز پژوهش‌ها داریم خودمان و دارد این کار را انجام می‌دهد برنامه دو ساله تدوین کرده برای شورای عالی که قرار است ببریم و تصویب هم کنیم و درعین حال اخیراً ما با مرکز پژوهش‌های مجلس یک تفاهم نامه امضا کردیم در این زمینه یعنی ما کار مشترک با هم شروع کردیم که از این ظرفیت کارشناسی و علمی همدیگر استفاده کنیم برای پیشبرد کارها، چون می‌دانید هیچ کاری بدون برنامه جلو نمی‌رود و ما سعی داریم که این برنامه‌ریزی از طریق اینها انجام شود البته در ارتباط با نخبگان هم حالا یک طرح‌های دیگری داریم و همچنین در ارتباط با شعار سال هم باز یک برنامه‌ریزی داریم که اگر فرصت باشد من عرض می‌کنم خدمتتان،شعار امسال ما جهش تولید هست با مشارکت مردم حالا اگرما نگاه کنیم مثلاً در قانون هم در قانون اساسی و هم در قانون شورا‌ها مثلاً در قانون شورا‌ها آمده که یکی از وظایف شورا‌های شهر تعریف کرده که برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی عمرانی و ... یعنی برنامه‌ریزی مشارکت مردم در این فعالیت‌های اقتصادی یعنی دقیقاً عین همان شعار سال است یعنی ما یک وظیفه به نظر من مهمی داریم در این ارتباط که در این ارتباط با شعار سال وظیفه‌ای که قانون برای ما تعریف کرده یعنی باید این کار را انجام بدهیم و ما هم در این زمینه برنامه‌ریزی‌های شروع کردیم که در جلسه آتی مان شاید یک اقدامات عملی تعریف بشود که از ناحیه کل شورا‌ها و شهرداری‌ها انجام بشود در جهت تحقق شعار سال در این زمینه ما یک برنامه‌ریزی خوبی کردیم، چون نگاه کردیم دیدیم در قانون عیناً همان تعریف شده برای ما یعنی ما باید این کار را انجام بدهیم جزء وظایف مان هست سعی می‌کنیم که این وظیفه را به نحو احسنت انجام بدهیم و گزارشش را در پایان سال ارائه کنیم به مردم و مسئولین.
سوال: راجع به مشکلات جایگاه اداری برخی منتخبین شورا‌ها مثل دهیاران آیا در این رابطه مثلاً گفتگویی با سازمان امور اداری استخدامی داشتید نتیجه‌ای در بر داشته یا نه؟
دبیری: در ارتباط با دهیاران و بقیه این ها، چون انتخاب می شوند از جا‌های مختلف هستند که وارد این مجموعه می‌شوند بعضی هایشان نیرو‌های وزارت خانه هستند بعضی هایشان نه مثلاً شاید یک رابطه استخدامی با جای دیگه‌ای نداشته باشند خوب مسائل و مشکلات دهیاران هم جزو وظایف ما هست و به دنبال این هستیم حالا ما بیشتر به دنبال این هستیم که هم در ارتباط با شهرداران، چون در ارتباط با شهرداران هم همین مسئله صادق است، چون می‌بینید یک دفعه شهرداری انتخاب می‌شود از یک جا چهار سال می‌آید و بعد هم می‌رود و دیگر این حالا هیچ رابطه استخدامی هم ندارد یکی مثلاً بیمه هم ندارد هیچ پشتیبانی هم ازآنها نمی‌شود در آینده برای اینها باید برنامه‌ریزی کرد حالا کمیسیون‌های تخصصی ما فعال هستند در این زمینه دارند یک برنامه‌هایی ارائه می‌کنند هم در ارتباط با خود شورا‌ها هم در ارتباط با شهرداران و دهیاران مان که بالاخره اینها می‌آیند اونجا فعالیت می‌کنند زحمت می‌کشند برای مردم در آینده حمایتی از اینها انجام بشود.
سوال: در حوزه نظارت به ویژه در حوزه مالی شما از ظرفیت‌های محاسباتی هم کمک می‌گیرید برای نظارت، چون بالاخره کار پیچیده‌ای هست نمی‌دانم چه قدر ظرفیت نظارت در این حوزه برای شما با توجه به گردش مالی بالا که تو شهرداری‌ها معمولاً وجود دارد؟
دبیری: آن قسمت از بودجه‌ای که دولت می‌دهد آن قسمت را دیوان محاسبات ورود می‌کند و می‌تواند بررسی کند ولی بقیه قسمت‌هایی که خود شهرداری‌ها درآمدزایی دارند می‌کنند این دیگر مستقیماً به دیوان محاسبات مرتبط نمی‌شود بقیه را ما حالا خودمان شهرداری‌ها این کار را انجام می‌دهیم هر سال حسابرسی انجام می‌شود، تفریق بودجه انجام می‌شود و در اینها گزارش داده می‌شود به شورا و تصویب می‌شود یعنی یکی از وظایف ما هست که این کار را انجام دهیم ضمن این که از نقطه نظرات نهاد‌های نظارتی هم در این مورد استفاده می‌کنیم که سازمان وارث بازرسی کل کشور هست در بعضی قسمت‌ها دیوان محاسبات و سایر مجموعه‌ها باز نقطه نظراتشان را می‌گیریم.
سوال: چه شد که شما سفیر محیط زیست شدید؟
دبیری: ما هم یکی از وظایف شورا‌ها هستش در این ارتباط و، چون یک تفاهم‌نامه داشتیم امضا می‌کردیم با معاونت محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خوب بالاخره با توجه به اینکه هفته زمین پاک هستش و ما هم گفتیم که آمادگی این را داریم که مشارکت کنیم در این زمینه بالاخره گفتند که حالا ما به عنوان نمادین این کار را انجام بدهیم و بعد بقیه اعضای شورای عالی استان‌ها و بقیه شورا‌ها همه سفیر باشد در این زمینه.

دیگر خبرها

  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • ارزیابی عملکرد فرمانداران استان تهران در امور مردمی سازی
  • عملکرد فرمانداران استان تهران در امور مردمی سازی ارزیابی می‌شود
  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است
  • آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • تذکر رئیس شورا به برخی بانک‌ها