Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شواهد کافی برای این که افراد مبتلا به دیابت با احتمال بیشتری به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند یا خیر وجود ندارد، با این وجود افراد دیابتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا ممکن است با مشکلات جدی تری مواجه شوند و علائم شدیدتری از خود نشان دهند و احتمال بروز مشکلات جدی در صورت دیابت کنترل شده، کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی در کنار دیابت، می‌تواند باعث تشدید مشکلات ناشی از کرونا شود و عفونت‌هایی مانند ویروس کرونا باعث افزایش التهاب در افراد مبتلا به دیابت می‌شود. از طرفی دیگر، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از ورزش کردن هراس دارند، زیرا می‌ترسند دچار افت قند خون شوند، اما با احتیاط و داشتن تغذیه سالم می‌توان با موفقیت فعالیت ورزشی انجام داد.

مهم‌ترین نکته این است که از علائم و نشانه‌های افت قند خون آگاه باشید. ضعف، خستگی، لرز، سردرد، گیجی، گرسنگی و اختلالات بینایی از علائم افت قند خون هستند. سعی کنید علائم را بشناسید و برای آن آماده باشید.

کیمیا معینی افشاری، متخصص پزشکی ورزشی با تهیه این مطلب که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ما قرار گرفته آورده است، افراد مبتلا به دیابت قبل از انجام فعالیت ورزشی باید قند خون خود را اندازه بگیرند و در صورتی که قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر بود، فعالیت ورزشی نکرده و ابتدا میان وعده مصرف کنند.

همچنین در صورتی که قند خون بالای ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر بود، فعالیت ورزشی نداشته باشند و وجود کتون‌ها را در ادرار بررسی کنند چراکه در صورتی که قند خون بالاتر از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، کتون‌ها در ادرار افزایش می‌یابند، بنابراین در صورتی که در ادرار کتون وجود داشت، ورزش نکنند.

مصرف وعده‌ها و میان وعده‌ها بر پایه کربوهیدرات‌ها یک تا سه ساعت پیش از ورزش، توصیه می‌شود و همیشه همراه داشتن منابع غذایی حاوی کربوهیدرات مانند آبنبات، میوه خشک مثل کشمش، میوه‌های تازه یا چوب شور، مناسب است.

بیشتر بخوانید

تغذیه دیابتی‌ها چگونه باید باشد؟

در صورتی که انسولین دریافت می‌کنند، برای تنظیم دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنند و در بسیاری از موارد، مصرف میان وعده‌ها پیش از ورزش می‌تواند کمک کننده باشد.

علاوه بر این در صورتی که فعالیت ورزشی بیشتر از یک ساعت به طول می‌انجامد، حتما برای میان وعده بین تمرین برنامه ریزی داشته باشند و در طول روز (به خصوص روز‌های پرمشغله)، شش وعده غذایی کم حجم با تاکید بر کربوهیدرات و فیبر مصرف کرده و از مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب اجتناب کنند.

افت قند خون ممکن است از چهار تا ۴۸ ساعت بعد از تمرین ورزشی اتفاق بیفتد، بنابراین پایش منظم قند خون و مصرف وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها نه تنها به تنظیم قند خون و پیشگیری از افت آن بلکه به بازسازی ذخایر گلیکوژن نیز کمک می‌کند. در نهایت نیز مبتلایان به دیابت همواره برای جلوگیری از کم آبی باید به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری دیابت ورزشکاران دیابتی ورزش کردن افراد مبتلا به دیابت فعالیت ورزشی افت قند خون میان وعده وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم

رعایت رژیم غذایی مناسب در کنترل بسیاری از اختلالات گوارشی نقش بسزایی دارد. از آنجا که در ماه رمضان اغلب الگوی دریافت غذا (زمان صرف وعده‌های غذایی و ترکیب آن) تغییر می‌کند، این امر ممکن است علائم و عوارض برخی بیماری‌های دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار دهد. باید توجه کرد که در صورت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان، ممکن است عوارضی مانند خشکی دهان، آروغ زدن، نفخ شکم، احساس سنگینی شکم، سوزش سردل، تهوع، یبوست و تغییرات اشتها دیده شود.

- چرا روزه‌داری سبب خشکی دهان می‌شود؟

در روزه‌داری به دلیل کاهش تعداد وعده‌های غذایی، مصرف مایعات کاهش می‌یابد که این امر سبب کاهش میزان آب بدن و احساس تشنگی شود. همچنین برای هضم و جذب مواد غذایی چرب، بدن به آب بیشتری نیاز دارد که در این شرایط مصرف این مواد غذایی حس تشنگی را تحریک می‌کند.

- توصیه‌هایی برای کاهش تشنگی و خشکی دهان در روزه‌داران

به این دلیل که در ماه رمضان مصرف غذا‌ها و مایعات محدود می‌شود، افراد روزه‌دار باید مقادیر کافی مایعات در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود که همراه وعده‌های غذایی افطار، سحری و نیز فواصل آنها، مقادیر کافی میوه و سبزی مصرف شود. چراکه این مواد غذایی به نگهداری آب در بدن کمک می‌کنند. حداقل میزان توصیه شده مصرف روزانه میوه و سبزی ۵۰۰ گرم در روز است.

افراد روزه‌دار بهتر است مصرف مواد غذایی را که سبب افزایش احساس تشنگی می‌شوند، محدود کنند. همچنین توصیه می‌شود افراد روزه‌دار از مصرف چای و قهوه به مقدار زیاد که باعث دفع بیشتر آب بدن از طریق افزایش ادرار می‌شود، پرهیز کنند.

- مصرف کدام مواد غذایی سبب افزایش احساس تشنگی و خشکی دهان می‌شود؟

غذا‌های پرچرب و سرخ شده به خصوص در وعده سحری منجر به تشنگی در طول روز می‌شود. مصرف زیاد نمک، غذا‌های شور و غذا‌های پر ادویه نیز تشنگی فرد روزه‌دار را افزایش می‌دهند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

- مصرف کدام مواد غذایی سبب بروز سوء هاضمه و نفخ می‌شود؟

پرخوری، مصرف زیاد غذا‌های چرب و سرخ شده، غذا‌های تند و غذا‌هایی که ایجاد نفخ می‌کنند مثل کلم، نوشابه‌های گازدار، سیر، پیاز، فلفل به خصوص فلفل دلمه‌ای، حبوبات مانند عدس، لوبیا، نخود، لپه و مصرف زیاد مواد قندی، دسر‌های شیرین، زولبیا و بامیه، مصرف آب به همراه وعده غذایی، مصرف غذا در حجم زیاد و مواد غذایی به اصطلاح سنگین مانند آش رشته و غذا‌های غلیظ آبکی سبب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شوند.

- علت سوزش سر دل در ماه مبارک رمضان چیست؟

در ماه رمضان اغلب پرخوری و مصرف غذا به مقدار زیاد، به خصوص در وعده افطار، سبب بازگشت محتویات معده به مری و احساس سوزش سردل می‌شود.

- چه غذا‌هایی سبب احساس سوزش سر دل می‌شوند؟

غذا‌های چرب و سرخ شده که دیرتر از معده خارج می‌شوند، غذا‌های تند، قهوه و چای پررنگ، نوشابه‌های گازدار، موادی مثل نعناع، شکلات، ادویه جات و مصرف سیگار می‌تواند باعث سوزش سردل در افراد روزه‌دار شود.

- چگونه می‌توان از احساس سوزش سر دل در افراد روزه‌دار پیشگیری کرد؟

توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از سوزش سردل، افراد روزه‌دار از پرخوری و مصرف وعده‌های غذایی حجیم بپرهیزند. این افراد باید تا حد امکان تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهند تا بتوانند در هر وعده حجم کمتری غذا مصرف کنند و حداقل تا سه ساعت پس از صرف غذا دراز نکشند.

- دلایل بروز یبوست و نحوه پیشگیری از آن در افراد روزه‌دار

گرسنگی، کاهش مایعات دریافتی و کاهش فعالیت بدنی خطر یبوست را در افراد روزه‌دار افزایش می‌دهند. از سوی دیگر تغییر الگوی وعده‌های غذایی و خواب در ماه رمضان سبب کاهش حرکات روده می‌شود و به همین دلیل سرعت عبور مدفوع در روده کاهش می‌یابد. در نتیجه بدن آب بیشتری از دست داده و سبب ایجاد یبوست می‌شود.

با نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات و افزایش دریافت منابع فیبر رژیمی مانند میوه و سالاد در وعده‌های سحری، افطار و پس از افطار می‌توان به حفظ آب بدن و انجام حرکات طبیعی روده در ماه رمضان کمک کرد تا مدت زمان عبور مواد از دستگاه گوارش کاهش یافته و از ایجاد یبوست و نفخ جلوگیری شود.

جهت درمان یبوست باید مصرف آب، غلات سبوس‌دار، آرد قهوه‌ای، انجیر و آلوی خشک خیسانده، میوه‌ها به خصوص همراه با پوست و سبزیجات را افزایش داد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است مصرف چای خود را کاهش دهند. افزایش فعالیت بدنی و تحرک نیز به درمان یبوست کمک می‌کند. در صورت شدید بودن یبوست، روزه‌داران می‌توانند به همراه وعده‌های غذایی سحری یا افطار یک قاشق غذاخوری شربت لاکتولوز مصرف کنند.

بنابر اعلام پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بنابراین با رعایت روش صحیح تغذیه، استفاده متناسب از تمامی گروه‌های غذایی، مصرف به اندازه و کافی از گروه میوه‌ها و سبزیجات تازه در وعده‌های غذایی، مصرف آب و مایعات کافی در فواصل وعده‌های غذایی، حفظ تحرک و فعالیت بدنی و خودداری از مصرف وعده‌های غذایی پر حجم و پر چرب و مواد غذایی شیرین می‌توان بسیاری از مشکلات گوارشی را مانند یبوست، نفخ، ترش کردن و سوزش سردل کاهش داد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • روش‌های موثر مصرف سیب برای کاهش وزن
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم
  • وضو داروی بی‌حالی برای روزه‌داران
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتورهای قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • ۵ ماده غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید!
  • ۳ عدد خرما برای افطار کافی است
  • پیاده روی ساده و سبک بعد از هر وعده غذایی به این دلایل مهم توصیه می شود...